Tekintettel arra, hogy a múlt héten kiszivárgott néhány gyári fotó a frissített 7-es BMW-ről, már nem üt akkorát a ma délelőtt hivatalosan is leleplezett újdonság, mintha most láttuk volna először; a gyáriak munkája előtt azonban le a kalappal, ugyanis nagyon ritkán képes ilyen mértékben megújulni egy modell egy ráncfelvarrás alkalmával.
A frissített 7-es láttán akár azt is elhinnénk, hogy egy vadonatúj szériáról van szó, olyan mértékben különbözik a jelenlegi típustól. És örömmel jelentjük, hogy nem csak a formaterv változott; ahogy egy zászlóshajó esetében illik, a technikai tartalom is jelentős mértékben fejlődött.
A múlt héten lebukott, ma viszont hivatalosan is bemutatkozott az új 7-es BMW – galéria
A frissítés hozománya röviden összefoglalva: elöl-hátul teljesen új dizájn, ami tökéletesen beleillik a BMW aktuális formavilágába, finoman módosított, csendesebb beltér a BMW aktuális multimédiás rendszerével és műszercsoportjával, új extrák és fejlettebb funkciók/szolgáltatások, az asszisztens rendszerek legújabb generációja, 530 lóerőre izmosodó V8-as 750i és egy végre hathengeres benzinessel és nagyobb akkuval dolgozó konnektoros hibrid (745e), ami a BMW X5 45e hajtásláncát örökölte meg.
A dízelmotorok (730d/740d/750d) és a V12-es M760Li csúcsmodell jelentősen nem változott, pusztán utóbbi lett picit gyengébb (610 helyett 585 lóerős) a benzines részecskeszűrő miatt – sebaj, talán kibírjuk, főleg, hogy csúcsnyomatéka közben 800-ról 850 Nm-re emelkedett.
Teljesen új arca lett a 7-es BMW-nek – erre mondják, hogy nagyon alapos frissítés...
Lehet szeretni és nem szeretni a megújult 7-es BMW formáját, de annyi bizonyos, hogy a frissített verzió jóval különlegesebb a jelenlegi 7-esnél. Az aktuális széria kapott néhány kritikát formatervét illetően, amelyek értelmében bár méreteihez képest kecses az autó, nem tükrözi maradéktalanul a zászlóshajó szerepet. A BMW reagált az észrevételekre és a formatervezők olyan köntöst rajzoltak a ráncfelvarrott modell számára, amitől szem nem marad szárazon. Erre aztán tényleg senki nem mondhatja, hogy nem elég egyedi vagy méltóságteljes. Az új 7-es különlegesebb, mint valaha és magasabb frontrésze okán elődjénél komolyabb, drágább autó benyomását kelti. Jöjjenek hát a tények!
Az új BMW 7-es sorozat továbbra is kétféle karosszériaváltozatban kerül sorozatgyártásba, a hosszított tengelytávolságú változat plusz 14 centiméterrel bővíti a leghosszabb kivitel hátsó lábterét. Az 512 cm hosszú alapváltozat és az 526 cm hosszú ‘L’ kivitel egyaránt 22 milliméterrel múlja felül az előd hosszát. A modell 1.902 milliméteres szélessége, valamint 1.467 milliméteres (a hosszabb ‘L’ változat esetében 1.479 milliméteres) magassága változatlan.
Hátulnézetből leginkább az új lámpák feltűnőek – új 7-es BMW galéria
Az autó frontrészének átfogó formai újítása – amelynek belépő pontja 5 cm-rel magasabban van, mint az elődmodell esetében – központi szerepet játszik az új BMW 7-es sorozat minden korábbinál erőteljesebb kisugárzásában. Az új motorháztető merőben új kontúrvonalakat és nagyobb BMW emblémát kapott, az átdolgozott frontrész leginkább meghatározó eleme mégis az egyetlen keretbe foglalt hűtőrács-pár, amelynek felülete mintegy 40 százalékkal megnőtt.
Az óriási hűtőrács és a vékonyra húzott fényszórók kettőse kontrasztot alkot, miközben a BMW luxuskategóriájú modellpalettáján új irányvonalat indít el. A szériában kínált, LED-es adaptív fényszórók alternatívájaként elérhető BMW Laserlight lézerfény-technológia távolsági fénye egészen 560 méterre elvilágít a keskenyebb és kecsesebb első fényszórókból.
Nyilván nem jön be mindenkinek a forma, de ennél karakteresebb nem is lehetne
Az első lökhárító alsó felének két szélén elegáns légterelők törik meg a nagyméretű légbeömlőt, hogy a légbevezető nyílásokon és a tovább optimalizált légcsatornákon keresztül érkező fékhűtő levegő a lehető legkisebb légörvényt keltse a kerékjárati ívekben. A karosszéria színére fényezett légterelő elemek és az ugyancsak újragondolt krómcsíkok kifinomult eleganciával ruházzák fel az új BMW 7-es sorozat frontrészét, még tovább erősítve a modell egyedi kisugárzását.
Az első kerékjárati ívek mögé vágott légkivezető nyílások az úttestre merőlegesen állnak; az elődmodellhez képest jelentősen magasabbra húzott légkivezető 90 fokos szöget zár be a küszöbtoldatokon végigfutó díszcsíkkal, amely egészen a hátsó lökhárító két széléig ér.
Az eleje 5 cm-rel magasabb, mint volt, hossza pedig 22 mm-rel nőtt – galéria
Az újragondolt hátsó lökhárító a modell frontrészén elhelyezett nagyméretű légbeömlő motívuma rímel. A kipufogóvégek nagyobb króm keretet kaptak, miközben a zászlóshajó 3D-s hátsó lámpái az elődmodellhez viszonyítva 35 milliméterrel keskenyebbek lettek. A LED-es fényforrásokat vörös és fekete bura mögé építették be a tervezők, akik a fénykontúrt az „L” alakban megálmodott hátsó lámpák kihangsúlyozásaként rajzolták meg.
Újdonság továbbá az élesen meghúzott, rendkívül vékony (mindössze 6 mm vastag) fénycsík, amely az új luxuslimuzin szélességét nyomatékosítja és a két hátsó lámpa vizuális összekapcsolásaként szolgál. Az új 7-est M Sport csomaggal, Design Pure Excellence felszereltségi csomaggal, megannyi exkluzív és néhány új fényezéssel és egyedi könnyűfém keréktárcsákkal szabhatják személyre a BMW ügyfelei.
Finom anyagokból és megoldásokból sincs hiány – galéria
Az utastérre terelve a szót, az opcionális extrafelszereltségek palettájára a fejedelmi kényelemről gondoskodó, exkluzív Nappa bőrkárpitozás is felkerült, amely háromdimenziós felülettűzdeléssel varázsolja az enteriőrbe a maximális utazási komfort érzését. Az extralistán új díszbetétek is megjelennek.
A hosszabb utazások kényelmét még jobb zajcsillapítás fokozza. A hátsó és az oldalsó ablakok mindezeken felül vastagabb üvegből készültek, az alapfelszereltség részeként és az extrafelszereltségként elérhető Komfortüveg opció részeként egyaránt (a modellváltozat függvényében).
A 7-es is megkapta persze a BMW legújabb műszercsoportját és multimédiás rendszerét
Az új kormánykerék látványos újítása a multifunkciós gombok újragondolt elhelyezése. Az alapfelszereltségként kínált, vezeték nélküli okostelefon-töltő tálca közvetlenül a pohártartók elé került. A B-oszlopok füstüvegből készült borításai mögé az opcionális extrafelszereltség részeként elegáns hangulatvilágítást is rendelhetnek az ügyfelek.
A hátsó üléssorba épített BMW Touch Command táblagép legkorszerűbb verziója a BMW operációs rendszerének legújabb, 7.0 verziójával és frissített hardverével kínál folyamatos támogatást, mialatt a hátsó üléssorba megrendelhető, opcionális extrafelszereltség részeként elérhető szórakoztató rendszer Blu-ray lejátszóval és két darab Full HD felbontású, 10” képernyő-átmérőjű, érintésérzékeny kijelzővel gondoskodik az utasok szórakoztatásáról.
Hátul is el lehet valahogy nyomorogni benne – az 'L' változat 4 üléses luxusverzióban is elérhető
Az új BMW 7-es sorozat motorpalettáját továbbra is 6-, 8-, és 12-hengeres motorok alkotják, egy új fejlesztésű plug- in hibrid hajtáslánccal kiegészítve. A kínálat csúcsán a 6,6 literes, V12-es benzinmotor trónol, amely 610 helyett 'csak' 585 lóerős maximális teljesítménnyel és 850 Nm csúcsnyomatékkal vértezi fel a BMW M760Li xDrive luxuslimuzint.
A kifutó modellel összehasonlítva (tesztünket itt olvashatják róla) a kicsit kisebb teljesítményt a benzines részecskeszűrő alkalmazása okozza, ami a biturbós erőforrás emisszióit hivatott csökkenteni. A BMW 750i xDrive és 750Li xDrive modellek párosában egy átdolgozott 4,4 literes V8-as, kétturbós benzinmotor dolgozik, amelynek maximális teljesítménye 450-ről 530 lóerőre emelkedett, sportautós 4 (!) másodperces 0-100 km/h-s sprintet biztosítva az óriási luxusautó számára.
450 helyett már 530 lóerőt tud a 750i 4,4 literes biturbós V8-as motorja – galéria
A legnagyobb újdonság az új hibrid hajtáslánc megjelenése, ami a jelenlegi, négyhengeres turbós benzinmotorral együttműködő 40e hajtásláncot váltja. A BMW 745e/Le/Le xDrive modellek plug-in hibrid hajtásláncában egy 3-literes, 286 lovas sorhatos benzinmotor és egy fejlettebb akkumulátor kettőse dolgozik.
A végeredmény 394 lóerőnyi rendszerteljesítmény, ami (papíron) 100 km-enként 2,1-2,6 l/100 km-es átlagfogyasztással és 15,0-16,3 kWh kombinált energiafogyasztással párosul. A modellhármas az akkumulátor teljes feltöltésével, a kivitel függvényében 50-58 kilométer tisztán elektromos megtételére képes. A 745e-k 0-100 km/h-s sprintideje 5,1-5,3 másodperc közötti. A ‘zöldrendszámozható’ hibrid egyetlen hátránya kisebb, 515 helyett 420 literes csomagtartója.
Erre az enteriőrre mondják azt, hogy egy gyönyörű nappali hangulatát idézi – galéria
A dízelpaletta a specifikációkat tekintve változatlan: az alapot továbbra is az egyturbós 30d jelenti 265 lóerővel és 620 Nm-rel, felette a két turbós 40d helyezkedik el 320 lóerővel és 680 Nm-rel, a csúcson pedig a négy turbófeltöltő által lélegeztetett 50d található 400 lóerő csúcsteljesítménnyel és 760 Nm-es maximális forgatónyomatékkal.
A 730d hátsókerékhajtással is elérhető, miközben a 740d-hez és a 750d-hez kizárólag xDrive összkerékhajtás társítható. Érdekes, és egyben szomorú a 740i modellváltozat (remélhetőleg csak átmeneti) kivezetése: a 3-literes benzines turbómotor, ami a 745e hajtásláncának lelkét képezi, remekül harmonizált a zászlóshajóval, kiváló kombinációt nyújtva a teljesítmény/kulturáltság/hatékonyság/ár mátrixban.
Széria a légrugózás, opcionálisan pedig négykerék-kormányzás is elérhető – galéria
Az új 7-es BMW futóművét sem hagyták érintetlenül a fejlesztők: a modell összes változata már az alapfelszereltség részeként elektronikusan vezérelt lengéscsillapítókkal és mindkét tengelyen automatikus szintszabályozású, légrugós kerékfelfüggesztésekkel dolgozó adaptív futóművet kap, az opcionális extrafelszereltségek palettáján pedig az aktív hátsókerék-kormányzás és az ‘Executive Drive Pro’ nevű kiegészítő futómű-szabályozás is megtalálható, kivéve a plug-in hibrid hajtáslánccal szerelt modellváltozatok esetében.
Jövőbe mutató vezetést támogató rendszereivel az új BMW 7-es sorozat megerősíti az egyik leginnovatívabb és legprogresszívebb luxusautóként betöltött, iránymutató pozícióját. A Driving Assistant Professional csomag része többek között a folyamatos araszolást megkönnyítő torlódás-asszisztenssel kiegészített kormányzó- és sávtartó asszisztens, az oldalirányú ütközést megelőző rendszerrel együttműködő sávtartó asszisztens, a kikerülési segédlet, a keresztirányú forgalomra figyelmeztető rendszer, az elsőbbségadásra figyelmeztető rendszer és rossz haladási irányra figyelmeztető rendszer, illetve a Stop & Go funkcióval dolgozó aktív tempomat is.
Egy igazi egyéniség lett az új 7-es BMW – galéria
Az alapfelszereltségként kínált parkolóasszisztens nem csupán az adott parkolóhely felmérésében, de a tökéletes parkolási manőverek kivitelezésében is a vezető segítségére van. A csomag már a vadonatúj tolatási segédletet is magába foglalja, amely akár 50 méter távolságból is képes a teljes mértékben automatizált párhuzamos parkolásra.
A zászlóshajó szériában megkapja a BMW Live Cockpit Professional műszerfal-elrendezést is, amely a kormány mögé épített, 12,3” képernyő-átmérőjű digitális műszerfal és a 10,25” képernyő-átmérőjű központi kijelző párosával egy teljes mértékben digitális, nagyfelbontású navigációs- és multimédiás rendszert varázsol az utastérbe. A BMW központi operációs rendszerének legújabb, 7.0 verziója eközben a csúcstechnológia funkcionalitását helyezi a középpontba. A vezető és első utasa a központi érintőképernyőn keresztül, az iDrive operációs rendszer vezérlőtárcsájával, a multifunkciós kormánykerék gombjaival, BMW Gesztusvezérléssel és hangvezérléssel is aktiválhatja a különböző funkciókat.
Minden tekintetben a technológia csúcsát képviseli az új 7-es – galéria
A központi operációs rendszer leginnovatívabb újítása a BMW Intelligens Személyi Asszisztens, ami egy önmagát fejlesztő, digitális személyiséggé érő mesterséges intelligencia képében válaszol az utasok „Helló BMW!” („Hey BMW”) kezdetű mondataira és számos járműfunkcióhoz kínál hozzáférést. Ugye Önöknek is ismerősen hangzik a megoldás, amit először a Mercedesnél láttunk MBUX! néven a legújabb kompakt sorozatokban (A-osztály, B-osztály és CLS).
A távolról is feltelepíthető, rendszeres vezeték nélküli szoftverfrissítések folyamatosan újabb és újabb funkciókkal, képességekkel vértezik fel a technológiát. Az új BMW 7-es sorozat vezetője és utasai élőbeszéd útján is vezérelhetik a digitális személyi asszisztenst, ‘aki’ utazás közben képes különféle utastéri élményeket is aktiválni, így többek között egy frissítő vagy pihentető programot, amely az utastér-világítástól és a légkondicionálótól kezdve, az illatosítón, az ülésmasszázson és az árnyékoláson keresztül, egészen az ülés fűtéséig, szellőztetéséig vagy masszázsáig terjed.
Az új 7-es magyarországi árazásával kapcsolatban egyelőre nincsenek információink, ám minden bizonnyal rövidesen fény derül az árakra is, hiszen a BMW németországi konfigurátorába máris bekerült az újdonság, és a magyar piac a BMW-nél rendszerint gyorsan leköveti a németet. Ez egyben azt is jelenti, hogy vásárlási szándék esetén érdemes személyesen érdeklődni a hazai márkakereskedésekben, ugyanis minden bizonnyal már nálunk is meg lehet rendelni az új 7-est, amit élőben első ízben minden bizonnyal márciusban, a Genfi Autószalonon csodálhatunk meg.