Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

A BMW igen korán belevetette magát a konnektoros hibridek világába, és ennek köszönhetően az egyik legszélesebb, legátfogóbb palettával rendelkezik e tekintetben. Az egyik első modelljük az X5 xDrive 40e volt, és az X5 új generációjának bemutatkozásával várható volt, hogy a konnektoros hibrid variáns is teljesen megújul. Ez pedig nem is történt másként: íme, az új BMW X5 xDrive45e iPerformance.

 

Vannak árulkodó részletek - galériaA hatékonyság mostantól abszolút erőtöbblettel párosul: az új BMW X5 palettája 2019-től ugyanis kibővül a konnektoros hajtáslánccal szerelt modell második generációjával. Az új BMW X5 xDrive45e iPerformance a bajorok többi konnektoros hibridjével ellentétben (beleértve az előző generációs X5-öt is) nem négyhengeres, hanem a BMW TwinPower Turbo technológiával dolgozó, soros hathengeres benzinmotort kapott, ami a legújabb BMW eDrive elektromos hajtással karöltve teljesedik ki. A plug-in hibrid hajtáslánc továbbfejlesztésével a mérnökök 394 lóerőre növelték a két erőforrás összteljesítményét, amelyhez az elődmodellhez képest jelentősen nagyobb elektromos hatótávolság, illetve még alacsonyabb üzemanyag-fogyasztás és károsanyag-kibocsátás társul.

A plug-in hibrid BMW X5 második nemzedéke minden korábbinál hatékonyabban ötvözi a BMW iPerformance modellek tisztán elektromos meghajtással felkínált vezetési élményét és a Sports Activity Vehicle (SAV) szegmens modelljeire jellemző sokoldalúságot. Az újdonság több mint egy másodperccel gyorsabban, immáron 5,6 másodperc alatt tudja le a 0-100-as sprintet, miközben tisztán elektromos meghajtással elérhető végsebessége 120 km/óráról 140 km/órára nőtt. Az új BMW X5 xDrive45e elektromos hatótávolsága az elődmodell hasonló értékének közel háromszorosára fejlődött, amely mostantól akár 80 kilométer is lehet – de ha a valóságban ez csak 60 kilométer lesz, már az is kifejezetten jónak mondható. Mindez 100 kilométerre vetített 2,1 liter átlagos üzemanyag-fogyasztással párosul, legalábbis az első 100 kilométeren, feltöltött akkuval.

Nem hirdeti fennhanngon a hibridségét - galériaA jelentősen jobb értékek a részletekbe menően újratervezett hajtáslánc-technológia újdonságainak köszönhetők. A háromliteres, 286 lóerős, soros hathengeres erőforrás a legújabb BMW EfficientDynamics motorcsalád tagja, amely az új BMW X5 xDrive45e iPerformance modellben a legkorszerűbb BMW eDrive hajtáslánc-technológiával dolgozik együtt. Az elektromos motor maximális teljesítménye 112 lóerő, a plug-in hibrid BMW X5 második nemzedékének páratlan teljesítmény-karakterisztikájáról és lenyűgöző hajtáslánc-hatékonyságáról pedig a nagyobb, de egyelőre ismeretlen méretű lítium-ion akkumulátor, a továbbfejlesztett rendszervezérlő elektronika és az intelligens energiamenedzsment hármas egysége gondoskodik.

A két erőforrás maximális rendszerteljesítménye 394 lóerő és 600 Nm csúcs forgatónyomaték. A belsőégésű erőforrás és az elektromos motor a nyolcfokozatú automata váltó legújabb változatán és az összkerékhajtáson keresztül juttatja teljesítményét az útra. Mindez azt jelenti, hogy az új BMW X5 xDrive45e iPerformance tisztán elektromos meghajtás esetén, a belsőégésű erőforrással hajtva és hibrid üzemmódban egyaránt képes fenntartani az összkerékhajtást. A végsebessége egyébként 235 km/óra.

Kisebb lett, de így is 500 liter - galériaA nagyfeszültségű lítium-ion akkumulátor a modell alvázában kapott helyet, amelynek köszönhetően az autó súlypontja alacsonyabban van, mint a belsőégésű erőforrással szerelt SUV-k esetében általában. A csomagtér térfogata eközben mindössze 150 literrel csökkent, ami alapból 500 litert jelent, a hátsó üléstámlák ledöntésével azonban ez egészen 1716 literig bővíthető. Az üzemanyagtartály térfogata 69 liter, amellyel még kevesebb töltögetés mellett is bőven elérhetőnek tűnik az 1000 kilométer körüli hatótáv.

Az új BMW X5 xDrive45e iPerformance már az alapfelszereltség részeként légrugós első és hátsó futóművet, illetve elektronikusan vezérelt lengéscsillapítókat kap. A plug-in hibrid modell opcionális extrafelszereltségeinek részeként elérhető futómű-technológiák között az aktív hátsókerék-kormányzás is megtalálható. Az intelligens járműkapcsolati megoldások terén felkínált széleskörű technológiai tárház mellett vadonatúj digitális szolgáltatások is segítik az elektromos mobilitást. A tervezőmérnökök az újdonságba természetesen minden elérhető vezetéstámogató és biztonsági rendszert beépítettek, de a komfortról sem feledkeztek meg.

A külcsínt tekintve legfeljebb az itt-ott feltűnő eDrive feliratok, i logók és a kék hűtőrács árulkodhatnak, és ugyanez a helyzet az utastérrel is, ahol a műszerfalon feltűnő töltöttségjelző mellett a váltó mellettidedikált kapcsolók és a küszöb eDrive felirata árulkodhat. Az újdonság 2019-től lesz elérhető, és bár áráról egyelőre nincs információ, a BMW többi iPerformance modelljének árazása alapján – melyek körülbelül ugyanannyiba kerülnek, mint a velük azonos teljesítményű átlagos hajtásláncok – nagyjából a 400 lóerős M50d-vel lehet majd egy szinten, ami körülbelül 27 milliós alapárat sejtet.