Szürreális látvány. Hitetlenkedve mosolygok magamban, ahogy az új MINI Paceman a felhajtón áll a házunk előtt. Furcsán hat ez az autó egy olyan család udvarán, ami mindig is racionális mérlegelések alapján hozott döntéseket, s emiatt talán számos váratlan élménytől is megfosztotta magát. Mert itt díszeleg ez a szakma bolondériája által konkrét kategóriába szinte besorolhatatlan négykerekű, ami az ipar, a kereskedelem, illetve a gazdaság józan törvényszerűségei alapján teljességgel életképtelen volna, ha a Maslow-piramis, vagy éppen a Marshall-kereszt megerőszakolására az emberek nem lennének nyitottak arra, hogy az érzelmeikre hallgassanak.
Miért ne? - galériaHiszen mi értelme lehet egy felfújt MINI-nek, ami méretnövekedésének köszönhetően éppen a kommersz autók soraiba illeszkedik? Mi értelme lehet egy kompakt járműből hobbiterepjárót faragni, ha annak fő felhasználási területe továbbra is az urbánus környezet marad? Mi értelme egy SUV-ből kupé kivitelt gyártani, ha ezzel éppen a típus vonzóan praktikus jellemzőiből veszítünk el egy jó adagot? És végezetül mi értelme annak, hogy a „kevesebbért” 800.000 forinttal többet hagyunk a kasszánál? - Semmi és minden… Semmi, mert az eszünk azt mondatja velünk, hogy az ár/érték arányosan értékelhetetlen ajánlat láttán azonnal csapjuk rá az ajtót a MINI értékesítőire. Ugyanakkor minden, mert némi felhasználói tapasztalat után most mégis pajkos kiskutya módjára, gyermeteg vigyorral az arcomon bólogatva mondhatom el, hogy talán nincs is olyan autó a Föld kerekén, melynek társasága több örömet okozhatott volna.
A fekete szín rejti, de a Paceman telis-tele van kifinomult részletekkel
A képek talán kevésbé érzékeltetik az összhatást, de a Paceman-ben van egy jó adag futurisztikus jellem, ami érzékelteti, hogy a szabadszellemű tervezők fejében mi is született meg azelőtt, hogy a mérnökök a sorozatgyártás követelményeivel finomították volna a koncepciót. Testközelből ellenben teljességgel Oldalról furcsán 'súlyozott', s éppen ezért megnyerőlenyűgöző a típus, melynek fekete fényezése ezúttal némileg rejti a karosszéria finom íveit, hangsúlyos domborításait, amik elsősorban a sárvédők izomkötegeivel sugallnak sportos hatást.
Nem mehetünk el szó nélkül a fordított ék alakot hangsúlyozó tető lejtése mellett sem, ami azt a benyomást kelti, hogy a fölényes erő majd a légellenállással dacolva vág utat magának, hogy az áramlatokat hanyagul vethesse a háta mögé. Az újdonság persze nincs híján a kifinomult részleteknek sem, így például valóban gyönyörű a vízszintesen elhúzódó hátsó lámpák beosztása, a márka logóinak visszafogott, mégis gyakori felbukkanása, vagy éppen a krómozott kiegészítők kontrasztja.
Az anyagminőség lehetne jobb, de az összeszerelés példás
Szó se róla, a MINI kívülről üres marketinges ámítás nélkül is prémium termék benyomását kelti, de talán éppen ezért megdöbbentő a vaskos és nehéz ajtók kitárása után az utastérbe pillantani. A márka ismerőinek a különc formák már nem okoznak meglepetést, ugyanakkor kétségkívül különleges miliőt varázsolnak körénk, de nem kell túlságosan kritikusnak lenni ahhoz sem, hogy a rideg és hideg műanyagok láttán rosszallóan kezdjük el ráncolni a szemöldökünket. Az anyagminőség szempontjából sokhelyütt a leginkább lebecsült gyártók termékei sem állnak túlságosan távol a BMW szárnyai alatt tevékenykedő vállalat spórolásról árulkodó matériáitól, igaz, az összeszerelési és kivitelezési minőség olyannyira példás, hogy fenntartások nélkül elhihetjük, hogy a robusztus Paceman örök időkre készült.
Puritán high tech? - galériaA szórakoztató berendezés gyermeteg kialakítása felett ellibbenve a szemünk rögvest a központi rendszer kezelőszervére eshet, amiről szintén nehéz elhinni, hogy egy viszonylag drága autó igencsak fejlett lelki világának interfésze. De hagyjuk is a hisztizést, hiszen a krómozott kapcsolók a versenyzés feledésbe veszett világába kalauzolnak, az enteriőr világítása pedig a lányos lilától a férfiasan derengős kékig a szivárvány minden színében változtatható. A magasra húzott övvonal és a kis üvegfelületek előnye a szubjektív biztonságérzet fejlődése, hátulütője a nagy holtterek generálása, ami abban is testet ölt, hogy a jelzőlámpa előtti első sorban már igencsak ki kell hajolnunk az ülésből, ha látni kívánjuk a fényeket.
Lehet családi autó - a gyerekekkel a 25 eurós plüssök feledtetik a rázós futóművet
Némi szőrszálhasogatással a vezetői ergonómia sem tökéletes, hiszen a pedálok működésnek útja szokatlan szögben hajlik az átlagos lábtartáshoz, illetve 180 centiméteres magasságommal kényelmesen elhelyezkedve a jobboldali visszapillantó tükör alsó egyharmada is takarásban maradt. Ugyanakkor a helykínálatra egyáltalán nem lehet panaszunk, hiszen a térérzet széltében-hosszában szellős, s 170 centiméteres magasságig még akkor sem kell megsértődnünk, ha a második sorba szorulunk a négyszemélyes autóban. A kupésított Countryman ezen jellemzője széles baráti körben ugyan megalkuvásokat követelhet, de vigasztaljon minket a tudat, hogy így legalább egy főre több jut az alapesetben 330 literes (bővítve 1,08 köbméteres) csomagtartóból.
A csomagtér kiegészítői 76.000 forintot kóstálnakBizony, némi kompromisszumkészség árán családi körben is remekelhet az újdonság, igaz, minden okunk megvan a gyanakvásra, ha párunk a Paceman mellett kezd el korteskedni. A MINI melletti érvelésekben ugyanis kétségtelenül azok kerülnek majd középpontba, akik a bal első helyet célozzák meg maguknak, hiszen ezt az autót valóban igazi öröm vezetni. Némi kulisszatitokként elárulhatom, hogy a Paceman kulcsai a zseniális Ford Fiesta ST után kerültek a kezeim közé, mégis tudott új élményeket nyújtani, ami pedig ékes bizonyítéka annak, hogy a mérnökök igenis képesek igazán közvetlenre hangolni egy autót, még ha erre mind kevesebb igény is mutatkozik.
A látszat csal, a hölgyeket is csak a bal első hely érdekli igazán
Vajon melyikük élménydúsabb? - galériaA sportosságot persze már a széles körben elismerésnek örvendő 1,6 literes turbómotor is előtérbe helyezi, ami 5500-as fordulaton ébredő 184 lóerős teljesítményével és 1600-nál tetőző 260 Nm-es csúcsnyomatékával (overboost funkcióval) kiemelkedő rugalmassággal mozgatja az 1345 kg tömegű autót. Noha a gyári sprintidőre fél másodpercet verő 7,3 szekundumos mért gyorsulásunk önmagáért beszél, azért megjegyezhető, hogy a BMW-féle erőforrás az alsó tartományban jóval vérszegényebb a Ford hasonló hengerűrtartalmú EcoBoost motorjánál, ami bizony a gyakorlatban a négykerékhajtással ötvözve már némi lefulladási hajlamot eredményez. Mindenesetre 2000-nél látványosan megélénkül a MINI kedve, 2800-3000 után pedig tüzesen magára talál a Paceman, hogy aztán a „Sport” funkciót (+43.000 Ft) aktiválva a kipufogó fület gyönyörködtető hangjátéka és szívderítő durrogásai mellett adhassuk át magunkat a felhőtlen vezetési élményeknek.
A váltó kiváló, a szép krómozott gombok ellensúlyozzák a vásári műanyag kapcsolókat
A flúgos futamok során a hatfokozatú kézi váltó is partnerünk, hiszen a szép, de kissé kellemetlen fogású kar pontosan, megfelelően méretezett úton, már-már férfias ellenállás mellett szalad kulisszájában, miközben nem veti meg a gyors kapcsolásokat sem. (Ez olyannyira így van, hogy a Volvo V40 R-Design modellbe átülve annak váltója kifejezetten esetlennek és lágynak hatott, pedig az sem a rosszabbak közül való.) A kormányzásról hasonlóképp elismerően szólhatok, hiszen ilyen pontos és közvetlen volánnal manapság ritkán találkozni, s bár a közhelyes gokartos érzés továbbra is távol áll a pufi MINI-től, a méltatás még a szigorúan vett sportosság igényével sem maradhat el.
Betonkemény a futómű - galériaA fekete levest szándékosan a végére hagytam. A dinamikus viselkedés preferenciájával ugyanis bárki hajlandó lehet megalkuvásokat kötni feszes futóművekkel, de a Paceman bizony átesik a ló túloldalára. A felfüggesztés szerencsétlen hangolására bizonyítékul még a legkisebb úthibákat is azonnal, s jószerivel szűretlenül érezhetjük az utastérben, mi több, felütésekre is fokozottan hajlamos az e tekintetben elégtelenül szigetelt autó. A tapasztalat hátránya azonban nem csak a menetkomfort romlása/hiánya, hanem a bizalmi viszony csorbulása is, hiszen kanyarokban már kisebb kátyúkon is elpattog a MINI fara, ami országúti használatban bizony nem kis riadalmat kelthet az utasok körében. Ettől eltekintve igazi kanyarvadász is lehetne az újdonság, de teher- és irányváltásokra mégis meglepően lassan reagál a futómű, azaz összességében az agilitás csupán átlagosnak titulálható.
Könnyedén kifordítja a világot a tengelyéből
Reflektorfényben - galériaAz igazsághoz persze hozzátartozik, hogy a 10 mm-rel leültetett Cooper S tesztalanyon alapáras defektmentes abroncsok feszültek, amik köztudomásúlag növelik a rugózatlan tömeget, mégis meggyőződésem, hogy a típus hangolása még a sportosság igényével is túlságosan kemény. Sajnálatos ismérv ez, mert az autó mechanikusan, illetve tömegelosztásából és felépítéséből eredeztethetően egész egyszerűen kiváló.
A határtartományban vallatva a végletekig eltolt semlegességet követően kezdetben enyhe alulkormányozottsági hajlam tapasztalható, ami gázelvételre jól kiszámítható, illetve a lézerpontos kormányzással precízen uralható felülkormányozottságba torkollik. Ez pedig a gyors gázreakcióval párosítva olyan egyveleget eredményez, hogy talán nincs is még egy olyan autó, ami nagyobb magabiztossággal lenne kezelhető a képességeinek végén, s ez egy „terepjáró” volánja mögött igencsak különös és vidám érzés.
Pufi, mégis imádnivaló, ahogy a határtartományban viselkedik
Mindenesetre az alapesetben a hajtónyomaték 50 százalékát a hátsó tengelyre juttató négykerékhajtás ellenére erővel a MINI fara még annak dacára sem hozható zavarba, hogy számtalan csillag együttállása esetén a motor ereje akár 100 százalékban is sanyargathatja a hátsó abroncsokat. Az ALL4 változat megrendelése azonban több szempontból is megfontolandó, hiszen a majd’ félmilliós felártól eltekintve a csomagtartóban 30 liternyi űrtartalomról mondunk le, a benzinkutakon pedig 10 százalékkal többet áldozunk majd, sőt, a nagyobb ellenállások és tehetetlenségi nyomatékok okán a menetdinamika kapcsán is megalkuvásokat kötünk, hiszen a gyári sprintidő 3 tizedes többletén túl a lefulladási hajlam is részben a feláras tétel számlájára írható.
A hatékonyság talán éppen a vételár árnyékában másodlagos
7 literes normakörünk szerencsére csak kevéssel haladja meg a gyáriak jóslatát (6,7 l/100 km), s talán még 7,53 literes tesztátlagunk sem vált ki rosszallást egy 184 lóerős terepes esetében, igaz, a kulturált Start/Stop rendszerrel is felvértezett MINI kimért használatban regisztrált 10-11 litert is meghaladó városi eredményei talán már elgondolkodtatóbbak.
A négykerékhajtás szükségessége megfontolandóTegyük is zárójelbe ezt a gondolatot, mert a Cooper S ALL4 Paceman amúgy sem takarékoskodásra született, s ezt tesztalanyunk 8.105.000 forintos alapára is alátámasztja. Ha már ezen a ponton nagyot markoltak székük karfáján, még kössék be biztonsági öveiket is, hiszen a képeken látható példány listaára nem kevesebb 10,47 millió forintnál, pedig még lehetett volna mazsolázni az opciós tételek listáján is. Némi józan szemlélettel persze mondhatnánk, hogy érdemes ~800.000 forintot spórolni a praktikusabb, s tőlünk nyugatabbra már tömegével rajzó Countryman preferálásával, de a háromajtós kivitel felmenőjénél mégis sokkal különlegesebb egyéniség.
A Countryman jobb vétel? - Csak amíg nem látjuk a Pacemant...
Mindazonáltal a sziluettben a 122 lóerős Cooper kivitelre voksolva már 6.653.000 forint birtokában gyönyörködhetünk, sőt, a típusnak tulajdonképpen abban a kegyben is része lehet, hogy közvetlen konkurens nélkül áll a piacon. Hasonlóan dekadens hatást legfeljebb csak a 10,8 millió forinttól kapható, ám jellegében teljesen különböző Range Rover Evoque Coupé lehet képes kiváltani, ami éppen annyival szofisztikáltabb és jobb autó, mint amennyivel drágább is.
A Land Rover sikermodellje természetesen ugyanúgy a szív hangjait pengeti, ahogy a minden ésszerűséget mellőző Paceman, ami pedig vezetési élményével és az útját övező mosolyokkal, vidámságával még egy szkeptikus számára is visszautasíthatatlannak bizonyulhat. És hát be kell vallanunk, hogy az élet igazi örömeit sohasem ott találjuk meg, ahová a józanság és a racionális megfontolások vezetnek minket...
Néhány szóban
MINI Paceman - galériaJött, látott, győzött. A MINI Paceman talán semmilyen józan megfontolás mellett sem ideális választás, de vidám egyéniségével és közvetlen hangolásával bárkit könnyedén levesz a lábáról. Noha az összeszerelési minőség példás, a rideg műanyagok láttán joggal merül fel bennünk a kérdés, hogy valóban egy prémium modellel állunk-e szemben, de a belső dizájn különcségével talán még ez is megbocsátásra talál. Mindenesetre a hatfokozatú kézi váltó sportosan kemény ellenállás mellett pontos, a kormányzás közvetlen, a legalul kissé erőtlen motor pedig jó gázreakcióval áll a dinamizmus pártjára, s csupán a túlságosan is kemény futómű vált ki belőlünk visszás érzelmeket. (Utóbbi kellemetlenséget viszont kisebb felnikkel, s ballonosabb, nem defektmentes abroncsokkal jelentősen lehet mérsékelni.) A vezetési élményt a kipufogó szívmelengető dallamai és durrogásai is színesítik, így a szív húrjainak megpendülésével csupán az dönthet a típus sorsáról, hogy a közönség miként képes megbékélni a márka olykor házon belül is indokolhatatlanul agresszív árpolitikájával.
Előnyök: Különc, vidám egyéniség; Pontos, sportos váltó; Precíz kormányzás; Határtartományban is kiszámítható viselkedés; Példás összeszerelési minőség; Fejlett központi és szórakoztató rendszer; Szépen szóló kipufogó
Hátrányok: Az árhoz méltatlan anyaghasználat; Túlságosan kemény, hektikus, s teherváltásra kissé lassú futómű; Asszisztens rendszerek hiánya; Házon belül is agresszív árpolitika
