Idilli a kép, mégsem tökéletes
Először is ott van a csomagtartó kárpitozása, ami mellett érdes és szúrós irodaszőnyegek minden borítások királyainak érezhetnék magukat, s aminek birtokában még olcsó kisautók is szégyenkezve, pironkodva rohannának vissza felülvizsgálatra - igaz, ezzel a konkurenseket is bepanaszolhatjuk. Az utastérben a riasztó műszerfal tetején pózoló visszajelző lámpája éktelenkedik, aminél különb Apróság, de ez a kárpit méltatlan az autóhozbeépítéssel Mekk Elek sarki műhelyében is találkozhatnánk, de a 390.000 forintot kóstáló bőrkárpit utasoldali ülésen látható löttyedt ráncai sem adnak okot elismerésre. Továbbá ott, ahová csak tesztelő néz, a tetőkárpit széleinek vágásai is elnagyoltak, szinte tépettek, holott ezeket egy visszatűréssel minden további nélkül el lehetett volna rejteni a szemek elől.
Mondandóm talán nagyobb jelentőséget kap, ha elárulom, hogy tesztautónkon 11 millió forintos árcédula díszeleg, miközben a viszonylag unalmas konfiguráció szerencsétlenségéről tanúskodik, hogy ennyiért még egy navigációs rendszer sem kaphatott helyet az S60-asban.
Kifinomult környezetben egyetlen hiba is ordítani képes
Jónak jó, de a beépítés messze nem szépEllenben vannak benne fejlett asszisztens rendszerek, amik rendkívüli magabiztossággal védelmezik a passzív biztonsági jellemzői kapcsán is éllovas Volvo utasait. A típus alapárának 10 százalékát megtestesítő 750.000 forintos „Biztonsági csomag” része a holttérfigyelő, a sávelhagyásra és elalvásra figyelmeztető, a ráfutásgátló funkcióval is bíró adaptív tempomat, vagy éppen az ezen hardwarekkel együttműködő gyalogosfelismerő rendszer.
Noha mindezen feladatokat ügyesen látja el az autó, azért a vezetői segédek többsége még fenntartásokkal kezelendő, hiszen az asszisztensek a korábban részletezett okokból számos kivétellel elengedik a vezető kezét, így használatuk bizony megszokást kíván, miközben megjegyezhető, hogy a berendezések szándékosan éktelen sípolása mellett azért léteznek kulturáltabb megoldások.
Elvonatkoztatva már nem is megítélhető, mert az asszisztensek a legmélyebb részletig hatással vannak rá
A sávelhagyás kapcsán említhetném például a parkolni is képes Ford kormányrezegtetését, a Citroen remegő ülését, vagy éppen a Mazda rázóköveket imitáló hangját, de a holttérfigyelő drabális szenzorainál is vannak esztétikusabb installációk a piacon. Ettől függetlenül lebeszélni senkit sem kívánok a rendkívül pozitív célkitűzést megvalósítani készülő rendszerekről, hiszen igen fontos, hogy alkalmazásukkal az alapvető aktív biztonsági berendezések minden ismérve is fejlődik.
Színt a szürkeségbe! - Vásárlási tanácsadó
Fentiekből persze már kikristályosodik, hogy prémium gyártóként a Volvo is borsos árat szab extráinak, jelen tesztalanyunk pedig be tudta bizonyítani, hogy 11 millió forintért is kapni végtelenül unalmasan konfigurált modellt, így szerkesztőségünk kupaktanácsának egybegyűlésével engedjék meg, hogy számos menetpróba és teszt tapasztalatainak birtokában segítsük a választást.
Nem könnyű a választás, de közöttük lehet a nagy Ő
A motor tekintetében a vezetési élményt is keresők számára egyértelműen a Ford Focusban is tesztelt T3-as hajtásláncot tudjuk javasolni (7.700.000 Ft), hiszen a 150 lóerős belépő szintű benzines teljesítménye már elég mind a mindennapokban való helytálláshoz, mind a dinamikus vezetési stílus támogatásához. A csavarra megegyező 180 lóerős T4-est elvetendő opciónak találtuk, hiszen az azonosan 240 Nm-es nyomatékhoz, és a valóságban méréseink szerint is egyező gyorsulási képességekhez 1,08 millió (!) forintos felár társul. (Tunerek egyébként egy szoftveres módosítással mindkettőből 195-200 lóerős teljesítményt, és 300 Nm-es nyomatékot préselnek ki.)
Dízellel kombiban? Nem is egyértelmű..Sokat utazóknak már érdemesebb lehet dízelfronton nézelődniük, ahol a T3-asnál 14 lóerővel gyengébb, ám 110 Nm-rel nyomatékosabb, így ’szebben’ autózható öthengeres, kétliteres erőforrás a favoritunk, ami ráadásul a magasabb előállítási költségek dacára is 50.000 forinttal olcsóbb tud lenni (7.650.000 Ft) benzines befutónknál, miközben hosszútávon jobb értéktartással, és valós körülmények között 1,5 literes fogyasztási előnnyel szolgál. A D3 és a 27 lóerővel combosabb D4 közötti 600.000 forintos árrés kapcsán érveink a fentiekhez hasonlóak. (Telhetetleneknek mindkettő 195-200 lóerőre, és 460 Nm-re lehet képes.)
R-Design kiegészítőkkel már igazán sportosA csupán mutatóba született „Base” felszereltségi csomag szinte nem is releváns, hiszen felmérések szerint még az azt követő „Kinetic” (+550.000 Ft) szintet is csupán az ügyfelek néhány százaléka választja, ráadásul jelenleg kizárólag az induló változathoz nem jár a minden hajtáslánchoz kínált 550.000 forintos kedvezmény. Tesztautónk 1.210.000 forintos „Momentum” felszereltsége már igencsak megfontolandó lehet, hiszen innentől adott többek között az USB csatlakozó, vagy éppen a Bluetooth kapcsolat is, de aki kiemelkedően értékarányos módon kíván vásárolni, és még némi egyediségre is vágyik, az a sportos „R-Design” (+1.510.000 Ft) kiadásra fog voksolni.
Az eleganciát is előtérbe helyező főnyeremény azonban a rendkívül vonzó, ám kizárólag a puttonyos V60-ashoz társítható „Ocean Race” széria, ami 1,18 millió forintos felárával igencsak megfűszerezi új kedvencünk egyéniségét.
400.000 forintért feltétlenül javasolható a közvetlenséget szavatoló állítható kormányzás, valamint a futómű árnyalt hátságait kiküszöbölő adaptív felfüggesztés, s külön-külön mazsolázva megvásárolhatunk bármilyen asszisztens, vagy kényelmi rendszert, de itt is óvatosan járjunk el, mert csomagban minden kedvezőbben kapható meg, mint külön-külön.
Listaáron 10,85 millióból kihozható az AP ideális választása
Ha nem vagyunk restek a színek között is válogatni, a teszten szereplő autó árán egy igazán szemrevaló, praktikus, takarékos és minden igényt kielégíteni képes luxusautót kapunk, ami az Autó Pult olvasatában a felhasználás körülményeitől függően egy V60 T3/D3 Ocean Race lenne, az aktív biztonságot fokozó összes hatékony extrával ellátva ~10,3 millió forint ellenében, amit a követelmények által rövidebb pórázra fogott céges vásárlók bizonyára képesek lehetnek beszorítani a nyolcjegyű határ alá is.
Két külön kategória között is ideális választás
Konkurensekből persze ezúttal sincs hiány, ám bizonyítandó, hogy az S60/V60 páros valahol a remekelő alsó-középkategóriás modellek és a nem minden esetben minőségibb benyomást keltő prémium szegmens között lebeg, a stílusában végtelenül közelálló Audi A4, a meg-megnyisszanó, ám hátsókerékhajtása révén élménydús BMW 3-as sorozat, vagy éppen a még kimértebb Mercedes-Benz C-osztály rendre milliós nagyságrendekkel drágább nála, de nem kell nagy fantázia ahhoz sem, hogy az azonos felszereltség mellett árban is a Volvohoz konvergáló, ám tágasabb céges kedvenceket, így például az Opel Insignia, Volkswagen Passat, Ford Mondeo triót is játékba hozzuk.
Akit megfog az egyénisége, azt úgysem ereszti
Röviden szólva a svédek olyan értékarányos árat szabtak az S60-asnak, ami megfelel a kvalitásainak, s megnyerő, sohasem fellengzős, mégis magabiztosságot sugalló stílusával kiváló választás is az északiak középkategóriása. A végső összeállítás során persze nem árt körültekintően eljárni, hogy némi színt is csempészhessünk az unalmasan biztonságos hétköznapokba – mert az igaz barát ismérve az, hogy mindaddig enged kalandozni, amíg valóban bajba nem kerülünk.
Néhány szóban
Volvo S60 T3 - galériaA Volvo S60 ezúttal sem okozott meglepetést, hiszen a megfelelő anyag- és összeszerelési minőséghez az 1,6 literes turbómotorral élvezetes, mégis józan választásnak tekinthető hajtáslánc társul. Miközben a kimért fogyasztású erőforrás szolidan érces dallamaival szórakoztatja a vezetőt, asszisztens rendszerek egész garmadája vigyáz az utasokra, ám az igazi dicséret mégis az alapvető aktív biztonsági rendszerek kiforrottságának jár. Az állítható kormányzás megrendelése a vezetési élményt keresők számára csak úgy javallott, mint a rövid úthibákra érzékeny „komfort” futómű hátságait kiküszöbölni képes adaptív felfüggesztés. Szemöldökráncolásra egyedül a költséghatékonyságot láthatóan előtérbe helyező elnagyolt részletek adnak okot, miközben a kevésbé praktikus S60 ellenében a megjelenésében sem kevésbé vonzó V60-as felépítményt ajánlhatjuk.
Előnyök: Kellemes orgánumú, szerethető karakterisztikájú turbómotor; Robusztus felépítés; Hamisítatlan biztonságérzet; Jó vezetői ergonómia, kényelmes ülések; Közvetlen (feláras) kormányzás
Hátrányok: Néhol elnagyolt részletek; Rövid úthibákra érzékeny „komfort” futómű; Szűk nyílású, szerény űrtartalmú csomagtartó; Viszonylag drága opciós tételek