"Alea iacta est", mondta Caesar, és mondá a Citroën is, amikor képviselője közvetítésével átadta nekünk a DS4 legerősebb változatának kulcsát. Vártuk is a pillanatot, hiszen a franciák prémium szegmensét képviselő típus korábban is elismerő értékeléseket gyűjtött be a szaksajtótól, amelyek azonban nem voltak mentesek az „ahhoz képest, hogy..” szófordulat használatától.
Az ilyen módon történő megfogalmazás azonban sejtet némi előítéletet, ami bizony nem csak a gyártó egyre magasabb színvonalat és minőséget képviselő termékeivel szemben udvariatlanság, de igazságtalanság a piac egyéb szereplőinek szemszögéből is, akik hasonló áron kínálják szintén nem vásári portékájukat. De vajon hihetünk a varázslatnak, vagy mindez csak szemfényvesztés, ami a mesebeli felemelkedésről szól? A végtelen történet utolsó sorával bizonyosan minden kiderül.
Szirén énekével bárkit elragad
Tagadhatatlan, hogy tesztünk tárgya külsőleg elnevezéséhez híven egy vérbeli Istennő, ami szempillantás alatt kápráztat el mindenkit, aki óvatlanul ráveti tekintetét. Nézzünk csak rá szemből, hogy a DS4 nyers erőről, szenvedélyről és gyengédségről szólhasson hozzánk! Ez persze még mind semmi, mert oldalról az éles árnyékoló vonalak már egy kisportolt szirén énekével hívogatnak, így palástolva az autó megnövekedett magasságát. Tovább haladva a kerek tompor kerít minket hatalmába, s ekkor már ember legyen a talpán, aki megállja, hogy megbabonázott tekintetével ne simítsa végig a Citroen finoman kidolgozott vonalait.
Részletekben az erő - galériaAztán ott vannak a milliárdnyi gyémántként csillogó üveggyöngyök, a nyakláncként ékeskedő LED-fénysorok, a visszapillantó tükör üdvözlő világításának fátyolként aláhulló fényei, a propellerekre emlékeztető szépséges alumínium felnik, vagy éppen a hátsó ajtót bújtató króm keretek, amik az alapos szemlélődőket egyik pillanatról a másikra kábítják el.
A hangsúly pedig az „alaposan” szóra helyeződik, hiszen a DS4 látványos részleteinek köszönhetően önmagában lenyűgöző jelenség, de a városi forgatagban mégis szinte meghúzza magát, mivel képzeletbeli, és egyáltalán nem etikus feltűnőségi tesztünkön még a divatautónak egyáltalán nem nevezhető Hyundai Elantra is jobb eredménnyel szerepelt volna. Mindez persze szubjektív megítélés kérdése, de talán a kissé megszokott sziluett miatt mégsem kelt akkora feltűnést a DS4, hogy hódító hercegek fehér paripájává válhasson.
Az emelt hasmagasságú ötajtós kupé a mesékből csöppent közénk
Márpedig ez egy kupé, állítják az agyafúrt marketingesek, akik ügyesen hárítják el a kritikus szavakat, miközben a nagyközönség értetlenül áll az autó előtt, ami szép ugyan, de még köszönőviszonyban sincs azzal a formavilággal, ami kézben járna a bennünk tudatosult fogalommal. Az emelt hasmagasságú kupéról szóló mesét persze már mindenki megemésztette a módfelett sikeres BMW X6-os kapcsán, ám jól ismerjük a „cirkuszt és kenyeret” stratégiát is, ami ezúttal is a lényegi tényezőkről való figyelemelterelés hatékony eszköze.
Nem csak a gyerekekre jelent veszélytA DS4 ugyanis kompaktabb méreteinek köszönhetően a praktikum szempontjából is kevesebbet nyújt (hosszban például 5,4 centiméterrel zsugorodott) C4-es felmenőjénél. Állítólag ajándék, hogy a második sorba való beszállásra egyáltalán ajtókon keresztül nyílik mód, igaz, annyira azért már nem voltunk jó gyerekek, hogy a mikulás lehúzható ablakokkal vagy hátsó légbeömlővel lepjen meg minket.
A nyílászáró túlnyúlása nem csak ebből a szempontból hátrányos, de felnőttek számára szó szerint mellbevágó élmények okozója, másrészt az ide nagyobb gyakorisággal ülő gyerekeknek egyenesen fejmagasságukba nyílik a szerkezet. Márpedig olyat már sokszor láttam, és el is fogadtam, hogy a hétköznapi kihasználhatóság csorbát szenvedjen a formaterv oltárán, de olyat még soha, hogy egyenesen biztonsági megfontolások kerüljenek a háttérbe.
Jobb helyre nem is kerülhettünk volna - finom anyagok, tetszetős formák
Kibicnek persze semmi sem drága, így inkább átadjuk magunkat a vezetőhely hangulatának, ami remek anyaghasználatával és bőséges felszereltségével ismét bámulatba ejt. A puha bőrök tapintása mindenütt kellemes, az öltések szépen, párhuzamosan futnak egymás mellett, s apró részletek gondoskodnak arról, hogy különlegesnek érezhessük magunkat. A kényelem és a luxushangulat mellett már csak apró mellékzönge, hogy a vezetési pozíció a szűk tartományban állítható kormánykerék miatt 180 centiméteres magasságom mellett ezernyi próbálkozás után sem bizonyult tökéletesnek.
Bal oldalon találhatók az asszisztensek kapcsolóiPersze ez is megbocsátható, hiszen a felhőtlen hangulatról a Citroën szórakoztató berendezése, és vezetőt segítő rendszerei is gondoskodnak, amik közül kiemelkedik a sávváltáskor aranyat érő holttérfigyelő rendszer, ami a visszapillantó tükrön való jelzésével nagyjából a felére csökkenti a vezetés koncentráció-igényét, mázsás súlyt emelve le a vállunkról. A parkolási segéd kapcsán némileg meglepő, hogy csak a szabad hely méretét elemzi, de az autó már nem kormányoz be minket a férőhelyre, noha a szükséges műszaki háttér rendelkezésre állásával ez már valóban filléres megoldás lenne (a Volkswagennél és a Fordnál például alig 60.000 Ft a rendszer felára az alap tolatóradarhoz viszonyítva). A sávtartási asszisztens már az ülőlap rezegtetésével kelt fel minket bódult csipkerózsika-álmunkból, azonban a rendszer gyorsaságát figyelembe véve arra azért nem számíthatunk, hogy a nullás körgyűrű betonkerítéséről ez fog minket lekaparni.
Elektromos, memóriás, fűthető masszázsülés sávelhagyásra figyelmeztetéssel - Egyéb kívánság?
Márpedig minden segítség elkél, ami a nehezen kezelhető, és számos gombbal társított központi rendszer böngészéséből visszatérít minket a valóságba. A valóság pedig annál is inkább fájó, minthogy a feláras szórakoztató berendezés könnyen karcolódó mélynyomója jelentős űrtartalmat vesz el az amúgy sem túlzottan tágas csomagtartóból. Kezdeti feszültségünket a fűthető, masszázsfunkcióval ellátott memóriás ülésekkel oldhatjuk, miközben a szórakoztató berendezés helyett a PSA remekbeszabott 1,6 literes, 200 lóerős turbófeltöltésű benzinmotorjának énekével kényeztethetjük hallójáratainkat.
Vajon nyújt valódi vezetési élményt a legerősebb DS4? A lapozás után kiderül.