Nem ez az első alkalom, hogy jubileumi Mazda vendégeskedik a szerkesztőség garázsában, ám nem is bánjuk, hogy a japán márka szorgalmasan minden modelljéhez elérhetővé tette a centenáriumot ünneplő Edition 100 csomagot, amely főként különleges belső színeivel állít méltó emléket a 100 éves évfordulónak – ezúttal kombi változatban, nagy szívómotorral és a limitált kiadással fogtuk vallatóra az élete során már kétszer is frissült 6-ost.
A Mazda napra 2020 január 30-án ünnepelte 100 éves évfordulóját hirosimai központjában, de a japán vállalat érthető módon nem elégedett meg egy „szimpla” eseménnyel: a gyártó az elektromos MX-30 élesítése mellett az egész modellpalettára kiterjesztett és egyébként igazán finom csomaggal állít emléket évszázados történelmének.
100 éve él a Mazda név, méltó csomaggal ünnepel a gyártó
Az immáron 101 éve alapított Mazda magát bátor csapatnak tartja, nem véletlenül. Joggal, ugyanis a japánok útja máig merész lépésekkel van kikövezve. Hiszen olyan új tervezői és mérnöki megoldások tették emlékezetessé a 100 évüket, amelyekre mások nem voltak kaphatóak. 1991-ben a Mazda volt az első japán autógyártó, amely megnyerte a Le Mans-i 24 órás versenyt, ráadásul az elfeledett Wankel-motorral. Kereskedelmi forgalomba is hozták a bolygódugattyús motort az ikonikus Cosmo Sport 110S modellben, s egészen eddig az évtizedig életben tartottak a legendás RX-8 sportmodellel bezárólag.
Aztán persze ott a világ legnagyobb darabszámában eladott roadstere, az MX-5, vagy a szívómotorok egyedülálló életben tartása. Utóbbi esetében tényleg egyedülállóságról beszélhetünk, hiszen a kisautóktól eltekintve már mindenki turbómotorokkal él, egyedül a Mazda tartott ki 1,5 literes, kétliteres, valamint kettőfeles négyhengerese mellett, mi több, szériagyártásban a Mazda adott ki elsőként olyan, magas kompresszióviszonyú benzinmotort, amely képes kompressziógyújtással és szikragyújtással is üzemelni.
A prémium színvonal nem csupán a különkiadás sajátja
Összességében tehát tényleg merész ötletek köthetőek a Mazdához, dacára annak, hogy bizony a 90-es években és a kétezres évek elején a Zoom-Zoom korszakig maguk belefolytak a japán gyártók szürkeséggel megtöltött olvasztótégelyébe. A kilábalás aztán olyan jól sikerült, hogy a Mazda modellpalettája a jelenleg aktuális Kodo vonulatnak hála egészen látványos, az új 3-as például már-már tanulmányautókat megszégyenítően merész, de persze a mára már korossá vált 6-osnak sem kell panaszkodnia.
Ugyanis a középkategóriás modellnek van egy nagy szerencséje: tervezői 2012-ben olyan megnyerő és látványos formát alkottak neki, amely egy kis igazítással még most, 9 év elteltével is abszolút aktuális tud lenni. Az alapvetően dinamikus vonásokat viselő modell 3 éve a frissítés hatására eleganciával gazdagodott, amely változás oroszlánrészét az új, méhsejtmintás hűtőmaszk és egy adag króm adja. Érdekesség, hogy a csak Európának szánt kombi a rövidebb tengelytávú, 2007-ből eredeztethető platformra épül, míg a nyúlánkabb, globális piacra küldött szedán frissebb bázison nyugszik. Vagyis tesztautónk bizonyos részegységei immár 14 évesek, azaz nyugodtan nevezhetők kiforrottnak.
A szedán nyúlánkabb, a kombi rövidebb és öregebb alapokra épült
A Mazda6 korossága ellenére abszolút joggal kér helyet magának a piacon, a különkiadás pedig ízléses megoldásokkal igyekszik méltóképp zárni a hamarosan modellváltással búcsúzó középkategóriást. Ennek megfelelően egyedi „100 Years” felirattal ellátott kerékközepek, valamint stílusosan az első sárvédőre illesztett plakettek árulják el a gyöngyház fehér fényezés és a szürke felnik mellett, hogy itt bizony a centenáriumi példányról van szó.
Ez az elegancia pedig tökéletes kísérő ahhoz, amely a 100 éves jubileumot ünneplő csúcsváltozat belső terében fogad. Ott ugyanis kiváló minőségű, vajpuha bőrkárpitozás ölel körül minket, olyannyira, hogy a vastagon párnázott matériából a váltóalagút két oldalára és az ajtóra is bőven került. Ez már önmagában meggyőző tud lenni, és akkor még nem említettük a középkonzolon végighúzódó, szintén elegáns króm csíkot és a vele kellemes kontrasztot alkotó szálcsiszolt fém mintázatú betétet. A hangulatot leginkább a bőrök színkombinációja adja, a világos vaj és a borvörös nagyon is ízléses választás, miközben dicséret jár az ugyancsak vörös padlószőnyegért.
Ez a belső bizony nem szorul magyarázatra
Persze az utastérbe is jutott jubileumi plakett, a fejtámlák bőrkárpitjába nyomott logón felül a szőnyegen is fém táblácska tanúskodik a 100 éves kiadásról, mi több fém betétből még az ülésekre is jutott. Tényleg igényes és finom az összhatás, ezt kár is volna eltagadni tesztalanyunktól.
A 6-os hangulatban és minőségben túlmutat azon, amit a középkategóriás típusokban manapság tapasztalhatunk, és egy kicsit magával hoz a prémium autók bájából. Sőt, olyan hangulati pluszt ad, hogy egy autókereskedésben kívül-belül megcsodálva a modellt könnyen azon kaphatjuk magunkat, hogy már az adásvételi szerződés aláírásán morfondírozunk.
Igényes részletmegoldásokkal hat még frissnek - kívül és belül
A pontosan 4,8 méter hosszú kombi egyébiránt elöl-hátul kellően tágas, ráadásul a kisebb részleteket megfigyelve is abszolút elégedettek lehetünk: a kapcsolók szépek, szinte mindent feldob egy kis króm, a műszercsoport letisztult, mégis informatív, sőt, még a 8-colos központi kijelző is jó helyre került. Utóbbi mai szemmel már nem elég szép felbontású, sőt, kissé lassú és a grafikája is régiesnek hat. Ide bizony elkél a 3-asban megismert új rendszer a tűéles, szép ábrákkal tarkított szoftverrel együtt.
Menet közben azért már fény derül egy-két zavaró dologra, amelyek árnyalják az összképet. A magasabb személyek jobban örülnének, ha mélyebbre lehetne tenni az ülést, a tolatókamera borzalmas képminősége pedig különösen fájó, ahogy az érintős vezérlés nehézkessége is (csak akkor lehet használni az érintőpanelt, ha minden indulásnál elfogadjuk a nyilatkozatot, egyébként csak a tárcsával megoldott a menüben való navigálás). Legalább rendelkezésre áll az Apple CarPlay vagy Android Autó telefontükrözési megoldás is.
Csupán a központi rendszer korossága zavaró igazán
További jó hír, hogy a csúcsmodell szélvédőre vetített kijelzőt is kapott, ráadásul van ülés- és kormányfűtés, továbbá ülésszellőztetés is. Utóbbit a hangsúlyosan téli napokon nem tudtuk próbára tenni, az ülésfűtés viszont számunkra nagyon vékony középső sávban melengeti csak az egyébként kényelmes és jól tartó székeket.
A Mazda6 motorja mai szemmel igazi unikum. Egy 2,5 literes szívómotor 2021-ben már önmagában is az lenne, ráadásul az egység nincs teljesen eltompítva, így hangját hallatva érzelmi kapcsolatot is teremt a felhasználójával. Igaz, ez a hangszín nem éppen karakteres, a zajszint pedig kicsit magas akkor, amikor csak közepesen szeretnénk gyorsítani. Ezzel együtt a Mazda motorja megúszta részecskeszűrő nélkül a szigorúbb szabályozás és a WLTP érkezését, vagyis városi/rövid távú használatra jó szívvel merjük ajánlani, akár évtizedes viszonylatban is.
A kombi praktikumra hajt, a szedán inkább eleganciára
258 Nm nyomatéka ráadásul nagy lemaradást sem jelent a kis turbómotoros ellenlábasokhoz mérten, igaz, ez nem 1500-nál és nem is 2000-nél, hanem 4000-es fordulaton elérhető, így aztán többet kell ezt az erőforrást forgatni, ha ugyanúgy szeretnénk haladni. Ez pedig a kulturáltságra rányomja pecsétjét, de a sportos vezetőknek ezért is fog a szívükhöz nőni az egység, amely felül is lelkesen húz, de egyébként alul sem harmat gyenge.
Hiába forog arányaiban többet a 2,5-ös, valójában nem torkos a Mazda erőforrása, sőt, a ma már kevés fokozatúnak számító automata váltót és a nagy lökettérfogatot meghazudtolva egészen baráti évágyról számolhatunk be, ami a magas kompresszió számlájára is írható. Normakörünkön 6,8 litert kért, miközben a teszthét egészében sem evett többet 7,5 liternél. Mindez azt jelenti, hogy országúton akár 5 literre is apadhat az étvágy, miközben városban 7,5-8, pályán 72,-7,3 litert kortyol. Ebben szerepet játszik a jó áttételezés, az i-eLoop rendszer, valamint a hengerlekapcsolási képesség is.
Ezt a különkiadást nehezen fogjuk feledni
Amennyiben élvezetet is keresünk a szegmensben, a Mazda háza táján jó helyen járunk. A 6-os ugyanis egészen jó kormányzást és egészen direkt futóművet kapott, így pedig ténylegesen jó vezetési élményt szavatol. Ennek ellenére a rugózási komfort sem csorbul, kombink dinamikus és mégis komfortos, dacára a 19-es kerekeknek.
Érdemes számolni a minőségi és jó árú 6-ossal
Ha a helyenként idejétmúlt részleteken és a hangoskodó motoron felül tudunk emelkedni, akkor egy nagyon minőségi, élvezetes, praktikus és az erőforrása miatt egyedülálló autót húzhatunk be a hatossal, mi több a 100 éves különkiadás igazán ízlésesre sikeredett. Ráadásul árban is egészen jó a Mazda, hiszen csúcsfelszereltségű tesztalanyunk bőrrel, HUD-dal, ülésszellőztetéssel, napfénytetővel és a biztonsági asszisztensekkel felvértezve is 13,5 millió alatt marad.
A Peugeot a stílusos 508 kombit a 180 lovas turbó és a nyolcas automata párosával hasonlóan felszerelve pár százezerrel többért adja, s a nagy összehasonlítónkban is szereplő Opel Insignia Sports Tourer még ennél kicsit drágább a 200 lovas, szintén 1,6-os turbóval és a kilencfokozatú automatával. A Fordnál a 187 lovas öntöltő hibrid áll rendelkezésre listaáron 13 millió felett valamivel, egyébként csak dízellel kapható a kék oválosok középkategóriása. Érdekes, de szép lassan az SUV-k térhódítása kipusztítja a klasszikus középkategóriát is. Sebaj, a Mazda6 és a többiek azért még tartják a frontot.
Néhány szóban
A különösen ízléses 100 éves jubileumi csomaggal továbbra is erős ajánlatként lép fel a Mazda6, amely kívülről még mindig tetszetősnek és modernnek hat, miközben (a csúcsverzió) belső tere túlmutat a kategória keretein és pazar minőségérzetet közvetít. A karakteres, egyedülálló benzines jó erőben van és fogyasztása is korrekt, igaz, a kelleténél többet hallatja jelenlétét. Főleg technológiai oldalról azért teret ad a javulásnak a modell, elég csak a központi rendszer korosságára gondolni, de így is kiegyensúlyozottan teljesít és tud meggyőző értékeket felmutatni ellenfeleivel szemben, főleg úgy, hogy közben árával is ügyesen bánik a forgalmazó.
Előnyök: Tágas utas- és csomagtér; A kategórián is túlmutató, kiváló anyagminőség; Jó erőben lévő, karakteres szívómotor; Kellemes rugózási kényelem és kiváló kanyarképességek; Jó felszereltség és kivételesen jó ár/érték arány
Hátrányok: Koros központi rendszer és borzasztó tolatókamera; Magas üléspozíció; A kelleténél zajosabb motor
