Mielőtt belekezdtem volna a tesztírásba, a biztonság kedvéért vagy tízszer elismételtem a fejemben, hogy 'ez egy Cupra Leon, nem Seat Leon', nehogy eltévesszem a cikkben. Nem csoda, hiszen a Seat Leon már 1999 óta fut az utakon és a spanyol márka Golf-alapú sikeres kompaktja negyedik generációjánál tart. Aki kicsit is jártas a Seat világában, pontosan tudja, hogy a Cupra szó is történelmi múltra tekint vissza a márkánál, a gyáriak már régóta ezzel az utótaggal látják el a modellsorozataik sportosságra fókuszált kiviteleit.

A Seat Leon Cupra is hosszú történelemre tekint vissza, de a Seatnál nemrégiben úgy döntöttek, hogy sportos autóikat már nem Seat, hanem Cupra márkanévvel hozzák forgalomba, amihez egy új, egyedi logót is társítottak. Mindemellett a Cupra márka nem csak erről szól: egyes sportos Seat típusok mellett önálló modellekkel is büszkélkedhet a márka, gondoljunk csak a Formentor crossoverre vagy a vadonatúj, tisztán elektromos Bornra. Minden Cupra közös vonása a réz színű embléma mellett a dögös megjelenés, valamint a sportos hangolás, viselkedés. Ez a márka tehát leginkább a fiatal, illetve fiatalos, fokozott dinamikára éhes ügyfelekhez szól.

Első blikkre egy Seat Leon sportosabb köntösben, de a látszat csal: a Leon sportmodelljei már Cupra márkanévvel kerülnek forgalomba

Az aktuális divatirányzatnak megfelelően egyre többször látjuk, hogy a plug-in, tehát konnektorról is tölthető hibrid hajtásláncok jelentős tömegnövekményük ellenére nem összeegyeztethetetlenek a sportosság fogalmával. Tesztautónk is ezt hivatott hirdetni: a zöld rendszámos puttonyos Cupra Leon elsőre tán picit oximoronnak tűnik, de a kételkedőket az agresszív megjelenés mellett a 245 lóerős rendszerteljesítmény igyekszik meggyőzni, amiből 150 lóerő benzinből, és a többit áramból ‘keletkezik’ és a teljes ménes ereje az első kerekeken keresztül kerül át az útra.

Maga a hajtáslánc különben nem friss fejlesztés: a VW konszern – többi MQB alapokon nyugvó plug-in hibridjéhez hasonlóan – érdekes módon nem a hosszú évek óta piacon lévő 1.5 TSI benzinmotorhoz nyúlt, hanem elődjéhez, a régi 1.4 TSI-hez, amihez ráadásul a szintén régi alapokon nyugvó 6-fokozatú duplakuplungos automata váltót társította az aktuális, szintén nem éppen friss 7-gangos helyett.

A zöld rendszám viselését a VW-konszern jól ismert konnektoros hibrid hajtáslánca teszi lehetővé – ez esetben 245 lóerős összteljesítménnyel

Ennek okát Wolfsburgban nyilván pontosan tudják, de vélhetően jó régen kezdődött el a bonyolult plug-in hibrid hajtás fejlesztése és akkor ezeket az alkotóegységeket tudták leemelni a polcról, s mivel teljesen rendben vannak kvalitásaikat illetően, felesleges volt a fejlesztési költségeket tovább fokozva aktualizálni, főleg, hogy a váltóval összeépített villanymotor áthangolásával józan keretek között oda állítják a rendszerteljesítményt, ahova a marketingrészleg kéri.

Jelen esetben összesen 245 lóerő és 400 Nm van a talpunk alatt, de létezik ugyanez az összeállítás 204 lóerővel és 350 Nm-rel – és a négyhengeres 1.4 TSI benzines mindkét esetben 150 lóerőt és 250 Nm-t ‘dob be’ a közösbe. A Cupránál mindkét hajtáslánc elérhető az adott modell függvényében és így van, vagyis sajnos csak így lenne a Cupra Leonnál is.

Kívánatos darab, de aktuálisan sajnos nem kapható: a chiphiány miatt átmenetileg felfüggesztették a Cupra Leon család értékesítését

De sajnos nincs így: a gyártó – minden bizonnyal chip hiány okán, de ezt nem kötötték az orrunkra – felfüggesztette minden Cupra Leon rendelhetőségét, így hiába kívánnak esetleg rá a tesztautóra, ilyet jelenleg sajnos csak készletről vagy másodkézből lehet vásárolni. A rendelési stop nem csak a hibridekre, hanem a teljes sorozatra vonatkozik, sőt, ‘hagyományos’ Leonból is csak a kombi rendelhető, az ötajtós most egyáltalán nem (akárcsak az Alhambra).

Bízunk benne, hogy valóban csak átmeneti ez az állapot és rövidesen visszakerül a Cupra Leon sorozat a palettára, de tények nincsenek, pusztán találgatások. Hiába számít tehát újdonságnak a szűk két éve bemutatott autó, ha valójában nem kapható. Ha le tudnak mondani az egyedi Cupra megjelenésről, 205 lóerős konnektoros hibridként (is) megvásárolhatják közel ezt az autót Seat Leon kombiként, kicsit olcsóbban, persze a hozzáadott Cupra-fűszerek nélkül.

A Cupra Leon értékesítését átmenetileg (?) felfüggesztették, de szomorkodás helyett inkább nézzék meg a Cupra szalonokban a dögös és remek Formentort – galéria

Mit csináljon az, aki beleszeretett a menő Cupra Leonba? Vagy várjon és néha telefonáljon be egy Cupra márkakereskedésbe, hátha ismét rendelhető a típus, avagy nézzen körül a márka többi modellje között. Mi a helyükben utóbbit választanánk és megnéznénk a még menőbb Cupra Formentort, amely egy minden ízében egyedi Cupra modell, nem egy átdolgozott Seat. Az azonos összeállításban csupán néhány százezer forinttal drágább Formentort eddig két alkalommal volt szerencsénk tesztelni és kvalitásai nagyon meggyőzőek, a Leonnál összességében jobb autónak tartjuk, egyértelműen megéri tehát felárát – persze a magasabb építésmód ízlés dolga és a Leon kombinál rövidebb Formentor bár belül legalább olyan tágas, csomagtere kicsit szerényebb. Különben pedig egyebek mellett a fent részletezett mindkét plug-in hibrid hajtáslánccal elérhető.

De itt jönne a második tanácsunk: ha ránk hallgatnak, inkább maradjanak az ‘egyebek mellett’ opciónál a hajtásláncokat illetően. Mert bár önmagában nem érheti komolyabb kritika a hibrid egységet, ami tényleg teljesen rendben van, a sportosságot fókuszba állító, meglehetősen radikális Cupra modellek karakterére egyszerűen jobban rímel egy izmos benzinmotor – ameddig még van! Már a belépő 150 lóerős 1.5 TSI is szépen mozgatta a Formentort, de a típushoz inkább a bivalyerős 2.0 TSI-k valamelyike illik, a magasabb VZ felszereltségi szinttel párosítva – a listaáron 15,5 milliótól startoló 245 lovas, fronthajtású, DSG-s 2.0 TSI is kiváló választás, akárcsak nagytestvére, a villámgyors 310 lóerős, összkerekes verzió, de utóbbiért mélyen a zsebbe kell nyúlni, ugyanis indulóára eléggé ijesztő: 19,5 millió forint.

Kényelmes, tágas és minőségi a beltér, továbbá a minőség is rendben van, de a kezelhetőségen lenne mit fejleszteni... – galéria

Ennyit a Formentoros kitérőről, most pedig térjünk vissza a (remélhetőleg csak átmenetileg) nem létező Cupra Leonra. A fent leírtak itt is érvényesek: annak ellenére, hogy a hibriddel is jót lehet autózni és a 245 lóerő a villanyos rásegítéssel alaposan meg tudja dolgoztatni a gumikat, élményautózáskor minden pillanatban érződik a hagyományosan motorizált változatoknál jóval magasabb tömeg: üresen 1,7 tonnáról beszélhetünk. A jelenség teljesen normális, így van ez például egy plug-in hibrid 3-as BMW esetében is, de a Cupra modellek mozgékonysága, robbanékonysága jobban kidomborodik egy erős benzinmotorral. Itt rögtön eszembe jutott az aktuális, fronthajtású, 245 lóerős 2.0 TSI motorral szerelt Skoda Octavia RS, ami egyrészt nagyon ment, többet éreztetve a papírformánál, másfelől élményautózáskor több mosolyt csalt az arcunkra, mint a hibrid Cupra Leon – ráadásul egy kedvezőbb árú hajtáslánccal.

Nem kérdés, hogy egy bizonyos felhasználói réteg számára valóban nem létezik praktikusabb megoldás egyetlen autó esetén a konnektoros hibrideknél, hiszen a mindennapi, főleg városi teendőket helyi károsanyag-kibocsátás nélkül lehet abszolválni, (még) a zöld rendszám előnyeivel, miközben a kirándulások alkalmával egy teljes értékű autót használhatnak, de az más kérdés, hogy egy kifejezetten kemény beállítású, sportos autóval mennyire érdemes együtt élni a városok forgatagában. Lefordítva, pl. egy 'szimpla' Seat Leonban több értelme van a PHEV hajtásláncnak, mint a radikálisabb hangolású Cuprákban, utóbbiak inkább másról szólnak, amihez egy izmos benzinmotor egyszerűen jobban illik. A 204 lovas PHEV Leon Kombi különben listaáron 13,5 millió forinttól startol és egy jól felszerelt példány 15 millió körül áll meg, tehát nem egy jutányos jószág.

Modern miliő, millió funkció, néhány egyedi díszítő betét és egy különleges embléma a kormányon – Cupra Leon galéria

S hogy mit tud a Cupra Leon 245 lovas PHEV rendszere a 7 másodperces 0-100 km/h-s sprinten és a minden helyzetben bőségesen elegendő erőtartalékokon túl? A kategóriában elvárt szokásos szintet hozza: az időjárás, az útviszonyok és a sebesség függvényében 30-55 tisztán elektromos km-t lehet ‘kihozni’ a 13 kWh kapacitású lítium-ionos akkuból, amit a rendelkezésre álló szabad Amperek függvényében otthon 4-6 óra alatt tölthetünk fel.

Elektromos módban elég a hétköznapi közlekedéshez a villanymotor teljesítménye, de amint mélyebbre nyomjuk a gázt, rögtön belép az 1.4 TSI. A fogyasztás egzakt tesztelése nehéz, hiszen minden annak a függvénye, hogy milyen arányban tudjuk használni az elektromosságot. Viszonylag sok autópályázással, de rendszeresen töltögetve nálam 6,5 l/100 km-es vegyes étvágy jött ki, ami nem nagy csoda, de több várossal kevesebb lenne. Egy 130 km-es Balatonszárszó-Budapest etapon a szabályokat betartva, az M7-esen 5,6 l/100 km-es átlagot mutatott az autó, úgy, hogy induláskor az akku teljesen fel volt töltve.

Hátul (is) minden rendben van, tágas a Leon kombi – galéria

Az elektromos hatótáv sokaknak elég, míg sokaknak nem. Az egész ‘csomagnak’ a lényege itt is a rendszeres töltés: aki napi szinten tudja (és akarja is...) tölteni, az egészen parádés fogyasztási értékeket produkálhat az autóval, de amennyiben ez nincs így, akkor közel annyit kér a nehéz PHEV, mint a nála két mázsával könnyebb 245 lovas, fronthajtású 2.0 TSI – de akkor meg minek?

A kombi tágas csomagtere a padló alá helyezett akkuk ellenére nem jelent kompromisszumot, egyedül a kisebb benzintank igényel megszokást. Na meg persze az árfekvés, amit jelenleg sajnos nem ismerünk pontosan, hiszen a forgalmazó kivette a modellt a konfigurátorból, így nem tudjuk, hogy mennyibe kerülne a hibrid Cupra Leon, amennyiben lehetne kapni.

A Cupra Leon kombi csomagtere szép nagy, itt nem kell kompromisszumot kötni – egyedül a benzintank zavaróan kicsi, 40 literes

De amint fentebb is írtam, ahelyett, hogy a Cupra Leonra várnának, a Cupránál maradva érdemes megnézni azt a bizonyos Formentort, amely például 245 lóerős 2.0 TSI verzióban, a bőséges VZ felszereltséggel 15,53 milliós listaárával nem olcsó mulatság, cserébe viszont egy gyors, dögös megjelenésű, különleges autó, ami ritkaságnak számít a forgalomban.

Amennyiben ragaszkodunk a közel 2 mázsával súlyosabb a plug-in hibrid hajtáshoz vagy a zöld rendszámhoz, a 205 lovas verzióban, kicsit szerényebb felszereltséggel 14,46 milliótól startol a Formentor, míg a VZ szinten elérhető 245 lovas, itt tesztelt hibrid hajtáslánccal 16,75 milliótól lehet mienk az autó – vagyis bő 1,2 millióval drágábban, mint a fronthajtású 2.0 TSI. Főként cégeknek érheti meg, hiszen 5 év alatt már pusztán a cégautó adóból visszajön az árkülönbség.

Hiába vágyunk ilyen Seatra, akarom mondani Cuprára, jelenleg sajnos nem tudjuk megvásárolni

A belső térről nem esett szó, de csinos, kényelmes integrált fejtámlás sportüléseket és néhány modellspecifikus részletet/menüpontot, továbbá a jelvényt és az eltérő díszbetéteket leszámítva gyakorlatilag pontosan az igaz a Cupra Leon enteriőrjére, mint az aktuális Seat Leonéra, amit egy éve veséztem ki részletesen. Sajnos a finoman fogalmazva megszokást igénylő, durvábban inkább botrányos kezelhetőség is épp annyira fájó.

Az utastérről elkanyarodva viszont örvendetes, hogy míg a gyengébb Leonokban butább csatolt lengőkaros hátsó futóművet találunk, a 180 lóerőnél erősebb verziók igényes többlengőkaros megoldást kapnak, raádásul a Cuprákban állítható a csillapítás, ami igencsak hasznos a mindennapokban, főleg a csinos, de nem éppen praktikus 19 colos kerekekkel párosítva. Egyedül a hangszórókból érkező markáns műhang nem aratott sikert a szerkesztőségben, ami különösen Cupra üzemmódban tolakodó, de Individual módban szerencsére kikapcsolható.

Cupra Leon kombi – galéria

Amennyiben bővebben olvasnának a modellről, a Cupra Leon bemutatóját itt, a Seat Leon tesztjét pedig itt olvashatják, de inkább a Skoda Octavia RS tesztet ajánlom, hátha rákívánnak a kiváló 2.0 TSI motorra, mondjuk egy jó kis Formentorban...

"Ha nincs ló, jó a szamár is", tartja a mondás – de a Cupra Formentor az aktuális helyzetben szerintünk jó kis szamár... – galéria

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek