Igazi autórajongóként sohasem értettem, hogyan lehet egy autóra kizárólag használati tárgyként tekinteni. Miként lehet az, hogy az egyszerű objektív érvek mellé nincsenek számba véve olyan –számomra kifejezetten fontos – tulajdonságok, mint az érzelmekre ható formák, és a mindenekfelett álló vezetési élmény. Persze amint bekerültem az autós újságírás forgatagába, rájöttem, hogy az objektív használati érték a legfontosabb szempont az átlag felhasználók számára.
Ezt pedig a nemrég szerkesztőségünk garázsában járt új Dacia Logan MCV véste örökre a fejembe, hiszen az ár/érték arányban bajnok puttonyos a mindennapok tökéletlenül tökéletes igáslova lehet. A Renault által 2004-ben, az első Logannal életre hívott, és igazán gazdaságos autókat gyártó Dacia nagyon jó úton halad, hiszen a kifejezetten jutányos ár mellé legújabb modelljeihez már elfogadható formaterv és minőség társul. Ez pedig a mai gazdasági viszonyok között bizony igen sikeressé is tette a márkát, mégpedig nem csak hazánkban, hanem tőlünk nyugatabbra lévő piacokon is...
A Logan alapjaira épülő ötajtós Sandero nemrég járt szerkesztőségünkben, ráadásul ugyanazzal a hajtáslánccal, amivel a jelenlegi MCV is érkezett, így kombiságát leszámítva sem a formaterv, sem pedig az erőforrás tekintetében nem tudott nekünk újat mutatni a Dacia.
Nem szégyelli a nevét - galériaAz új egyen-orrkiképzés továbbra is jól áll a Logannak, amely az új generáció esetében a külső tekintetében bizony képes felvenni a versenyt a borsosabb áron kínált vetélytársakkal is. Az általunk tesztelt kombi verzió – a Lodgy megjelenése okán – elhagyta az előző MCV plusz két ülését, így kizárólag ötszemélyes utastérrel kapható. A harmadik sor elhagyása az autó formájára is kifejezetten jó hatással volt, hiszen a 4492 milliméter hosszú jármű 14 centivel alacsonyabb lett. A karosszéria egyébként mentes minden felesleges sallangtól, és bár izgalmasnak nem mondanánk, az arányai rendben vannak.
A kissé nagyméretű, és olcsó kilincsek meghúzásával juthatunk be a fekete műanyagokkal jócskán megáldott kabinba, ami azonban sokat fejlődött az elődhöz képest. Az ergonómiára nem lehet panaszunk, és a 75.000 forintért szinte ajándékként osztogatott, navigációval és bluetooth-kihangosítóval is rendelkező, kifejezetten jól használható központi érintőképernyős rendszer csak tovább fokozza érdeklődésünket. Míg az összeszerelés minőségére nem lehet panaszunk, addig az előbb említett karcolódó, fekete műanyag felületek érintése nem kelt túl jó benyomást, ugyanakkor elfogadható kompromisszum az autó árát tekintve.
Szemből továbbra is jól mutat - galériaA helykínálat, bár széltében lehetne bőkezűbb, a lábtér és a fejtér tekintetében így is több mint elegendő, hiszen a hátsó sorban akár 190 centiméteres utasok is kényelmesen tudnak elhelyezkedni. Ami pedig a legfontosabb tesztünk alanyával kapcsolatban, az a kategóriájához mérten bődületesen tágas, 573 literes csomagtér, melyet a hátsó ülések 1/3-2/3 arányban történő ledöntésével tovább bővíthetünk akár 1,5 köbméterig is, bár sík padlót így nem kapunk.
Persze valahol spórolniuk is kellett a mérnököknek, amit olyan helyeken vehetünk észre, mint a csomagtartó nagyrészt burkolatlan felülete, az olcsó anyagok, az egyszerű kapaszkodók, vagy az egy darabból álló ajtóburkolatok. Ezek azonban közel sem annyira zavaróak, hiszen cserébe olyan dogokat kapunk, mint a kellemes benyomást keltő klímapanel, a krómdíszítésekkel ellátott szellőzőrostélyok és óracsoport, illetve a nem túl szép, de annál strapabíróbb kárpitok.
Jól mutatnak a króm díszek - galériaA kissé rövid ülőlapú, és hosszú távon nem túl kényelmes vezetőülésben helyet foglalva sem ér minket meglepetés. A Renault-tól származó 9 decis turbómotor 90 lóereje és 135 Nm nyomatéka, az ötsebességes, kissé akadozó, de jól áttételezett manuális váltón keresztül a legtöbb szituációban elegendő dinamikát biztosít a Logan MCV számára. Míg a kormányzásra mondhatjuk, hogy Daciásan érzéketlen és bizonytalan, addig a futómű hangolásáról ugyanebben a kontextusban állíthatjuk, hogy - az autóval egyébként is nehézkesen kivitelezhető gyors kanyaroktól, és az ezekkel járó nagy oldaldőléstől eltekintve - kifejezetten komfortos, és ügyesen lépi át az úthibákat.
Hatalmas hely a csomagoknak - galériaA hangos és kulturálatlan háromhengeres erőforrás fogyasztásával próbál meg kárpótolni minket. Ez csak részben sikerül neki, hiszen a normakörünk folyamán 5,7 literre adódott érték 100 kilométeren, ami ugyan nem kiemelkedő és messze elmarad a gyáriak által ígért ötliteres vegyes adattól, az autó méreteihez viszonyítva nem olyan rossz eredmény, bár inkább csak átlagosnak mondható. Ahogyan a tesztünk során a fedélzeti számítógép által mutatott 6,6 literes érték sem éppen kiemelkedő, még ha nem is kíméltük a Logan MCV-t.
Eddig tehát a helykínálat és az egyszerű kezelhetőség volt az, amivel a Dacia kombija csatákat tudott nyerni, de az ár/érték arány az, amivel a háború végére is képes lehet életben maradni, sőt! Kapaszkodjanak meg, hiszen a minden hájjal megkent tesztautónk listaára, a legmagasabb Arctic felszereltségi szinttel és a rendelhető extrákkal együtt is csak 3,29 millió forint, amivel magasan veri az összes konkurensét. Még akkor sem haladja meg az MCV ára a 3,5 milliót, ha olyan extrákat is megrendelünk, mint a parkolóradar, vagy a bőrülés. Ha megelégszünk a gyengébbik, 1,2 literes 75 lóerős benzinessel, akkor 300 ezer forinttal kevesebbet, viszont ha a legerősebb 1,5 literes dízelt választjuk, akkor 400 ezerrel többet kell letennünk az asztalra. Tehát a legelvetemültebb konfigurációban is 4 millió alatt állapodik meg tesztalanyunk listaára.
Ha már a konkurenseket említettük, megállapíthatjuk, hogy valódi ellenfele talán nincs is a Logan MCV-nek. A méretben leginkább kompaktok közé sorolható, ám azoknál jóval olcsóbb, és persze jóval puritánabb a Dacia. Ha az alapjait vizsgáljuk meg, akkor a Renault Clio, vagy Škoda Fabia kombi változatát állíthatjuk szembe vele, ezeknél azonban jóval nagyobb helykínálatot biztosít. A Loganhoz legközelebb álló kihívók a Fiat Linea, Citroën C-Elysée, Peugeot 301, Škoda Rapid, Seat Toledo ötösfogat, melyek közül viszont egyik sem kapható kombi karosszériával, és a leggyengébb 72-75 lóerő közötti benzines változatok is 2,8-3,3 millió forintról indulnak. Így tehát a Logan MCV egyedülálló ajánlat a piacon.
Néhány szóban
Büszke képességeire - galériaAzt megállapíthatjuk a Dacia puttonyosával kapcsolatban, hogy nem azért fogjuk szeretni, mert magával ragad minket a vezetés és az utazás varázslatos birodalmába. Nem is erre született, sokkal inkább arra, hogy jutányos árával olyan vásárlókat szólítson meg, akik számára egyaránt fontos a strapabíróság és a hatalmas helykínálat. A Logan MCV tehát egy szinte tökéletes használati tárgy, melyet nem kell szeretni, csak megbecsülni, és akkor sokáig szolgálhatja gazdája széleskörű igényeit.
Előnyök: Óriási helykínálat; Jó ár/érték arány; Komfortos futómű; Jó áron kínált extrák; Elfogadható menetdinamika; Tisztességes összeszerelés
Hátrányok: Kulturálatlan erőforrás; Csak átlagos fogyasztás; Sok helyen látható spórolás; Akadós váltó