Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

A válságautók kategóriája virágzik, hiszen akár keresleti, akár kínálati oldalról nézzük az uralkodó szituációt, mindkét fél részéről lelkesedést és gyarapodást láthatunk. Ezúttal a szegmens három legfontosabb alapkövét állítottuk egymással szembe, hogy kiderüljön, hol kapjuk a legtöbbet a pénzünkért.

 

Értünk éheznek - galériaNoha az elérhető árú szedánok születésének okait leginkább a gazdasági környezet változásaiban kereshetjük, a nyilvánvaló indokok mellett további érvek is felsorakoznak ezen modellek mellett. Sokan azért választják szívesen a szegmens típusait, mert az ellenértékükhöz képest meglepően tágasak, illetve az egyszerű és megbízhatónak mondható műszaki háttér biztos működést és alacsony üzemben tartási költségeket ígér, s ezek közül egyik sem elhanyagolható tényező.

Emellett a gázolajjal hajtott autók piaca is erőteljesebb, hiszen a vásárlók nem titkoltan túlértékelik az öngyulladósok erényeit, sőt, emiatt ezek értéktartása ugyancsak erősebb lesz benzines társaikénál. A később könnyebben eladható típusok szintén vonzóak lehetnek, s nem utolsó sorban a szóban forgó dízelmotorok étvágya olyannyira moderált, hogy tesztautóinkkal szinte élvezet volt spórolni.

A külső mindig ízlés kérdése, de a 301-es ordító spórolása a háttérbe szorítja a Peugeot üdvöskéjét

Arról sem feledkezhetünk meg, hogy Közép- és Kelet-Európában a szedán építésmód még mindig messze nagyobb népszerűségnek örvend, mint a nyugati trendekhez igazodó "csapotthátú" forma, s ez akár egy látens presztízst is takarhat, hiszen a lépcsőshátúak bizonyos piacokon épp a komolyabb stílust adó, klasszikus sziluett miatt populárisak.

Külső

Vidámabb formák a 301-esen - galériaHárom tesztalanyunk, a Peugeot 301, a Renault Fluence és a Škoda Rapid ugyan hasonló célokat fogalmaznak meg, úgy a méret, mint a stílus kapcsán mégis más utakat járnak. Habár a 301 könnyedén hihető a C4-es puttonyos testvérének, valójában a kisebbik oroszlános modell alapjaira épül, s kedves formákkal, a motorházfedél alatt meglapuló felirattal szemléltethető jópofa részletekkel próbálja belopni magát a szívünkbe.

Nála sokkal komolyabb benyomást kelt a csehek modellje, amely praktikusan ötajtós kialakítású, s sportosan elegáns stílusú. Nem meglepő módon a Mégane-ra épülő Fluence a legnagyobb tesztalanyaink között, 15 cm körüli előnyét nem rejti véka alá, s talán szemre a legértékesebb is.

Nem kellenek neki Hollywood-i fények ahhoz, hogy vonzónak fessen

Drágábbnak tűnik ellenfeleinél - galériaA Renault üdvöskéje reprezentációs célokra sem utolsó, hiszen jó megjelenni vele, határozott autó benyomását kelti, amiben nagy szerepe van a front felplasztikázásának is. A franciák szinte mindig kiemelkedő ár/érték aránya tehát már a nagyobb méret formájában megmutatkozik, miközben számos igényes részlet érezteti, hogy itt bizony nem olcsó autóval van dolgunk (példának okáért ilyen a LED-es nappali menetfény is, amit hiába keresünk az ellenlábasokon). A Rapid viszonylag semleges marad, a 301-esen viszont a teljesen pőre kipufogóvég és a csomagtér elnagyolt kialakítása baljós felhőket sodor az oroszlánosok büszkesége fölé.

Utastér

Noha a külsőt illetően csak arasznyival különült el a három versenyző, a belső esetében hatványozottan domborodnak ki a különbségek, amik bizony döntésre is vihetik a játszmát.

Látványra akár kategóriákkal feljebb is sorolhatnánk

Térérzetét tekintve a külső méretekben is diadalmaskodó Fluence tud újabb ütőkártyát felmutatni. A leggazdagabb felszereltséghez társuló világos szín sokat dob az összképen, de az alap sötétszürkébe sem köthetnénk bele, azaz a legjobb minőségérzet a Renault-hoz társul. Egyedül a hátsó fejtér szerényebb, ezen a ponton nem tud konkurensei fölé kerekedni az autó.

Viszont a kényelmes kartámaszért és a hátsó sorhoz kivezetett, állítható légbeömlőért (!) vaskos pirospont jár, ahogy a négy automatikusan le- és felhúzható villanyablak, illetve az automatikusan behajtódó külső tükör is szinte egyedülálló a kategóriában. A praktikus Fluence nem szenved hiányt rakodóhelyekben, s műszerfalát áttekinthető, logikus  elrendezés jellemzi.

Kimért stílus, katonás rend jellemzi a Rapidot

A Škoda amilyen keményvonalasan letisztult kívül, olyannyira kimért belül, ami egyrészt unalmasabb összhatást, másrészt tökéletes ergonómiát eredményez. A csehek modelljében ugyancsak sokat nyom a latba az "Elegance" szinthez társuló bézs-fekete műszerfal, s a króm keretek ugyancsak tovább emelik a minőségérzetet, ugyanakkor nem szabad engednünk, hogy mindez téves következtetéshez vezessen. Noha az összeszerelés kivitelezésére nem lehet panasz, a sokak által válaszott széria fekete műszerfal és a sorjás műanyag kormánykerék már lehangoló lenne, s a Fluence puha anyagait is feleslegesen keresnénk.

A keskenyebb karosszéria belül fokozottan utasaira "omlik", épp ezért a hátsó sorban az oldalról betolakodó tető miatt maximum két fő fér el egymás mellett kényelmesen, azonban fej- és lábtér tekintetében tágas a Rapid. Kritikát érdemel azonban az autó a csakis hátulról vezérelhető hátsó elektromos ablakok miatt, sőt, a méltatlan spórolásra bizonyítékul automata funkciót kizárólag a vezető ablakemelője kapott.

Ergonómiailag kiforrott a Peugeot, szép és jó fogású a kormánykerék

A 301-es sajnos lehangoló két ellenlábasa mellett, hiszen berendezése több sebből vérzik. A szürke betéttel ügyesen feldobott műszerfal és a tetszetős óracsoport jó pontokat szerez a Peugeot-nak, azonban a hátsó sor itt a legszűkösebb, az állítható magasságú első biztonsági övek, valamint a hátsó fejtámlák hiánya rettentően fájó, s a burkolatlan felületek felbukkanása még annak ellenére is sokat ront az összképen, hogy a vezetőülést a két franciában találtuk kényelmesebbnek.

A legkisebb puttonya is majd' 500 liter - galériaA Peugeot esetében tovább rontja a helyzetet a borzalmas lemezhanggal csapódó csomagtérajtó, amely ráadásul csak szélső helyzetében stabil; amennyiben kényelmesen nyitjuk fel, visszaesik ránk.

A csomagtartók űrtartalmát tekintve a két francia 500 liternél mozog, ám a Peugeot a belógó, burkolatlan zsanér és annak élesen vágott vége miatt szemöldökráncolást vált ki, a győztes pedig egyértelműen a hátsó ablakkal együtt nyíló csomagtérajtóval és 550 literes kapacitással büszkélkedő Rapid. Bővíteni mindegyik puttonyt lehetőség van, ám a két négyajtós itt némi hátrányt szenved, hiszen az ülések ledöntésével is csupán szűkebb nyílás keletkezik az utas- és csomagtér között.

Vajon ki jár a legjobban a végelszámolásban? Lapozva ez is kiderül...