Motor, vezethetőség
Bele lehet kóstolni a kanyarokba a Rapiddal - galériaMindhárom tesztalanynál fontos volt a takarékos dízelmotor, ám ezúttal különböző teljesítményszinten kaparinthattuk meg az autókat, igaz, a motorkínálat többi tagjáról kellő tapasztalattal rendelkezve nem okozhat nehézséget az igazságos összevetés sem. Noha a Peugeot mindeddig nem szerepelt túl fényesen, motorjával kivívhat magának egy kisebb győzelmet, ugyanis a 92 lóerős 1.6 HDi igencsak takarékosnak bizonyult: tesztfogyasztásunk hosszú városi és országúti szakaszokkal mindössze 3,8 litere adódott, de hatodik fokozat híján az autópályás etapokon már jelentősebben kortyolt a franciák remek turbódízele, igaz, 5,5-6 liter fölé művészet felvinni a fogyasztást. A 301-es rugalmassága a mindennapokra tisztességes, de a váltó kapcsolhatósága nem az autó erőssége, hiszen a kar továbbra is kissé lötyögős és rosszul megvezetett.
Futóművét tekintve már egyértelműen a harmadik helyre esik vissza a 301-es, hiszen a kényelemre hangolt felfüggesztés még az átlagos pontosságú kormányzás mellett is bizonytalan érzést kelt, s kiváltképp az úthibákon eltáncoló hátsót nem szerettük.
Futóműben a Rapid sem jeleskedik, noha feszessége révén jobb kanyarodási képességével beelőz, ám a hátsó csatolt lengőkaros konstrukció itt sincs a helyzet magaslatán - a cseh esetében leginkább a keltett zajok, nevezetesen a dübögő, mély hang miatt találunk kirívó hibát. (Mivel az Octavia esetében is tapasztaltunk hasonló jelenséget, az öblös csomagtér öngerjesztő visszhangjára gyanakszunk.)
A 301 csak takarékosságával tűnik ki - galériaUgyanakkor a Volkswagentől származó 1,6 literes, 105 lóerős dízelmotorban és a hozzá kapcsolódó remek kiosztású és kapcsolhatóságú ötös váltóban nem csalódtunk, 5 liter körüli étvágyával és vehemens dinamikájával dicséretet érdemel az autó. A Renault a legerősebb, már jól ismert, 130 lóerős 1.6 Energy dCi-t adta a Fluence-hoz, hatfokozatú, pontos váltóval. Ugyan összehasonlításunk alapját majd a 1,5 literes 90 vagy 110 lóerős dízel jelenti, az erőforrás ismét jó benyomást gyakorolt ránk. Az 5,5 literes tesztfogyasztás remek a teljesítmény tükrében, a motor kulturáltsága pedig kimagasló.
Verdikt, árak
Ahogy a sok-sok szempont alapján megejtett összehasonlítás alapján sejthető, tesztünk nagy vesztese a Peugeot 301, nagy győztese pedig a Renault Fluence, s a képességek összevetésén túl az árpolitika sem árnyalja jobban a kialakult helyzetet, sőt, tovább erősíti az előbb felállított sorrend magabiztosságát. A 301 önmagában nem tűnik előnytelen választásnak, de a többiek mellé állítva jobban felszínre kerülnek a hiányosságai, miközben a Renault az erényeivel igyekszik felfelé.
(Az összehasonlítás hitelessége érdekében a Fluence esetében a dinamikában a többiekhez jobban passzoló 110 lóerős, 1,5 literes turbódízelt tekintjük. Az árak minden esetben a forgalmazók kedvezményét számításba véve értendők.)
Komoly akciók árán versenyképes - galériaAz alapárak és normafelszereltséghez társuló árak esetében is a Peugeot vezet, hiszen a 92 lovas motorral már 3.840.000 forinttól elérhető a szedán, míg az Autó Pult által megadott felszereltségi szintet 4,39 millióért kínálja a forgalmazó. A Rapid kedvezménnyel és 999 forinton kínált extracsomagjával normaszinten 4,4 millióért kelleti magát, de bázisáron 4,1 milliótól is elhozható. Mivel felszerelve azonos költségekkel jár mindkét modell, s a Skoda jobb értéktartással is büszkélkedhet, a párharcból a tulajdonságaiban erősebb Rapid kerül ki győztesen.
A legdrágább nem meglepő módon a Fluence, amely 4,8 milliós alapárával a többiek fölé pozícionált, de ez leginkább annak köszönhető, hogy a 110 lovas dízelmotor csak bőségesebb felszereltséggel, illetve hatfokozatú váltóval érhető el, épp ezért normaára a fentiekkel egyező. Az összeg még így is borsosabb a többieknél, azonban az extrák listája is hosszabbra nyúlik, melynek köszönhetően a képességek, méretek ismeretében a legjobb ajánlatot a Renault nyújtja.
Összességében kijelenthető, hogy a franciák üdvöskéje bajnokként említhető, s egyúttal a Fluence a legjobban felszerelhető. A költségekre fokozottan érzékeny szegmensben azonban a Rapid szerényebb felszereltsége okán kedvezőbb beugrója komoly fegyvertény, ám ha hozzávesszük, hogy a Fluence is elérhető kevesebb extrával, 90 lóerős dízelmotorral, s 5 évig vagy 60.000 km erejéig ingyenesen jár hozzá a kötelező szerviz, akkor bizony ár/érték arányban is francia győztest avathatunk.