Családi kombi 225 lóerővel, automata váltóval, masszázsfotelekkel és izgalmas összkerék-kormányzással - azt hiszem, erre a kombinációra kevesen mondanának nemet, ha a mindennapok szürkeségéhez keresnek izgalmas útitársat. A Renault ezúttal a középkategóriában igyekszik továbbra is bizonyítani, hogy igenis, érdemes a megszokott választásokkal szemben a Talisman Grandtourra voksolni, főleg most, hogy a típus a Mégane R.S.-ben is dolgozó 1,8-as személyében új csúcsmotort is kapott.
Ma már a Talisman név ismerősen cseng, a Renault megfelelő offenzívával határozottan igyekezett elfeledtetni a Laguna nevet, hogy egészen más vásárlói kapcsolatot építsen ki. Ehhez dukált egyrészt az új formai irányzat, amit ma már minden francia modell magán visel, valamint a márka igyekszik ezáltal is bizalmat ébreszteni azokban a vevőkben, akik a korábbi érából még másképp emlékeznek a Renault típusaira.
Tiszességes méretű és markáns megjelenésű kombi a Talisman Grandtour
Ráadásul a Talisman a kategóriájában kivételes megoldásokat és összességében mindezeken keresztül prémium miliőt próbál megteremteni, miközben árban persze távolabb marad a valódi luxusmárkáktól. Az éremnek – ahogy az lenni szokott – két oldala van, amit igyekszünk szellemiségünkhöz híven részletesen bemutatni Olvasóinknak.
A franciák a Laguna helyébe lépő Talisman életre hívásával és folyamatos frissítésével (gondolok itt a motorpaletta alakulására), a ráncfelvarrás előtt álló Mégane, Clio és Twingo, valamint az elmaradhatatlan crossover kínálat felállításával egy egészen újszerű arculatot mutattak a világ felé, szimpatikus módon, szerethető sportos vénával és olyan extrákkal, amiket másoknál már nem nagyon láthatunk. Ilyen a 4CONTROL nevet viselő összkerék-kormányzási rendszer, amelyet a '80-as és '90-es években a japánok használtak előszeretettel, de mára néhány kivételtől eltekintve már kikopott a kínálatból – legalábbis a prémiumokon innen. Ezeknek köszönhető, hogy a tesztre fogott Talisman még inkább kiemelkedik a hétköznapok sűrűjéből és kívánatos ékszerré válik a betondzsungelben.
A Renault sokak számára szimpatikus márkává vált az utóbbi években
Korábban persze már szedán és kombi kivitelben, többféle hajtáslánccal próbára tettük a Renault zászlóshajóját, ezúttal azonban korrekt, majdnem csúcsfelszereltség és csúcshajtáslánc kombinációjával csábítanak a franciák. Mindez 12 milliós listaárat és 225 lóerős, turbós benzinmotort, valamint hétgangos duplakuplungos automata váltót takar, ízléses és kifinomult kosztümben, azonban ahogy lenni szokott, hibáktól nem teljesen mentesen – hiszen ahogy a mondás bölcsen állítja, nincsen rózsa tövis nélkül.
Példaként ott a remek dizájn – a francia szakemberek olyan formavilágot álmodtak meg, ami jól áll a kompakt szériában a Mégane-on, és a Talismant is szoborrá varázsolták a markáns és jól összehozott vonalakkal. Igényes, finom részletmegoldások jellemzik és nem túlzó szerencsére a króm díszítők aránya sem.
Szép és praktikus egyben, ráadásul ár/érték arányban sem túlzó
Összességében egy nagyon jól megkomponált és modern, mindemellett jellegzetes formavilágról beszélhetünk, ami egységes és szerethető egyveleget alkot. A szépséges formai játékba belerondít azonban a nem tökéletesen illeszkedő csomagtérajtó, amelynek illesztési hézaga méltatlan a franciáktól elvárt színvonal tekintetében – könnyen lehet azonban, hogy ez csak egy teljesen egyedi hiba volt, így nem általánosítanánk e tekintetben.
A több mint 2,8 méteres tengelytáv és a 487 centis hossz ismeretében nem meglepő a tény, hogy az utastérben királyi helyviszonyok uralkodnak. Kár is szót fecsérelni a helykínálatról, a Talisman elöl-hátul minden igényt kielégít, a fejteret még a napfénytető sem korlátozza jelentősen. A beltér minden kétséget kizáróan egyik legkellemesebb részlete a két első fotel, amelyek kiváltképp kényelmesek, kár hogy a vezetői pozíció lehetne egy leheletnyivel jobb is.
Jó idebenn, ráadásul a kényelmes ülések mellett a világos bőrrel bevont műszerfal is szép látvány
Az ülések egyébként már a közepes felszereltségi szinttől kezdődően széleskörűen állíthatóak és masszázsfunkcióval is rendelkeznek. Utóbbi persze csak apróság, de a hosszú utakon áldásos hatása tud lenni a hátizmokat kicsit átmozgató pneumatikus játéknak. A világos kárpit nem csak gusztusos, de otthonosabbá és világosabbá teszi a teret, a nyári melegben pedig a csomaghoz járó ülésszellőztetés akadályozza meg a bőrbe fülledést.
A nyugodt utazást nem csak az ülések, de a jó zajszigetelés is szolgálja, autópályán is csendben suhan a nagy kombi, de ez el is várható a kategóriában. A kényeztetés mellett néhány érthetetlen dolog révén bosszantja is a kedélyeket az autó – talán nem is lehetne francia, ha nem maradtak volna benne idegesítő, relatíve könnyen kijavítható hibák. A műszerfal alsóbb részének és a középkonzolnak a kemény műanyagjai erős kontrasztban állnak a tízmillió feletti árral és a bőrrel, továbbá a 4CONTROL verzió esetében mindösszesen 47 literes tank (az összkerék-kormányzás nélkül is csak 51 literes) a benzinmotorral különösen kevésnek hat, visszafogott stílusban is a vártnál csekélyebb hatótávot biztosít, főleg, hogy az utolsó 5 liternél már zéró hatótávval ijesztget.
Méltóságteljes front, sok, mégsem túlzó krómmal
A konfiguráció érdekessége, hogy a félautomata parkolóasszisztens és távolságtartó tempomat kimaradt a limitált S szériás csomagból, utóbbi nem is kérhető hozzá - persze valamit hagyni kell az Initial Paris szint vevőinek is. A Renault R-Link 2 nevű multimédiás illetve navigációs rendszere egyébként kiválóan működik: kicsit tanulni kell, de a megjelenítése szép, a kezelés logikus, van magyar nyelv, a rendszer gyors, a tudása szuper, és a (TOMTOM) navi is ügyes, ráadásul már tudja az Android Auto vagy Apple Carplay funkciókat is, immár teljes képernyőn.
Menet közben szintén nem hibátlan a Talisman, mégis nagyon szerethető. Tesztautónk a jelenlegi kínálat vadonatúj csúcsbenzines hajtásláncával, egy turbós 1,8 literes benzinmotorral érkezett hozzánk, amihez szériában kapcsolódik a Renault EDC nevű hétfokozatú duplakuplungos automatája. Az 1,8 literes Nissan-Renault turbómotor az utóbbi időben több modell bőrébe bújva is bizonyította rátermettségét, illetve azt, hogy egészen potens és kellemesen dinamikus - elég csak a nemrégiben nyúzott Mégane R.S. Trophyra gondolni. Ezúttal 225 lóerős konfigurációban, papíron 300 Nm-es csúcsnyomatékkal szerepelt az itt kulturált és csendes erőforrás, kellemesen hosszúra nyújtott váltó-áttételezéssel.
A Multi-Sense kapcsolóval válik sokoldalúvá - sportostól a kényelmesig
A hétgangos duplakuplungos szerkezet (EDC) általában véve jól végzi a dolgát, azonban a finomabb, óvatos elindulásokat torpanással fűszerezi, s nem mindig olyan éber, mint szeretnénk: néha elgondolkodik és beiktat egy plusz váltást, feleslegesen. Az étvágy a méret és a teljesítmény tekintetében korrektnek mondható – a 225 lovas hajtáslánc 7,5-8 litert gurít le vegyes üzemben és normakörünkön is elvan 7 liter körül. Mindehhez ráadásul nagyon magabiztos dinamika jár, illetve meg kell említeni azt is, hogy nagyobb fordulaton igencsak kellemes morajlás érkezik az erőforrás felől.
Érdemes még kiemelni a Mulit-Sense névre keresztelt üzemmódváltót, ami igazán sokarcú mindenessé teszi a Talismant. Komfort módban valóban lágyan és kényelmesen suhanhatunk tova, míg sport módban vörös fények és magasabb fordulatszám mellett a kormányrásegítés, a futómű és az összkerék-kormányzás is kompromisszummentesebb viselkedésre vált. Az egészet persze személyre is szabhatjuk, de jó lenne, ha utána a kiválasztott üzemmód fogadna mindig, nem pedig Normal beállítással indulnánk minden egyes motorindításkor.
Szerettük a Talismant, ami ebben a formában is remek családi modellnek bizonyult
A 4CONTROL négykerék-kormányzást minden bizonnyal nem kell bemutatni, az előző Lagunában ismertük – és imádtuk – meg: alacsony sebességeknél az első kerekekkel ellentétes irányba kormányozza a hátsókat, csökkentve az alulkormányozottságot és kisautós szintre mérsékelve a fordulókört, nagyobb tempónál pedig az elsőkkel megegyező irányba kormányoz a rendszer, fokozva a sebességet és az ívtartást. Így a nagy Talisman valóban sínautóként viselkedik és aktívan használja a hátsó tengelyét is.
A csomaghoz továbbá állítható lengéscsillapítás is jár, ami egy utazóautónál szintén jó dolog, hiszen kissé kétarcúvá varázsolja a jószágot, azonban a 4CONTROL-hoz minden esetben járó 19 colos kerékszettnek nem örülünk, hiszen lehet a futómű bármilyen állásban is a nagy kerekek rázósabb utat eredményeznek, főleg, hogy a kissé egyszerű csatolt lengőkaros hátsó futóműkialakítás is csökkentik a sokarcúságot. De ami itt elvész, azért kárpótol a négykerék-kormányzás és az adaptív futómű, meg ráadásként a kisebb kerék. Érdekességképpen ugyanis a tesztelt modell nem a felszereltségi lista szerinti kereket kapta meg, hanem az opcionálisan kérhető kisebb, 18-as szettet, amellyel komfortosabbnak bizonyult az utazás. Így egyfelől sportos kombiként kiváló a Talisman, hiszen a futómű nagyon készséges, az autó könnyed, a fékek nyomáspontja határozott, illetve még a kormányzás is közvetlen és élvezetes, miközben csendessége és kényelme révén komfortos, nyugodt utazóként is jól helytáll a nagy Renault.
A Talisman megéri a pénzét, kiváló utazóautó és erős középkategóriás egyben
Összességében abszolút kellemes és elegáns, stílusos modellként áll helyt a legmagasabb szintre szerelt Talisman, néhány apróbb, tolerálható hibával és kiváló utazóautós tulajdonságokkal. A franciák ezért a csomagért 10.500.000 forintot kérnek legalább, ám józan, a normaszintnek megfelelő extrázás mellett sem megy 11 millió fölé, míg a nem teljes arzenált felvonultató, de jól felszerelt tesztpéldány épp átlépte a 12 milliós küszöböt.
A Skoda Superb jelenleg kombiként a 190 lovas benzinessel érhető el (2.0 TSI), normaszinten is 11 millió Ft felett, ahogy as testvér Volkswagen Passat is, azonban a wolfsburgi modell még magasabban, 11,5 milliónál startol - mire ilyen jól felszereljük őket, sok millióval drágább konfiguráció jön létre. Hozzávetőlegesen 1 milliós fórral nyújt kedvezőbb ajánlatot a Renault az Opel Insignia Sports Tourer (1.6T - 200LE) ellenében, persze listaárakat tekintve, miközben a Ford Mondeo jelen pillanatban nem kapható ilyen combos benzines hajtáslánccal. A Mazda háza táján viszont 11 millió alatt a jól felszerelt, 195 lovas kettőfeles benzines 6-os kombi személyében versenyképes és hasonlóan látványos ellenfelet találunk.
Néhány szóban
A Renault a Talismannal ismét bizonyított: a franciák a megszokott módon kiváló ár/érték arányú csomagot pakoltak össze a csúcs-hajtáslánccal szerelt, ízléses kombi személyében. Noha vannak ismert hibái a modellnek, azok elfogadhatók a korrekt ár és az eltagadhatatlan előnyök miatt. A 4CONTROL összkerék-kormányzás egyedülálló a szegmensben és még vonzóbbá teszi a franciák középkategóriását, az új csúcsmotorra pedig nem lehet egy szavunk sem.
Előnyök: Tetszetős formaterv; Tágas utas- és csomagtér; Praktikus kombi karosszéria; Rendkívül kényelmes első fotelok és komfortos hátsó sor; Kulturált, csendes motor; Csendes futás; Egyedülálló 4Control négykerék-kormányzás; Remek multimédiás rendszer és számos elérhető árú extra
Hátrányok: Kissé plasztikus kormányzás; Néhány méltatlan anyag és megoldás az utastérben; Pici üzemanyagtank; Limitált hajtáslánckínálat; Olykor bizonytalan EDC váltó