Izgalmas türkiz szín, puha bőr és igéző formák – akár egy prémium modell leírása is indulhatna hasonlóképpen, azonban ezúttal a már korábban is felsőbb szegmensek felé közeledő Insignia járt szerkesztőségünk garázsában az egyediséget garantáló Exclusive csomaggal és benzines turbómotorral, automata váltóval.

S valóban, az Insignia gyakorlatilag a születése óta vágyak tárgyát képezi, ez elvitathatatlan tőle. Ahogy ólomsúlyú elődje, úgy az új, immáron a szedán kialakítást mellőző generáció is sokak álmaiban szerepel annak ellenére, hogy „csak egy Opel”-ről beszélünk.

Kiemelkedik a mindennapok szürkeségéből

A rüsselsheimi fémszobrászok ugyanis a típus életre hívása óta képesek arra, hogy nem prémium mivolta ellenére valóban sokak számára jelentse a legvonzóbb választást, legyen szó céges vagy magánvásárlóról, a lágy idomokat csodáló nőről vagy épp a sportos formák után áhítozó férfiről… akármikor fordult meg a kezeim között Insignia, érdekes módon tényleg szinte nem találkoztam olyannal, aki ne tette volna szóvá a lehengerlő formákat.

Mindemellett jómagam sem voltam korábban indifferens a villámos márkával, hiszen egy szentgotthárdi gyártású Astra tulajdonosaként szerettem meg az Opeleket, s immáron egy Mitsubishi tulajdonosaként élhettem meg, hogy szeretett márkám vélhetően minden technikai megoldását és egyediségét feladva a francia PSA konszern markaiba kerül. S noha tesztünk apropóját az Exclusive csomag adta, számomra mindez többet jelentett – talán utoljára birtokolhattam ideiglenesen egy, még ízig-vérig Opel tervezésű villámost…

Szinte mindenütt aprólékos és igényes részletekkel találkozunk

Az Opel is igyekszik a lehető legszebbé varázsolni az utolsó, teljesen mértékben általuk alkotott modell életét, hiszen nem titok, az Insignia 2017-ben bemutatott, jelenleg is futó generációja egy ráncfelvarrást követően majd leköszönni kényszerül, hogy végül helyét talán utolsó vérbeli villámosként egy olyan utódnak adhassa át, amely már a PSA konszern műszaki alapjaira épül majd.

Nem kell túlságosan közel mennünk ahhoz, hogy rögtön szembetűnő legyen az Insignia igazán termetes mérete. Már az ötajtós verzió is 3 mm híján 4,9 méteres, amire a kombi közel 9 centit tesz rá – hogy pontosak legyünk, 89 millimétert. A méretek mellett a nyúlánk, elegáns, de egyben dinamikus vonások domináltnak, hogy aztán közelebb érve már a részletekre tudjunk koncentrálni. A letisztult összkép ellenére több érdekes elemet is felfedezhetünk az Insignia orr részén: élesre húzott, kettős LED-es nappali menetfénnyel felvértezett lámpatestek, szárnyakat mintázó, króm díszcsíkok a hűtőrácson, a motorháztető közepén lévő látványos domborítás és lapos orr biztosítja a mutatós összképet.

Vagány és egyedi az Insignia, ráadásul vezetni is élmény

A Grand Sport névre hallgató ötajtós változat esetén a hátsó traktus talán kevésbé izgalmas, de a sportosan lefelé ívelő tetővonal, a hátsó fényszórók grafikája és a csomagtérajtó törésvonala képez némi merészséget. Akinek egyébiránt nem elégséges méreteit vagy csomagterét illetően ez a verzió annak, a Sports Tourer névre hallgató kombi jelenthet gyógyírt a maga 300 ezer forintos felárával.

Esetünkben a külsőt az OPC line csomag és a 20 hüvelyk átmérőjű felnik teszik sportosabbá, a különc megjelenést pedig az egyedi Exclusive fényezés biztosítja, ezúttal türkizben; ennél már csak a GSi modell számít dögösebbnek, azonban a kétliteres turbós benzinmotor híján a sportmodell már csak 210 lóerős dízellel képezi a kínálat részét. Aki egyedi színt szeretne, annak kétféle választási lehetőség áll rendelkezésére: kicsit több mint 700 forint ellenében választhat az Exclusive színpalettáról vagy teljesen személyre szabott, azaz egyedileg kikevert színt is lehet választani, azonban ennek felára már majd’ 1,3 millió Ft.

Az AGR ülés kényelmét nehéz felülmúlni, emellet a minőség általánosan is korrekt

Természetesen belül is a gyáriak legfrissebb megoldásait örökölte az Insignia, s egyértelműen a külsőhöz hasonlóan szintén elegáns, mégis letisztult vonások köszönnek vissza a vezetőülésből körbetekintve. Az ergonómia és a funkcionalitás ezúttal sem szenved hiányt a helykínálat pedig a továbbra is szűkös hátsó fejtértől eltekintve abszolút korrektnek mondható, a kategória átlagát hozó csomagtérrel együtt is. A kárpitozás az Exclusive csomaghoz hűen az új modellévtől elérhető különleges, kékes bőrkárpit, amely a remek kényelmet és egészséges gerinctartást nyújtó AGR ülésekre került.

Az anyaghasználatra és a minőségérzetre nem lehet rossz szavunk, ahogyan a középkonzol felső részén helyet kapó, új multimédiás rendszer is hozza a tőle megszokott szintet – az IntelliLink névre keresztelt szoftver leváltásával gyorsabb, letisztultabb felület áll rendelkezésre, amihez Android Auto és Apple Carplay funkció is rendelkezésre áll. A klíma külön panelt kapott, de a gombtenger elkerülése érdekében csak a legfontosabb funkciók kaptak saját kezelőszervet, amely szintén okos megoldásnak nevezhető.

A FlexRide teljesen mnegváltoztatja az autó karakterét, kötelező megrendelni hozzá

A kormányról továbbra is szinte minden fontos funkciót elérünk, és ezúttal a kormányfűtés gombja is ide került. A műszercsoport jó része is digitális, beleértve a feszültség- és az olajhőfokmérőt, amelyet sokan feleslegesnek gondolnak, de azért összességében pozitív, hogy ezeket az adatokat is elénk tárja az autó. A szélvédőre vetítő kijelző is jól sikerült: kiváló minősége mellett rengeteg információt képes megjeleníteni.

Természetesen a modern technológiákkal sem maradtak adósak a németek: táblafelismerő, távolságtartó tempomat, sávtartó asszisztens, vészfékrendszer, 360 fokos kamera – utóbbi kissé homályosra sikerült –, automata parkolórendszer és egyéb nyalánkságok is rendelkezésre állnak, még ha nem is működnek olyan kifinomultan, mint a prémium kategóriás autókban. A mátrix-LED-es IntelliLux fényszórók továbbfejlesztett változata külön kiemelendő, hiszen adaptív funkcióinak hála mindig biztosítja a lehető legjobb látási viszonyokat.

A megosztó, de mindenképp különc türkiz mellé kék-fekete belső dukál

Ideje azonban rátérni a motorháztető alá bújtatott tartalomra: a kétliteres turbós híján a kínálat pillanatnyilag legerősebb benzinese a GSI-től eltekintve az 1,6 literes turbómotor, amely régi ismerős az Insignia kínálatában: kézi váltóval már megmérette magát összehasonlító tesztünkben a Kia Optima és a Mazda6 ellenében. Ennek megfelelően a 200 lovas négyhengeres által biztosított dinamizmus nem volt meglepő, ahogy annak nem kis étvágya sem. Noha a gyártó a katalógusban egészen barátságos számokat tüntet fel, a turbós egység a valós körülményeket mégsem képes moderált fogyasztással abszolválni. Tesztünk során jellemzően 8-9 körül kért enni a szentgotthárdi benzines, míg normakörünkön valamivel 7 liter feletti átlaggal érte be. Dacára a méretes modell tulajdonságainak, illetve az automata váltónak, ez manapság már soknak mondható érték.

Ha már szóba került az automata, úgy meg kell említsük, hogy a korrekt fokozatkiosztás (120 km/h – 2000 1/perc) ellenére a hat gang ma már mindenképp kevésnek mondható, ám nem meglepő, hogy a kifutó turbómotorhoz már nem fejlesztik hozzá a 8-as Aisin váltót. A hagyományos, bolygóműves szerkezet egyébként finoman s korrekten dolgozik, panaszunk nem lehetett rá az együtt töltött hét folyamán, azt leszámítva, hogy némileg rontja a modell étvágyát. A dinamikával nincs gond, hiszen a méretes bódét mintegy 8 szekundum alatt repíti 100 km/h-ra a 200 lovas erőforrás és az automata párosa.

Elegáns, mégis sportos - az Insignia joggal lett sokak számára álom

A pontos kormányzás mellett futómű tekintetében ugyancsak dicséret illeti az Opel szakembereit, hiszen nagyon kellemes felfüggesztést raktak az Insignia alá, amely esetünkben adaptív FlexRide funkciót is kapott 300.000 forintos feláron. Az Opel rendszere a komfortosabb Tour és a sportosabb Sport módban használható, a különbséget pedig zongorázni lehetne, kiemelve, hogy 20 colos, malomkő méretű kerekeken gördül a középkategóriás villámos.

Noha bizonyos részeit tekintve nem a legmodernebb az Insignia, ennek ellenére is nagyon tisztességes teljesítményt nyújt és kiegyensúlyozott marad. Tesztautónk majd 16 millió forintos listaára azért ne riasszon el senkit: egyrészt az Opel hagyományosan bőkezűen méri a kedvezményeket, másrészt pedig ne feledjük, hogy elődjénél sokkal jobban felszerelhető az új generáció – ezt ki is használta az importőr, hiszen az Exclusive tételekkel együtt szinte minden finomság bekerült a csomagba. Normafelszereltségünkkel számolva már reálisabb képet kapunk, a 11,3 millió forintos árcédula már könnyebben emészthető a szegmensben.

Az Exclusive csomaggal belép az egyedivé varázsolható modellek táborába

Még hangsúlyosabban aláhúzhatjuk ezt, ha a konkurensek között szétnézünk. A Superb palettáján nem találunk hasonlóan motorizált verziót, ahogy a VW konkurens modelljei is csak erősebb, összkerekes benzines hajtáslánccal állnak rendelkezésre, természetesen jóval borsosabb áron. Ellenben a Peugeot 508 a 180 lovas 1.6 PureTech motor és a 8-as Aisin párosával már versenyképes alternatívát képez, mint ahogy az összehasonlítónkban erősen teljesítő Kia Optima és Mazda6 sem elhanyagolható konkurens. Félmillióval drágábban pedig ott a kicsit prémiumabbnak tekinthető Alfa Romeo Giulia 2.0t, és a Ford Mondeo is beleszólhat a csatába, azonban tény, hogy itt listaárakról beszélünk, a végső eredmény ettől azért eltérhet.

Néhány szóban

Az Opel speciális, Exclusive csomagokkal tette elérhetővé az egyediséget az Insignia vásárlók számára, amely immár a belső tér bőrkárpitozásának választékában is tetten érhető. Aki nem sajnálja a pénzt, az teljesen személyre szabott színbe öltöztetheti vágyai tárgyát, miközben a belső is ízlésesen ehhez igazítható. Az Opel középkategóriása persze mindemellett maradt az a remek autó, amit eddig is ismerhettünk benne. Persze ott a szomjas turbómotor vagy a nem épp kategóriaelső tágasság, de ettől eltekintve ár/érték arányban, illetve stílusban a szegmens egyik kiváló versenyzőjével találkozhattunk.

Előnyök: Stílusos megjelenés; Minőségi, ergonomikus és kényelmes utastér; Jó menetdinamika; Élmény vezetni; Egyedivé varázsolás lehetősége

Hátrányok: Csak hatfokozatú automata váltó; Szomjas turbómotor; Hátsó fejtér

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek