Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Amennyiben a felesleges dőzsöléstől illetve 'puccolástól' eltekintünk, azt mondhatjuk, hogy a most tesztelt Renault Talisman képviseli nagyjából a józan ész határát, már ami a családi autóválasztást illeti. Sajnos így sem beszélhetünk aprópénzről, hiszen tesztautónk listaára minden jóval megpakolva elérte a 10 millió forintot, cserébe viszont tényleg mindent tud, ami manapság elvárható: nagyon kényelmes, az ‘ikeás’ ágytól kezdve a mosógépen át az egyhetes sífelszerelésig minden elfér benne, biztonságos, modern, rengeteg extrával kényeztet, szuperül néz ki, ráadásul szépen megy és nagyon takarékos.

Sajnos 10 millió forintba kerül egy komoly nagyautóEzek szerint a Renault, pont a Renault megalkotta a tökéletes autót? Természetesen ezt azért nem mondanánk, mert a Talismánnak is akad néhány apróbb hiányossága, amikbe bele lehet kötni, de összességében egy nagyon korrekt típusról van szó, amit el is vár az ember ebben az árkategóriában. Persze már 6-8 millió forintért is találunk számos kiváló családi autót a piacon, de azért érződik ám ezen a Talismánon, hogy miért kerül tízmillió forintba. És bár minden téren vannak jobbak nála, mégis nagyon harmonikus képet fest, és igazán pihentető benne az utazás. Ezúttal a 130 lóerős 1,6 literes dCi dízellel és a 6-sebességes duplakuplungos EDC automataváltóval vallattuk a puttonyos Grandtour kivitelt.

Nagyon megér 300 ezer forintot a kombi kivitelA négyajtósnál minden esetben 300 ezer forinttal drágább Grandtour csak 1,5 centivel hosszabb, ám jóval praktikusabb a szedánnál. A 4865 mm-es hossz elég ahhoz, hogy a csomagtérbe a kalaptartóig 572 liternyi hely álljon rendelkezésre, és szükség esetén ezt az ülések síkba döntésével 1,68 köbméterig bővíthetjük. Igaz, hogy papíron, a literek számát tekintve az 572 literes érték kisebb a szedán 608 literénél, de összességében össze sem lehet hasonlítani a két modellt a mindennapi használhatóság terén. A Grandtournál öt üléssel a raktér 112 cm hosszú, ha pedig előrehajtjuk a hátsó támlákat, 201 cm hosszú űrt kapunk, vagyis akár egy szabványos matracot is elhelyezhetnének az aludni vágyók a Talisman hátsójában.További előny, hogy a kombi egyenesen futó tetővonala miatt hátul 32 mm-rel nagyobb a fejtér, így akár 190 cm-es magasság felett is komfortos a második üléssor. További jó pont, hogy használaton kívül a kalaptartó elrejthető a csomagtérpadló alá.

Tekintélyt parancsol a Renault Talisman - galériaBár a formaterveken nem szokásunk elidőzni, ezúttal néhány pozitív szót mindenképp megérdemelnek a formatervezők. Az autó vonalvezetése telitalálat, senkit nem találtam, aki ne vélekedett volna maximálisan pozitívan a formákról, a fehér szín pedig jól áll neki. A legmegosztóbb formaelem kétségtelenül a Talisman mellett az új Mégane családnál is megfigyelhető C-alakú nappali menetfény, ami az első fényszórókból kiindulva egészen a lökhárító alsó síkjáig lenyúlik. A vonalak harmonikusra sikeredtek, telis-tele van a karosszéria fénytörőkkel, melyeknél szépen játszadozik a fény az árnyékkal. A mai divatnak megfelelően nem maradhatott el az óriási márkalogó sem a hűtőrácsról.

Szépen dolgozik a központi rendszer - galériaA bő 2,8 méteres tengelytáv és a 487 centis hossz ismeretében nem lepődhetünk meg azon, hogy az utastérben királyi helyviszonyok uralkodnak. Kár is szót fecsérelni a helykínálatról, a Talisman elöl-hátul minden igényt kielégít. A beltérben a kedvencem egyértelműen a két első fotel, pontosan ilyen székeket kívánnék a nappalinkba is. Az egy dolog, hogy már a közepes felszereltségi szinttől kellemes masszírozófunkcióval vannak ellátva, de a lényeget nem ez, hanem a remek tömés, az óriási méret és a mesés üléskomfort jelenti. A nyugodt utazást nem csak az ülések, de a jó zajszigetelés is szolgálja, autópályán is csendben suhan a nagy kombi. Azonban a kényeztetés mellett néhány érthetetlen dolog révén bosszantja is a kedélyeket az autó – talán nem is lehetne francia, ha nem maradtak volna benne idegesítő, relatíve könnyen kijavítható hibák.

Ez a műanyag gyűjti az ujjlenyomatokat és a szösztPéldául: az ablaktörlő baloldalt nagy sávot hagy üresen, a műszerfal alsóbb részének és a középkonzolnak a kemény műanyagjai erős kontrasztban állnak a tízmilliós árral és az illatos bőrrel (igaz, cserébe az összeszerelés teljesen rendben van), továbbá az 52 literes tank is lehetne nagyobb, még akkor is, ha a ‘hatótávprobléma’ inkább a benzinmotoroknál jelentkezik. Cserébe viszont a kiváló extrák mellett a Renault R-Link 2 nevű multimédiás illetve navigációs rendszere kiválóan működik: kicsit tanulni kell, de a megjelenítése szép, a kezelés logikus, van magyar nyelv, a rendszer gyors, és a (magyar NNG-féle) navi is ügyes. A kevesebb egyébként néha több: bár tesztautónkban a kisebb, vízszintesen fekvő 7-colos érintőképernyő kapott helyet, egy percig sem hiányoltuk a nagyobb kijelzőt, tekintettel arra, hogy utóbbi esetben a szellőzőrendszert a menüből kell állítgatni.

Alaposan személyre szabható a TalismanMenet közben szintén nem hibátlan a Talisman, mégis szerethető. Ezúttal az 1,6 literes turbódízel gyengébbik (egy turbós) változatát próbálhattuk ki, amely 130 lóerőt és 320 Nm-t vonultat fel. Egy közel 4,9 méter hosszú kombi esetében nem hangzik túl kecsegtetően, azonban a valóságban épp elég ez a motor az autóhoz: 200 km/h-s végsebességre és 11 másodperces 0-100-as sprintre képes a Talisman, vagyis a menetdinamika nem kiemelkedő, de minden épeszű helyzetben elég lehet, főleg, hogy már alacsony fordulaton is szépen magára talál a meglepően kulturált motor, és hosszan kihúzatva sem fogy ki. Az 1.6 dCi-hez ezúttal a Renault 6-sebességes, EDC nevű duplakuplungos automataváltója társult, ami szépen tette a dolgát.

Kis motor nagy testben - jól megy, kis fogyasztássalA Talisman stílusához kifejezetten illik az automata, így ha nem sajnáljuk rá a 490 ezer forintot, érdemes megrendelni az EDC-t. Tudni érdemes, hogy ez a váltó nem a piac legjobb automatája, de jól harmonizál a kis dízelmotorral, és ha kell, kényelmesen, szükség szerint pedig egészen gyorsan kapcsolgat és áttételezése is passzol a pörgős kisdízelhez. Apropó, a fogyasztásról eddig nem esett szó: amint erősebb testvére, úgy a 130 lóerős 1,6-os is kiváló értékeket produkált, amit mi sem bizonyít jobban, mint a gyors autópályás menetekkel és a hosszú városi szakaszokkal tarkított 6-literes tesztátlag. A normakör is megállt 5 liter alatt, ami bár közel 20 százalékkal felülmúlja a gyáriak által ígért eredményt, egy ekkora autótól kiváló eredmény. Mindez egyébként 4 liter körüli országúti, 5-5,5 literes autópályás és akár 6 liter alatti városi értékekből adódik össze.

Ezúttal szépen tette a dolgát az EDC automataA kormányzás már sajnos hagy némi kívánnivalót maga után: a Multi-Sense üzemmód-választó segítségével ugyan három fokozatban állíthatjuk – ahogyan a klímát, a hangulatvilágítás színét, a gázpedál érzékenységet és a műszerfal megjelenítését is –, ez csak a rásegítés erősségét állítja, a plasztikusságon és az érzéketlenségen nem segít, még ha a pontossággal nincs is gond. És a futómű? Ezúttal széria futóművel, 4Control rendszer nélkül és alap 17 colos könnyűfém kerekekkel érkezett hozzánk a kombi Talisman. És bár a korábban sokat szidott futómű egész jól viselkedett az épeszű méretű abrobcsokkal, még mindig ez a legnagyobb kompromisszum a modellnél, hiszen a hátul egyszerű csatolt lengőkaros megoldás a kifinomultság tekintetében messze áll a szegmens legjobbjaitól.

Dögös az első lámpa, de szokni kell a 'C-helyzetjelzőket'Dinamikában kiváló a Talisman, viszont a csillapítás lehetne finomabb, a futómű pedig lehetne csendesebb és kevésbé ideges. Szó sincs arról, hogy rossz lenne, de az autó teljes egészénél gyengébb szintet hoz. Kár, hogy a 4Control összkerék-kormányzás csak 19 colos kerekekkel együtt kérhető, mert az tényleg zseniális, s ezúttal hiányoltuk: hiányoltuk mind a 4Control által nyújtott menetdinamikai pluszt és agilitást, mind pedig a kevesebbet forduló kormánykereket és a kisebb fordulókört. Így sincs baj a Talismannal, viszont nincs meg benne az a plusz, ami a 4Control rendszerrel felszerelt korábbi szedán tesztautóban megvolt.

7,5 millió forinttól lehet beülni a TalismánbaMár csak az árazás van hátra. Nos, 7,5 millió alatt gyakorlatilag nincs Talisman: a listaárak szerint ennyiért ülhetünk be széria 5 év garanciával a mindössze 110 lovas 1.5 dCi kivitelbe, persze kézi váltóval – de mi nem tennénk, hanem megtoldanánk ezt az összeget minimum 1,4 millió forinttal (ebből 1,1 milliót motorra és felszereltségre, 300 ezret pedig a kombi karosszériára költenénk), és legalább ezt a takarékos 1.6 dCi-t választanánk. Sajnos ennyiért még kézi váltót kapunk, ezen felül 490 ezer forint esedékes az EDC-ért, így a 130 lovas dízel-automata hajtáslánc pontosan annyiba kerül, mint a 200 lóerős csúcs benzines, szintén EDC-vel.

Elöl-hátul óriási a Talisman kombi - galériaViszont itt már érdemes lehet elgondolkodni az érezhetően dinamikusabb, két turbós 160 lóerős 1.6 dCi-n is, hiszen automatával csupán 300 ezer forinttal drágább a próbált hajtásláncnál, ami a 10 milliónál nem számít soknak. Így szerintünk az 1.6 dCi-t vagy válasszák 130 lóerővel kicsit olcsóbb konfigurációban (mondjuk kézi váltóval és/vagy alacsonyabb felszereltséggel), 10 millió körül/felett pedig nyúljanak inkább a csúcsdízelhez.

Korrekt ajánlatnak számít a kategóriában a TalismanBorsosnak tűnnek ezek az árak, de a konkurensekhez képest abszolút nincs elszállva a Renault: egyes ellenlábasok hasonló felszereltséggel és motorizáltsággal akár 20-25 százalékkal (!) drágábbak, míg az átlag nagyjából 5-10 százalékkal van a Talisman szintje felett és csupán az új, és egyébként igencsak jól sikerült Kia Optima SW és a Hyundai i40 képes felvenni vele az árversenyt – továbbá az öregecske vagy kifutó modellekből (például Opel Insignia, Peugeot 508) lehet kifogni kedvező ajánlatokat. Összességében tehát senkit nem beszélnénk le a Renault büszkeségéről, amit nagyon megszerettünk az együtt töltött hét alatt, és amely igencsak jó utazóképességekről tett tanúbizonyságot, de azért nehezen tudunk szemet hunyni idegesítő hibái felett, amiknek nagy részét könnyedén lehetne orvosolni.

Néhány szóban

A Renault a Talismannal nem hajtott a véletlenre: a franciák alapos munkát végeztek és középkategóriásukat teljesen új alapokra építve, és a jól csengő Laguna nevet eldobva a legmodernebb technológiákkal vértezték fel. Az autó kétségtelenül minden idők legjobb Renault kombija: nagyon tágas, kényelme, s főleg ülései kiválóak, működési kultúrája kimagasló, de azért sajnos néhány idegesítő butaság maradt a Talismanban, amelyek főként azért zavaróak, mert viszonylag könnyen ki lehetne javítani, pontosabban el lehetett volna kerülni őket. Ettől függetlenül a modellről senkit nem beszélnénk le. Mi megszerettük, még a papíron gyengének tűnő, de a valóságban szépen teljesítő 130 lóerős 1,6 literes dízelmotorral is.

Előnyök: Nagyon eltalált formaterv; Nagyon tágas utas- és csomagtér; Praktikus kombi karosszéria; Rendkívül kényelmes első fotelok és komfortos hátsó sor; Egészen kulturált, méretéhez képest az autót szépen mozgató, takarékos dízelmotor; Egyedülálló 4Control négykerék-kormányzás (opcionális); Remek multimédiás rendszer és számos elérhető árú extra

Hátrányok: A futómű még mindig buta picit; Plasztikus kormányzás; 140 km/h felett nem használható (opcionális adaptív) tempomat; Néhány méltatlan anyag az utastérben; Limitált hajtáslánckínálat; Néhány átgondolatlan megoldás

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek