Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

A Renault nagy reményekkel, és egy vadonatúj modellel folytatja a küzdelmet a középkategóriában, ami az elmúlt évtizedben alaposan kinőtte magát: mivel gyakorlatilag az összes nem-prémium gyártó ’eldobta’ portfóliójából korábbi közép-felsőkategóriás modelljeit, napjaink középkategóriásainak gyakorlatilag egyszerre két feladatnak kell megfelelniük, egyrészt helyt kell állniuk a D-szegmensben, ahová eredetileg tartoztak, másrészt viszont be kell váltaniuk a zászlóshajó szerepét, kiváltva a korábbi nagyhajókat.

Kombiként is gyönyörű a Talisman - galériaNem meglepő hát, hogy szinte minden versenyző 4,8-4,9 méter hosszú karosszériákkal lép színre, méreteik így gyakorlatilag megfelelnek az 5-ös BMW-nek, a Mercedes E-osztálynak és társaiknak. S a nem-prémium gyártók, hogy némileg felzárkózzanak az előbb említett prémiumautókhoz, zászlóshajóikat méregdrágán minden földi jóval kecsegtető csúcsfelszereltségekkel is kínálják: ezen szinteken az autók rendszerint képesek félig-meddig helyettünk vezetni, az utasokat pedig sokszor hűthető-fűthető, akár masszírozós bőrrel borított fotelok kényeztetik. Persze a feljebb pozicionálás révén az árak is elszálltak: ijesztő konstatálni, hogy (persze a rendszerint alkuképes listaárak szerint) 7 millió forint alatt gyakorlatilag semmit nem találunk, elegáns bordó puttonyos tesztautónk pedig bőven túllépte a 10 millió forintot, ráadásul úgy, hogy az alap benzines hajtáslánccal vengégeskedett nálunk.

Bár az árakkal tesztjeink végén szoktunk foglalkozni, ezúttal ’rendhagyunk’, már elöljáróban is előkerülnek a forintok. És most kapaszkodjanak meg: hasonlóan motorizálva  és extrázva például egy Volkswagen Passat mintegy 20-25 százalékkal, vagyis körülbelül 3 millió forinttal (!) még a nem éppen olcsó Renault Talismannál is drágább, egy Ford Mondeo pedig szintén közel 20 százalékkal kerül többe ugyanígy összekonfigurálva. Összességében a Talisman a kategória egyik legjutányosabb ajánlata, főleg, ha a magas felszereltséget és a kedvező áron elérhető extrákat, extracsomagokat is latba vesszük. S hogy mit kínál a 10 milliós kategóriában a Renault? Mindenekelőtt egy vadonatúj fejlesztésű négykerekűt, amibe a franciák gyakorlatilag beletettek apait, anyait.

Közel 4,9 méter hosszú - galériaAktuális tesztautónk legnagyobb újdonsága különben a kombi karosszéria: a négyajtósnál minden esetben 300 ezer forinttal drágább Grandtour 1,5 centivel hosszabb és jóval praktikusabb a szedánnál. Az így kialakult 4865 mm-es hosszúság elég ahhoz, hogy a kalaptartóig 572 litert pakolhassunk, szükség esetén pedig az ülések síkba döntésével 1,68 köbméterig bővíthessünk. Igaz, hogy papíron, a literek számát tekintve az 572 literes érték kisebb a szedán 608 literénél, de összességében össze sem lehet hasonlítani a két modellt a mindennapi használhatóság terén. A Grandtour-nál öt üléssel nézve a raktér 112 cm hosszú, ha pedig előrehajtjuk a hátsó üléstámlákat, 201 cm hosszú űrt kapunk, vagyis akár egy szabványos matracot is elhelyezhetnének az aludni vágyók a Talisman hátsójában.További előny, hogy a kombi egyenesen futó tetővonala miatt hátul 32 mm-rel nagyobb a fejtér, így akár 190 cm-es magasság felett is komfortos a második üléssor.

Bár a formaterveken nem szokásunk elidőzni – merthogy az ízlésről nem illik vitatkozni –, ezúttal kivételt kell tennünk, hisz’ néhány pozitív szót mindenképp megérdemelnek a formatervezők. Az autó vonalvezetése egyszerűen telitalálat, senkit nem találtam, aki ne vélekedett volna maximálisan pozitívan a formákról. És ez nem csak a szedán, hanem a puttonyos változat esetében is igaz, az összképet ráadásul még inkább feldobja a bordó szín. A legmegosztóbb formaelem kétségtelenül a Talisman mellett az új Mégane családnál is megfigyelhető C-alakú nappali menetfény, ami az első fényszórókból kiindulva egészen a lökhárító alsó síkjáig lenyúlik. A vonalak harmonikusra sikeredtek, telis-tele van a karosszéria fénytörőkkel, melyeknél szépen játszadozik a fény az árnyékkal. A magas kategóriát a méretek mellett a króm gazdag használata is jelzi, s természetesen a mai divatnak megfelelően nem maradhatott el az óriási márkalogó sem a hűtőrácsról. Az autó továbbá széles és lapos, úgy fekszik az úton, akárcsak egy rája.

Az egyik legszebb puttonyos - galériaA több mint 2,8 méteres tengelytáv és a 487 centis hossz ismeretében nem lepődhetünk meg azon, hogy az utastérben királyi helyviszonyok uralkodnak. Kár is szót fecsérelni a helykínálatról, a Talisman elöl-hátul minden igényt kielégít. A beltérben a kedvencem egyértelműen a két első fotel, pontosan ilyen székeket kívánok a nappalinkba is. Az egy dolog, hogy már a közepes felszereltségi szinttől sokféleképpen állítható masszírozófunkcióval vannak ellátva – ami egyébként tényleg kellemes, ha jól beállítjuk –, de a lényeget nem ez, hanem a zseniálisan eltalált tömés, az óriási méret és a mesés üléskomfort jelenti. A nyugodt utazást nem csak az ülések, de a jó zajszigetelés is szolgálja, autópályán is csendben suhan a nagy kombi. Azonban a kényeztetés mellett néhány érthetetlen dolog révén bosszantja is a kedélyeket az autó – talán nem is lehetne francia, ha nem maradtak volna benne idegesítő, relatíve könnyen kijavítható hibák.

Például: az ablaktörlő baloldalt nagy sávot hagy üresen, a műszerfal alsóbb részének és a középkonzolnak a kemény műanyagjai erős kontrasztban állnak a tízmillió feletti árral és az illatos bőrrel (igaz, cserébe az összeszerelés teljesen rendben van), továbbá az 51 literes tank a benzinmotorral különösen viccesen kevés: visszafogott stílusban is alig 600 kilométeres hatótávot biztosít, főleg, hogy az utolsó 5 liternél már zéró hatótávval ijesztget, pedig még lenne vagy 60-70 km-ünk... De ez mind semmi az egyébként szépen és okosan dolgozó adaptív tempomat óriási hibájához képest: a csúcs szinten szériában járó, alatta pedig feláras távolságtartó tempomat vélhetően rövid(ebb) hatótávú érzékelői révén csupán 140 km/h-ig használható, ami még megbocsátható lenne, de innentől kezdve ’sima’ üzemmódban sem dolgozik a tempomat. Cserébe viszont a kiváló extrák mellett a Renault R-Link 2 nevű multimédiás illetve navigációs rendszere kiválóan működik: kicsit tanulni kell, de a megjelenítése szép, a kezelés logikus, van magyar nyelv, a rendszer gyors, a tudása szuper, és a (magyar NNG-féle) navi is ügyes.

Renault Talisman Grandtour - galériaMenet közben szintén nem hibátlan a Talisman, mégis nagyon szerethető. Tesztautónk a jelenlegi kínálat belépő benzines hajtásláncával, egy turbós 1,6 literes benzinmotorral érkezett hozzánk, amihez szériában kapcsolódik a Renault EDC nevű hétfokozatú duplakuplungos automatája. Az 1,6 literes Nissan-Renault turbómotor az utóbbi időben több modell bőrébe bújva is bizonyította rátermettségét, illetve azt, hogy egészen potens mivolta ellenére sem túlzóan torkos. Ezúttal 150 lóerős konfigurációban, papíron 220 Nm-es csúcsnyomatékkal szerepelt a kulturált és csendes erőforrás, kellemesen hosszúra nyújtott váltó-áttételezéssel. A hétgangos duplakuplungos szerkezet általában véve jól végzi a dolgát, azonban a finomabb, óvatos elindulásokat torpanással torolja meg, s nem mindig olyan éber, mint szeretnénk.

A teljesítmény és a karakterisztika azonban rendben van, megfelelően dinamikus jószág az egyhatos turbós benzines Talisman - persze az óriási kombi karosszériában a 150 lóerő nem tépi le a fejünket, de a 10 másodperces 0-100-as gyorsulás és a 210 km/h-s végsebesség a mai viszonyok között normális használatra abszolút elegendő. Étvágya az automataváltó és a méretek ellenére moderált, hiszen a teljes teszthét alatt 7,5 literes átlagot produkált. A várost maga mögött hagyva képes takarékoskodni 5,5 liter körüli étvágyával, míg pályán és városban mintegy 7,5-8 litert nyel le. Opcionálisan különben 200 lóerővel (és 260 Nm-rel) is elérhető a turbós ‘egyhatos’ benzines az Intens felszereltségi szinttől plusz 490 ezer forintért - a nyugodt sofőröknek nincs értelme az erősebb motort választani, azonban azért érezhetően dinamikusabb a 200 lovas verzió, vagyis ha az ‘épp elégnél’ többet várnak, ne sajnálják rá a pénzt.

A korábbi, állítható futóművel - pontosabban lengéscsillapítással -, remek 4Control összkerék-kormányzással és 19 colos kerekekkel felszerelt csúcsfelszereltségú, dízel Initiale tesztautóval ellentétben ezúttal széria futóművel, 4Control rendszer nélkül és 17 colos könnyűfém kerekekkel érkezett hozzánk a kombi Talisman. És örömmel jelentjük, hogy a korábban sokat szidott futómű lényegesen jobban viselkedett a 2 collal kisebb, keskenyebb abrobcsoknak köszönhetően: hiába hiányzott az állítható lengéscsillapítás, finomabban és csendesebben vette az úthibákat a kombi, harmonikusabb volt a rugózása. A nagy kerékről tehát mindenkit lebeszélnénk.

Kár azonban, hogy a 4Control összkerék-kormányzás csak 19 colos kerekekkel együtt kérhető, mert az tényleg zseniális, s ezúttal hiányoltuk: hiányoltuk mind a 4Control által nyújtott menetdinamikai pluszt és agilitást, mind pedig a kevesebbet forduló kormánykereket és a kisebb fordulókört. Így sincs baj a Talismannal, viszont nincs meg benne az a plusz, ami a 4Control rendszerrel felszerelt tesztautóban megvolt. A futómű különben még mindig a legnagyobb kompromisszum a modellnél, hiszen a hátul egyszerű csatolt lengőkaros megoldás a kifinomultság tekintetében messze áll a szegmens legjobbjaitól. Dinamikában teljesen jó a Talisman, viszont a csillapítás lehetne finomabb, a futómű pedig lehetne csendesebb és kevésbé ideges. Szó sincs arról, hogy rossz lenne, de az autó teljes egészénél gyengébb produktumra képes.

Amint azt a cikk elején is említettük, 7,5 millió alatt gyakorlatilag nincs Talisman: a listaárak szerint ennyiért ülhetünk be a mindössze 110 lovas 1.5 dCi kivitelbe, persze kézi váltóval – de mi nem tennénk, hanem inkább megtoldanánk ezt az összeget minimum 1,4 millió forinttal (ebből 1,1 milliót motorra és felszereltségre, 300 ezret pedig a kombi karosszériára költenénk) és a következő felszereltségi szintet választva a tesztelt automatás 150 lovas benzinest, vagy a takarékos és elegendően erős 130 lovas 1.6 dCi-t választanánk kézi váltóval. Plusz 300 ezer forintért persze a tesztelt Intens szint is megéri az árát, de az Initiale Paris csúcsverziók hiába kecsegtetők, a megkötött extrák miatt nem mindenkinek jelenthetnek ideális megoldást.

Borsosnak tűnnek ezek az árak, de a konkurensekhez képest abszolút nincs elszállva a Renault: mint mondottuk, egyes ellenlábasok hasonló felszereltséggel és motorizáltsággal akár 25 százalékkal drágábbak, míg az átlag nagyjából 5-10 százalékkal van a Talisman szintje felett és csupán az új Kia Optima és a Hyundai i40 olcsóbb kicsit a Renault büszkeségénél – továbbá az öregecske vagy kifutó modellekből (például Opel Insignia, Peugeot 508) lehet kifogni kedvező ajánlatokat. Összességében tehát senkit nem beszélnénk le a Renault büszkeségéről, amit nagyon megszerettünk az együtt töltött hét alatt és amely igencsak jó utazóképességekről tett tanúbizonyságot, de azért nehezen tudunk szemet hunyni idegesítő hibái felett, amelyeket könnyedén lehetne orvosolni.

Néhány szóban

A Renault a Talismannal nem hajtott a véletlenre: a franciák alapos munkát végeztek és középkategóriásukat teljesen új alapokra építve, és a jól csengő régi Laguna nevet eldobva a legmodernebb technológiákkal vértezték fel. Az autó kétségtelenül minden idők legjobb Renault kombija: kényelme, főleg ülései kiválóak, működési kultúrája kimagasló, de azért sajnos jó néhány idegesítő butaság maradt a Talismanban, amelyek főként azért zavaróak, mert viszonylag könnyen ki lehetne javítani, pontosabban el lehetett volna kerülni őket. Ettől függetlenül a korrekt ár/érték arányú Talismanról senkit nem beszélnénk le, a feláras 4Control négykerék-kormányzás továbbra is értékes és egyedülálló opció a kategóriában, az autónak pedig kívül-belül remek stílusa van. Mi megszerettük.

Előnyök: Gyönyörű formaterv; Tágas utas- és csomagtér; Praktikus kombi karosszéria; Rendkívül kényelmes első fotelok és komfortos hátsó sor; Kulturált, csendes motor; Csendes futás; Épeszű fogyasztás; Egyedülálló 4Control négykerék-kormányzás (opcionális); Remek multimédiás rendszer és számos elérhető árú extra

Hátrányok: A futómű még mindig buta picit; 140 km/h felett nem használható (adaptív) tempomat; Néhány méltatlan anyag az utastérben; Pici üzemanyagtank; Limitált hajtáslánckínálat

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek