Nemrégiben megérkeztek hazánkba a Renault Scénic család legfrissebb változatai, amelyeket a franciák március elején, a Genfi Autószalonon lepleztek le. A két tengelytávolsággal és 5- illetve 7-személyes kivitelben rendelhető Scénic-ek alig változtak: a tervezők mindössze néhány plasztikai beavatkozást eszközöltek rajtuk, amelyeknek köszönhetően a régebbi vágású modellek jobban beleillenek a rombuszos márka arculatába.
Alig nyúltak a franciák a remek Scénic-hezA frissítőkúra lényegében egy új hűtőmaszkot, nagyobb emblémát, némileg átszabott lökhárítókat és LED-es nappali fényeket, az utastérben pedig opcionálisan kérhető R-Link multimédiás illetve navigációs rendszert hozott, miközben a műszakilag az egyetlen említésre méltó változást az 1,2 literes négyhengeres TCe turbós benzinmotor 130 lóerős kivitele (205 Nm) jelenti, amely az ugyanilyen teljesítményre képes, ám torkosabb és közel sem ilyen modern 1.4 TCe-t váltotta le. Jelen tesztünk apropója viszont nem a kis benzinmotor, hanem a Scénic-család harmadik tagjaként aposztrofálható, és szintén a ráncfelvarrással debütált XMod verzió, aminek születése a mai crossoveres/SUV-os divathullámnak köszönhető.
Hogy miről is van szó? Természetesen egy terepes álcát ötlött kivitelről, amely egyébként nem számít újdonságnak a modell történelmében, ugyanis a második generációból 2000-2003 között már tisztelhettünk egy hasonló próbálkozást, akkor Scénic RX4 néven.
A fényezetlen védőelemek az XMod tartozékaiA kizárólag a rövid tengelytávú Scénic-karosszériához párosítható XMod esetében azonban szó nincs összkerékhajtásról, mi több, még emelt hasmagasságról sem, így valóban inkább csak divatcicomázásról beszélhetünk. Ennek ellenére ’telekjáráskor’, bokrok közé tévedve, parkoláskor, vagy egyszerűen csak az aszfaltot elhagyva kimondottan jól jöhet a fényezetlen műanyag elemekből építkező védőborítás az autó leginkább sérülékeny pontjain, az XMod vásárlói pedig kiegészítésképp kicsit eltérő kialakítású első-hátsó lökhárítót, sportosabb hűtőmaszkot és divatos tetősíneket is kapnak.
Annak érdekében, hogy a teljes mértékben változatlanul hagyott mechanika ellenére rosszabb körülmények között az autó menettulajdonságait mégiscsak javítsa valami némileg, a mérnökök egy apró hatásvadász megoldást találtak ki ’Extended Grip’ (javított tapadás) néven, amihez hasonlót láthattunk már a konkurens francia márkáknál.
A váltó előtti forgókapcsoló az XMod sajátjaA hangzatos 'terminus technicus' egy háromállású forgókapcsolót takar a hatsebességes kézi váltó elé elhelyezve, ami az autó menetstabilizáló és kipörgésgátló rendszerének hangolását hivatott befolyásolni: az alapállás megegyezik a hagyományos Scénic-ek beállításával, a „Laza talaj” funkció több kerékkipörgést engedélyez, míg az „Expert” nevű mód gyakorlatilag a kikapcsolt állapotot fémjelzi – utóbbi két állás csupán 40 km/h-ig használható, innentől kezdve pedig újra alapállásba kerül a funkció.
Nem meglepő, hogy az ’Extended Grip’ önmagában nem váltja meg a világot, azonban akad itt még egy csel a siker érdekében: amennyiben a tetszetősebb, és a magasabb 'Privilége' felszereltségi szinten
A praktikus, kényelmes beltér maradt a régiszériában járó 17 colos kerékgarnitúra helyett megelégszünk a komfortosabb 16 colos könnyűfém papucsokkal, terep-kompatibilisebb, vagyis SUV-okra fejlesztett „Snow&Mud” (sár és hó) gumikat kapunk az autóhoz, amelyek már valóban segíteni fognak nehezebb körülmények között, így az XMod mind laza talajon, mind pedig hóban ügyesebben evickél társainál.
Mindezek tudatában, az autógyártókat ismerve azt gondolhatják, hogy a Renault biztosan jól lehúzza a vásárlókat, többszázezer forintot legombolva a félig-meddig hasztalannak tűnő változtatásokért, ám ez meglepő módon nem így van, ugyanis az XMod opcióit ajándéknak is tekinthetjük, sőt!
Bármilyen furcsa is, a jelenlegi akcióknak, vagyis a 400 ezer forintos árkedvezménynek, valamint a felár nélkül választható magasabb felszereltségnek köszönhetően (ami további 700 ezer forintos kedvezményt jelent) azonos hajtáslánccal és ugyanúgy extrázva még spórolhatunk is közel 200 ezer forintot, igaz, a ’sima’ rövid Scénic-et kérhetjük fapadosabb kivitelben is, míg az XMod kizárólag minden földi jóval megkenve érkezik, s emiatt extralistája is alig néhány plusz tételt tartalmaz.
5,5 millió forinttól ülhetünk be az XMod-baÍgy a Scénic menőbb terepes kivitelébe akciósan 5,5 millió forint ellenében ülhetünk be, amennyiben megelégszünk a 115 lóerős 1,2 literes turbós benzinmotorral. 120 ezer forintét plusz 15 benzines paripát adnak, remekül befektetett további 290 ezerért pedig már megkaphatjuk a jól bevált és igencsak takarékos 110 lovas 1.5 dCi-t, vagyis 5,9 millió forint ellenében egy szuper családi mindenest kaphatunk, aminek hasonló koncepciójú közvetlen konkurense a jóval borsosabb áron kínált Seat Altea Freetrack-en kívül nem igazán akad a piacon, ráadásul a Scénic a 'sima' kompakt egyterűek szegmensében is a kategória legjobb és legharmonikusabb tagjai között említhető.
Belül a kényelem az úr - ez jól is van ígyAmennyiben viszont nem vagyunk restek további 485 ezer forintot a Renault kereskedésben hagyni, mienk lehet a remek 130 lóerős, és immár a gyors start/stop rendszert sem nélkülöző 1.6 Energy dCi erőforrás, amelyet már többször az egekbe magasztaltunk, ugyanis vegyes körülmények között jobb lábunk nehézségének függvényében 5-6 liter közötti fogyasztással képes kiváló menetteljesítményeket és már-már sportos karaktert biztosítani, amiről a lenti táblázatban méréseink is tanúbizonyságot tesznek.
A tágas enteriőrhöz öblös puttony jár - galériaAz importőr persze tudja, hogy mi az igazán jó, így tesztautónk is ezzel a motorral érkezett hozzánk, a ’csomag’ pedig ismételten bizonyította rátermettségét, s bár nem tekinthető frissnek az immár két ráncfelvarrást is megélt Scénic, a jó ár/érték arányú, praktikus, biztonságos és kényelmes, ám utasterében a kellemesnél több zörgést produkáló kompakt egyterűt főként az aktív életet élő, maximum háromgyermekes családoknak továbbra is meleg szívvel ajánljuk.
Fenntartások nélkül ajánlható - galériaS hogy miként teljesít egyébként az XMod kivitel? A változatlan technika révén természetesen pontosan úgy, mint ’hagyományos’ társai, ezért most önmagamat ismételve feleslegesen nem is szaporítanám tovább a szót, hiszen a korábbi tesztekben már mindent leírtam az autóról: az 1.6 dCi hajtásláncról Renault Grand Scénic tesztünkből ide kattintva, míg az első ízben ráncfelvarrott ’rövid’ Scénic-ről ide kattintva olvashatnak részletesen.







