Soha egyetlen MINI nem volt még ilyen nagy. A márka kompaktságát jellemzi, hogy az eddig megszokott keretekből kilépő Clubman még ezzel a jelzővel is épp, hogy csak beér az alsó-középkategóriába, ahol viszont a prémium szegmens új képviselőjeként alaposan felboríthatja az erőviszonyokat.
Feljebb nyújtózkodott - galériaBMW 1-es, Volvo V40, Audi A3, Infiniti Q30, MINI Clubman – jobb lesz hozzászokni, hogy egy MINI modell befér a kisebb családokat is kiszolgálni képes kompaktok mezőnyébe. Ehhez persze nem akármilyen hízókúrán vett részt: a maga 4253 mm-es hosszával az újdonság 27 centivel (!) lett nagyobb elődjénél, 158 mm-rel megelőzve az egyelőre még korábbi generációsként kapható Countrymant is. A szélesség és a magasság szintén nagy mértékben gyarapodott plusz 90, illetve 16 mm-rel. Sokat mondó adat, hogy a 2,67 méteres tengelytáv megegyezik a BMW 2-es Active Tourer adatával.
Ismerős formák új, felnőttesebb tálalása
Nem csak méretben, kialakításában is felnőtt a második generációs Clubman, ami szerencsére nem nyomta rá bélyegét a típus egyedi stílusára. Az oldalajtók ezúttal hagyományos, praktikus kialakítást kaptak, a hátsó csomagtartóhoz viszont továbbra is oldalra nyíló ajtókon lehet hozzáférni. Az alaphelyzetben 360 literes – vagy a kategória átlagát tükröző – csomagtérhez így az átlagosnál macerásabban lehet hozzájutni, de ez a különcködni vágyókat biztosan nem zavarja, pláne, hogy a megoldásnak vannak praktikus előnyei is.
Kétoldalra nyíló ajtók - egy kis különcködés kell azért
Itt kevésbé a funkció, mint inkább a formaÉrdekesség, hogy az egyedi, LED-es hátsó fényszóróban valójában nem kapott helyet féklámpa és irányjelző sem – ezt a funkciót az alsó, helyzetjelzőnek tűnő lámpacsoport kapta meg. Elöl minden változatlan, mondhatni szokványos, persze csak amennyiben a MINI mércéjével nézzük. Az egyediség minden porcikán tapintható, a megnyúlás dacára pedig az arányos kialakítás miatt jól mutatnak a márkajegyek nagyobb méretben is.
Itt aztán van bőven néznivalóBelül csúcsra jár az ínyencséggyár, amely mind a személyre szabhatósági lehetőségekben, mind pedig a finom megoldások számában is tetten érhető. Előbbi téren hagyományosan nagy a kínálat, ám a korábbi MINI generációk bohókás megoldásaitól búcsút vehetünk, viszont igényes, különleges, kifinomultan elegáns lehetőségek közül így is választhatunk. Ennek legszélsőségesebb megoldását szemlélteti tesztautónk: a kék kárómintával varrt bőrülések a külső fényezéssel és a belső betétekkel tökéletesen harmonizáló vöröseslila szegélyekkel kortól és nemtől függetlenül mindenki fejét elcsavarták – holott hallásra megosztó konfigurációnak is gondolhatnánk.
Az ördög a részletekben bújik megEz csak a kezdet. A változtatható színű megvilágításnak és a hangulatfényeknek a korábbi MINI-kben is fontos szerepük volt, a tervezők viszont tovább mentek egy lépéssel. Ezt tesztautónk első ránézésre szénszálat imitáló, valójában egyediségre törekvő betétje is bizonyítja, amelynek fehér „foltjai” sötétben a kívánt színben világítva felsejlenek. Annyi érdekességet, csillogó apróságot találunk belül, hogy első és második körbenézésre is talán kicsit sok lehet, viszont némi közösen eltöltött időt követően egész jól boldogulunk majd a Clubman belsejében.
Drága opció, de nehéz megállni: egymással harmonizálnak az ülések és a betétek
Külön öröm, hogy a hagyományos modellektől részleteiben eltérő belső tér összeszerelése is jobb, mint a korábban látott modelleké. Kimondottan masszív érzetet keltett ezúttal a kialakítás, még csak apró neszeknek sem volt nyoma. Az ülések is kényelmesebbek a szélesebb emberek számára is, az alapvetően egészen szellős térérzetet a korlátozott kilátás és az ezzel összhangban sötét belső tér töri meg kissé.
Kényelmes és a kategória mércéjével optimális a beltér méreteHátul szintén ez a helyzet, viszont a kényelmesen megformázott, kellően hosszú hátsó üléseken felnőttek is kényelmesen helyet foglalhatnak. Hiába MINI, valójában a kategória átlagát hozza a helykínálat, amelyhez kimagasló fejtér társul – az 1-es BMW-ben például valamivel kevesebb helyet találunk. Négy 1,85 méter magas felnőtt még kényelmesen elfér a jó térkihasználású bendőben. A fejtér a magasan futó tetővonal miatt szintén jó, viszont oldalról kissé meredeken szűkül be, ami miatt a hátul ülőknek kicsit beljebb kell húzódniuk a szélekről.
Újabb ínyencség: a MINI-féle földi Batman-hívó
Mit rejt a motortér? Ezúttal dízelt - galériaA nagyobb méretek nem csak a helykínálaton, a tömegen is elkerülhetetlenül meglátszanak: 155 kilóval lett nehezebb az új Clubman, melynek alapváltozata így üresen 1,3 tonnát nyom. Így nem csoda, hogy a motorok is jócskán erősödtek – a tesztünkre érkező dízeles alapváltozat például 150 lóerőt tud felmutatni, amelyet a BMW modellekből ismert kétliteres egységből csalogat ki. Hozzá a rövidebb változatok hatosával ellentétben nyolcfokozatú automataváltót csatoltak a mérnökök. Ez nem a bajorok 1-es sorozatában is megtalálható ZF egység, hanem a keresztmotoros kialakításhoz készített Aisin, a vitorlázásra is képes nyolcas egység munkájára viszont nem lehet panasz – kiválóan, igényeinknek megfelelően dolgozik.
Kimagasló hatékonyságot ígér, átlagosat nyújtA 150 lóerős dízelmotor is nyomatékos, már a pincéből húz, ereje pedig még az enyhébb sportos ambíciókhoz is elég, viszont nem akármilyen tömeget bíztak rá. A tesztelt példány esetében ugyanis üresen, teli tankkal 1,5 tonna felett állapodott meg a mérleg nyelve, amely a kategóriában párját ritkító adat. Mondhatnánk, hogy ebben a teljes felszereltség a ludas, de a két legnehezebb tétel, a tetőablak és az elektromos ülésállítás még ki is maradt a konfigurációs listából.
A később érkező összkerékhajtással elérheti az 1,6 tonnát - üresen
Valós aerodinamikai trükkök - galériaEzzel bizony egész jó eséllyel pályázik a Clubman az alsó-középkategória legnehezebb ötajtósa címre, a vártnál nagyobb tömeg cipelése pedig meg is látszik a más típusokban és a korábbi, Euro 5-ös kivitelben méréseink szerint hatékonyabb hajtáslánc teljesítményén. Stabil 130 km/h-s tempónál például 5,5 liter felett hajlamos kortyolni a legnagyobb MINI, és az ennek köszönhetően 5 literben megállapodott normakör értékünk nem csak a gyári adat, de a kategória legjobbjai felett is van 6 decivel.
Azért a mindennapos használatban 6-6,5 literes étvágyat sem érheti nagy panasz, mint ahogy a menetteljesítményeket sem. A 8,9 másodperces 0-100-as sprint 4 tizeddel lemarad a gyári adatoktól, viszont így is sportosnak nevezhető, amely jól illik a MINI kiváló futóművéhez és visszajelzéseket nélkülöző, de egészen pontos kormányművéhez.
Jól rugózik, de még így is élvezetesen kanyarodik
A nagy tömeg dacára a Clubman is fel tudja mutatni a kistestvérek élénkségét, az élénk irányváltásokat azonban a hosszabb tengelytáv miatt kevésbé izgágán, stabilabban veszi. És miközben a kanyarokat magabiztosan, élvezetesen veszi a legnagyobb MINI, még tud rugózni is, amely a peres, 18 colos, defekttűrő abroncsok jelenlétében kimondottan nagy dicséret.
Bőven lehetne csendesebb belülSajnos azonban még egy attribútum jelentkezett változatlanul a kistestvérekből: a viszonylagos zajosság. Ami viszont elfogadható egy sportos, háromajtós kisautótól, az már nem kívánatos egy kategóriával feljebb. A gördülési és a szélzaj egyaránt hallhatóan jelen van a Clubman-ben, amelyhez a dízelmotor is hozzátesz. Zavaró mértéket csak kimondottan durva aszfalton ér el a zajongás, azonban ebben a kategóriában a 130 km/h-s tempónál mért 68 dB-es zajszint bizony erősen a felső értéket jelenti. Sőt, még a nem prémium mezőnyben is akadnak szép számmal kihívók, akik ennél csendesebbek.
A MINI azonban minden téren egyértelműen a prémium alsó-középkategóriában játszik, méghozzá nem is akárhogyan. Optimális térkihasználása, finom és hangulatos megoldásai, jól hangolt hajtáslánca a legjobbak közé repíti, ha a tizedekkel és a kilókkal nem törődünk. Szerencsére az árak terén sem nyilatkozhatunk máshogy.
Nem olcsó, de pl. a feláras Harman hifi is pazarTesztautónk 13 millió forintos ára biztosan kivágja sokaknál a biztosítékot, de egyrészt egy prémium modell feltétele az átlagosnál borsosabb ár, másrészt pedig egy 1-es BMW-t ugyanígy felszerelve egészen a 13,8-as értékig skálázhatunk, a végeredmény pedig kulturáltabb, csendesebb, de kevésbé extravagáns és egyedi lesz. Ráadásul egészen gazdag normafelszereltségi szintünkön is megáll a Clubman listaára 9,7 millió forintban. Ez sem kevés, de valójában ez a kategória legkedvezőbb ára. Egy Infiniti Q30 (igaz, 170 lóerővel) hasonlóan felszerelve 9,75 milliós, a Volvo V40-ért már 10-essel kezdődő értéket kell otthagynunk, az Audi A3, a BMW 118d, majd a Mercedes A-osztály pedig 350 ezres lépésekben növeli a tétet. Némelyik persze valamivel takarékosabb tud lenni ugyanilyen hajtáslánccal, és mindegyik csendesebb valamivel, viszont a MINI nem csak hangulatával, hanem egyéb kvalitásaival is odateszi magát, a 10 százalék feletti differencia pedig ebben a kategóriában még hangsúlyosan számít.
A Clubman kínálatán belül maradva egyébként az ügyes automataváltó megéri 650 ezer forintos felárát, a dízelnél azonban van egy csábítóbb alternatíva is. A 192 lóerős Cooper S félmillióval drágább, azonban ennyivel jobban felszerelt, így ugyanannyiért egy kívül-belül sportosabb megjelenésű, kulturáltabb, ugyanakkor, ha kell, vérpezsdítőbb hangú, gyorsabb változatot kapunk – a rengeteg pluszért pedig mindössze 1-1,5 literrel nagyobb étvágyat kell lenyelnünk.
Néhány szóban
A legek MINI-je, és nem csak a méretek terén. A gyártó egyetlen modellje sem volt még olyan jó, mint a Clubman, igaz, a kategóriaváltás okán a mércét is magasabbra helyezhetjük. Kialakításával, méretével, tudásával és vezethetőségével meg is ugorja a szintet a típus. A nehézsúlyú ékszerdoboz egyedül zajszintben és hatékonyságban marad el igazán a kategória éllovasaitól, igaz, ezért hangulatban – főleg teljes felszereltséggel – alaposan ellenpontoz. A Clubman második generációja tehát alaposan kinőtte a rétegmodell státuszt: érdekes alternatívával bővül vele a prémium alsó-középkategória. Családossá váló MINI-tulajdonosoknak kötelező darab, a kompakt kategóriában gondolkodóknak pedig egész visszafogott árazása miatt is megérhet egy betérést a MINI kereskedésbe – főleg, hogy egy kalap alatt az 1-es BMW-vel is szemezhetnek.
Előnyök: Kompakt méretek kellemes helykínálattal; Látványos, extravagáns megoldások; Élvezetes vezethetőség; Kiváló futómű; Nyomatékos, izmos dízelmotor ügyes automataváltóval, jó hatékonysággal; A kategóriához mérten jó ár/érték arány
Hátrányok: Korlátozott körkilátás; Nehéz – lehetne dinamikusabb, fogyaszthatna kevesebbet; Nagy tempónál zajos