Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Minden relatív, tartja a mondás, ám tesztalanyunk esetében abszolút értelemben is mindenképpen kijelenthetjük, több, mint amire szükségünk lehet. Mindez azonban nem jelenti egyben azt, hogy céltalan volna a bajorok kompaktjának kellőképpen erős, összkerékhajtású verziója, amely még dízelmotorja és rideg személyisége ellenére is képes megdobogtatni a férfiszívet.

Négy kerékkel mar az aszfaltba - galériaA prémium vagy más kifejezéssel luxus fogalma nem feltétlenül csak a pihe-puha kényeztetésre utal, példának okáért luxus már önmagában a szükségesnél jóval nagyobb teljesítmény vagy az olyan funkciók, megoldások hada, amelyek a mindennapok során az átlagnál képesek többet nyújtani, ezzel egészen más felhasználói élményt előállítva.

Lényegében tesztalanyunk is ezt tudja, hiszen a kompakt méretekbe öntött 1-es BMW az új, 190 lóerős turbódízellel (20d) és összkerékhajtással társítva úgy ad bőven többet a szükségesnél, hogy közben akár a 25d-vel még feljebb emelhetjük a lécet. A takarékosságra fókuszáló háromhengeres, 1,5 literes dízelmotorral szerelt EfficientDynamics kiadás után a sportosabb vonalat képviselő dízel variáns járt szerkesztőségünk garázsában.

Emellett hiába az egyszerűség a bajorok egyik ismérve, képesek mindezt úgy megvalósítani, hogy a végeredmény mégis ízléses, látványos, ráadásul minden porcikájából a hamisítatlan BMW hangulat árad.

A frissített „1er” egyébként sokkal harmonikusabb kissé bumfordi orrú elődjénél, amit javarészt az alaposan módosított frontnak köszönhet. Az új formáknak hála teljesen más az összkép, komolyabb, könnyedebb és kellemesebb a szemnek az átrajzolt orr.

190: ennyi még gombócból is sok - galériaA hátsó traktus módosítása már nem ennyire egyértelműen pozitív, az elhúzott lámpák ugyanis inkább megosztják a szemlélőket. Mindez azonban nem idegen a BMW-től, az E30-as kombin nagyjából hasonló arányok szerepeltek annak idején.

Az 1,4 milliót kóstáló M csomag vitathatatlanul hozzájárul a tetszetős külsőhoz, általa sokkal mokányabbnak, sportosabbnak látjuk a bajorok kompaktját. A részletekben is el lehet veszni, a 19 hüvelyk átmérőjű könnyűfém felnik, a kékben pompázó féknyergek, a nappali menetfény glóriái mind-mind hozzájárulnak az elismerő tekintetekhez. Kétség sem fér hozzá, hogy a sportos pakkal felruházott ötajtós modell abszolút dinamikusnak hat, az izmosra húzott kerékjáratok, a méretes kerekek és a kék szín csak fokozza a hangulatot.

A klasszikus életérzés átéléséhez mindenképpen a bal első ülés ölelése szükséges, ott helyet foglalva minden pillanat, minden mozdulat a világ legtermészetesebb momentumának hat. A vezetői pozíció – amellett, hogy a sportülések megfelelően kényelmesek – tökéletes, ráadásul az ergonómia is kiváló a gyártótól megszokott módon.

Mint minden BMW-ben - galériaA műszerfal lényegi újdonságot nem hoz, a szabvány bajor megoldások sorakoznak fel a sofőr és utasa előtt. Az óracsoport a hagyományos iskolát követi, s amellett, hogy az elődöket idézi fel, a narancsos háttérvilágítás roppant kellemes a szemnek. Minden kézre áll, a kapcsolók működése pedig minőségérzetet sugall.

A tetszetős textúrájú ezüst betét a kék kontraszttal megtoldva tökéletesen passzol a miliőhöz, az M sportkormány pedig remek fogásával járul hozzá a prémium érzéshez – öröm tekergetni, noha ezúttal a sportautomata váltó bepipálásának hiányában váltófülek nem kerültek rá.

A helykínálat terén persze nincs új a nap alatt, a prémium kompaktok szűkössége az 1-est is kísérti: elöl még nincs baj, azonban a hátsó sorba 185 centinél magasabbakat nem ajánlatos száműzni hosszabb utakra, míg a csomagtartó is a kategória átlagát hozza. A ráncfelvarrás során a német szakemberek a kidolgozási és összeszerelési minőségen is dolgozhattak, ugyanis a korábbi tesztek során tapasztalt hiányosságok java orvoslásra került, nincs zörgő vagy cicergő hang, sem elálló dekorbetétek.

Az M kormánykerék kötelező - galériaAmiben a BMW leginkább többet tud nyújtani a többieknél, az minden kétséget kizáróan az egyedülálló vezetési élmény, amely persze tesztalanyunk esetében sem marad el. Ennek egyik összetevője az erős, nyomatékos dízelmotor, amely alapos megújuláson átmenvén 184 helyett immáron 190 lóerőt bocsát a sofőr rendelkezésére. A gyári adatok szerint gyorsabb lett elődjénél az 1-es, azonban ezektől minimálisan elmarad a mért 0-100-as sprint – persze még így is sikerült 7 másodpercen belül abszolválni a mutatványt. A jól ismert és szeretett nyolcgangos ZF automataváltóval továbbra is remek párost alkot a kétliteres dízelmotor, ráadásul az automata nem öli meg a sportos jelleget.

Érdemes megjegyezni, hogy a 20d érezhetően csendesebb lett, azonban mindez talán a motor áttervezése mellett javarészt az átgondoltabb szigetelésnek köszönhető, kívülről vagy lehúzott ablaknál még mindig hallható a kemény, kissé kulturálatlan járása.

Noha bármikor bárhonnan képes megfelelő vonóerőt előhúzni a németek dízele, étvágya sem túlzó, bár az erősödéssel együtt néhány decivel torkosabb is lett a valóságban elődjénél. A tesztfogyasztás 5,9 literes értéke beszédes adat, ahogyan az is, hogy országúton haladva könnyedén marad 4,8 liter alatt az étvágy. Autópályán sem iszákos a kis 1-es, valamint a városban sem kell 6 liter feletti étvágytól tartani.

Ezüst betét, stílusosan kékkel kombinálva - galériaAz M csomag révén feszes futómű ugyancsak sokat számít a sportos tulajdonságokban, ahogy az összkerékhajtásról sem feledkezhetünk meg. A kanyarokban mindkettő jól jön, s összességében még a tapadás elvesztését megengedő Sport+ vagy DTC üzemmódban sem akar látványos táncra perdülni a 120d fara, szinte végtelen stabilitást és kiegyensúlyozottságot sejtetve – persze a remek kanyarképességekben nem kis szerepük van a Bridgestone Potenza S001-es abroncsoknak. Egyedül az elektromos szervokormányba köthetünk bele, amely kissé plasztikus és kevés információt továbbít az aszfaltról, ám a hasonló technológiájú rendszerektől már nem várhatjuk el, hogy ennél közvetlenebbek legyenek.

A sportos viselkedés némiképp a komfort rovására megy, de a feszesre hangolt felfüggesztés még így sem ráz túlzóan, a vezetési stílust EcoPro-ra kapcsolva pedig a hajtáslánc is nyugodtabb ritmusra vált át. Érdemes kihasználni ezt a funkciót, ugyanis a ZF váltószerkezete ebben az üzemmódban képes vitorlázni, sokat és jól lehet gurulni a kis BMW-vel.

Összességében azért zseniális ebben a konfigurációban a 120d, mert sokoldalúvá válik. Képességei révén már-már sportautós dinamizmussal csal mosolyt a sofőr arcára, miközben szűk, de kényelmes utasterével utazóautónak is alkalmas, ráadásul ilyenkor a fogyasztás láttán is elégedett lehet a tulajdonos. A módosított külsővel komolyabb autóvá vált az ötajtós bajor kompakt, melynek összeszerelési minősége is javult a ráncfelvarrással.

Szolidan kandikál a kettős kipufogó - galériaMindezért persze már vaskos összeget kell letenni az asztalra, hiszen az M csomaggal és M fékekkel, LED fényszórókkal és navigációval, asszisztensekkel megtömött tesztautó ára 14,8 millió forintra adódik, azonban józan extrázással akár kevéssel 11 millió felett is elhozhatjuk az összkerekes, automataváltóval szerelt 190 lovas 1-est. Az Audi A3 Sportback hasonlóan normaszintre hozott, kétliteres, 184 lovas dízelmotoros variánsa minimálisan magasabb áron kelleti, míg a Mercedes-Benz A-osztályának 170 lóerős 220 CDI 4MATIC verziója ugyancsak a 11-12 milliós ársávba esik. Kár, hogy az általunk is teszre fogott Volvo V40-hez még nem elérhető az összkerékhajtás, hiszen árával talán a német prémium tiró alá csúszna be a 190 lóerős kétliteressel szerelt svéd kompakt.

Néhány szóban

A BMW nagyon jól nyúlt hozzá az 1-es sorozathoz, a komolyabb frontrésszel már abszolút tetszetőssé vált a kompakt bajor modell. Ezúttal az izmos, új, 190 lóerőt és 400 Nm-t nyújtó dízelmotoros verziót fogtuk tesztre, meglehetősen sportos gúnyába öltöztetve. Az eredmény nem maradt el, az összkerekes 120d egyenesben és kanyarban is gyors, mégis takarékos tud lenni, ráadásul árazásával is a konkurencia szintjén állva megfontolandó alternatívát jelent.

Előnyök: Jó minőségű, ízléses és sportos beltér; Nyomatékos, erős, mégis takarékos turbómotor; Korrekt étvágy; Gyors futómű; Remek sportülések; Sportos hangulat

Hátrányok: Még mindig kissé kulturálatlan dízelmotor; Szűk hátsó sor; Átlagos csomagtér

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek