Az Euro NCAP szervezet fáradhatatlanul töri halomba az új autókat, tesztelési módszereit pedig folyamatosan fejleszti, hogy hozzáigazítsa elvárásait a legfrissebb technológiai és biztonsági megoldásokhoz – és nem csak a vezetéstámogató asszisztensek terén várnak többet, hanem maguk a töréstesztek is egyre szigorúbbak. Így eshetett meg, hogy az egykoron egészen jól teljesítő Renault Zoe legújabb verziója egészen pontosan zéró csillaggal kullogott haza, de az új, elektromos Dacia Spring is mindössze egy csillagot kapott – persze voltak olyanok is, akik jól szerepeltek a legutóbbi próbákon.
A nagy elektromos zászlóshajók, a Mercedes EQS és a BMW iX természetesen maximális értékelést kaptak, de a Nissan Qashqai, a Skoda Fabia, a Volkswagen Caddy, valamint a Genesis G70 és GV70 is öt csillagot érdemelt. A Fiat 500e négycsillagos eredménye is védhető – főleg a biztonsági asszisztensek okán –, ahogy a Nissan Townstar és az MG Marvel R négy csillaga is. Ellenben a Renault Zoe egészen meglepő zéró, illetve a Dacia Spring egy csillagos eredménye bizony nagyon rosszul mutat.
Bár nem egy versenyautó, a biztonságra így is helyezhettek volna nagyobb hangsúlyt
A Zoe konkrétan a Renault történetének legrosszabb eredményét érte el, ezzel a Laguna egykori kiemelkedő eredményére épített kép, mely szerint a franciák kiemelkednek biztonság terén, némiképpen csorbát szenvedett. Az pedig duplán ijesztő, hogy a jövőt képviselő, tisztán elektromos modellek ennyire rossz teljesítményt nyújtanak a törésteszteken.
A Zoe mindössze 43 százalékos eredményt ért el a felnőttek védelme terén, míg a gyerekek megóvására 52 százalékot érdemelt, a korábban gyalogosvédelemként hivatkozott, most veszélyeztetett úthasználók védelmeként emlegetett kategóriában 41 százalék lett a végeredmény. A biztonsági asszisztensekre kapott 14 százalék ugyan sokkolóan alacsony, de ha legalább a konkrét töréstesztek jól sültek volna el, akkor ez kevésbé lenne zavaró.
A legolcsóbb elektromos autónak szánt Dacia Spring – ami listaáron azért így is közel 6,6 millióba kerül – egycsillagos eredménye sem éppen megnyugtató. Ő sorrendben 49, 56, 39 és 32 százalékos eredményt ért el a felnőttek, a gyerekek és a gyalogosok védelmét tekintve, illetve a biztonsági asszisztensek terén. Mondanunk sem kell, ezek sem éppen megnyugtató adatok, még ha a Spring igencsak visszafogott teljesítményével nem is fognak száguldozni a vásárlók.
Az Euro NCAP főtitkára, Michiel van Ratingen sem mehetett el szó nélkül a két autó gyenge teljesítménye mellett: „A Renault egykor egyet jelentett a biztonsággal. Még 2001-ben a Laguna volt az első modell, amely ötcsillagos értékelést érdemelt tesztünkön, de a Zoe és a Dacia Spring csalódást keltő eredményei most arra utalnak, hogy a biztonság igencsak háttérbe szorult a konszern elektromos átállásában.”
Ez a tendencia valóban aggodalomra adhat okot, hiszen arra utalhat, hogy – legalábbis a Renault csoporton belül – a gyártók az egyelőre még költséges elektromos hajtásláncok árát a biztonság terén próbálják kompenzálni, ami egyértelműen hibás döntés. A franciák imázsán most mindenképpen nagy csorba esett, de természetesen mindenki megérdemel egy második esélyt.