Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Egy vadonatúj Mercedes-Benz S-osztály megjelenése általában közel tíz évre meghatározza az autóipart. Ez eddig igaz volt a típus történelmének elmúlt 40 évére, mi több, a márka luxusautóinak 110 évére, s az alig három hónapja debütált, immár hatodik generációs S-osztályra minden bizonnyal szintúgy érvényes lesz. Bár a W222 gyári kódot viselő csillag a kapuit rövidesen megnyitó Frankfurti Autószalon nagy sztárja lesz, hazánkban már június közepétől rendelhető az autó, mi pedig túl is vagyunk az első hivatalos hazai menetpróbán.

Nem is látszik, hogy 5,25 méter hosszú...Az importőr igazán kitett magáért: a premieren nem kevesebb, mint öt darab csodaszép új S-osztály tette tiszteletét, ami Magyarországon ilyen magasságokban kivételes flottának számít, mi pedig a nívós bemutatón hosszasan, és változatos körülmények között nyüstölhettük a négykerekűeket. Üröm az örömben, hogy az öt autó hajtáslánca és felépítése megegyezett, ami azt jelenti, hogy a vásárlók körében kimondottan kedvelt hosszított változatokat (+13 cm) minden esetben a 350 BlueTEC jelű háromliteres V6-os dízelmotor hajtotta, amely a paletta összes tagjával egyetemben képes az Euro6-os normák teljesítésére. Nem kérdés, hogy a 258 lóerő és a 620 Nm-es csúcsnyomaték bőven elégnek bizonyult az 5,25 méter hosszú, s üresen a mintegy 100 kilós fogyókúra ellenére kéttonnás (sőt, az extrák tömkelege miatt még nehezebb) testek mozgatásához, ám a hajtásláncok a csúcslimuzin azon kevés pontjához tartoznak, ahol még van potenciál a fejlődésre.

Végtelenül elegáns az új S-osztály - galériaA vásárlók például minden bizonnyal örülnének egy izmosabb dízelmotor megjelenésének. A papíron átlagosan 5,5-6 litert kortyoló, és a valóságban is kimondottan takarékos (tesztünk során 7 literen belül fogyasztó) motor 6,8 szekundumos 0-100 km/h-s sprintidőt és 250 km/h-s csúcssebességet ígér, ám a legnagyobb konkurensek dízelfronton már 380 lóerőnél tartanak, s a Mercedes sem engedheti meg magának az ilyen mértékű lemaradást. Hiába tűnik ez felesleges túlzásnak, a statisztikák szerint a 30-40 millió forintos árszegmensben az ügyfelek gyakran elvárják a kivételesen nagy teljesítményt, és igazság szerint meg lehet érteni őket. További hátrány, hogy – egyelőre – nem rendelhető összkerékhajtás a kínálat egyetlen dízeléhez, ám a 4MATIC rendszer biztosan rövidesen kombinálható lesz a hihetetlenül csendes és kulturált 350 BlueTEC egységgel, a márka új fejlesztésű 9-fokozatú automataváltója pedig akár az E-osztályban, valószínűleg itt is nemsokára leváltja az amúgy finom, de öregecske hétfokozatú egységet.

Szinte ijesztő az óriási digitális műszerfalAki új S-osztályra vágyik, nem hajlandó tovább várni és mindenáron ragaszkodik az összkerékhajtáshoz, jelenleg az S 500-at, vagy - kizárólag L-verzióban - az S 63 AMG-t választjatja. Előbbi esetben alapáron közel 9 millió forinttal kell többet leszurkolni az autóért az alap dízelhez képest, cserébe viszont a 4,7 literes duplaturbós V8-as benzines nem kevesebb, mint 455 lóerőt és 700 Nm-t szabadít a főtengelyre, ami már-már sportautós, 4,8 szekundumos 0-100 km/h-s sprintidőre elegendő. 46 millió forinttól már 585 lóerőnél és 900 Nm-nél tarthatunk az S 63 AMG sportváltozat esetében, de szintén érdekes a benzines-elektromos, 306 lovas S 400 Hybrid, amelynek kis kapacitású lítium-ionos akkumulátora egy mindössze 27 lovas elektromotort táplál, nem túl izmos, de finom hajtásláncot eredményezve.

Később természetesen további motorok érkezése várható – a rendkívül ígéretes, papíron átlagosan alig 3 litert fogyasztó és bivalyerős S 500 Hybrid mellé például lényegesen olcsóbban az új háromliteres, turbós V6-os benzinessel az S 400 biztosan társulni fog, amely 333 lóerejével és 480 Nm-ével kimondottan kellemes kombinációt képezne az autóval, jó esetben a kilencfokozatú automatával karöltve.

Telis-tele van gyönyörű részletekkel - galériaA négyhengeres dízelmotor különben az előd után nem kopott ki a motorháztető alól: hazánkban egyelőre nem rendelhető a S 300 Hybrid, de a kínálatban igenis szerepel az E-osztályból örökölt hajtáslánc, 231 lóerős összteljesítménnyel (204 dízel és 27 elektromos lóerő) és papíron 4,4 literes vegyes fogyasztással. Hogy tesztkörülmények között, valamint normaméréseink során miként viselkedik a nyugodt és hihetetlenül kényelmes S-osztály, azt reméljük, hogy egy teszt keretében rövidesen bemutathatjuk Olvasóinknak, de addig is fussuk át a fejlesztések magját.

Itt minden van, mi szem-szájnak ingereA típus bemutatója több szempontból is mérföldkő, hiszen a Maybach után maradt űrt nem csak Olümposzi magasságokba emelkedve kell betölteni, de az újdonság a két szinten is hosszított tengelytávolságú kivitelek mellett (az L-nél is 30-35 centivel nyúlánkabb Pullmann később érkezik) kupé és kabrió változatok előfutára is egyben. Mindez annyit tesz, hogy a külcsínnek a sportosság és az elegancia tökéletes összhangjára kellett törekednie, de oly módon, hogy a műszaki követelményekkel sem volt szabad kompromisszumot kötnie. A célkitűzés eredményességéről árulkodik, hogy külső méreteit tekintve hiába növekedett az autó, összességében mégis filigránabbnak, légiesebbnek hat. Ezt az állítást mi sem támasztatná jobban alá, mint a kategóriában kiemelkedő 0,24-es légellenállási együttható, ami további optimalizálásoknak köszönhetően az S 300 Bluetec Hybrid esetén 0,23-as értékével a márkatárs CLA mellett felállhat a dobogó legfelsőbb fokára.

Mindent lát és mindent érez az új S-osztályNe gondoljuk azonban, hogy ennek csak a hatékonyság növelésében van szerepe, hiszen a jobb aerodinamikai jellemzők szerényebb menetzajt, s összességében nagyobb komfortérzetet is eredményeznek. A kényelemhez a szériában légrugós futómű is asszisztál, azonban a felfüggesztést csupán a hagyományos értelemben adaptívnak nevezni még kevés volna. A frissen debütáló S-osztály ugyanis  a szenzorfúzió kiterjesztése révén az egyes alrendszerek integrációját új alapokra helyezi, azaz a menetdinamikai, radaros, lidaros, kamerás, ultrahangos érzékelők által gyűjtött adatokat a központi vezérlőegység teljes környezeti modellt felállítva dolgozza fel, ezzel pedig képessé válik arra, hogy minden körülmények között, egészen képtelennek tűnő szituációkban is a tökéletes arany középutat találja meg.

Sajnos csak a dúsgazdagok játékszereMindezek fényében talán van joga a Mercedesnek a csoda-futóművet övező technológiát „Magic Body Control” névre keresztelni, hiszen az a benyomás, hogy egy műszaki alkotás az embernél többet lát, érez, érzékel, s mindezekre már-már intuitív módon reagál, valóban csodaszámba megy. Ennek jegyében a sávtartásra, objektum-felismerésre is használatos sztereó kamera a „Magic Body Control” opcióval kombinálva (ami kizárólag az S 500-hoz rendelhető, és érdekes módon acélrugókat vonz magával) már az útegyenetlenségeket, kátyúkat is észleli, s ezekre reagálva a vezérlés már előre felkészíti a felfüggesztést. Az, hogy a karakterisztika a laterális, longitudinális erőkkel dacolva is változik a karosszéria dőlési hajlamainak minimalizálására, ezek után már-már természetes.

No comment - és ez nem sajtófotó, hanem a menetpróbán készült, valós utassal...

A masszázst távirányítóval vezérelhetjükÉrzékletesebben: az új S-osztály tulajdonképpen az autó környezetéről egy 360 fokos, háromdimenziós modellt épít fel, s ezek alapján keres optimumot sportosság, kényelem és biztonsági jellemzők között, így aztán az olyan alfunkciók, mint például az objektumok, gyalogosok, vadak felismerése már csak amolyan melléktermék. A zsenialítás pedig az, amilyen kifinomultsággal mindezt a nagy számítási kapacitással társuló villámgyors adatáramlás többek között az éjjellátó rendszerrel, a fényszóróval, vagy éppen a vészfékezési asszisztenssel ötvözi.

Minden gyönyörűen ki van dolgozvaUtóbbi esetében igencsak fiatal annak a szabadságot eredményező jogi kiskapunak a kitárása, ami az ütközés elkerülésére a jármű állóra fékezését is megengedi. Ezzel a lehetőséggel több gyártó is él, veszély esetén maximális fékerővel közbeavatkozva (72 km/h-ig ~10 m/s2), ám a Mercedes a mögötte haladó autók közeledésével is számol, s a ráfutást is elkerülendő a lehető legkisebb káreseményre törekedve határozza meg az ideális lassulási értéket. Az utoléréses balesetek ellen egyébként már a hátsó lámpa is tesz, hiszen például a pirosnál mögöttünk várakozót megóvandó kisebb fényerővel világít, míg a követési távolságra fittyet hányó agresszort szúró fénnyel figyelmezteti.

Egy repülő alatt sem törpül el vészesenAz autó fejlettségének érzékeltetésére persze nem kell ilyen messzire mennünk, hiszen az S-osztály már anyagelvűségében is az élre tör. Nagyfokú ütközésbiztonság, a menetbiztonságot szolgáló kimagasló merevség, maximális zaj- és rezgéskomforttal – ezek voltak a modell nyers karosszériájának tervezési elvárásai. A harmadik generációs alumíniumhibrid konstrukció „könnyűszerkezeti jósági foka”, azaz a súlyhoz és a jármű méretéhez viszonyított torziós merevség például 50 százalékkal nőtt az elődmodellhez képest.

Ennek az építési módnak a fejlesztése a 90-es évek óta tart, miközben 50 százalék fölé emelkedett az alumínium részaránya. Többek között ennek köszönhetően sikerült a jelentősen emelkedett biztonsági- és komfortigények, valamint a kiegészítő funkciók ellenére is csökkenteni a karosszéria tömegét. Az S-osztály teljes külső héja és teteje, továbbá első része alumíniumból készül, a biztonsági utascella viszont nagyrészt a legszilárdabb acél ötvözetekből áll. A 40.5 kN/fokos csavarásállóság (típuselőd: 27,5 kN/fok) a kategória új csúcsértéke.

6,4 literes étvággyal jártuk meg a BalatontDe hagyjuk is a műszakiak hablatyolását, inkább dőljünk hátra guruló irodánkban és wellness hotelünkben! Hogy többet ne mondjak, a klimatizálás más típusokban már önmagában is egészen mást jelent, mint a szofisztikált újdonságban, hiszen itt még az ajtó kárpitozásának, vagy éppen a műszerfalnak is saját fűtése van. A meleg kormánykereket megragadva úri kedvünktől függően hűthető-fűthető masszázsfotelekből 8:3 képarányú, 30.7 centiméteres TFT monitorra pisloghatunk, aminek kulcsszerepe van abban, hogy az enteriőr a funkciók sokszínűsége dacára sem vált gombok és kezelőszervek sűrű erdejévé. Az extrákról és az opciós tételek sokszínűségéről lehetetlenség is lenne a teljesség igényével szólni, hiszen szinte csak a képzelet szabhat határt a kényelem és a luxusérzet fokozásának, legyen szó a legfinomabb kárpitozásokról, vagy éppen a legmodernebb szórakoztató berendezésekről.

Nehéz igényesebb belteret elképzelniS hogy a fentiek mit is jelentenek a pénztárhoz fordulva? A világ egyik legjobb luxusautójába a fentebb kitárgyalt S 350 BlueTEC kivitellel válthatunk belépőt, regisztrációs adóval együtt bruttó 24,4 millió forintos alapáron. A főként a 3,5 literes V6-os benzines szívómotorral hajtott, ám elektromos segítséggel kiegészített S 400 Hybrid papíron átlagban 8-9 decivel torkosabb a dízelváltozatnál, cserébe viszont kulturáltabb működést és 306 lóerős összteljesítményt állít a sofőr rendelkezésére. A modernebb technika az árcédulán természetesen szintén visszaköszön, így a hibrid változatért közel másfél millió forinttal szükséges többet fizetni – az S 400 Hybrid alapára így 25,86 millió forint.

A világ egyik legjobb autója - galériaAz ínyenceknek való S 500-at viszont busásan meg kell fizetni, ugyanis legalább 32,1 millió forintot kell otthagyni érte a listaár szerint a Mercedes kereskedésekben, s akkor ugye még nem is beszéltünk a 46 milliós S 63 AMG-ről. A hosszított ’L’ verzió felára viszont a csúcsmodellek esetében a legcsekélyebb: miközben az ’L’-opció a V6-osoknál körülbelül 1,4 millió forintot kóstál, a V8-asoknál ’csupán’ 750 ezer forintot kell fizetni az elnöki változatért. Halkan megjegyezzük, hogy az első évben rendelhető, csodás konfigurációjú Edition 1 tesztautó listaára minden földi jóval megpakolva meghaladta a 43 millió forintot, ami közel 18 millió forintnyi extrát takar…

Modell
S 400 HYBRID
S 500
S 350 BlueTEC
S 300 BlueTEC HYBRID
Hengerszám, elrendezés
V6
V8
V6
S4
Lökettérfogat (cm3)
3498
4663
2987
2143
Névleges teljesítmény
(kW/LE 1/min)
225/306 6500
335/455 5250
190/258 3600
150/204 4200
Villanymotor névleges teljesítménye (kW)
20
-
-
20
Névleges nyomaték
(Nm 1/min)
370 / 3500-5250
700 / 1800-3500
620 / 1600-2400
500 / 1600-1800
Villanymotor névleges nyomatéka (Nm)
250
-
-
250
Kombinált fogyasztás
(l/100 km)
6,3
8,6
5,5
4,4
Hatékonysági osztály
A
D
A
A+
Gyorsulás 0-100 km/óra (s)
6,8
4,8
6,8
7,6
Végsebesség (km/óra)
250
250
250
240

Egy dolog viszont mindenesetre biztos, és a Mercedes-Benz szemszögéből ez a legfontosabb: amennyiben a fizetőképesség adott, elégedetlenkedni sosem lesz okunk az S-osztályban, amire kár is lenne jelzőket pazarolni, inkább állítsunk csak merészen annyit, hogy a globális hadszíntéren is könnyedén elhódítja a Volkswagen bárgyú, mégis sokatmondó szlogenjét: „Das Auto”.