Turbósított, hatékonyság-vadász Mercedes-Benz, amely nem csak nagy és kényelmes, de benzinmotorja révén kifinomult is. Sőt, olyan okos, hogy sokszor ügyesebben terelgeti magát, mint mi magunk, és megvéd minden bajtól. Papíron ezt nyújtja a frissített Mercedes-Benz E-osztály józanabb alapárú változata. De mire képes a valóságban? Alaposan megvizsgáltuk.
Alaposan átfésülve - galériaNekünk igen, de a Mercedes-Benz tervezőinek úgy tűnik, hogy nem tetszett az E-osztály aktuális generációja. Bár kötve volt a kezük, a frissítésnél gyökeresen más irányt céloztak meg csillagjukkal. Eltörölték az oldalvonalon elegánsan lefutó kidomborítást, cicás tekintetté fésülték össze a két kereklámpát, és a manapság divatos semlegesebb irányúra cserélték a hátsó lámpatesteket. A végeredmény egyértelműen fiatalosabb, dinamikusabb hatást kelt, bár a klasszikus elegancia maradványai már leginkább csak oldalról szemlélődve érhetőek tetten.
A tekintélyes kipufogóvégek is az Avantgarde szint sajátjai
Belül épp, hogy hozzányúltak - galériaAz új formák valahogy a méreteket is elrejtik. Pedig az E-osztálynak sosem kellett panaszkodnia a dimenziók terén. Hiába tartozik a kategória centikben mért kisebb képviselői közé, belül éppen elegendő teret nyújt ahhoz, hogy négy 190 centis felnőtt kényelmesen elférjen benne, miközben óriási csomagtartója kiváló pakolhatósággal nyeli el határok nélkül csomagjainkat. Belül körülnézve egyébként alig találunk változást: a kormányok kialakítása lett tetszetősebb, bekerült a középkonzolra egy szépséges és igényes analóg óra, valamint a középső légbeömlők tájékán kevesebb a megtörés. Minden más látszólag változatlan.
De csak látszólag - az opciós tételek, így pedig az általános tudás terén sokat fejlődött az E. Mert hát extrákat mindenki szeret bepipálgatni, s ha igazán jót akarunk magunknak, akkor muszáj is. Nem sok terület volt, ahol szinte tökélyre felszerelt tesztautónkban alapáras tételekkel találkoztunk, de ahol igen, ott könnyedén észrevehettük a fejlődés szükségességét. Alapáron fenékben szűk lehet és kissé izzasztó a kényelmes Mercedes-ülésÍgy például a klímaberendezésnél, ami bár alapból kétzónás, meglehetősen huzatosan dolgozik, egyszerre csak két helyen képes befújni, ráadásul a start-stop rendszerrel sem működik jól együtt. Közel 900 kilométeres tesztünk során volt alkalmunk bőven 30-35 fokos hőségben autózni, ami nem volt akadálya annak, hogy a közvetlen-befecskendezés miatt alapjáraton kissé dízeles hangú benzinmotort álló helyzetben pihentesse az elektronika. Igen ám, viszont ha nem figyeltünk arra, hogy ilyenkor belső levegőkeringetésre kapcsoljunk, akkor szinte azonnal elkezdett kintről beáramlani a forró levegő. Az Avantgarde felszereltségi szinthez szériában járó bőr-szövet ülések pedig legnagyobb meglepetésünkre könnyen befülledtek. Hiába dőlt hátunk szövetnek, mind a négyen az átlagosnál magasabb fokú izzadásra számíthattunk.
A tökéletes szemeket is meg kell fizetniEz persze nem igazi kritika, hiszen felár ellenében kiemelkedően finoman dolgozó, okos klímát (288 ezer forint), bőrkárpitozást (692 e) és ülésszellőztetést (296 e) is kaphatunk. A fenékben szélesebb termetűek számára kissé szűkös, egyébként végtelenül kellemes foteleket némi további ráfordítással (208 e) immár tökéletesen magunkra szabhatjuk, és akkor már csak a papíron kiváló funkciókat felmutató kulcsnélküli rendszer hiányzik a tesztautó repertoárjából. A kritika érvényét veszti, ha azt nézzük, hogy minek is létezne feláras extra, ha már mindent alapból kiválóan tudna az autó, de egyúttal azt is bele kell számolni, hogy így nem a 13,2 millió forintos alapáron, hanem annak másfélszereséért vizsgázik csak kiválóra az E-osztály. Mint ahogy a német konkurencia képviselőinek mindegyike.
Ha így sem megy, még kormányoz is parkoláskorMárpedig jogosan jár a dicséret és a kiváló osztályzat tesztautónknak, hiszen felhasználás szintjén maximum csak ízlések és pofonok mentén lehetne belekötni működésébe. A vezetési pozíció végtelenül kényelmes, az átláthatóságot 360 fokos kamerarendszer segíti, a sötétségből tökéletesen varázsol nappalt a körülményekhez nagyon jól alkalmazkodó LED-es világítási rendszer. A beltérben a kategória legjobbjaihoz méltó csendesség uralkodik, miközben az Avantgarde verzió enyhe futómű-sportosítása ellenére is olyan kifinomultsággal lebegünk át az úthibákon, hogy ilyet csak nagyon kevés négykerekű tud. Ráadásul dinamikailag is helyt áll a futómű, a terhelésváltásnál jelentkező túlkormányzottságot pedig ügyesen hárítja a jól hangolt menetstabilizáló.
Ha pedig úgy alakulna, az E-osztály bizony sok mindentől képes megmenteni minket, s kritikus szituációkban hagyatkozhatunk rá. A járulékos extrákkal 1,1 millió forintért kínált vezetői segédrendszerek csomagja ugyanis a világ jelenleg legfejlettebb autós angyalával vigyáz ránk. Ő már mindent tud, amelyet manapság szériában elképzelhetünk, s világelsőként sztereo kamerarendszerrel áldotta meg a sors, amely még precízebb működést tesz lehetővé.
Ebből nyilvánvalóan a vezető nélküli autózás felé egyre nagyobb lépéseket tevő sávban tartó, önkormányzó rendszer ragadja meg leginkább a képzeletet, így hát mi is ezzel „játszottunk” kilométerek százain át.
Azt tudni kell, hogy ez a rendszer még nem az önvezetésre, mint inkább a vezető segítésére született, így ha elvesszük a kezünket a kormányról, egy idő után udvariasan, majd egyre nyomatékosabban (immár hangjelzéssel) vezet rá minket, hogy a vezetés feladata még Michael Knight kezében van. Ez jól is van így, ugyanakkor a sávtartás, avagy a sáv észlelését, így pedig az önkormányzást jelző piktogram már nehezebben látszik, így továbbra sem ajánlott a rendszerre bízni magunkat, hiszen hazánk kiszámíthatatlan felfestései miatt bármikor előfordulhat, hogy nekünk kell irányítani.
Tapasztalatunk szerint a rendszer hibátlanul működik. Ahol van felfestés, akár csak egy kis maradék, már működőképes gépesített angyalunk, sőt, bizonyos esetekben még az útpadkát is észlelte. Az álló helyzetig fékező távolságtartó tempomat úgyszintén makulátlanul dolgozott, még viszonylag szennyezett szélvédőnél is. Nagyobb tempónál ráadásul a hirtelen fékezés helyett/mellett a finomabb motorféket szintén bevetette, és olyan szintű folyékonysággal irányított/segített, amilyet eddig nem tapasztaltunk – még ha egy rutinos vezető ennél ügyesebb is kicsit. Ami pedig a borsosnak tűnő árat illeti: ha csak egyszer ment meg egy nagyobb koccanástól, már bőven megérte.
Az érdeklődőknek az alábbi videók részletesen elmagyarázzák a rendszer összes funkcióját – a mozizás után a következő oldalon a motor képességeivel, a menetdinamikával, valamint az árakkal folytatjuk.
Holttérfigyelő:
Fékezésrásegítő:
Önkormányzós távtartó tempomat:
Gyalogosvédelmi rendszer:
Cikkünk folytatódik. Kérjük, lapozzon!