Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

A Mercedes-Benznél immár hagyománynak tekinthető minden vadonatúj modell megjelenését követően az úgynevezett ’Edition 1’ széria piacra dobása. A különleges felszereltségű, és különféle plakettekkel ellátott első szériás modellek általában 12 hónapon keresztül érhetőek el a márka kínálatában, s nincs ez máshogy az új S-osztály esetében sem.

30 milliónál nem is sok a 6 milliós felár...A csillagosok épphogy leleplezték már-már fantasztikus intelligenciával megáldott luxusbálnájukat, máris bejelentették az Edition 1 nevű S-osztály érkezését. Az autót a vásárlók kizárólag két színben (kékes antracitban és gyémánt fehér metálban) rendelhetik, s az alapárhoz viszonyított mintegy bruttó hatmillió forintos felár ellenében számos extrafelszereltséget kapnak. Többek között szériában járnak az intelligens LED-fényszórók, de a méretes panoráma napfénytető is a csomag részét képezi. Az utastérben finom bőrülések találhatóak kontrasztszínű díszvarrással, de a bőr nem csak az üléseken, hanem számos egyéb területen is visszaköszön. A küszöbökön világító Mercedes-Benz felirattal találkozhatunk, a mélykék mellett pedig bézs belső színárnyalatot is választhatunk. Többek között hangulatfény, önparkoló, valamint vezetési asszisztens csomagok is járnak az Edition 1 S-osztályhoz. A Mercedes új zászlóshajójáról alább pedig minden fontos információt megtalálhatnak.
 

A Mercedes S-osztály köztünk jár, hiszen a típus képviselői hazánkban is ott állnak minden utcasarkon, s ezekben a pillanatokban is itt parkol egy Lorinser S600-as az irodánk ablaka alatt. A látszat szerint tehát egy egyszerű halandóval van dolgunk, melynek jelenléte már-már természetesnek mondható. A látszat azonban csal, hiszen a népszerű üzleti limuzin legújabb generációja pillanatnyilag annak ellenére is a világ leginnovatívabb autója, hogy a hajtásláncok terén a leköszönő modellekhez viszonyítva nem kíván csodát tenni.

A nagyvonalú kínálatot különleges anyaghasználat és színpárosítás egészíti ki a különc szériában

A lehető legkönnyebben hasítja a levegőtA típus bemutatója több szempontból is mérföldkő, hiszen a Maybach után maradt űrt nem csak Olümposzi magasságokba emelkedve kell betöltenie, de az újdonság a két szinten is hosszított tengelytávolságú kivitelek mellett a kupé és a kabrió változatok előfutára is egyben. Mindez annyit tesz, hogy a külcsínnek a sportosság és az elegancia tökéletes összhangjára kellett törekednie, de oly módon, hogy a műszaki követelményekkel sem szabadott kompromisszumot kötnie. A célkitűzés eredményességéről árulkodik, hogy külső méreteit tekintve hiába növekedett az autó, összességében mégis filigránabbnak, légiesebbnek hat. Ezt az állítást mi sem támasztatná jobban alá, mint a kategóriában kiemelkedő 0,24-es légellenállási együttható, ami a további optimalizációnak köszönhetően az S 300 Bluetec Hybrid esetén 0,23-as értékével a márkatárs CLA mellett felállhat a dobogó legfelsőbb fokára.

Ne gondoljuk azonban, hogy ennek csak a hatékonyság növelésében van szerepe, hiszen a jobb aerodinamikai jellemzők szerényebb menetzajt, összességében nagyobb komfortérzetet is eredményeznek.

A kényelemhez a futómű is asszisztál, azonban a felfüggesztést csupán a hagyományos értelemben adaptívnak nevezni még kevés volna. A frissen debütáló S-osztály ugyanis  a szenzorfúzió kiterjesztése révén az egyes alrendszerek integrációját új alapokra helyezi, azaz a menetdinamikai, radaros, lidaros, kamerás, ultrahangos érzékelők által gyűjtött adatokat a központi vezérlőegység teljes környezeti modellt felállítva dolgozza fel, ezzel pedig képessé válik arra, hogy minden körülmények között, egészen képtelennek tűnő szituációkban is a tökéletes arany középutat találja meg.

Ellenáll a dőlésnek is - galériaMindezek fényében talán van joga a Mercedesnek a futóművet övező technológiát „Magic Body Control” névre keresztelni, hiszen az a benyomás, hogy egy műszaki alkotás az embernél többet lát, érez, érzékel, s mindezekre már-már intuitív módon reagál, valóban csodaszámba megy. Ennek jegyében a sávtartásra, objektum-felismerésre is használatos sztereó kamera már az útegyenetlenségeket, kátyúkat is észleli, s ezekre reagálva a vezérlés már előre felkészíti a felfüggesztést. Az, hogy a karakterisztika a laterális, longitudinális erőkkel dacolva is változik a karosszéria dőlési hajlamainak minimalizálására, már-már természetes.

Érzékletesebben: az új S-osztály tulajdonképpen az autó környezetéről egy teljes, 360 fokos, háromdimenziós modellt épít fel, s ezek alapján keres optimumot sportosság, kényelem és biztonsági jellemzők között, így aztán az olyan alfunkciók, mint például az objektumok, gyalogosok, vadak felismerése már csak amolyan melléktermék, a zsenialítás az, amilyen kifinomultsággal mindezt a nagy számítási kapacitással társuló villámgyors adatáramlás többek között az éjjellátó rendszerrel, a fényszóróval, vagy éppen a vészfékezési asszisztenssel ötvözi.

 

Az itt ülőnek is egyre kevesebb dolga leszUtóbbi esetében igencsak fiatal annak a szabadságot eredményező jogi kiskapunak a kitárása, ami az ütközés elkerülésére a jármű állóra fékezését is megengedi. Ezzel a lehetőséggel több gyártó is él, akik azonban veszély esetén maximális fékerővel avatkoznak közbe (~10 m/s2), miközben a Mercedes a mögötte haladó autók közeledésével is számol, s a ráfutást is elkerülendő a lehető legkisebb káreseményre törekedve határozza meg az ideális lassulási értéket. Az utoléréses balesetek ellen egyébként már a hátsó lámpa is tesz, hiszen például a pirosnál mögöttünk várakozót megóvandó kisebb fényerővel világít, míg a követési távolságra fittyet hányó agresszort szúró fénnyel figyelmezteti.

Merevebb, de mégis könnyebb - galériaAz autó fejlettségének érzékeltetésére persze nem kell ilyen messzire mennünk, hiszen az S-osztály már anyagelvűségében is az élre tör. Nagyfokú ütközésbiztonság, a menetbiztonságot szolgáló kimagasló merevség, maximális zaj- és rezgéskomforttal – ezek voltak a modell nyers karosszériájának tervezési elvárásai. A harmadik generációs alumíniumhibrid konstrukció „könnyűszerkezeti jósági foka”, azaz a súlyhoz és a jármű méretéhez viszonyított torziós merevség 50 százalékkal nőtt az elődmodellhez képest.

Ennek az építési módnak a fejlesztése a 90-es évek óta tart, miközben 50 százalék fölé emelkedett az alumínium részaránya. Többek között ennek köszönhetően sikerült a jelentősen emelkedett biztonsági- és komfortigények, valamint a kiegészítő funkciók ellenére is csökkenteni a karosszéria tömegét. Az S-osztály teljes külső héja és teteje, továbbá első része alumíniumból készül, a biztonsági utascella viszont nagyrészt a legszilárdabb acél ötvözetekből áll. A 40.5 kN/fokos csavarásállóság (típuselőd: 27,5 kN/fok) a kategória új csúcsértéke.

De hagyjuk is a műszakiak hablatyolását, inkább dőljünk hátra guruló irodánkban és wellness hotelünkben! Hogy többet ne mondjak, a klimatizálás más típusokban már önmagában is egészen mást jelent, mint a szofisztikált újdonságban, hiszen itt még az ajtó kárpitozásának, vagy éppen a műszerfalnak is saját fűtése van. A meleg kormánykereket megragadva úri kedvünktől függően hűthető-fűthető masszázsfotelekből 8:3 képarányú, 30.7 centiméteres TFT monitorra pisloghatunk, aminek kulcsszerepe van abban, hogy az enteriőr a funkciók sokszínűsége dacára sem vált gombok is kezelőszervek sűrű erdejévé. Az extrákról és az opciós tételek sokszínűségéről lehetetlenség is lenne a teljesség igényével szólni, hiszen szinte csak a képzelet szabhat határt a kényelem és a luxusérzet fokozásának, legyen szó a legfinomabb kárpitozásokról, vagy éppen a legmodernebb szórakoztató berendezésekről.

Egyelőre marad a hétgangos automataMint arra korábban utaltam, a motorháztető alatt hangsúlyosan a már ismert erőforrások finomhangolása érhető tetten, ami olykor teljesítménycsökkenéssel is jár, igaz, ez sosem megy a menettulajdonságok kárára. Az értékesítés első évében kétféle hibrid, egy benzines és egy dízel kivitel áll rendelkezésre: az S 400 HYBRID, az S 500, az S 350 BlueTEC és az S 300 BlueTEC HYBRID. A maga kategóriájában mindegyik a hatékonyság bajnoka, hiszen a típuselődhöz képest 20 százalékkal csökkent a fogyasztás, azaz valamennyi motor már ma teljesíti a drákói szigorú, fizika törvényeivel dacoló Euro-6 szabványt.

„Az új S-osztály olyan fogyasztási és emissziós értékeket ér el, amelyek néhány éve még a középkategóriában is elvárhatatlanok lettek volna” - mondta Prof. Dr. Thomas Weber, a Daimler konszernkutatási igazgatója és Mercedes fejlesztési vezetője. „És ez még csak a 'Green Leadership' offenzíva nyitánya: az S 500 Plug-In Hybrid formájában hamarosan debütál az első olyan S-osztály, melynek hármas számjeggyel kezdődik a fogyasztási adata.”

Modell
S 400 HYBRID
S 500
S 350 BlueTEC
S 300 BlueTEC HYBRID
Hengerszám, elrendezés
V6
V8
V6
S4
Lökettérfogat (cm3)
3498
4663
2987
2143
Névleges teljesítmény
(kW/LE 1/min)
225/306 6500
335/455 5250
190/258 3600
150/204 4200
Villanymotor névleges teljesítménye (kW)
20
-
-
20
Névleges nyomaték
(Nm 1/min)
370 / 3500-5250
700 / 1800-3500
620 / 1600-2400
500 / 1600-1800
Villanymotor névleges nyomatéka (Nm)
250
-
-
250
Kombinált fogyasztás
(l/100 km)
6,3
8,6
5,5
4,4
Hatékonysági osztály
A
D
A
A+
Gyorsulás 0-100 km/óra (s)
6,8
4,8
6,8
7,6
Végsebesség (km/óra)
250
250
250
240

Ami a menettulajdonságokat illeti, a minden esetben 8 szekundumos sprintidő alatti értékek fényében talán nem kell annál többet mondani, minthogy elégedetlenkedni sosem lesz okunk a nagyságrendileg 26 millió forintos alapártól máris rendelhető S-osztályban, amire kár is lenne jelzőket pazarolni, inkább állítsunk csak merészen annyit, hogy a globális hadszíntéren is könnyedén elhódítja a Volkswagen bárgyú, mégis sokatmondó szlogenjét: „Das Auto”.