Divat, érzelmek, pizza: mi másra is gondolhatnánk, mint Olaszországra. Egy autókkal foglalkozó oldalon ilyenkor akarva akaratlanul is a Ferrari vagy a Lamborghini ugrik be az embernek, de ne feledkezzünk meg a Fiatról sem! Tény, az egykoron szebb időket is megélt gyártó nincs könnyű helyzetben jelenleg, így minden lehetőséget meg kell ragadniuk, hogy ismét visszatérjenek az oda ahová valók, az élvonalba. A hazánkban mai napon bemutatkozó 500X pedig sokat segíthet ebben a márkának.
Felfújták - galériaAzt sem szabad elfelejteni, hogy a Fiat Chrysler Automobiles keretein belül nem csak saját problémáikkal, hanem a konszern tulajdonában lévő többi márka nehézségeivel is meg kell küzdeniük az olaszoknak, de ezen a napon feledkezzünk meg minderről egy kicsit, hiszen ma ünnepelünk. Méghozzá a gyártó sikeresnek mondható 500-as családjának legújabb tagját, a háromajtós mini és a családias 500L mellé besorakozó 500X-et, mely a manapság oly népszerű kompakt crossoverek szegmensében száll harcba az ellenfelekkel, méghozzá az olasz sítlus erejével.
Jobb kategóriát nem is választhatott volna a Fiat, ha a sikerre hajt, hiszen a kisebb hobbiterepjárók napjainkban az univerzális jármű képében tetszelegnek, amit persze sok szempontból meg is valósítanak, még ha néha kissé túl is „sztárolják” őket néhány szempontból. Az 500X is ebbe a szegmensbe szállt be, méghozzá igencsak nagy lendülettel. Az 500-as karakteres formáit öröklő, ugyanakkor jóval keményebb kiállással büszkélkedő autó bizony igazi mágnesként vonzza az emberek szemét. Legyen szó hölgyekről vagy férfiakról, a kis crossover bizony bárkit el tud csábítani, ezzel igazi unisex típussá varázsolva magát, amit nagyban köszönhet a szinte végtelen variációs lehetőségnek.
Bennük van az X - galériaNoha nem vagyok a számok mestere, így pontos számmal nem tudok szolgálni, de azt könnyű szívvel ki merem jelenteni, hogy a 12-féle fényezés, a 8-féle belső kárpit és a sokféle (16 és 18 col közötti) keréktárcsa – melyek persze függnek az aktuális felszereltségtől is – több mint elegendő lehetőséget nyújt a vásárlók számára. Ráadásul mindez egészen a bohókás piros-sárga összetételektől az elegáns fekete-bézs változatokig erjed, így mindenki megtalálhatja a neki való összeállítást, legyen fiatal vagy öreg, nő vagy férfi.
A rengeteg olaszos finomsággal megáldott autó egyébként 4,25 méter hosszú, 1,8 méter széles és 1,61 méter magas, míg a tengelytáv a maga 2,57 méteres adatával átlagosnak mondható. Az alapból 16 centis hasmagasságot a terepes kiegészítőkkel is gazdagított Cross szint esetében további 2 centiméterrel toldották meg az olaszok a 4x4-es verzió esetében, amivel már egy lazább terepen is tisztességes teljesítményt produkálhat a négykerekű. Sokat eprsze ne várjunk tőle, hiszen akinek komolyabb képességekre van szüksége ilyen téren, annak az 500X testvérét, a Jeep Renegade-et ajánljuk, ami bár ugyanazokra az alapokra épül, mégis teljesen más stílust képvisel.
Rengeteg a finom részlet - galériaTúllépve a rengeteg finomságot rejtő külsőn, érdemes az utastérben is körülnézni, hiszen itt is képes már az első pillanatban magával ragadni az embert az 500X. A műszerfal külső fényezéshez igazított betétei, a több helyen feltűnő 500-as jelzés, a látványosan kiképzett fotelek, a csinos vonalakkal megkomponált középkonzol és a kellemes anyagok mind-mind piros pontot érdemelnek. Az ergonómiával, a tárolórekeszek számával, az 5 és 6 colos méretben kapható érintőképernyős Uconnect rendszerrel és a 9 hangszórós Beats Audio Hi-Fi-vel kapcsolatban sem panaszkodhatunk, de természetesen az 500X sem tökéletes.
A fejtámla például 185 centi felett kényelmetlen lehet, míg a hátsó helykínálat leginkább csak 180 centiméter alatti utasok számára lesz elegendő, ráadásul az első ajtóknál található rendkívül puha, színes betétek helyett a második sorba már csak rideg és kemény műanyagok jutottak. A csomagtér 350 literes értéke átlagosnak mondható, ledöntött ülésekkel pedig máris 1 köbméternyi helyünk van a pakolásra, ha azonban teljes értékű pótkereket is szeretnénk magunknál tudni, akkor ezek az értékek bizony jócskán megcsappannak. Ebben az esetben mindössze 245 és 910 liter áll rendelkezésünkre.
A Uconnect rendszerrel nincs gond - galériaA menetpróbán egy józanul felszerelt 1,6 dízelmotorral ellátott példányt volt szerencsénk kipróbálni, mely a maga 120 lóerős teljesítményével és 320 Nm-es csúcsnyomatékával kellemesen hajtotta az ilyenformán 1,32 tonnás testet – noha csak városi körülmények között tettük próbára. A 10,5 másodperces 0-100-as gyári adat tarthatónak tűnt, azonban a 4,1 literre ígért vegyes fogyasztási értékben azt hiszem, okkal kételkedünk az autó súlyát és magasságát látva, de ez csak a hosszabb távú tesztünkön derülhet majd ki. Az elöl-hátul MacPherson felfüggesztéssel büszkélkedő négykerekű hangolása még a crossoverektől megszokott keménységen is túltesz valamivel, ami hazánk göröngyös útjain bizony nem nagy erény.
Csak az erősebbik dízellel kapunk összkerékhajtástAz 500X egyébként további három erőforrással érhető el hazánkban. A belépő benzines az 1.6 E-Torq, mely 110 lóerőt és 152 Nm-es nyomatékot biztosít a sofőr számára egy ötfokozatú manuális váltón keresztül, míg az erősebbik, ám kisebb hengerűrtartalmú 1.4 Multiair II már 140 vadlovat és 230 Nm-es nyomatékot képes nyújtani egy hatfokozatú manuális, vagy egy szintén hatfokozatú duplakuplungos automatán keresztül. Az előbb bemutatott 1,6-os dízel mellett a másik öngyulladós egység – amely egyben a csúcsot is jelenti – a 2.0 MultiJet II. Ez az egyetlen erőforrás, melyhez elérhető a négykerékhajtás, sőt, ez másként nem is kérhető. A hatsebességes manuális vagy kilencgangos automataváltón keresztül 140 lóerőt és 350 Nm-es csúcsnyomatékot képes eljuttatni az autó az aszfaltra.
Mindegyik szerkezet teljesíti az Euro 6-os normákat, és míg az 1,6-os valamint az 1,4-es erőforrás fogyasztása sorrendben 6,4 valamint 6,0 liter vegyes üzemben, addig a dízelek 4,1 és 5,5 litert vesznek magukhoz a gyáriak szerint. A gyorsulási értékek tekintetében az erősebbik benzines és dízel egyaránt 9,8, míg a gyengébbik benzines 11,5 másodperces 0-100-as sprintre képes. Az 1,6-os benzines kivételével egyébként mindegyik motorhoz széria a start-stop rendszer.
Rengeteg a látványos kárpit - galériaA stílusos, látványos és első találkozásra igazán szimpatikus 500X-ről a végső konklúziót csak részletesebb tesztünk után mondhatjuk ki, az árak is komoly szerepet játszhatnak az autó sikerességében. Alapáron, a leggyengébb, csak ehhez az erőforráshoz elérhető, Pop felszereltségű benzines modellhez 4,39 millió forintért juthatunk hozzá, ebben az esetben azonban igencsak puritán környezetbe csöppenünk. Az eggyel magasabb, ám sokkal barátságosabb opciókat felvonultató PopStar csomag felára 500 ezer forint, míg az erősebbik benzinesért további 500 ezer forintot kell letennünk az asztalra. Ha dízel 500X-et szeretnénk hajtani, akkor még 400 ezer forint ellenében, 5,79 millióért lehet a miénk az új Fiat PopStar felszereltséggel.
A harmadik legjobb, Cross felszereltségi szint – mely néhány terepes kiegészítőt is tartalmaz, amitől például 2,5 centit nő az autó hossza –250 ezer forintos pluszt jelent az árcédulán a PopStarhoz képest, míg az eleganciára kihegyezett Lounge további 450 ezer forinttal rúg magasabbra. Az 1,4-es benzines így 6,09, míg az 1,6-os dízel 6,49 millióért vihető haza. A 2,0 literes összkerekes dízel kizárólag a Cross Plus csomaggal rendelhető meg 7,54 millióért, de ha 9-sebességes automatát is szeretnénk, akkor máris 8,19 milliónál tartunk. Néhány fontosabb extrát még érdemes megemlíteni: a metálfényezés 120 ezer, a bőr kárpit 350 ezer, a sávelhagyásra figyelmezetető rendszer 70 ezer, a Beats Hi-Fi 200 ezer, a fűthető első ülések 35 ezer, az 5 colos Uconnect 50 ezer forintba kerül, de jó néhány csomag közül is választhatnak a vásárlók. További jó hírként szolgál, hogy limitált szériában elérhető Opening Edition-ből hazánkba is jutott pár darab. A részletes árlistát egyébként megtalálhatják kedves olvasóink a Fiat honlapján.
A konkurensek terén bizony szintén bővelkedik az autó, noha legkomolyabb ellenfele talán a hazánkban is sikeresnek mondható Opel Mokka lehet majd, hiszen vele szinten minden dimenzióban megyegyezik az 500X. Ennek ellenére a Nissan Juke, a Renault Captur vagy a Peugeot 2008 alulról, míg például a Kia Sportage vagy a Nissan Qashqai és társaik felülről kerülhet a vadonatúj Fiat látóterébe - noha éppen a két kategória között foglal helyet az autó. Az olaszok új üdvöskéje tehát pozitív benyomást tett első találkozásunkkor, még ha néhány gyenge pontja felszínre is került a rövid randevú során. A végső értékelést azonban csak a részletes tesztünk után mondanánk ki, melyre reméljük minél előbb sor kerül.