Most már biztos, hogy megőrültünk. Ellenkező esetben miért is hoznánk össze egy ötmilliós Renault-t és egy tizenötmilliós Volvót? Ha azt mondanánk, hogy mindkettő crossover, mindkettő benzines turbómotoros, automataváltós és elsőkerékhajtású, csak első állításunkat bizonygatnánk. De van még egy közös szenvedélyük: a vitorlázás imádata.
Nem is annyira más világokEgy szenvedély, amelyet évek óta oszt az Autó Pult szerkesztőségének egy része is. Ezt sosem titkoltuk, hiszen már a kezdetek kezdetén hajóteszttel vittük el Önöket más világokba, s bizonyítva, hogy az autók és a vitorlások iránti szenvedély valahol közös gyökerű, két bajor modellt is randevúztattunk. Ami azt illeti, Vajda kollégával évekkel ezelőtt közösen szereztük meg a hajós jogosítványt, amelyet nem hagyunk porosodni.
Ezúttal viszont csak képletesen szállunk vízre. A Volvo nem titkoltan nagy hangsúlyt helyez a vitorlás sport támogatására, az összefonódásból pedig a márka is profitál. Ez, valamint autóik minősége is szép indokként szolgálhat arra, hogy miért áll annyi svéd négykerekű a kikötőkben, de mindig is erős érvnek számítottak az Ocean Race kivitelek.
Az egyik legnagyobb teljesítménynek állít emléketA Volvo Ocean Race világkörüli vitorlás versenyt talán senkinek nem kell bemutatni. Ha mégis, akkor annyival is kiválóan leírhatjuk, hogy az egyik legnagyobb szellemi és technikai kihívás, melyen ember részt vehet. A hajók 72 ezer kilométeren és 9 hónapon át mérkőznek meg egymással kétmilliárd néző szeme láttára, ahol a 9 fős legénységeknek egy-egy szakaszon akár 20 napig is csúcsra járatva kell dolgozniuk az ellenfél felülmúlásán, legyen szélcsend, vihar, és bármilyen szélsőséges hőmérséklet (-5 és +40 fok között általában).
Hangulatfokozók és széria bőrHa ennek nem kell emléket állítani, akkor semminek – jól érzi ezt a Volvo, igaz, a paletta legtöbb modelljénél elérhető Ocean Race felszereltségi szint inkább a kellemes dolgokról, mint a kihívásokról szól. Például az árelőnyről: a 860 ezer forintért elérhető csomag számos extra felszerelést tartalmaz, ráadásképp pedig olyan finomságokat kapunk, amelyeket máshol biztosan nem. Ilyen például az ingyenesen kérhető óceánkék metálfényezés, amely mellett kívülről egyedi 18 colos felnik, valamint néhány apró plecsni hirdeti, hogy a vitorlázás szerelmese ül a volánnál.
Szintén a csomag részeként kapunk belülre fekete vagy bézs bőrkárpitozást, amelyet narancssárga kontrasztvarrás és némi hímzés dob fel. Az egyedi műszerfalbetét emléket állít az egyes kikötőknek, ha pedig szegényesek a földrajzi ismereteink, akkor a csomagtérrolón található Ocean Race vaktérképpel bármikor gyakorolhatunk.
Ki hova megy? Földkerülés a szelek szárnyán
Impozáns kis csomag, ám ezen a téren a Renault sem akar lemaradni. Igaz, Helly Hansen utónévvel elérhető limitált Captur modelljük valójában vitorlázós beszállító nevét viseli, de a tökéletes teljesítményhez amúgy sem elég egy jó hajó vagy csapat, a kiváló felszerelés is elengedhetetlen. A Helly Hansen ruházati kiegészítői pedig minden bizonnyal jól jöttek az Ocean Race résztvevőinek is a viharban, fagyban, szélcsendben és hőségben.
A Helly Hansen főképp vitorlás ruházati beszállító
Divatmárka divatmodellje - galériaKívülről apró HH plakett és lángvörös metálfényezés árulkodik a Captur különleges státuszáról, a 17 colos fekete-ezüst felnik pedig kiválóan rímelnek a Volvo kerekeire. Belül már nem kell nagyon válogatni az extralistáról: a Helly Hansen kivitel jóformán mindent megkapott, amely a kis crossoverhez kérhető, sőt, némi plusz is jutott. Ilyen például az egyedi küszöb, de említhetnénk a vörös műszerfali betéteket, vagy a kormánykerék (mű)karbon betétjét. A vörös, fiókszerű kesztyűtartó, valamint az ülések vörös gumikötéllel megoldott hátsó zsebei mellett a legérdekesebb az ülések mintázata. A fekete szöveten átütő vörös anyag mellé vörös szegélyek és nem túl kellemes hatású műbőr került, amely kialakítás megosztotta a szerkesztőség véleményét.
A Capturt sem kell félteni személyre szabhatóságban - a belső betétek színei is változtathatóak
Turbómotorok a gyárinál nagyobb étvággyalA különleges széria egyébként a Captur összes hajtáslánc-változatához elérhető: mi a teljesítményben leggazdagabb kivitelt kaptuk tesztre. Az 1,2 literes benzines turbómotor korábban már teljesítményével és fogyasztásával is meggyőzött minket. A 120 lóerős teljesítményre és 190 Nm nyomatékra képes erőforrás hatékonyságát ezúttal szériában hatfokozatú duplakuplungos váltó mérsékli. Ismerős? Okkal, az 1.2 TCe EDC ugyanis már járt nálunk, nem is akármilyen konkurenseket kapva. Az ottani konklúziót ez a változat sem módosítja: kézi váltóval sokkal jobb teljesítményt nyújtana a modell.
Nem feltétlenül kérnénk, de olyan nincsA hatgangos duplakuplungos szerkezet ugyanis se nem hatékonyan, se nem gyorsan végzi a munkáját. Városban indokolatlanul hajlamos pörgetni az alul is kellemesen hajtó négyhengerest a szerkezet, padlógázra pedig gyakran tétovázás, majd átlagos sebességű váltások lesznek a jutalmaink. Emiatt aztán lakott területen való közlekedésnél (legalábbis Budapesten) közel egy literrel lesz magasabb az étvágy (igaz, állandó manuális beavatkozással ezt leszoríthatjuk), a 12,9 másodpercre adódó 0-100-as sprint pedig közel sem mondható dinamikusnak – ha 410 ezer forintot spórolva lemondhatnánk az egységről, ez bizony nagyot javulna. Jó hír, hogy a 6,3 literre adódó normakör adatunk így sem sok, a bőségesen személyre szabható, tetszetős típus pedig használható méretű, ügyes megoldásokat is felvonultató belteret tud felmutatni, ahol sajnos ezúttal is tapasztaltunk némi zörgést.
Minden változathoz elérhető a HH csomag - dízelként hosszútávra kellemes
A Helly Hansen csomag egyébként 350 ezer forintért elérhető, amely körülbelül egyenértékű a pakkban található extrák árával, így a márka kedvelőinek, vagy az egyediségre vágyóknak jó ajánlat lehet. A tesztelt típus ára így 5,53 millióra adódik. A 90 lóerős, 0,9 literes háromhengeressel több mint félmilliót spórolhatunk ezen, de ha sokat autózunk, inkább a tényleg étvágytalan 1,5 literes dízellel spóroljunk: hiába 5,65 millió már kézi váltóval is, az egészen kulturált kis egység szépen teljesít a hétköznapokban, miközben 4-essel kezdődő fogyasztási adatokat is könnyen előcsalhatunk belőle.
Az új hajtáslánccal nagyot markol, de még többet ígér
A Volvo sem új ismerős. A tavaly érkezett megújult kétliteres benzines turbós hajtáslánc ügyesen dolgozó nyolcfokozatú automatát kapott, a 245 lóerő pedig még az a teljesítmény, amelyet jó abroncsválasztással még elsőkerékhajtással is leadhatunk az útra – terepre egyébként is ritkán téved az átlag tulajdonos (ha mégis megtenné, van összkerékhajtású verzió is természetesen, de az még egyelőre a régi hajtáslánccal).
D4-gyel reálisabb választás - galériaNem sikerült rosszul, mégsem egyértelmű választás az új T5-ös hajtáslánc – legalábbis az XC60-as esetében. A tágas családi modellből ugyanis nem hiányoljuk a plusz lóerőket, főleg így, elsőkerékhajtással, ebből kiindulva pedig rengeteget spórolhatunk, ha az alig lassabb és szintén finom új dízeles hajtáslánc mellett döntünk. Az új turbós négyhengeres egyébként hozza az elvárások egy részét: jól megy, ügyesen dolgozik együtt a nyolcas automatával, ám fogyasztása elmarad az ígérttől és a legalsó fordulatszám-tartományban sincs igazán elemében, amit viszont ügyesen próbál leplezni a váltó programozása. A letisztultabb formákkal is ugyanazt kínálja az XC60, mint annak előtte: jól használható, praktikus, prémium autót ehhez mérhető szolgáltatásokkal és a vártnál minden esetben feszesebb futómű hangolással.
Az automataváltós, izmos és kulturált benzines hajtáslánccal az Ocean Race kivitel belépő ára 13,44 millió forint. Ha nincsenek abszolút minden egyes lóerő teljesítményre kihegyezve, és tényleg csak aprócska kompromisszumot tudnak hozni a kulturáltság oltárán, a D4-es 181 lóerős dízel hajtáslánccal sokat spórolhatnak: erről a 11,13 millió forintos beszálló is árulkodik (változatlan felszereltség mellett), amely felett még a lábtól függően 1,5-3,5 literes fogyasztás-különbségből is profitálhatunk.
Kétszeres szorzóval - minden térenÉrdekes, hogy ha az automatás-dízeles hajtásláncokat nézzük, nincs is óriási differencia a két modell között. Hozzátenném, hogy szigorúan elméleti síkon beszélünk, hiszen valós összehasonlításnak nincsen értelme – teljesen más világban mozog a két autó. Mégis, ha a Captur 6 milliós árát nézzük, ugyanúgy felszerelve kétszer annyiért kétszer olyan erős modellt kapunk a Volvónál, amelynek legtöbb más tulajdonsága szintén megkaphatja a kétszeres szorzót. Tehát, ha van mit, akkor abszolút nem botorság prémiumra költeni – egy másik, nagyon érdekes összehasonlító tesztünk ugyanezzel a konklúzióval végződött.
Zárszóként pedig annyit hozzátennék, hogy mint minden szenvedélynek, úgy a vitorlázásnak is vannak árnyoldalai. Itt, a tengerektől távol, télen még a különleges hangulatú négykerekűek sem tudják enyhíteni az elvonási hiányt. Amikor a vitorlát megtölti a szél, a hajótest pedig elindul a vízen, az őt kísérő hullámok lágyan csivitelő csobogásával, más dimenzióba utazik a lélek. A Volvo és a Renault is elringat és megnyugtat a maga módján, de a valóságban erre csak egy vitorlás képes.