Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Bár a Balatonon nem mennek ritkaságszámba a 12 méternél is hosszabb vitorlások, azért így sem mindennapos esemény, ha ez ember helyet kap egy 36 lábas (11 méter hosszú) hajó kormánya mögött. Főleg, ha az a francia Jeanneau nemrégiben megújult, igazán kívánatos modellje, a kényelemre hangolt Sun Odyssey 36i.

Sokan nem tudják, de az autók mellett szívünk másik csücskében a hajók vannak, így kapva kaptunk a lehetőségen: a Balatonlellén megrendezett Opel Meriva bemutató alkalmából a szervezőknek köszönhetően átvehettük a 11 méteres vitorlás kormányzását. Szerencsére az idei szezon eddigi szeles időjárására ezúttal is lehetett számítani, így próbánkat 12-18 csomós (1 csomó = 1,852 km/h), váltakozó irányú szélben végezhettük.

Mielőtt erre sor került, a hajó kialakításával ismerkedtünk. Az már első blikkre szembetűnik – és nem igazán meglepő –, hogy a franciák modellje tagadhatatlanul tengerre készült. Ez leginkább a cockpiton látszik, amely a külső méreteket meghazudtolóan kicsi; már öt-hat ember jelenlétével is zsúfoltnak tűnik, és a víz felé kevéssé nyitott – ebben a tekintetA képen egy 11 m hosszú, mozgó nyaraló láthatóben bizony még 28-30 láb alatt is bőven találunk nagyobbakat. Persze a cockpit zsugorítása nem véletlen, hiszen egy ekkora hajó esetében joggal merül fel az igény, hogy azt kompromisszum nélkül lehessen úszó nyaralóként is használni, amihez ebben a kategóriában még apróbb áldozatokra van szükség. Cserébe a belső tér javarészén állómagasság (1,9 méter) van, és bár a gazdag bútorozottság révén tánctermet nem kapunk, hat ember szinte kompromisszumok nélkül együtt tud élni a hajóban – már ha 3 kabinos variációban kérjük. Ekkor a hajó farában két ugyanakkora „hálószoba” kap helyet, ellentétben a tulajdonosi verzió körülbelül 30 centivel szélesebb fülkéjével (illetve nagyobb franciaágyával), ahol a „vendégkabin” elhagyásának köszönhetően nagyobb, komfortosabb fürdőszoba is helyet kaphatott.

A Sun Odyssey sorozat nem versenycélra készült, ez pedig a 36i-n is jól látszik. Ez, illetve a tengeren uralkodó nagyobb szelek miatt a vitorlázottság közel sem hatalmas; a 15-18 csomós szélben még reffelés (vitorlafelület „csökkentés”) nélkül is bőven használható, bár a végén – amikor a szél márA beltérben állómagasság, és luxushangulat van-már nyaldosta a 20 csomót - az orrvitorla egy részét a biztonság kedvéért betekertük. A nyugodt haladáshoz persze hozzájárult a tesztelt példány árbócba tekerhető nagyvitorlája, amely 7 négyzetméterrel csekélyebb méretű az alap grósznál (nagyvitorlánál), így a szél jó részét a 33 négyzetméteres, 130%-os génua (= „óriás fock”) „kapta el”, amelynek állítgatásához (pontosabban behúzásához) nagy erők szükségeltettek. A próba során arra is fény derült, hogy ez a hajó ilyen szélben közel sem egy „négykezes” darab, nem árt minimum 3 fő a biztonságos irányításhoz. A kormányoson kívül kell valaki, aki állítgatja az orrvitorlát, a nagyvitorla schottolásához (állításához) pedig szintén kell egy harmadik mannschaft, ugyanis az (a grószschott) nincs hátravezetve, így csak a kabinlejárónál, a kajütön lévő csörlők segítségével tudunk vele dolgozni – persze a robotpilóta aktivizálásával rögtön felszabadul két kéz.  

Kékszalagot azért nem nyernénk vele - galériaA hajó manőverezhetősége egyébként remek; a feláras orrsugár-kormánynak (a hajó orránál lent, keresztben elhelyezett „csiga” balra, vagy jobbra történő kihajtással „csavarja el a vitorlás orrát”) köszönhetően a manőverezhetőség szűkebb helyeken sem jelent gondot, a tekintélyes méretű kormánnyal pedig alig kell korrigálni – a hattonnás hajótest menet közben szépen tartja az irányt és lágyan vágja át magát a Balaton hullámain. Ráadásul a rövid tőkesúlyos kivitel 1,45 méteres merülésével még alacsonyabb vízállásnál sem kell rettegni a megfenekléstől (bár az alacsony vízállás az utóbbi időkben szerencsére nem jellemző tengerünkön) – persze versenyeket sem fogunk nyerni vele, de arra bőven vannak más hajók is, illetve akad az extralistán egy 2,1 méteres merülésű „performance keel”, ami azért már elég nagy megkötés lehet a magyar tengeren.

Ez a mosdó kisebb nyaralókban is megállná helyétÉs hogy mennyibe kerül ez a tágas, vízparti, szélhajtotta „eco-nyaraló”? Sokan elkerekedett szemmel csodálkozhatnak a nettó 25 millió forintos (bruttó 31 millió) listaáron – pedig, ha úgy nézzük, hogy gyakorlatilag mindhárom kritériumnak megfelel a 36i, tulajdonképpen nem is sok. Elvégre kis túlzással egy 30-35 négyzetméteres vízparti nyaraló tulajdonságait nyújtja a hajó, a hozzá kapcsolódó sajátságos életérzéssel, kikötői társasággal, a szabadság érzésével, sőt, némi könnyed sportolással együtt. Mindemellett a hajók értékvesztése meg sem közelíti az autókét – ha jó állapotban tartjuk, egy vitorlás gyakorlatilag időtlen érték. Persze ahogy az autóknál, itt is rengeteg extrát pipálhatunk ki a listán, így egy-egy makulátlanul felszerelt példány bruttó ára könnyedén elérheti a 38-40 millió forintot is – de a konkurensek is hasonló árban vannak ám.

Hölgyeknek sem jelent gondot a kormányzásEgyébként – némi párhuzamot teremtve az autókkal – a vitorlás vásárlása is ízlés, és használati cél kérdése. Ha például sportolni szeretünk jobban, megfelelő anyagi háttér esetén vehetünk mondjuk egy X-35-öt (autók nyelvén Porsche Panamera), ha pedig az igazán kényelmes, nyugodt vitorlázást pártoljuk, mondjuk egy Jeanneau 39 DS-t (Mercedes S-osztályt). Ha már itt tartunk, a mini-tesztünkben szereplő Jeanneau S.O. 36i balatoni viszonylatban (tengeren kicsit más dimenziókról beszélhetünk) talán egy Volvo S80-nak felel meg – vagy legyünk stílusosabbak: francia termékről lévén szó legyen inkább egy C6-os Citroën. Ezek mellett persze lehet bőven variálni a különböző gyártók termékeit, hiszen ahogy az előbbi felsorolásból kimaradt az Infiniti, a Lexus, az Audi, a BMW, vagy akár az Opel, úgy a hajógyártók száma is szinte végtelen.

Mindenesetre, ha érdekli Önöket a vitorlázás (is), és szívesen olvasgatnának néha egy-egy hajós irományt, egy későbbi cikksorozatban visszatérünk a témára – kommenteljenek nyugodtan lentebb a fórumban, de írhatnak is nekünk (e-mail), vagy akár felkereshetnek minket közösségi oldalainkon (Facebook, IWIW, Twitter).

Apropó, vitorlázás: az Autó Pult sem maradhat ám ki a legendás Kékszalag 82. "felvonásának" küzdelméből, amelyre július 2-4. között kerül majd sor. Jöjjenek el Önök is, mi ott leszünk, mi több, részt is veszünk a versenyen! Addig is minden jót, a hajósoknak pedig jó szelet kívánunk!

Jeanneau Sun Odyssey 36i (2009) technikai adatok: