Nem lennék egy kompakt kombi helyében: a C-szegmens puttonyos mindeneseinek manapság annyi igényt kell kielégíteniük, hogy azt már felsorolni is fárasztó. Legyen nagy, praktikus, jól motorizált, modern, családbarát, divatos, dinamikus, elérhető – egy szóval minden. Ezek egy része persze a legtöbb négykerekűvel szemben elvárás, de egy képzeletbeli Venn-diagramon biztosan a kombik, és azon belül is a kompaktok vannak a legtöbb tulajdonságot tömörítő közös halmazban. Tudta ezt a Kia is, és ezt szem előtt tartva futott neki a vadonatúj Ceed Sportswagon (azaz SW) megalkotásának – mi pedig most alaposan megvizsgáltuk, hogy mire jutottak.
Hiába a rengeteg elvárás, valahol azért mégis kompromisszumot kell kötni, ami tesztautónk esetében az ár-motorizáltság vonalon lelhető fel, ugyanis nem a turbómotorok valamelyikével, hanem a beszállót jelentő 1,4 literes szívó benzinessel érkezett meg hozzánk. Nem szabad persze leírni a 100 lóerős egységet, hiszen amit teljesítményben elvesz, azt egyrészt árban, másrészt pedig megbízhatóságban/fenntartási költségekben visszaadja. A kérdés persze az, hogy a mérleg nyelve merre billen, de erre majd a teszt végén adok választ, előtte azonban nézzük, hogy mire képes a koreaiak mindenese!
Nem a formákra összpontosít, de így is mutatós - galéria
A fehér tesztautón már első ránézésre látszik, hogy nem egy agyonextrázott példány, aminek kifejezetten örültünk, hiszen az importőrök sokszor esnek abba a hibába, hogy a minden jóval felpumpált verziókat beállítva a tesztparkba nem mutatják meg nekünk, hogy mire képes egy józanabb felszereltségű kivitel – holott a vásárlók nagyobb része inkább utóbbira kíváncsi, még ha természetesen az újdonságokat is fontos bemutatni. Persze azért nem kell félteni a Ceed SW-t, hiszen így is igen sok opció szerepelt az autóban. Mindenesetre a fehér kombi a maga 16 colos keréktárcsáival nem volt egy igazán figyelemfelkeltő jelenség, de ennek ellenére is azt mondhatjuk, hogy jó a kiállása.
A jellegzetes Kia formavilágot a gyáriak mostanra a lehető legletisztultabb formába öntötték, ami jól áll az autónak – a minden változathoz alapáron járó, négy pontból álló LED-es nappali menetfény pedig szintén sokat dob az összképen. A tengelytávon ugyan nem nyújtottak a koreaiak a kombi esetében – és a belső helykínálatot ismerve erre nem is volt szükség –, de a hátsó túlnyúlás 29 centit nőtt, amivel a kategória egyik legnagyobb csomagterét köszönthetjük a Ceed esetében.
Alapáron jár a LED-es nappali menetfény - galéria
A hátsó traktus saját formákat kapott: persze a rokonság tagadhatatlan, de a tervezők új fényszórókat rajzoltak a puttonyosnak. Mivel ott van a kínálatban a Proceed is – amelyről egyébként szintén hamarosan érkezik majd a tesztünk –, így a gyáriak az SW esetében nem törekedtek annyira a vagány, dinamikus formákra, aminek a végeredménye egy klasszikus kombi lett, de ez is jól áll az autónak.
Az utastérben tulajdonképpen nincs változás az ötajtóshoz képest, így ugyanazokkal a letisztult, viszonylag egyszerű formákkal vár minket a Ceed kombi, mint többi testvére. A koreaiak inkább a használhatóságot és a praktikumot tartották szem előtt a divatozással szemben, aminek kifejezetten örülhetünk, hiszen jó ergonómiát, átlátható műszeregységet, jól kezelhető, különálló klímakonzolt és könnyen elérhető érintőképernyős multimédiás rendszert kaptunk – igaz, utóbbi táblagépszerű kialakítása nem mindenki számára kedves, de egyrészt manapság ez a divat, másrészt pedig jó magasan, azaz a lehető legjobb helyen található.
Sok a fekete, de a minőség kiváló - galéria
Ezúttal egyébként a kisebb központi rendszert kaptuk, amiben nincs gyári navigáció, de a szoftver ismeri az Android Auto és az Apple CarPlay lehetőségeket, másra pedig nincs is szükségünk. A dedikált funkciógombok pedig nagyban megkönnyítik az amúgy is gyors és logikus rendszer működését – egyedül a grafika lehetne modernebb. Talán ebből a szempontból volt a legfontosabb, hogy nem a csúcs Ceed járt nálunk, hiszen bebizonyosodott, hogy az alap rendszer is bőven elég, és még tolatókamera is van benne.
Az összeszerelés és az anyagok minősége szintén kiváló, ám a sok feketeség kissé komorabbá teszi az amúgy kellemes hangulatot. A második sorban a változatlan tengelytáv okán a lábtér nem nőtt, de ez nem jelent gondot, hiszen közel 190 centiig négy felnőtt elfér egymás mögött, és a fejtérrel sincs probléma a második sorban – ahogyan a fejtámlák, az ülések formázása és az üléspozíció is jó. Ülésfűtés jutott hátra is a két szélső utasnak, ellenben egy családi kombiból mi azért hiányoltuk a hátsó légbefúvót a könyöklő végéből, még ha felárért el is érhető ez az opció. Az ISOFIX rögzítési pontok alapáron járnak a két szélső hátsó üléshez.
Mi nem fizetnénk a nagyobb rendszerért - galéria
Hiába nem egy csúcsfelszereltségű példánnyal volt dolgunk, azért így sem volt hiány a kiváló opciókból: volt például kormányfűtés, ami a hideg téli napokon bizony nagyban növelheti a komfortot, akárcsak az ülésfűtés. Ráadásul néhány biztonsági asszisztens is alapáron jár a Ceed kombihoz, mint például a sávtartó – a Kia megkülönbözteti ezt, és a tulajdonképpen félig önvezető rendszerként működő sávkövetőt, ami folyamatosan kormányoz, de csak felárért, és csak automata váltó mellé elérhető –, az éberségfigyelő, a vészfékrendszer vagy éppen a hat légzsák, de van visszagurulásgátló is a természetesen kötelezően beépítendő abroncsnyomás-figyelő és menetstabilizáló mellett.
A csomagtér csalóka lehet, hiszen bár elég méretesnek tűnik, a 625 literes gyári adatot látva többet várhatnánk. A Kia azonban beleszámolta ebbe a padló alatt található, egyébként valóban méretes rekeszeket is, amelyek alatt még egy szükségpótkerék is megbújik, így bár egyben nem áll rendelkezésünkre a 625 liter, ügyes pakolással jól kihasználható a tér, de ha még több hely kellene, akkor közel 1,7 köbméterig tudjuk bővíteni az űrt. Praktikus megoldásokból sincs hiány, hiszen vannak rögzítőpontok, akasztók, 12 Voltos csatlakozó, a csomagtérből dönthető hátsó üléstámlák és a kalaptartónak is jutott hely a padló alatt, ha magasabbra pakolnánk. Egyébként a nyílás is kellően nagy, nem kell túl magasra emelni a csomagokat és a küszöb sem túl széles, szóval minden szempontból támogatja a pakolást a Ceed kombi.
Azért nem tűnik 625 liternek, de így is elég nagy - galéria
Nagyobb kérdés azonban, hogy az 1,4 literes szívómotorral vajon a szállítást is ugyanilyen ügyesen oldja-e meg. A 100 lóerő és a 134 Nm-es csúcsnyomaték nem hangzik túlságosan biztatónak, ráadásul előbbi csak 6000-nél, utóbbi pedig csak 3500-nál ébred. Mindezek ellenére is azt mondhatjuk, hogy az alapmotoros Ceed teljesen jól használható a hétköznapokban: az országúti, de még az autópályás tempó sem okoz gondot neki, és egy kis előrelátással az előzések is biztonságosan végrehajthatók. 4000-es fordulat környékén egyébként egészen szépen lendületbe jön az autó, ami ráadásul kitart egészen a limiterig – igaz, ez elég lassan jön el.
Mindezek ellenére azért a helyén kell kezelni az egységet, de a 12,9 másodperces gyári 0-100-as adat azért sokkal rosszabbat sejtet, mint amit valójában nyújt az 1,4-es (mérve: 11,2 mp) – még ha azt az egészen meglepő szintet nem is tudja hozni, mint amit korábban a Rióban nyújtott. Mindez elegendőnek bizonyul, de azért tegyük hozzá, hogy rendesen megpakolva, a nyári klímázást hozzáadva már erősen kell dolgoztatni a modellt, ami a turbós változathoz képest jelentősebb zajterheléssel és fogyasztással jár.
A Kia viszont egy kellemesen kapcsolható, a kulisszában könnyen és átlagos úton járó hatfokozatú váltóval is megörvendeztet minket, ami mellé egy kissé talán könnyű, de kiváló fogáspontú kuplung tartozik – még a rutintalanabb sofőrök is pillanatok alatt rá tudnak érezni.
Józanabb felszereltséggel sincs szégyellnivalója - galéria
A kormányzás szintén kellemes, nincs túlszervózva, de könnyen tekerhető, kellően pontos, és valamennyi visszajelzést még az útról is ad – a 2,5 fordulat pedig éppen ideális, és jól is manőverezhető a Ceed. A hajtásláncnak talán mégis a futómű a legjobb pontja: a minden Ceed esetében alapból többlengőkaros hátsó szerkezet megérte a plusz költséget a koreaiaknak. Az úthibákat gyönyörűen simítja ki az autó, és a dinamikusabb kanyarokban is jól tart – az ötajtóshoz képest nagyon helyesen egy fokkal komfortosabbra hangolták a gyáriak a kombit.
Az 1,4-es szívómotor esetében azért kicsit nagyobb erőbedobásra van szükség, mint a turbós változatoknál, ami a fogyasztáson meg is látszik, hiszen szinte ugyanazokat a számokat produkálja a két szerkezet. A normakörünk 5,8 liter lett, ami még így is jobb, mint az új, WLTP normák szerint ígért 6,2-6,4 literes vegyes érték (a táblázatban a maximumokat adjuk meg) ért.
Kormányzásban sokat fejlődött - galéria
A hatékonyságot persze az sem segíti, hogy már 100-nál is 2800-at forog a motor, ami ugyan nem kiemelkedően magas érték, de némileg kétségbe vonja a hatodik fokozat szükségességét – némelyik modell öt sebességgel is kevesebbet pörög 100-nál, igaz, a nyomatékban és rugalmasságban nem túl erős motorhoz azért bőven jó, hogy ott a hat gang, egy hosszabb legfelső áttétel pedig autópályás emelkedőn kívánna meg állandó visszaváltást. Országúton használva persze bőven 5 liter alatt is eljárhatunk, míg városban és autópályán 6,5 liter körüli értékekkel találkozhatunk.
A visszafogottabb teljesítményért és a hozzá tartozó, jóindulattal átlagosnak mondható hatékonyságért cserébe azonban a kasszánál sokat spórolhatunk, ugyanis az igazán kellemesen felszerelt, a normaszintünket is megütő Ceed SW tesztautó ára nem több, mint 5,974 millió forint, amiért egy kiváló családi autót kapunk. Ugyan a Kia már ennél 900 ezerrel olcsóbban is ad Ceed kombit, a teljesen mezítlábas EX verziót azért nem tudjuk jó szívvel ajánlani. Ellenben a fűthető hátsó üléseken és a műbőr/szövetkárpiton spórolhatunk még 200 ezret, amivel már 5,794 milliónál járunk.
Ha a LED-es hátsó lámpáról, az elektromosan behajtható külső tükörről, a fényes fekete betétes műszerfalról, a sötétített üvegekről és a 16 colos keréktárcsáról is hajlandóak vagyunk lemondani, akkor további 130 ezret faraghatunk le az árból – a Silver szinthez ugyanis 120 ezerért megkapjuk az ügyes multimédiás rendszert a tolatókamerával együtt. Ezt a 130 ezret azonban mi még bevállalnánk. Az egyliteres, háromhengeres 120 lóerős turbómotor felára egyébként még nem annyira ijesztő, hiszen 300 ezerért megkaphatjuk a jobb erőben lévő egységet, ám az 1,4-es 140 lóerős kivitelért már 800 ezret kell leszurkolni. A szívó 1,4-es tehát valóban érdekes ajánlat, és bár az egyliteres nincs túl messze tőle, a jóval egyszerűbb egység olcsóbb fenntartási költségei (pl. az egyszerű, szívócső-befecskendezéses motor esetében nincsen részecskeszűrő és nincsenek ott a közvetlen befecskendezés jellemző nyűgjei, a turbóról nem is beszélve) hosszú távon nagyobb különbséget jelenthetnek.
Konkurensekből Dunát lehetne rekeszteni, hiszen a kompaktok között szinte minden márka kínál alternatívát – és majdnem mindegyikből elérhető kombi kivitel. Szívómotoros modellek azonban nemigen vannak a kínálatban a Kián, és persze a testvér Hyundai i30-on kívül, ami hasonló áron kínálja magát. Azért van kivétel, hiszen az új Focus például pont elérhető 1,5 literes, 120 lóerős szívómotorral, habár ez a verzió mindössze 100 ezer forinttal olcsóbb, mint a 125 lovas egyliteres, háromhengeres turbós. Mindenesetre bármelyikről is legyen szó, listaáron közel egymillióval drágább, mint a Ceed, ugyanakkor érdemes megjegyezni, hogy a Ford igen bőkezűen méri a kedvezményeket, amiről hazánk népszerű használtautós oldalán is megbizonyosodhatunk, ha rákeresünk a szalonautókra – ezzel együtt pedig már nem olyan nagy a különbség.
Azért érdemes megemlíteni még néhány ellenlábast: a továbbra is a kategória etalonjának tartott Volkswagen Golf Variant ugyanígy felszerelve, egyliteres, 115 lóerős háromhengeres turbómotorral listaáron nagyjából egymillióval drágább, amiben már a félmillió használtautó kedvezmény is benne van, így az egyedi akciókkal sem számítanánk arra, hogy meg tudja közelíteni a Ceedet a német. Ugyanez igaz a Skoda Octavia kombira is ugyanazzal az egyliteressel – a kifutó Seat Leon olcsóbb tud lenni konszerntársainál, de a koreainál még így is drágább.
A frissítés szélén álló Opel Astra Sports Tourer egyliteres, 105 lovas háromhengeressel a Focushoz hasonló helyzetben van: listaáron jóval borsosabb, de alku után jóval közelebb kerülhet a Kiához. A Peugeot a már kissé öregecske 308 SW-hez igen nagyvonalú kedvezményeket kínál használatautó beszámítással, így a jóval virgoncabb 110 lovas, 1,2 literes háromhengeressel a Kiához hasonló áron elhozható. A turbómotoros ellenlábasok mindegyike főleg a hétköznapokban (alsó és középső fordulatszám-tartományban) lényegesen jobb dinamikát kínál a szívómotoros koreainál, de a Ceed még a 300 ezerrel drágább turbóssal is a legjobbak között van. Ha pedig sokat mennénk rövidebb távokon és városban, ráadásként pedig hosszabb birtoklással számolunk, akkor van egy olyan erőforrás is a kínálatban, ami kimagasló költséghatékonyság mellett ennek az aspektusnak is eleget tesz. Innen nézve pedig az új Ceed az egyébként élhető szívómotorral a piac egyik legvonzóbb ajánlatát nyújtja.
Meggondolandó alternatíva az 1,4-es szívómotor - galéria
Néhány szóban
A Kia Ceed több fronton is bizonyított: egyrészt megtudtuk, hogy a kombi verzió is legalább olyan jól teljesít, mint az ötajtós, másrészt pedig az is kiderült, hogy a jutányos áron kínált, bonyolult műszaki megoldásoktól mentes szívómotoron is érdemes elgondolkodni. A koreaiak a Proceed bemutatásával az SW-nél teljes mértékben a praktikumra koncentrálhattak, ami jól is sikerült nekik – a csomagtartó gyáriak által megadott mérete azért kissé félrevezető, de így sem lehet panaszunk. A józanabb, Gold felszereltségi szint is megmutatta, hogy nem feltétlenül érdemes megfizetni magasabb szintek felárát, ahogyan az 1,4 literes szívómotorról sem tudunk igazán rosszat mondani. Persze lehetne hatékonyabb és gyorsabb, de árelőnyével, várhatóan alacsonyabb fenntartási költségeivel és nagyobb megbízhatóságával sokakat a maga oldalára állíthat, akiknek nem lételeme a száguldozás.
Előnyök: Elődjénél minden szempontból jobb; Igényes, minőségi beltér, jó helykínálattal; Tágas, praktikus csomagtér; Ügyes, az ötajtósnál komfortosabb futómű; Az olcsóbb rendszerrel is jó multimédia; Kiváló ár-érték arány a szívómotorral
Hátrányok: Felesleges füllentés a csomagtér katalógusadatánál; Nem éppen hatékony szívómotor; Hátul nincs légbefúvó

