Shooting brake a kompakt kategóriában? Szemrevaló négyajtós kombi kupé egy puttonyos Ceed árában? Lassan hozzászokhatunk, hogy amellett, hogy a hagyományos kategóriában egyre ütősebb ajánlatokkal jelentkezik a Kia, most már új vizekre is örömmel merészkednek. Ezt bizonyítja a ProCeed, amelyet rögtön GT csúcsverzióban is kipróbáltunk.

A Kia szárnyal. Mindez persze nem nehéz dolog egy olyan autópiacon, amely folyamatosan növekszik, azonban ennél a gyarapodásnál is sebesebb a koreai autógyártó páros előrelépése. A tavalyi évben csak a Kia már 3,2 százalékot hasított ki a teljes piacból, ezt a menetet pedig kitartóan szeretné folytatni a gyártó, amely már a hagyományos kategóriák meghódítása mellett új résszegmensekben is képviselteti magát. Az első üdítő lépés ez ügyben a Stinger volt, most pedig a sokkal elérhetőbb kategóriában dobják fel az utcaképet a háromajtós kompaktról ötajtós shooting brake formára váltó ProCeed-del.

Ilyen fart még 10 millió forint alatti kategóriában nem láthattunk

Mivel is van dolgunk?

A ProCeedet hívhatnánk kombinak is, csakhogy hagyományos kialakítású, tágas, családbarát puttonyos már van a Kia kínálatában a Ceed SW képében. Az újdonság nála kínál izgalmasabb, élménydúsabb, felfelé törekvő megoldásokat – persze nem áldozat nélkül, de erről később. A ProCeed koncepciójában a Mercedes-Benz CLA Shooting Brake-hez áll közel, csak éppen jobb a térkihasználása.

Picit hosszabb, de főként alacsonyabb, mint a kombi - kissé farnehéz, de élőben is meggyőző látvány

A ProCeed egyébként 4605 mm-es hosszával fél centivel még a Ceed Sportswagonon is túltesz (a nagyobb első túlnyúlás miatt), ráadásul mindehhez 4,3 centivel alacsonyabb, 1422 mm-es magasság társul, így az összkép igazán sportos és mutatós lett. Egyedül talán profilból érezhetjük kissé farnehéznek a formát, de a kupés tetőív, a hátsó szárny, a C-oszlop kis, uszonyszerű króm díszítése és a középen összeérő, morcos hátsó lámpák mind-mind olyan elemek, melyek magukkal ragadják a tekintetet – ráadásul ez a farnehézség élőben még kevésbé feltűnő. Szemből egyébként szinte semmit nem változott az autó, pontosabban mindez csak viszonyítás kérdése, ugyanis a ProCeed kizárólag a sportosabb GT Line és a valóban sportos GT felszereltséggel elérhető, vagyis minden esetben többek között izgalmasabb lökhárítót kap, mint hagyományosabban felszerelt társai.

Belül maradt minden, azaz kellemes anyagok és jó összeszerelési minőség

Az utastérben természetesen nem történt változás formák tekintetében, hiszen ugyanazokat a megoldásokat és ugyanazokat a modern vezetéstámogató és biztonsági asszisztenseket kapjuk meg, a komfortra kihegyezett opciókról nem is beszélve. A térérzetet a kizárólag feketében elérhető tetőkárpit azért csökkenti, ráadásul hátul a fejtér is korlátos – 1,85 méteres magasságig megfelelő, igaz, legalább elegendő lábtér tartozik hozzá. Egyébként ezt is egy kis „csalással” oldották meg a mérnökök, ugyanis itt alacsonyabban és jobban megdöntve ülünk, mint a hagyományos modellben, viszont a pozíció így is kényelmes a kis ablakok miatt nem túl világos hátsó traktusban. Viszont hátsó légbeömlő is van, és bár nem közvetlen konkurensek, de a kifutó CLA Shooting Brake szinte minden tekintetben szűkösebb belül, a nagyobb külső méretek dacára.

1,8 méteres magasságommal még teljesen jól elférek hátul

A csomagtér a sportos tetővonal ellenére mindössze 31 literrel kisebb a kombinál, de az 594 literes érték még így is kiemelkedőnek számít a kategóriában, így nyugodtan mondhatjuk, hogy a látványos megjelenés mellé bizony valódi praktikum is társul. A bemutatókor megadott adatok egyébként 600 litert ígértek a kombi Ceednek, ahogyan azt meg is írtuk, de végül 625 liter lett a végleges érték, így jön ki a 31 literes különbség. Ráadásul sínen futó térelválasztó, padlószint alatti nagyméretű tárolórekeszek, és hátulról is 40:20:40-es arányban dönthető hátsó ülések fokozzák a praktikumot, ami így meghaladja a kompakt kombi kategória átlagát is – szép eredmény egy olyan autótól, ami elsősorban látványosnak készült.

Márpedig a ProCeed kétségtelenül látványos, amihez a sportosabbra vett orrkiképzés és a Porsche Panamera ihletésű hátsó traktus is hozzájárul. Szubjektív dolgokban ezúttal sem foglalunk állást, de tény, hogy a Barcelona körüli menetpróbán nagyon sok helyi megnézte a modellt, amely tényleg olyan dögös élőben, mint ahogyan a fotókon látszik. Egy fogást azért találni a koncepción: a 204 lóerős GT csúcsváltozat minden esetben vörös kiegészítőket visel (az első légterelők alján, a küszöbökön és a 18 colos felniken), ami bizony nem minden színnek áll olyan jól, pl. kékkel kombinálva már erősen megosztó lehet.

Nem minden színpárossal ütősek a csúcsverzió vörös kiegészítői

Ezt leszámítva egyébként nincsen gond a személyre szabással, hiszen például a GT Line és a GT felszereltség egyedi, látványos színeket is kapott, belül pedig már az alap szövetkárpit is szép rombuszmintás, szürkés betétekkel és fehér kontrasztvarrással. Emellett az összeszerelési minőség kiváló és az anyagok is jók, kezdve az alumínium hatású betétektől a műszercsoportot övező zongoralakkon át a műszerfal művarrásaiig.

Milyen menet közben?

Az egyféle felszereltségi szint meglehetősen gazdag kiinduló pontot jelent, de egyúttal azt is, hogy még a beszálló motorral sem kifejezetten olcsó a ProCeed – igaz, ahogy a későbbiekben bebizonyítjuk, ez csak nézőpont kérdése. Mindenesetre a 120 lóerős, egyliteres, háromhengeres turbómotorral 6,65 millió forinttól indulnak a listaárak, igaz, ha ezt így elhozzuk, akkor a pár évvel ezelőtti mércével nézve szinte teljes felszereltséget kapunk, hiszen például a navigáció elmarad, de az alap 7-colos központi kijelző is képes már a mobiltelefonos alkalmazásaink tükrözésére. Egyébként a beszálló motor nem volt jelen a menetpróbán – de Rióba csomagolva itt sokat olvashatnak róla.

Csak jól felszerelt és sportosra hangolt kivitelekben

A modell dinamikus megjelenéséhez jobban illeszkedik az 1,4 literes turbómotor, amelyet csupán 300 ezer forintos felára is hívogatóvá tesz. Ezzel 11,3 helyett már 9,1 másodperc alatt letudhatjuk a 0-100-as gyorsulást a könnyen és gyorsan kapcsolható, kellemesen toleráns hatfokozatú kézi váltóval, de az 500 ezres felárral bíró hétfokozatú duplakuplungos váltó 9,4 másodperces adata sem rossz, igaz, mi a méréseinken ennél azért szerényebb számokat szoktunk kapni. Mindenesetre a 140 lóerővel és pláne a papíron 1500-tól 3200-as fordulatig elérhető 242 Nm nyomatékkal egészen jó társ a ProCeed – pont olyan, mint amire a Ceed tesztjeinkből következtethetnénk (kézi váltóval itt, automatával pedig itt). Ez a hajtáslánc lehetne takarékosabb és lehetne gyorsabb is, de képessége így is tisztességes, a futómű kissé sportos alaphangolása pedig jól illeszkedik a ProCeed sportos karakteréhez.

Ha már az áraknál tartunk, érdemes megemlíteni, hogy ugyan bő 300 ezer forinttal drágább a ProCeed a GT Line kombinál, azonban a felszereltsége is jobb ennyivel (csúcsra szerelve pedig nagyjából 200 ezerre csökken a differencia), így inkább a preferenciák döntenek – ha hátul nem ülnének magas személyek, nyugodtan dönthetünk a látványosabb alternatíva mellett. Viszont van rögtön egy jobb ajánlatunk is, ha nagyon jól felszerelt Ceed-re vagy ProCeed-re vágyunk. Közel csúcsra szerelve ugyanis már az 1,4 literes turbómotorral is 8,85 millióig ugorhat fel a puttonyos modell ára (kézi váltóval), amihez viszonyítva a sportosabb kiegészítőket magán viselő, jóval erősebb GT kiadás 9 milliós ára (ugyanúgy felszerelve) utóbbit teszi egyértelmű nyertessé.

Két optimális pont van: az alapfelszereltség közeli 1.4 T-GDI és a GT

Már csak azért is, mert a GT több egy 204 lóerős, 1,6 literes turbómotornál. Egyrészt megjelenésben is jól megkülönböztethető a már említett vörös részletek, az eltérő lökhárító és a 10 mm-es futóműültetés révén, miközben belül is egyedi, GT hímzésű bőr-Alcantara kárpitot kapunk. Másrészt műszakilag is odatette magát a Kia, hogy ne csupán egy erősebb változatot, de egy élvezetesebbet is tisztelhessünk a modellben. Nagyobbak például a fékek (elöl 320 mm-es tárcsákkal), szériában jár a sportos és jó Michelin Pilot Sport 4-es gumiabroncs (egyébként a GT Line változatokhoz is), és a menetstabilizáló is egyedi, engedékenyebb hangolást kapott. Mindezt pedig nyakon öntötték egy olyan kipufogóval, amely tényleg sportosabban és morcosabban szól, de úgy, hogy közben nem búg – vagyis a legjobbat hozza ki abból, amit egy négyhengeresből lehet. Ráadásul sport módban a keményebb kormányzás és az élesebb reakciók mellett még az audiorendszer segítségével rá is segít a sportos hangaláfestésre a modell, amire ugyan sok szükség nincs, de nem is zavaró.

A GT mellett egyébként a szinte tökéletesen eltalált arányok szólnak: kellően erős, de annyira nem, hogy hiányozzon az önzáró differenciálmű. Kellően gyors és éles az élvezetes kanyarvadászathoz, de annyira nem, hogy az már a kényelem rovására menjen. És miközben jól érezhető pluszt kínál, költségek terén sem követel indokolatlan beruházást.

Vérbeli versenypályás körülmények között is megdolgoztattuk

Sőt, valójában olyan magabiztos volt a Kia a modell képességeivel kapcsolatban, hogy a Parcmotor Castellolí cseppet sem szerény aszfaltcsíkján versenykörülmények között is kipróbálhattuk a modellt, ami általában nem odavaló sportgépek esetén rosszul szokott sikerülni. De nem itt. Természetesen néhány kör után itt is fáradás jelét mutatta az autó, viszont tényleg nem állt neki rosszul a versenypálya – a közúton sportosan határozottan, de jól csillapító futómű itt kellően betartott, a 204 lóerőt még éppen jól át tudta adni az útra a hajtás, az ESP pedig még aktívan is megengedett annyit, hogy kiautózzuk a modell képességeit. További érdekesség, hogy hagyományos Ceed GT-t és ProCeed GT-t is vezethettünk, a kettő között pedig jól érződött a differencia. Miközben előbbi fürgébb és könnyedebb volt valamivel, egy picit jobban tolta is az orrát. A ProCeed-nél lehetett érezni, hogy hátra került a 23 kilogrammos plusz tömeg, így gázelvételre egy picivel jobban betette a farát és hosszú, gyors kanyarokban kiegyensúlyozottabb volt. A vezetési élmény kissé steril, amolyan Playstation-ös, viszont kétségtelenül élvezetes és ebből eredően kevésbé tapasztalt pilóták számára sem zavarba ejtő – és mindenképpen több, mint amit kinéznénk a ProCeed GT-ből.

Nagyobb farral szebb táncot lehet lejteni - galéria

Kézi és automata váltós modelleket egyaránt próbáltunk – és sajnos úgy tűnik, hogy ezen a területen mutatkozik a típus egyetlen gyengesége. Pontosabban a kézi váltós variáns egészen kellemes: itt is jó megvezetésű váltókarral, gyorsan, kellően megbocsátó kuplunggal dolgozhatunk, villámgyorsan pakolgatva a fokozatokat, viszont a legfelső fokozat áttétele kissé rövid. 100 km/h-nál hatodikban már 2500-at forog a főtengely, ami ugyan lehet, hogy a fogyasztásra nem teszi rá a pecsétjét (szerintünk azért de), viszont ennek hatására 130 km/h-s tempónál már beszűrődik a morcosabbra vett motorhang és így egészen egyszerűen a leghangosabb Ceed modellel van dolgunk.

A kézi váltó jó, de kicsit rövid, az automata pedig elég jó, de kicsit léha

Mindezt megoldaná a félmillióért elérhető hétsebességes automata, amelynél 100 km/h-nál legfelső fokozatban csak 2000 körül mozog a fordulatszámmérő mutatója, azonban ott pedig a sportos kvalitások szenvednek csorbát. Egyszerűen ez a váltó a duplakuplungos kialakítás ellenére is inkább a kényelmet szolgálja, és bár felfelé egész gyorsan kapcsolgat, a visszaváltások nem szélsebesek és manuális módban sem kapunk olyan intenzív reakciókat, amelyeknek örülnénk egy sportos autóban. Ehhez pedig hozzájön a duplakuplungos váltó Achilles-sarka, a lassú tempóval való manőverezés – dombon parkolva például bakkecske módjára ugrálhatunk itt is az egyébként finom, de lassúcska és nehezen kiszámítható automatikus kuplungkezelés okán.

A ProCeed GT üdítően kerek csomagot nyújt

Mindez persze közel sem olyan rossz a valóságban, így továbbra is titkos ajánlatunk a GT, amely anélkül, hogy sportosságával indokolatlanul sokat venne el, becsempész egy kis élményt is a képességek igencsak erős tárházába, amit az ügyes kézi váltóval tökéletesen kiélvezhetünk. Végtére is a fenti változtatások mellett 204 lóerőt és 265 Nm nyomatékot kapunk, ami 7,6 másodperces 0-100-as sprintre elég, ráadásul a 140 lóerős motorhoz hasonlítva azonosan felszerelve csupán 1-2 százezer forintért. Hogy közben 9 millió forint környékén vagyunk? Igen, ez soknak tűnik, de a kapott tudást figyelembe véve abszolút reális ár, arról nem is beszélve, hogy közel csúcsra szerelve máshol jóval gyengébb és kevésbé élménydús modelleket kapunk 10 millió forint felett. Például egy Ford Focus kombi ugyanúgy felszerelve éppen 10 millió forint a 182 lóerős 1,5 literes turbómotorral, ST-Line felszereltséggel, ami pedig még mindig nem jelent valódi sportos élményeket, csak látszatot.

Finom, stílusos részletek, prémiumos árazás nélkül

Ha már kombiság: egy jó puttonyos mindenes modellhez dízel is dukál, és természetesen ez sem maradt ki a ProCeed kínálatából. Az 1,6 literes, 136 lóerős (280 Nm) egységet kézi váltóval próbáltuk a repülőtér felé menet, a rövid út során pedig alapvetően pozitív képet festett magáról a négyhengeres. Igaz, orgánuma kimondottan kerepelős, de a vibrációkkal együtt egészen jól elszigetelt, ugyanakkor viszont 1500-tól erősen tud húzni az egység, miközben szépen, kényelmesen is vezethető. A fogyasztásról a rövidebb etapokból álló, ezúttal hegymenettel is megtűzdelt menetpróba alapján nehéz nyilatkozni, de az immár WLTP-s üzemanyag-fogyasztási adatok jó támpontot adnak. Az 1.4 T-GDI kézi váltóval 6,4, automatával 6,5 literes vegyes étvágyához képest a GT 7,4 és 7,2 l/100 km-es adattal valóban szomjasabb, de ennyit az élmény megér. Ezzel szemben a dízelnél 5,2-5,3 l/100 km-rel számolhatunk visszafogott, átlagos közlekedés során. A 140 lóerős benzineshez viszonyított 650 ezer forintos felárat azonban így is nehéz lesz kiautózni, vagyis szépen, lassan, de biztosan kiszorul a dízelmotor a palettáról.

Néhány szóban

A ProCeedet már csak azért is érdemes tárt karokkal üdvözölni, mert egy új karosszériatípust hoz el egy jól megszokott kategóriába. Hiába első, a shooting brake műfajban kimondottan erőset alkotott vele a Kia, és ezt nem csak a megjelenésre, hanem az ehhez viszonyított praktikumra is értjük. Az 1,4 literes turbómotorral már alapfelszereltséggel, listaáron 7 millió forintért meglehetősen erős ajánlat a modell, de a kiegyensúlyozott GT is jó lehetőség, ami ebben a köntösben az autózás egyik arany középútjának tekinthető, hiszen a jó ár és a jó tudás mellé látványt és élményt is hoz – főleg kézi váltóval. Az első találkozásunk a ProCeeddel tehát olyan jól alakult, hogy már alig várjuk a második randevút, ami a tesztautók érkezésével rövidesen egy sokkal elmélyültebb kapcsolatot, vele együtt pedig még alaposabb beszámolót hoz.