A prémium szegmensben 231 lóerő manapság már a kompakt kategóriákban sem számít igazán kiemelkedőnek. Sőt, már néhány mainstream gyártó is kínál ennél jóval többet – elég csak a Cupra Atecára vagy éppen a Volkswagen T-Roc R-re gondolni, a maguk 300 tagú ménesével. A MINI-nél is úgy érezhették, hogy ez a 231 lóerő már nem igazán méltó a John Cooper Works megnevezésre – legalábbis a nagyobb modellek esetében –, és a Clubmanbe illetve a Countrymanbe beépítették az először a BMW autóiban bemutatkozó kétliteres, 306 lóerős turbós benzinmotort. Előbbi már járt is nálunk, most pedig utóbbival is megismerkedhettünk közelebbről.
Az új John Cooper Works Countryman esetében nincs könnyű dolgunk, hiszen a teljes frissítés egyelőre még várat magára a típus esetében, így gyakorlatilag csak a hajtásláncban történtek változások a korábbi verzióhoz képest. Éppen ezért a szokásos szisztémámat felborítva most rögtön az erőforrás boncolgatásával kezdeném, hiszen a 306 tagú ménest és 450 Nm-es csúcsnyomatékot biztosító kétliteres, négyhengeres benzinmotor bizony megérdemli a figyelmet.
A külső nem változott, de a lemezek alatt bizony alapos módosításokat találunk - galéria
A BMW-nél először az X2 M35i xDrive-ban mutatkozott be ez az egység, de azóta már az M135i xDrive is megkapta, mi azonban elsőként a John Cooper Works Clubmanben foghattuk vallatóra a szerkezetet. Valószínűleg nem árulok el nagy titkot azzal, hogy a 153 lóerős literteljesítményű motor bizony nem okoz csalódást, és ez minden fronton igaz. A 306 lóerő és a 450 Nm önmagáért beszél, ezt az erőt ráadásul egy egészen kiváló, nyolcfokozatú Aisin automata váltó továbbítja ind a négy kerék felé.
Kezdjük a száraz adatokkal: a 0-100-as sprintet 5,1 másodperc alatt tudja le az autó, a végsebességet pedig az elektronika korlátozza 250 km/h-ban. Tulajdonképpen egyetlen kritika érheti részünkről a hajtásláncot, amit rögtön az elején le is írnék: hirtelen indulásnál bizony elég sokat totojázik az autó, ami a gyorsnak szánt kilövéseknél bizony okozhat kellemetlen pillanatokat – így mondjuk egy szűkösebb kikanyarodásnál. Ez különösen furcsa annak fényében, hogy egy sportmodellről beszélünk, de azért hozzá lehet szokni.
Az ár/érték arány is sokat fejlődött - galéria
Talán éppen ezért az álló helyzetből való indulásoknál nem érezzük olyan gyorsnak a Countryman JCW-t, ám a számokat nem lehet meghazudtolni, hiszen az 5,1 szekundumos 0-100-as adat bizonyítja, hogy az érzékeink bizony megcsalhatnak minket. Az azonban egészen elképesztő tud lenni, hogy magasabb sebességről gyorsítva mennyire meggyőző teljesítményt tesz le az asztalra az autó. 80-100 km/h-ról hirtelen gyorsítva villámgyorsan reagál a gázpedál parancsaira a hajtáslánc, és úgy indul meg a nem is olyan mini négykerekű, mintha ágyúból lőtték volna ki, a száguldás pedig egészen 200-ig töretlen – ezt persze ellenőrzött, szabályos körülmények között próbáltuk ki.
A Countryman JCW esetében tehát a rugalmasság az, ami igazán letaglózó, még ha az álló helyzetből történő gyorsítás elsőre kissé csalódást keltő is – igaz, utóbbi is csak érzésre lehet az. Noha egy emelt hasmagasságú modellről beszélünk, a MINI azért mindig szem előtt tartja a mozgékonyságot is. Az üresen is közel 1,6 tonnás súly azért érződik az autón, de ennek ellenére igazán élvezetesen lehet terelgetni a bivalyerős crossovert, amihez nem csak a feszesre hangolt, de azért a komfortot sem hanyagoló futómű, hanem a közvetlen, jól súlyozott és pontos kormányzás is hozzájárul.
A hangulat kifogástalan - galéria
Az összkerékhajtás és a futómű is úgy van hangolva, hogy kiszámítható legyen az autó mozgása, így bár alapvetően elsőkerékhajtású a Countryman, a JCW bizony meg tudja táncoltatni a fenekét is, ha úgy akarjuk – de kellemetlen meglepetést sosem okoz. Sport módban mindezt a benzinvérűek szívét simogató durrogásokkal is megfejeli Countryman, hogy teljes legyen az élmény. Az új sportkipufogó egyébként nagyon jól sikerült: a morcos búgás éppen annyira hatol be az utastérbe, hogy élvezzük azt, de sose váljon zavaróvá – még magasabb sebességnél sem. Éppen ezért a hosszabb utazások is igen kellemesen tudnak lenni a JCW volánja mögött, ugyanis a futómű bár viszonylag kemény, ezt is úgy állították be a mérnökök, hogy a gyors kanyarok mellett még a 6 hónapos várandós feleségem se érezze úgy, hogy minden úton egy tortúrának van kitéve.
Ahogyan a BMW hajtásláncaitól megszokhattuk, a teljesítmény mellett a hatékonyság sem szorul háttérbe. Már a 9,5 literes tesztfogyasztás sem számít rossznak egy ilyen modelltől – főleg annak fényében, hogy a teszthét alatt minden szempontból megvizsgáltuk az autót –, de a 7,3 literes normakör már egyértelműen árulkodik arról, hogy bizony lehet hatékonyan is közlekedni a JCW-vel. Mindez ráadásul nem is kíván különösen nagy odafigyelést, habár az autó erejét is kihasználva, mindenféle körülményt – így országúti, városi és autópályás szakaszokat is beleszámolva – latba véve a 8-9 liter közötti érték teljesen reális. Persze városban azért 10 liter fölé is kúszhat a mutató.
Azért a megjelenés és az utastér mellett sem szabad szó nélkül elmenni. Sokaknál már az első Countryman kiverte a biztosítékot méreteivel, amit a jelenlegi generáció természetesen túlszárnyalt. Ennek ellenére az én véleményem az, hogy a neve miatt nem kell korlátok közé szorítani egy márkát – főleg annak fényében, hogy a klasszikus háromajtós MINI továbbra is a kínálatban van. A formatervezők pedig ügyesen ültették át a jellegzetes stíluselemeket a Countrymanre. A John Cooper Works kivitel pedig jól hozza a sportos stílust az agresszívabb lökhárítókkal, a felárért járó sportcsíkokkal, a piros kiegészítőkkel, a két méretes kipufogóval és a John Cooper Works logókkal, amik az első kerékjárati íveknél, a hátsón, a hűtőrácson és a piros féknyergeken is megjelennek.
Külcsínt tekintve egyébként gyakorlatilag érintetlen maradt az autó a hajtáslánc frissítése után: az egyetlen különbség, amit felfedezhetünk, az a hátsó diffúzorszerű betét eltűnése. Az utastérben azért több részlet esetében is feltűnhet némi változás: az egyik az új üzemanyagszint jelző, a másik pedig az automata váltó előválasztó karja, amely modernebb, mutatósabb formát kapott. A menetprogram kapcsolója is átköltözött a váltószoknya karimájáról az alsó kapcsolósorra költözött. A hangulat egyébként nagyon jó: az utastérben is igazán jól mutatnak a nagyobb térben elhelyezett MINI stíluselemek és a LED-es hangulatfények, még ha a megjelenés néhol felül is írja az ergonómiát. Például az amúgy kiváló multimédiás rendszer esetében a tekerőkapcsoló elég rossz helyre került az alsó konzolon – bár ezt a problémát megoldja az érintőképernyős kezelhetőség.
A rugalmassága elképesztő - galéria
A head-up, vagy más néven vetített kijelzőt egy ilyen prémium modell esetében illene már a szélvédőre vetítenie az autónak, de még így, külön üveglappal is igazán hasznos és szép. Az anyagok minősége kiváló, és az összeszerelés is jó. A sportülések keményre vannak párnázva, de kényelmesek, habár a fix fejtámla a magasabbaknak okozhat némi fejtörést. A helykínálat szintén jó: négy jól megtermett felnőtt is kényelmesen foglalhat helyet, és hátra is jutott légbefúvó illetve USB aljzat is. A 450 literes csomagteret elektromosan nyíló ajtó rejti, és bár elég sok helyet elvesz a padló alatti rekeszből, a küszöbre kihajtható ülőke nagyon jópofa dolog. Praktikus megoldásokból sincs hiány, és egészen 1390 literig lehet bővíteni a helyet, még ha a teljes kapacitás kihasználása kissé körülményes is. Technológiai fronton az alapok megvannak, mint a sávelhagyás gátló és az adaptív tempomat, és ezek jól is működnek.
A legjobb az egészben pedig az lehet, hogy a Countryman JCW ára lényegében nem nőtt a gyengébb elődhöz képest: habár alapáron 600 ezer forinttal drágább lett, a normafelszereltséget tekintve ez az összeg a harmadára apad. Így 14,64 millióért már egy elég jól felszerelt példány a miénk lehet, persze a minden jóval teletömött tesztpéldány már 16,36 millió forintba került. Akinek egyébként nincs szüksége az emelt hasmagasságra, csak a nagyobb méreteket szeretné, az a még virgoncabb Clubman JCW-vel járhat jól, amivel nagyjából 700 ezer forintot spórolhat.
Itt indul a móka - imádjuk a repülőgépekből ismerős kapcsolókat
Konkurenciából nincs hiány. Míg korábban közvetlen ellenlábas nem sok volt, most már házon belül is találunk, méghozzá a BMW X2 M35i xDrive képében, amely nagyon hasonló képességekkel és ugyanezekkel a műszaki megoldásokkal kínál alternatívát, de már alapáron is drágább 300 ezer forinttal, mint a minden a jól felszerelt Countryman JCW tesztpéldányunk – tovább extrázva pedig sok milliósra nőhet a különbség.
A Mercedes-AMG kínálatában a nemrég bemutatott, és egyelőre még nem beárazott GLA 35, vagy a nagyobb belső teret és akár hét ülést kínáló GLB 35 lehet befutó a MINI helyett. Ezek ugyanúgy 306 lóerőt kínálnak egy kétliteres benzines erőforrással, mint a MINI és a BMW, ám utóbbi még az X2-nél is drágább alapáron több mint egymillióval – bár az extrákkal súlyozva csökkenhet a különbség, de így is több milliós nagyságrendről beszélhetünk. A GLA valószínűleg az X2 szintjén lesz valahol.
Nyilván nézőpont kérdése, de egyáltalán nem rossz ajánlat az új Countryman JCW - galéria
Az Audinál a vagány Q3 és a sportos Q3 Sportback esetében vagy egy 230 lóerős kétliteres, vagy a bivalyerős, 400 lovas RS verziók közül választhatunk. Előbbiek nagyjából egy árszinten vannak a MINI-vel, míg utóbbi alapára már 19 millió forint körül mozog, így bár a Countrymannél jóval drágább – és gyorsabb is –, de a többi konkurenssel szemben bizony elég jó alternatívát kínál, hiszen harmadával erősebb náluk, miközben arányaiban annyival nem drágább. Érdemes a Volkswagen T-Roc R-t is megnézni, hiszen méretek és teljesítmény esetében is hasonló. A németek crossovere 12,6 milliótól indul, tehát tulajdonképpen kevesebb mint egymilliós a különbség, és bár felextrázva ez azért nőhet, de a MINI képében egy sokkal minőségibb, prémium autót kapunk. Bár a MINI modelljei esetében viszonylag ritkán mondhatjuk ezt, a Countryman JCW tudását és minőségét tekintve – és ne feledjük, hogy akár családi használatra is kiválóan alkalmas – egészen jó ár/érték arányt kínál a konkurensekkel szemben, miközben valóban igazán élvezetes tud lenni.
Néhány szóban
A MINI Countryman nagyobb frissítése ugyan még hátravan, de a John Cooper Works változat már megkapta az erősebbik, 306 lóerőt és 450 Nm-t felvonultató kétliteres, négyhengeres, turbós benzinmotort, ezzel pedig igen nagyot ugrott felfelé a képzeletbeli ranglétrán. Az autó pedig hozza azt, amit a számoktól elvárunk: bár érzésre először kissé lomhának tűnhet az indulás, a rugalmasság szinte lenyűgöző, és hangulatát illetve menettulajdonságait tekintve is élményszámba megy a Countryman JCW használata. Az már csak hab a tortán, hogy a mérnökök úgy alkották meg az autót, hogy a mókázás mellett a hétköznapokban is jól együtt lehessen élni vele, így hatékonyság és komfort terén is hozza az elvárhatót. Mindezt pedig a konkurensekhez viszonyítva most egészen jó áron kínálja a MINI, még ha az eddig is fennálló apróbb ergonómiai bakikon és kisebb zavaró tényezőkön a nagyobb ráncfelvarrás híján ezúttal nem is javítottak a gyáriak – ez azonban hamarosan akár meg is történhet.
Előnyök: Kompakt méretek kellemes helykínálattal; Élvezetes vezethetőség; Utánozhatatlan stílus; Izmos, hatékony erőforrás; Családi használatra sem túl radikális; Konkurensekhez képest egészen jó ár/érték arány
Hátrányok: Korlátozott körkilátás; Körülményesen kihasználható a teljes csomagtartó; Néhány ergonómiai baki az utastérben