A plug-in hibridek korszaka olyan ajtókat nyitott ki bizonyos gyártók számára, amelyeken keresztüllépve bizony soha nem gondolt területre tévedhetnek. A hagyományos hajtásláncok villanymotorokkal való „felturbózása” révén a Peugeot is olyan teljesítményt tud ajánlani ügyfeleinek, amiről korábban szó sem lehetett volna. Itt pedig kidomborodik, hogy bizony a hibrid technológia nem csupán a fogyasztás kordában tartására alkalmas, hanem például a teljesítmény fokozására is. Remek példa erre a PSE, vagyis a Peugeot Sport Engineered által megalkotott 508-as, ami egy összkerékhajtású, a gyártó ambíciói szerint élvezetes vezetést biztosító konnektoros hibrid, amely ráadásul közben nem pazarló, mi több, a kombi, azaz SW változat személyében még családi praktikumot is képes nyújtani.
Sebes haladásra termett a legerősebb Peugeot
A franciák ráadásul már évek óta benne vannak a konnektoros hibrid témában, hiszen az 1,6 literes turbós benzines régóta koptatja már az iskolapadot elektromos társával karöltve, sőt, emlékezzünk vissza, hogy az első Hybrid4 rendszer még dízellel is kapható volt, összkerékhajtást előállítva kardános kapcsolat nélkül. Ezúttal is porondon van a négykerékhajtás, azonban az 508 PSE esetében mindinkább a sportos ambíciók diktáltak.
A gyártó elmondása szerint a Peugeot SPORT mérnökei a korábbi mindennemű tapasztalatokat, a hibrid rendszerekkel kapcsolatos tesztek, hosszútávú futások eredményeit, valamint a WRC-s, dakaros és WEC-s tapasztalatokat is felhasználták a munka során. Ráadásul az egészet pedig némi múltidézéssel öntötték le (nézzék csak meg az 504 Coupé által inspirált hátsó lámpákat), így jutottak el a képeken látható végeredményig.
A körítés abszolút ütősre sikeredett
Műszakilag rögtön rekorder lett a Peugeot 508 PSE: ő a márka történetének legerősebb szériagyártású autója. Ehhez a kitüntető címhez 360 lóerős rendszerteljesítményre, illetve 520 Nm kombinált nyomatékra volt szükség. A csúcssebességet 250 km/h-ra korlátozzák, a klasszikus 0-100-as sprint szintideje 5,2 másodperc, a rugalmasság viszont talán mindkét adaton túltesz. Kereken 3 másodperc alatt képes 80-ról 120-ra gyorsulni az 508-asok legje.
Azt is érdemes leszögezni, hogy tesztalanyunk nem kíván szigorúan véve a legélesebb sportautók orra alá borsot törni, talán mindinkább egy éles, élvezetes és izgalmas sportszedán, illetve esetünkben sportkombi kíván lenni jó adag stílusossággal persze.
Ja arányokra építettek meglehetősen sportos koncepciót a franciát
Maga az 508 esetében a franciák nem titkolt célja volt egyfajta koncepcióváltás, aminek előszelét többek között a japán középkategóriások elhalványulásával (Accord, Avensis, Passat, Mondeo) is szemléltethető piaci átalakulások kényszerítettek ki. A PSA szerint a középkategóriás szedánok/kombik beszűkülő szegmensében csak úgy lehetett előrelépni, hogy megpróbáltak a prémiummárkák felé közelítve egy ötajtós „fastback” modellt alkotni, amely mellett tesztalanyunk, az SW néven forgalmazott kombi is rendelkezésre áll persze.
Noha a sportkombiként is említhető 508 már az alapmodell esetében is látványosnak nevezhető a jellegzetes, tigrisfogat idéző menetfénnyel, a karakteres fényszóró és hátsó lámpatest kialakítással, valamint valóban dinamikus kiállássál, a PSE verzió a temérdek aprósággal, részletmegoldással csak tovább fokozza a hatást, néhol talán költői túlzást is alkalmazva.
Van néhány izgalmas trükk az oroszlánosok tarsolyában
Nem vitás, hogy a sportmodellhez az alapáras szürke fényezés az egyik legütősebb, amire kifejezetten jól rímelnek a lime (hivatalosan: Kryptonit neonzöld) színnel ékesített dekorok. A dinamizmust nem csak a 20 colos fekete felnik jelzik, hanem a lökhárítókra, a hátsó kerekek elé biggyesztett légterelő szárnyacskák is a versenyautózást hivatottak megidézni. Ha ez nem volna elég, méretes diffúzor, valamint ugyancsak impozáns és a lime szín miatt messziről „világító” féknyergek erősítenek rá a koncepcióra.
Akárhogy is vesszük, abszolút jól sikerült a kivitelezés, és bár a szárnyak már-már túlzóak lehetnek első blikkre, az összhatás mindenképp ütős és látványos. Ráadásul nincs kiugró elem, az egész autó egységes lett így a sportcsomag különféle elemeivel, részleteivel együtt, a színharmónia pedig szintén dicséretes.
Az iCockpit megszokás után kiválóan használható
Egyébiránt a Peugeot 508 kompakt alapokra épül, nevezetesen a gyártó nagyobb modelljeinek otthont adó EMP2-es padlólemezre. Jóllehet, szemre kifejezetten méretes és impozáns látvány, az új 508 a maga 4,8 méteres hosszával és alig 1,4 méteres magasságával kategóriájának egyik legkompaktabb tagja.
Ennek tükrében pedig óhatatlanul is borítékolható a szűkebb belső kialakítás, igaz, az ötödik ajtón keresztül elérhető puttony 530 literes, bővíthető térfogata vigaszt jelenthet azok számára, akiket rabul ejtett az 508, ám a szedán szűkösnek bizonyul számukra.
Potens jószág az 508 SW PSE, ráadásul adott esetben takarékoskodni is tud
És mit ígér a PSE? A sportos vezetést átdolgozott, három üzemmódot kínáló állítható felfüggesztés, a hagyományos kivitelekhez képest tovább süllyesztett üléspozíció, AGR minősítésű ülések, 380 mm átmérőjű féltárcsák, elöl 24 milliméterrel, hátul 12 milliméterrel szélesített első és hátsó nyomtáv, valamint a 20 hüvelykes keréktárcsákra szerelt Michelin Pilot Sport 4S abroncsok támogatják. Esetünkben van egy kis csúsztatás, hiszen a sportabroncsok helyett az évszaknak megfelelően téli gumik feszültek a fekete tárcsákon.
Az 1,6 literes benzines turbómotor 200 lóerőre képes itt, amelyet nyolcfokozatú bolygóműves automata váltó visz az útra - furcsa döntés, hiszen ennek a motornak már erősebb változatát is ismerjük. Elöl 110, hátul pedig 113 lóerős elektromotort találunk, rendre 320 és 166 Nm nyomatékkal – így a hajtáslánc számos kombinációban üzemelhet. Kizárólag elektromos erővel hajtva bő 40 km megtételére képes a Peugeot, ráadásul közel 140 km/h-val is közlekedhet némán. Teljes értékű hibridként használva komfortos futómű-beállítással igyekszik a kényelemszeretők igényeit kiszolgálni.
Az automataváltó lehetne picit gyorsabb
A PSE esetében mégis a Sport állás jelenti a legérdekesebb opciót. Ezt választva lehívható a maximális teljesítmény, művi úton erősített motorhangot kapunk és keményebben reagálnak a kezelőszervek is. De van dedikált 4WD-program is, amely csúszós körülmények között biztosít megfelelő tapadást.
Sport módban az akkumulátorok folyamatos töltöttségén szorgoskodik a rendszer, de akkor sem kell kétségbeesnünk, ha lemerül a tároló. Háztartási konnektorról hét órán belül, 7 kW-os fali dobozzal pedig két óra alatt tölthetjük fel a pakkot. A WLTP szerinti fogyasztási norma 46 g/km, vagyis alig 1,7 l/100 km, bár ez nyilván függ a töltési szorgalomtól vagy épp a sportos ambíciók kihasználásától is.
A látványban erős modell sok erényt és kevés negatívumot mutat fel
Szerencsére az izgalmak nem merülnek ki a külső dizájnban, hanem az ajtók feltárulásával csak tovább szemezgethetünk. Apropó, ajtók: a nyílászárók mind a négy esetben keret nélküli ablakokat tartalmaznak, erőteljesen rímelve ismét a vagány stílusra. A műszerfal teljes egészében a Peugeot filozófiája szerint készült – a kényelmes és jól tartó bőr-szövet fotelek és a Peugeot-féle iCockpit már önmagában is dinamikus környezetet teremt, amit az aprócska sportkormány a perforált bőr bevonatával jócskán megtámogat.
A belső térről ennek ellenére nehéz egyértelműen pozitívan nyilatkozni. A nyomógombokat ez esetben szerencsére nem teljes mértékben nélkülöző, de egyébként minden alrendszert - klíma, hifi, telefon, stb. – önmagába olvasztó érintőképernyős fedélzeti egység a többi PSA modellből ismerős. A látvány még mai szemmel is modern és különleges, de ez így sajnos némileg a használati érték rovására megy. A rendszer támogatja az Android Autót és az Apple CarPlay-t is. A szoftver működése azért még mindig lehetne gyorsabb, de a többi modellben már láthattuk az újabb rendszert, az már rendben lesz ilyen szempontból.
A formák modernek, az összeszerelés és az anyagok pedig szintén rendben vannak
A 12,3 colos széria műszercsoport pedig valóban személyre szabható, a digitális panel nem csak alibi, a tervezők ki is használják annak szabadságát. Például a széria éjjellátó rendszerrel, amely szintén megjeleníthető itt, és nem csak hőkameraképet ad, de sárgával, majd vörös színnel fel is hívja a figyelmünket a gyalogosokra és a vadakra.
Elöl egyébként abszolút jó a helykínálat, az üléspozíció is jól személyre szabható, ráadásul a gazdagabban párnázott AGR minősítésű ülések (csomagban) különösen kényelmesek. Hátul a limit mind a fej- mind a lábteret illetően nagyjából 185 centinél húzódik. Az anyagminőség egészen korrekt, ráadásul a bőrkárpitozás műfaját sem nagyolták el a franciák: az igazán jól felszerelt modellekben valóban finom, puha bőrrel találkozunk.
A méretes fékek nem indok nélkül kerültek fel
Az 508 PSE fő attrakciója persze a menés, ami ráadásul a hibrid rendszerrel egészen ütősnek is mondható. A dinamizmus és a gyorsulási érzet igen jó, főleg, hogy a hátsó tengelyen is beletol a villanymotor, leginkább autópályatempó felett érezni némi lankadtságot. A turbómotor azonban ebben a formában lehetne kicsit élettelibb, a digitálisan generált hang Sport módban pedig vajmi keveset tesz hozzá az élményhez.
Sokkal inkább a futómű tud a tisztességes teljesítmény mellett igazán pozitívumként szolgálni, hiszen a feszesebb beállításban igazi kanyarvadásszá válik az alkalomszerűen összkerekes PSE. Jól fordul, egészen stabil és kiegyensúlyozott, ráadásul nehezen hozható ki a sodrából, egyedül a kormányzás tűnik kissé érzéketlennek a feladathoz. Ahogy viszont az utóbbi időben a francia konszern termékeinél megszoktuk, itt sem kapcsolható ki a menetstabilizátor, így zabolázatlan örömökre kár is volna számítani.
Az AGR ülések jelentősen hozzájárulnak a hosszútávú komforthoz
Ahhoz, hogy megértsük az 508 PSE, illetve a kombi PSE lényegét, mélyebbre kell ásni, és nem rögtön pálcát törni a koncepció felett. Messzebbről nézve, hunyorítva egy nem prémium, teljesítményében is kisebb Audi RS4 Avant is belelátható, s így már érthetővé is válik hova szeretnék kilyukadni. Az Peugeot egy igazi sportkombit, egy autópályafaló családi modellt próbált talán életre hívni, amivel kanyarodni is egészen jó. Ott e vezetési élmény, meg közben a praktikum…mi kellhet még?
Kapunk zöld rendszámot is, meg ott a télen inkább 30, nyáron 40-42 kiautózható villanyos kilométer, na meg annak a fogyasztáscsökkentő hatása. Mert azért hajtva könnyen belefuthatunk egy 8-10 literes étvágyba, de normál közlekedés mellett még kifogyott akkuval sem torkoskodik a PSE, hiszen hibridként moderált, 6-7 literes étvágyat is kiautózhatunk belőle. Szorgos töltögetéssel pedig a mindennapokban lazán lehet a 2-3 literes intervallumban tartózkodni.
Jó kiállású gép, van tekintélye az utakon
Az 508 PSE közel sem tökéletes, de közben megvannak azok a pontok, ahol erős tud lenni. A vezetési élmény és a sokoldalúság, a többarcú hajtáslánc mindenképp erény, ahogy a hibridségből fakadó előnyök is jó szolgálatot tesznek, miközben egy modern és veszett dögös külső-belső dizájnnal megáldott modellváltozat. Az árnyoldalt meg le kell nyelni, ez sajnos ilyen, de a szerencse, hogy vállalható kompromisszumokkal kell csak szembesülnünk.
Sejthető, hogy nem fogott vékonyan a franciák ceruzája, hiszen 28.490.000 forintot kóstál a PSE kombi, azonban az is tény, hogy az AGR üléstől kezdve a négydugattyús elő fékeken át az éjjellátó rendszerig minden széria, egyedül a speciális fényezések, a napfénytető és combosabb fedélzeti töltő feláras. A kombi egyébként kerek félmillióval drágább a szedánnál, de szerintem nem csak praktikusabb, hanem látványosabb is.
úIzgalmas és dögös, de nem meglepő módon van nála jobb vétel
Konkurensekből pedig nincs túl sok, hiszen maga a középkategória is relatíve elnéptelenedett, nemhogy a teljesítményorientált, speciális verziók. A hibridként 360 lovas Peugeot kombit a csupán a már alig kapható Insignia GSi nem tudja megközelíteni, ahogy a Mazda 6 194 lóerős szívómotorja is kevés ide, Mondeo pedig szintén nincs már a porondon. A 280 lovas VW Passat vagy Skoda Superb vonal talán már közelebb van, miközben árak tekintetében barátságosabb az eredmény. Ellenben a 27 milliótól startoló Mercedes-Benz C 300e PHEV kombi mutatja, hogy itt már érdemes a prémiumokkal is szemezni, hiszen jóformán nyerőbb helyzetbe kerülhetünk velük.
Néhány szóban
A középkategóriás kombik táborának minden kétséget kizáróan egyik legkívánatosabb tagja az új Peugeot 508 SW, amely immáron PSE sportverzióban még dögösebb. Lenyűgöző megjelenésével és nagyon tetszetős, szépen kimunkált utasterével is pályázik a vásárlók kegyeiért, miközben a sportosság és a dinamizmus játszik szerepet a látványos kiegészítőkkel megtűzdelt verzió esetében. A dinamikus, izgalmas forma alapján nem meglepő, hogy nem a helykínálat az 508 legnagyobb ütőkártyája, cserébe viszont kívül-belül nagyon jó ránézni, és kombiként utazóautónak is ideális lehet puttonyával. Kanyarvadászatban is kellemes az PSE, ám árával már közel sem olyan barátságos a franciák csúcsmodellje.
Előnyök: Karakteres, dögös külső; Kulturált, kellően hatékony és nagyon dinamikus hajtáslánc; Látványos, egyedi beltér szép kijelzőkkel; Korrekt minőség; Jó vezetési élmény; Komoly extra-arzenál
Hátrányok: Szűkös belső tér; Gyenge körkilátás; Sportmodellsége ellenére nem kapcsolható ki a menetstabilizátor; Elég borsos vételár