Ma kétféleképpen lehet összekötni a divatot és az autózást: vagy veszel egy vagány járgányt, amire felfigyel és elismerően csettint az utca népe, vagy zöld autóként elektromosba ülsz, hogy tudatodat nyugtatva lehetőségeidhez mérten kíméld a környezetet. És van a harmadik megoldás, amikor a kettőt egyesítve veszel egy elektromos MINI-t, azaz egy kis Cooper SE-t – mi ezt tettük, azaz tesztre fogtuk a brit márka villanyhajtású kisautóját.

Aktuálisan megkímélném a kedves Olvasót, elmarad az elektromos tesztek elején megszokott fejtágítás a villanyautózás tévhiteivel, a komplex és ellentmondásos babonákkal kapcsolatban, hiszen ennél jobban lerágott csontot aligha találnánk jelen pillanatban az autós berkekben. Legyen elég a témával kapcsolatban annyi, hogy némi kompromisszumkészséggel ma már elég jól kiépített itthon is a töltőhálózat a mindennapi használat kiszolgálásához, illetve maga az elektromos autózás is megfelelő lehet egy bizonyos réteg számára. Jó, mert csendes, rugalmas, hatékony, egyszerű. Punktum. Azzal most nem kívánom ölni a hangulatot, hogy a Föld megmentésének álságos folyamatáról elmélkedjek.

Elektromosan is izgalmas a MINI, ez nem vitás

Jelenleg amúgy sem feltétlen forintokat jobbra és balra tologatva vagy épp érveket és ellenérveket felsorakoztatva dönt valaki a tisztán villanyos autó mellett, sokkal inkább a jövőbe mutató, környezettudatos szellemiség a meghatározó, valamint az elektromos hajtás egyedi élménye is csábító lehet. Igenis, beszélhetünk élményről, hiszen nem csak a kőkemény sportautózás, a lóerők hajhászása jelenthet élményt, hanem a hangtalan suhanás, a reakcióidőt nem ismerő villanyos hajtáslánc, a váltogatás nélküli használat mind-mind egyfajta különleges élményt szavatol.

Ha pedig valaki kisméretű villanyautót venne, válogathat is kedvére, elvégre mi is ezt tettük tesztünkre készülve: a stílust, az egyediséget és a dögösséget képviselő MINI már több mint egy éve elektromosként is jelen van a piacon, sőt, ezúttal már a ráncfelvarráson átesett példányt foghattuk vallatóra. A fiatalítókúra az egyébként friss e-modellt érintette legkevésbé, a frissítés gyakorlatilag kimerült az új lökhárítókban, extra funkciókat vagy hatótáv növekedést ezúttal nem kaptunk.

A kis akku hamar megtelik, ráadásul nincs olyan nagy plusz súlya sem

Annak ellenére, hogy magam is nagy autórajongó és vezetni szerető ember vagyok, bizton állíthatom, hogy ilyenkor az elektromos autókat is élvezettel és örömmel használom – mert arra, amire egy városi autót használnánk, nem találunk jobbat a villanyhajtásnál. A rövid távok nem ölik meg lassan a motort vagy a váltót, mint egy hagyományos hajtású modellnél, a hangtalanság pedig magát a környezetet teszi élhetőbbé. Egyszerűen a városi, elővárosi ingázás, a napi szaladgálás kiszolgálására tökéletesen alkalmasak.

A MINI Cooper SE származásához hűen a háromajtós alapmodell családjába illeszkedik bele, és ha nem is jelentősen, de azért láthatóan elkülönül belsőégésű motorral hajtott társmodelljeitől. Ez leginkább a teljesen eltérő frontpanelen érhető tetten, de a hangsúlyos citromsárga elemek és a konnektor megjelenésű logó is elárulja a típust. Említhetjük még az egyedi felniket is, de azok is felszereltségfüggőek. A sárga külső kiegészítők persze nem kötelezőek, azonban ez a színösszeállítás minden szemlélő egyöntetű állítása szerint telitalálat.

Vagány az elektromos autóhoz passzoló, zöldes kárpitozás

A brit villanyhajtású kisautó a benzines Cooper S-hez képest kevésbé morcos, azonban még ennek ismeretében is sportosnak nevezhető. A kevésbé radikális (külső) elemek egyébként mindemellett javítják a légellenállást, ami ezeknél az autóknál amúgy sem hátrányos szempont.

A konnektoros MINI élénk kontrasztszíne köszön vissza mindenütt, például az indítókapcsolón, a műszerfal dekorbetétén, sőt, még az irányváltó előválasztó karján is, és az 5,5 hüvelyk képátlójú digitális műszercsoport is teljesen egyedi. A szükségessége nem kérdés: a tabletszerű új megoldás pedig manapság különösen trendi, a megjelenítő kerekített stílusa pedig jól passzol a belső formáihoz.

A műszerfali kijelző sajnos méltatlan a pérmium márkához

Sajnos a kivitelezés azonban nem üti meg azt a szintet, amit egy prémium márkától elvárunk: már a képernyő felbontása is méltatlan a modellhez, a kijelző pedig mindemellett nem kontrasztos, nem elég fényerős és tükröződik is, összességében pedig leginkább amolyan opálos benyomást kelt. Már csak azért is érthetetlen mindez, mert ott van tőle jobbra a széria navigációs rendszer képében a kiváló ellenpélda, amelynek megjelenítésébe nem lehet belekötni - ennek tükrében az új műszercsoport kiábrándító. Persze mindez csak a jó példa jelenlétében és a prémium státuszt elnézve elszomorító, egyébként a vezető igényeit ki tudja szolgálni a megoldás.

A műszerfal megoldásain túl a MINI egyébként olyan belül, ahogyan azt megszokhattuk a hagyományos modellek esetében. Ha kell, négy átlagos felnőtt némi kompromisszummal elfér, akad egy használható méretű, 200 litert épp meghaladó csomagtartó is, a belső tér pedig izgalmakkal teli. A csendes utazás élményét megtörve Harman Kardon hifi is rendelkezésre áll, valamint a műanyag panelre vetítő HUD sem maradt ki a repertoárból. A minőség jó, de prémium lévén a néha cicergő műanyagok valamelyest rontottak a kedvező első benyomáson.

Megszokott MINI dizájn, ami még mindig nem unalmas

Legfontosabb persze a hajtáslánc: a MINI lemezei alá az S jelzéssel összhangban 184 lóerős és 270 Nm nyomatékot tudó villamos erőforrás került, amely a gázpedál lenyomására azonnal jelen van. Ennek köszönhetően a 0-100-as sprint sportosnak mondható, 7,3 másodperc, a végsebesség pedig 150 km/h – ennél több amúgy is jelentős energiapazarlás lenne. Ahogy azt tapasztalni szoktuk az elektromos modellek esetében ezúttal is a nagyjából 50 és 80 km/h között érzékelhető tempófokozás a lenyűgöző. A rajtnál azért érezni, hogy nem hátul, hanem elöl kapar és nagy(obb) tömeget kell mozgatnia.

A visszatáplálás két módon törtéhet: választhatjuk a hagyományos motorféknek megfelelő verziót is, ahol a fékpedállal először a generátor lassítóhatását aktiváljuk, de választhatjuk az „egypedálos” megoldást is, ahol a motorgenerátor teljes visszatöltéssel lassít a gázpedál felengedésekor. Üzemmódtól függően, olykor akár 60 kW-os rekuperációs érték is felbukkan a műszerfalon, ami dicséretes: ha mindenképpen erősen kell lassítani, jó hatással van az energiamérlegre és a fékbetétek élettartamára a combos „visszacsorgatás”.

Szerethető villanyautó a MINI Cooper SE, de ismerni kell a határait is

A hajtás mellett az akkumulátor a villanyautók másik érdekes, sarkalatos pontja. A MINI egy bruttó 32,6 kWh-s lítium-ion akkumulátorcsomagból meríti az erejét, ami nettóban 28,9 kWh-t jelent - ez ma már minden kétséget kizáróan a legkisebb teleppel rendelkező villanyautók közé sorolja a MINI-t. A britek egyébként így is 235-270 kilométeres hatótávot ígérnek, ám a valóságban inkább a 175-200 km a reális érték, mi több, a teszthét alatt 14,5 kWh vegyes fogyasztást jegyezhettünk fel. Nem szabad megfeledkeznünk arról, hogy a hatótávot kevésbé befolyásolja az időjárás, hiszen szériában jár a hőszivattyús fűtés a járműhöz.

A töltést ugyanott intézhetjük, mint a tankolást a hagyományos MINI modelleken. Ez a típus esetében alkalmazható leggyorsabb (50 kW-os) töltéssel 35 perc is lehet, de akkor sem járunk rosszul, ha csak váltóáramról (AC) tudunk gyorstölteni: a beépített átalakító nem csak 7,2, de 11 kW-tal is tud tölteni, ami a 0-80%-os műveletet két és fél óra alatt intézi el (teljesen pedig három és fél óra alatt tölt). A kis telep, noha persze hátrány, egyben jól menedzselhető is. A kis fogyasztás mellett ugyanis rövid töltő szünetekkel gyorsan visszatankolható, így kis előretervezéssel a nagyobb távolság sem akadály.

Az irányváltókat olyan vaskos, mint a hagyományos automatáké

Habár a hagyományos társakhoz mérten 145 kilóval nehezebb a típus, de az alacsonyabb súlyponttal stabilabb, sínautósabb is az élmény. Vagyis a MINI-féle gokartos érzés megvan, sőt, gázelvételre a fenék továbbra is táncba vihető, így panaszra semmi ok, minden autentikus, csak éppen padlógázra gyorsabban ugrik a modell és persze többnyire csend uralkodik.

A MINI Cooper SE hivatalos magyarországi kiskereskedelmi bruttó alapára 10,6 millió forint. Ezért kétféle választható metálfényezés jár fekete vagy fehér tetővel, sárga vagy szürke betétekkel. Széria a navigáció és a LED-es fényszóró is többek között. Érdemes azonban tudni, hogy a józan felszereltséghez kicsit többet, 11,7 milliót kell leszurkolni, míg a tesztelt üvegtetős, jóformán minden extrát tartalmazó variáns már 13 milliónál jár.

Stílusa utánozhatatlan, ráadásul vezetési élményt is ad

Ez persze nem kis összeg egy picike autóért, ráadásul a frissítéssel nem kaptunk nagyobb akkumulátort sem. Cserébe a kis telep miatt továbbra könnyű és gyorsan tankolható a MINI, 1-2 kávészünettel messzire is lehet jutni vele. Kár, hogy csak a háromajtósból van villanyos verzió, a nemrég tesztre fogott ötajtós esetében is szívesen látnánk az SE jelzést. Így használati értékben egy DS3 Crossback E-Tense vagy az ugyancsak 10,5 millióról induló elektromos Peugeot 208 / Opel Corsa-e minden kétséget kizáróan többet ad. Leszámítva persze a vagány stílust, mert abban bizony a MINI verhetetlen. Továbbra is tartom, hogy aki mozgékony, dinamikus városi villanyautót szeretne, az a MINI-vel elég jól jár, kis telep ide vagy oda.

Néhány szóban

A MINI (BMW) a frissítéssel csak minimálisan nyúlt az elektromos SE verzióhoz, jóformán csak kozmetikai újulást szenvedett el a villanyMINI. Persze ennek ellenére a jó recept továbbra is finom végeredményt jelent, és az autó pontosan azt nyújtotta, amit elvárhatunk a márkától: stílust, egyedi megjelenést és a villanymotorral is kellő robbanékonyságot. Nagyjából 11,5-12 millióért jól felszerelt prémium elektromos kisautót kaphatunk, cserébe az apróbb ergonómiai hiányosságokat le kell nyelnünk. Kétségkívül egy roppant izgalmas kisautóról van szó, s akinek MINI-re fáj a foga, minden bizonnyal imádni fogja az elektromos modellt is.

Előnyök: Stílusos belső tér, elöl korrekt helykínálattal; Élvezetes vezethetőség; Sportos és egyben kulturált futómű; Dinamikus e-hajtás; Stílusos megjelenés; Egyedi kiegészítők; Kis energiafogyasztás, gyors tankolás

Hátrányok: Ergonómiai bakik az utastérben; Opálos digitális műszercsoport; Legfeljebb 200 km hatótáv; Hátul szűkös helykínálat; Extrákkal megugró ár

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek