Az autózás országútját könnyedén bonthatjuk két ösvényre: egyfelől van az A-ból B-be való eljutás ténye vállalható költségen, kényelemben, másrészt pedig üde színfoltként az örömök, élmények hajhászása a szürke hétköznapok sivár tengerében. Az autózás rajongójaként természetesen utóbbi tényező a kedvesebb számomra, és az egyediséget, valamint az élményeket bőségesen méri a nemrégiben már másodjára frissített MINI 5 ajtós verziója az izmos Cooper S hajtással, látványos dizájnfogásokkal körítve.

Akárhogy is vesszük, a MINI felfelé ívelő karriert tudhat magáénak a márka újjáélesztése, illetve a BMW belépése óta szépen bővül a brit márka repertoárja, illetve vásárlói köre. A bajorok a 'retró autók' virágkorában hívták életre a brit ikonikus márka reinkarnációját, ami aztán hasonló népszerűségnek örvendhetett, mint a neves előd. Dicséretes, hogy minden frissítéssel igyekeznek még több egyediséget csalni a repertoárba.

A másodjára frissült MINI továbbra is látványos és izgalmas jelenség

S míg a Volkswagen a 'New Beetle' esetében egy modellel, majd annak nyugdíjazásával letudta a retró korszakot, addig a MINI az évek során – persze a BMW hathatós közreműködésével – szépen felhizlalta palettáját, mégpedig mindig naprakész műszaki megoldásokkal. Ennek eredménye, hogy mára már a hagyományos 3 ajtós karosszéria mellett kapható praktikus 5 ajtós, széllel bélelt Cabrio, szélesebb karosszériás és puttonyos 'Clubman', és egy, a crossoveres őrületet tápláló Countryman névre keresztelt verzió is. Ráadásul mindegyik számos hajtáslánccal, immáron hibrid és elektromos erőforrással is elérhető.

Nem vitás, hogy egy MINI még mindig képes kihozni az emberből azt a fajta várakozást és az önfeledt vidámságot, amire utoljára talán csak gyermeki éveiben volt példa. Egy MINI körül vibrál a levegő, az autó pezsgő életérzést vált ki, magával ragad – röviden összefoglalva nagyjából ebben rejlik a MINI-k különlegessége és varázsa, ez adja vonzerejüket. Alapfilozófiájuk okán nyilvánvalóan nem ők lesznek a legpraktikusabb, vagy épp legtágasabb járművek, ám összességében mégis könnyen el lehet csábulni a vaskos érzelemdózis okán.

A színátmenetes tető valóban látványos, ennyiért pedig slágergyanús

Talán nem tévedek nagyot, ha azt mondom, hogy a MINI az autózás minden válfajába igyekszik minél több stílust és izgalmat, egyediséget csempészni, ami ugyanúgy igaz a sportolásra született brit modellekre is. Ráadásul a gyártónak, és a gyártó hazájának is nagy múltja van a motorsportokban, amit a BMW által birtokolt márka előszeretettel fel is használ, s teszi mindezt nagyon is jól.

A tesztautó küllemét talán nem is kell magyaráznom; hozza a klasszikus MINI-s stílusjegyeket, azzal a különbséggel, hogy 5 ajtós karosszériájú, ami a jellegzetes arányokat megbontja valamelyest. Ettől eltekintve viszont igényes az összkép, a kerek fényszórók, a króm elemeket a MINI Yours Trim esetében felváltó fekete díszítések, vagy a jellegzetes hűtőmaszk nem maradhatott el, ahogy a korábbi frissítéssel érkező, két fél 'Union Jack'-et formáló hátsó lámpák sem. A modernebb és kevésbé megosztó első lökhárító mellett a mostani frissítéssel újabb különc elem érkezett, mégpedig az autópiacon egyedülálló színátmenetes tető személyében – a fekete-világoskék-sötétkék átmenetes tetőlemez látványos és nem is olyan drága extra (183.100 Ft).

Minden porcikája egyedi, a MINI Yours Trim pedig csak rátesz egy lapáttal

A legtöbben a „csajos” skatulyába hajítják tesztalanyunkat, ráadásul a megszokotthoz képest aránytalanabb kiállást eredményező ötajtós kialakítás is kivált némi negatív visszacsatolást, de a többség vidáman tekint az ikonikus kis modellre. Az egyediség temérdek lehetőséggel fokozható, a különféle felnik mellett matricák sokasága és színkombinációk tengere áll rendelkezésre, aminek következtében borítékolható, hogy még egy hasonló nem fog szembejönni az utcán.

Az ajtó kinyitását követően folytatódik a külső jegyekre rímelő stílusvilág, és egyúttal érthetővé válik, miért nem olyan nagy baj, hogy az ötajtósság miatt áldozunk valamelyest a forma oltárán. Négy, akár 185 cm magas felnőtt kényelmesen elfér a négyméteres autóban. Már egyáltalán nem mini tehát a MINI, az ötajtós kivitel bőven hozza a kiskategória átlagos hátsó helykínálatát. Széltében persze a kategóriatársakhoz hasonlóan öt személy számára kevés a hely, de ha kell, rövid távra be lehet szuszakolni három személyt a második sorba, ami gyakran jöhet jól, s ilyenkor inkább a praktikum, mint a kényelem a lényeg. A 278 literes csomagtartó ugyancsak hozza a B-szegmens szintjét. A háromajtóshoz képest a 72 mm-es tengelytáv növekedés és a 161 mm-es hosszgyarapodás aranyat ér, ehhez mérten a felára (273.000 Ft) elenyésző.

Kár az opálos kijelzőért, ettől eltekintve a retró hangulat garantált

Az utastérben további izgalmas és igényes részletek sora fogadja az embert, kezdve a megszokott, körkörös műszerektől egészen az egyedi, retró stílusú kapcsolókig. A központi rendszer érintőképernyős (is), tehát tapogatással is vezérelhető, azonban a jól megszokott tárcsa és a gombok logikus működése miatt nem igazán szükséges az érintős vezérlés. Ellenben a vezérlőtárcsa rossz helyre került, hisz a könyöklő lehajtott állapotában borzasztóan körülményes a használata. Cserébe a feláras Harman/Kardon hifirendszer kristálytisztán és tisztességesen szól.

A változtatható színű hangulatfény ehhez az autóhoz telitalálat, ahogy az ugyancsak ebbe a csomagba tartozó központi karima is. A kijelző köré fonódó gyűrű világíthat a menükben való lépkedésnek megfelelően, a hangulatfény aktuális árnyalatához igazodva, vagy épp a fordulatszámot idéző csík is szaladgálhat rajta. Szót kell emelnünk a feláras digitális óracsoport miatt, ami az autó árához és miliőjéhez méltatlan, gyenge felbontású és opálos – manapság már sokkal élesebb és szebb paneleket is látni a piacon.

Ez a gombsor más autóban nem is létezhetne

A motorháztető alatt egy kétliteres turbómotor dolgozik a lemezek alatt 178 lóerővel és a pincétől a padlásig végigkísérő 280 (túltöltéssel átmenetileg 300) Nm nyomatékkal. Már csak ez megér önmagában pár százezer forintot, igaz, a 136 lóerős 1,5 literes 3-hengeres turbómotorhoz képest a négyhengeres Cooper S ennél többet, közel 1,1 millió forintos felárat jelent. Persze ha hozzávesszük a látványosabb külső megjelenést, a magasabb alapfelszereltséget, a komoly menetteljesítményeket, valamint a hangot és az értéktartást, összességében nem is jön ki kedvezőtlenre a végső elszámolás.

A 178 lóerős turbómotor már-már sportos menetteljesítményeket szavatol – ez a teljesítményszint 2020 novemberétől került beállításra, hiszen az eredetileg 192 lovas erőforrás az Euro 6d norma miatt már ‘csak’ 178 lóerőt képes leadni a Cooper S-ek motorja változatlan csúcsnyomaték mellett. A 6.7 szekundumos 0-100-as sprint jól mutatja, hogy bizony a 178 lóerő csupán száraz adat, hiszen majdhogynem a 250-270 lovas sportkompaktok fürgeségét hozza tesztalanyunk. Hihetetlen meggyőző a minden tartományban rendelkezésre álló magas nyomaték érzésre, amihez kiválóan illeszkedik a MINI játékos futóműve.

Sportosságához kétség sem fér, ráadásul nem csak gyors, élmény is vezetni a kis britet

Bekapcsolt menetstabilizálóval ez egészen gyors, kiszámítható, dinamikus kanyarképességeket jelent, a rendszert félig kikapcsolva viszont bejön a képbe a hátsó apró vagy igény szerint nem olyan apró csúsztatása, amivel kiválóan lehet együtt dolgozni. Félig keresztben autózni persze nem a leggyorsabb dolog a világon, de kétségtelenül élvezetes, főleg annak fényében, hogy egy kicsit orrnehéz (főleg a súlyos kétliteres turbómotor miatt) elsőkerékhajtású modell a kiindulási alap.

A kormányzás lehetne érzékletesebb, de így sem panaszkodhatunk. Ehhez a kötelező, abszolút méltányolható felár (133.100 Ft) ellenben kínált adaptív lengéscsillapítást megrendelve még a rugózás műfaját csúcsra járatja a MINI. Utóbbi nem képezte a tesztcsomag részét, így meg kellett elégednünk a kellőképpen feszes feszes, ám az autó karakteréhez jól passzoló hangolással.

Új karima, ami hangulatvilágítással sokat dob a látványon

A feláras hétfokozatú duplakuplungos automata még mindig vegyes érzelmeket kelt. Bár a kétliteres motor bivalyerős, nem éppen kihegyezett, melynek okán a legfelső tartományban kicsit unottan húz, azért mi továbbra is maradnánk a kézi váltónál. Már csak azért is, mert az ajánlott váltófülekkel közel 700 ezer forint a felára, ami nem kevés pénz. A felár mellett a legnagyobb negatívum, hogy a hétgangos szerkezet például egy előzéskor padlógázra reagálva hosszan mélázik, 1-1,5 másodperces reakcióidejével abszolút kelletlennek érződik.

Persze senkit nem tudunk lebeszélni róla, aki ódzkodik a kuplungozástól, de magam már csak a tompább vezetési élmény és a lassú reakció miatt is lebeszélném Önöket a duplakuplungos automatáról. Az étvágyról nem beszéltünk még: normakörünkön kicsivel 6 liter feletti értéket ért el a modell, konstans 130 km/h-nál 7,5 liter körüli az étvágy, míg sportosan autózva 9 liter körül számolhatunk, ami egyáltalán nem rossz eredmény a menetteljesítmények tükrében.

Nem olcsó, de értékarányos a MINI, ráadásul 5 ajtóval még praktikusabb is

Aki komolyan fontolgatja egy izmos MINI vásárlását, annak már nincs sok alternatíva, hiszen a 170 lovas SD, azaz a combos dízelhajtás mára kikopott a kizárólag benzinesekből álló kínálatból. Innentől kezdve nincs kérdés, 1,1 millió a differencia a 136 lovas háromhengeres és tesztalanyunk között. Itt a paletta ki is fújt, ötajtósból ugyanis nem árul 231 lovas John Cooper Works variánst a márka.

Az ötajtós karosszéria esetében 7,26 millió forint a beszálló, míg az erősebb és automatával szerelt változatért már 9,2 milliót kell letenni az asztalra. A navigációval, stílusos kiegészítőkkel, színátmenetes tetővel, vetített kijelzővel (HUD), prémium hifivel és sok-sok egyéb tétellel kibővített lista tesztalanyunk esetében papíron 12 millió forint feletti végösszeget eredményez, ami túlzás egy kisautóért, legyen az bármennyire erős és élvezetes is.

A Cooper S kézi váltóval szerkesztőségünk tuti tippje

Ám mégis könnyen van a MINI, hiszen – főleg ötajtósként – gyakorlatilag monopol helyzetben van: legfeljebb az ugyancsak dögös, szögletes dizájnt képviselő Audi A1 léphet elő ellenfélként 207 lovas 40 TFSI hajtáslánccal, 10 milliós indulóárral. Aki letenne a prémium miliőről és a MINI egyediségéről, annak az ötajtós, 200 lovas Ford Fiesta ST lehet még érdekes választás a maga 8,3 milliós beszállójával, noha a 'kékoválosoknál' nem választhatunk automatát.

Néhány szóban

A MINI (BMW) ezúttal sem tévedett és pontosan azt nyújtotta, amit elvárhatunk a márkától: stílust, egyedi megjelenést és sportos menettulajdonságokat, menetteljesítményeket. Mindemellé hozzáadott értékként az ötajtós modell praktikuma társul némi felár ellenében, azonban a mérleg másik oldalán ott a borsos (és az extrákkal nagyon megugró) ár, valamint az apróbb ergonómiai hiányosságok sora. Kétségkívül egy roppant izgalmas kisautóról van szó, s akinek MINI-re fáj a foga, minden bizonnyal imádni fogja. A z S sportmodell igazi tökös választás, de a kínálat tuti tippje szerintünk továbbra is a kézi váltós verzió.

Előnyök: Viszonylag tágas beltér használható méretű csomagtartóval; Élvezetes vezethetőség; Sportos és egyben kulturált futómű; Kifinomult, nyomatékos, erős és takarékos benzines; Stílusos megjelenés; Egyedi kiegészítők; Magas műszaki színvonal

Hátrányok: Ergonómiai bakik az utastérben; Opálos digitális műszercsoport; Az ötajtós kissé aránytalanabb formája (de így is megéri); Extrákkal nagyon megugró ár; Nagy reakcióidejű, néha kelletlen automata váltó

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek