Körbenézve az utakon egykedvűen meredhetünk magunk elé – ma már a klasszikus prémium márkák portékája olyannyira beleszürkült az utcaképbe, hogy egyáltalán nem kapjuk fel a fejünk egy-egy luxuscikk láttán. Épp emiatt a kitűnni vágyók számára egyre szűkebb spektrum áll rendelkezésre, ám szerencsére még mindig vannak olyan szalonok, ahová bátran fordulhatnak a kicsit ritkább felsőkategóriás modellek iránt érdeklődők – ezúttal a Jaguar F-Pace tette tiszteletét szerkesztőségünk garázsában, méghozzá a legfrissebb hajtáslánccal felvértezve.
Kék vér – igaz ez tesztalanyunkra is, amely mesés kék árnyalatban érkezett hozzánk. Ahogy a szabómester különleges öltönyei és a konfekcióméretben kapható melegítők között szakadék tátong, úgy próbál árkot ásni a Jaguar önmaga és konkurensei közé. A kommersz értékeken ugyanis könnyedén felül tudnak emelkedni az egyedibb alkotások, noha funkcionális vagy éppen minőségbeli különbségek nem is feltétlenül állnak közöttük.
Az elegancia megtestesülése - kék színével rabul ejt
A stílus és az egyediség együttese nehezen váltható kézzel fogható előnyökre, ahogy összegszerű adattá sem könnyű lefordítani őket, mégis érezzük a plusz törődést, jól esik kitűnni a tömegből, s olyasvalamit birtokolni, ami védjegyünkké válik. Persze az autós világban nem ilyen sarkos a helyzet, hiszen 100 millió forintos értéken innen gyakorlatilag mindenféle modell felbukkan a hazai utakon, tehát kizárólagos egyediséget szinte képtelenség magunkénak tudni, azonban ritkább típusok választásával egyértelműen feljebb léphetünk egy képzeletbeli ranglistán.
Noha a prémium kategóriában egyértelmű, és talán könnyelmű választási lehetőséget kínál a klasszikus német trió, a különbözni akarás, a stílusosság ösvényén haladva olyan értékeket fedezhetünk fel, amelyek kétségkívül szolgálnak másutt elérhetetlen élményekkel. Vajon a járt utat érdemes-e elhagyni a járatlanért?
Amia konkurensekből hiányzik, azt pótolja a nagymacska
Akármennyire is röghöz kötöttek vagyunk, s az objektivitás egyik legfontosabb védjegyünk, az F-Pace esetében bizony el kell térnünk hagyományainktól, a fémszobrászat egyik kiválósága egyszerűen nem engedi meg, hogy szó nélkül hagyjuk. A szinte tökéletesre csiszolt, finoman kupés SUV sziluett könnyed vonalakkal határolt, a lényeg pedig ezúttal is a részletekben rejlik, azokból pedig számtalan gondoskodik az elegáns, mégis sportos összkép harmóniájáról. Az apró krómdíszek, a nemesi származást büszkén hirdető hűtőmaszk, a tetszetős ívekkel határolt fényszórók szinte kiáltanak a kósza tekintetekért.
Minden porcikájából sugárzik az a fajta finomság, igényesség, amit egy különleges terméktől elvárunk. Szinte minden járókelő megáll egy pillanatra megcsodálni, minden szempár a megszelídült macskára szegeződik, s a kategóriával szembeni általános ellenszenv is a homályba vész, ugyanis ilyet nem tapasztaltunk a teszt alatt.
Magabiztos, erőt sugárzó látvány, mindeközben elegáns és letisztult
Persze ezúttal sem szeretnénk átlépni az egészséges szubjektivitás határait, de tény, hogy nem találkoztunk olyannal, akinek ne tetszett volna az autó – legfeljebb maga az SUV felépítés idegen még kicsit a márkától. Tesztalanyunk igencsak nagy tiszteletnek örvend az utakon, mokány eleganciájával vegyített kifinomult stílusa meghozza gyümölcsét.
A Jaguar büszkesége mindenképp kategóriaközi modell, hiszen az F-Pace a maga 4731 mm-es hosszával bizony két osztály közé lőtte be magát - míg az Audi Q5, a BMW X3 és a Mercedes GLC ennél 5-10 centivel rövidebb, addig a Q7, X5, GLE hármas 10-15 centivel hosszabb. Ezzel inkább a kisebbek felé hajlik a Jaguar, ami az utastérben is megmutatkozik. Nem ez azonban az egyetlen érdekessége az autónak, hiszen formáit tekintve a hagyományos és a terepkupés felépítés között mozog, ezzel az ügyes lépéssel pedig gyakorlatilag egyszerre tudják támadni a nagy konkurensek 3-4 közel álló típusát.
A csontfehér bőrrel kombinálva igazán úrias a hangulat
Az utastérbe csöppenve ugyancsak érezzük az előbb felvázolt törődést, a csábítás művészete egyértelműen a Jaguar erényei közé sorolandó, a kifinomult külsőhöz méltó belső formákat, megoldásokat és anyagokat kaptunk - egy modern és letisztult műszerpult húzódik előttünk, valódi prémium anyagokból összeállítva. Ennek megfelelően csupa finom matériával kényezteti utasait az F-Pace, és az olyan részletgazdag megoldások is emelik a hangulatot, mint a kapcsológyűrűk gyémántmintája vagy épp a tisztességes méretű, valóban remek felbontású hajlított központi érintőkijelző.
Az angolok az elmúlt időszakban hatalmas hangsúlyt fektettek a multimédiás rendszerek fejlesztésére, aminek bizony meg is lett az eredménye. A méretes panel grafikái és a menü felépítése világos, ráadásul a rajta futó operációs rendszer kiemelkedő grafikával, kiváló érzékenységgel és gyors működéssel örvendeztet meg minket, ráadásul funkcionalitás terén is jeleskedik. Főleg a gyors működés szembetűnő: a modellfrissítéssel ezen a téren hatalmasat lépett előre a típus.
Végre egy igazán szép megoldás a "tablet" rögzítésére
Ezúttal sem marad el az Apple CarPlay és az Android Auto integráció, tehát multimédia tekintetében, főleg a szépen szóló Meridian hifivel társítva csakis elégedettek lehetünk. Az óracsoport is teljesen vetített, szinte minden információ és funkció megjeleníthető rajta, ide értve a Google Maps alapú, akár műholdas térképet.
A puha tapintású csontfehér, perforált bőr, a tetszetős textúrával ellátott fabetét és a kevéske zongoralakk úrias belső hangulatot eredményez. Az apró finomságok természetesen itt sem maradnak el: az érintésre kapcsolódó belső fények, a hangulatvilágítás, a síkból gombnyomásra kiemelkedő üzemmódváltó tárcsa hozza azt a kis pluszt amit másoknál nem minden esetben tapasztalunk.
Hátul már nem olyan tágas, minden tekintetben két kategória között lebeg
Szerencsére nagyobb panaszunk a helykínálatra sem lehet: elöl egyedül a széles középkonzol okozhat gondot azoknak, akik terpesztenek a vezetőülésben, de minden más irányban bőven elegendő hely van, a fotelek kényelmesek és az üléspozíció is kiváló. A hátsó sorban már érezzük a kupés tetőívet, de 185 centiig még a nyitható panorámatető ellenére is egészen jó a fejtér, míg a lábtér már kompaktosabb méreteket ölt. Ennek dacára úgy gondolom, hogy hosszabb utakon is kényelmesen utazhatunk – utóbbi a jó formázású üléseknek is köszönhető. A praktikum szintén a helyén van, mindennek megtaláljuk a helyét, és vannak egészen jól elrejtett zugok is.
A csomagtér tesztautónk esetében kicsit komikusra sikerült: a motoros ajtó nyitása után öblös tér tárul elénk, de a méreteken túllépve és a padlót felhajtva megtaláljuk a poént. A hatalmas, 21 colos felnik és a 265/45 R21-es abroncsok párosát malomkő méretű mankókerék menti meg szorult helyzetben, ami bizony vicces látványt nyújt a poggyásztér padlójába rejtve.
A fejedelmi kényelem mellé elöl tisztességes helykínálat is társul
Mindemellett a lehető legmodernebb rendszereket sorakoztatja fel az F-Pace, kezdve a félig önvezető rendszerként együttműködő adaptív tempomat-sávtartó párostól a holttérfigyelőn át, a vészfékrendszeren és a 360 fokos kamerán keresztül egészen a fáradtságfigyelőig minden van, beleértve az internetelérést és a felhő alapú frissítéseket. Az extrák és asszisztensek nem meglepő módon korrekten működnek, ahogy azt egy vérbeli modern autóban kell is, bár tény, hogy a német prémiumokban még egy fokkal magasabb szintű az asszisztensek integrációja.
Ami a hajtásláncot illeti, az erősebbik, teljes mértékben új, moduláris dízelmotorral érkezett hozzánk tesztalanyunk. Az Ingenium felirattal ellátott, háromliteres, soros hathengeres egység 300 lóerőt biztosít a sofőr számára – a csúcsnyomaték ez esetben igencsak derék, 650 Nm. Az új motor a V6-os őst váltotta, és vadonatúj fejlesztésként a már mindenütt megszokott MHEV, azaz enyhe hibrid rendszer sem maradhatott ki a repertoárból.
Jól sikerült az új dízel, ellenében csak a szintén hathengeres benzinest kívánnánk
Noha a gyártó NEDC2 szerint 6,9 literes vegyes fogyasztást ígér, a mindennapokban inkább az az örömteli, ha 8,5-9 liter alatt tudunk maradni. Autópályán és városban nyolcassal kezdődik az étvágy, míg autóúton nagyon szépen tud takarékoskodni a dízelmotor, noha a nagy homlokfelület, a magas építésmód és az összkerékhajtás miatt ennél hatékonyabb nem is tudna lenni. A nyolcgangos váltó selymesen kapcsol, az áttételezés pedig kiváltképp hosszú, ezt a teljesítmény teszi lehetővé – 130 km/h-nál mindössze 1800-at forog az új motor főtengelye.
A felvonultatott teljesítmény persze mindenre elégséges, amit a 6,4 szekundumra lőtt 0-100-as sprint is jól mutat, mi több, a 2 tonnás kocsitest meglepő, tömegét meghazudtoló dinamizmussal képes gyorsulni, lassulni vagy épp kanyarodni. Persze a magas építés kissé megöli a kanyarvadászatot, de dicsérnünk kell a Jaguar mérnökeit, mert még ennek dacára is élvezetes vezetni az F-Pace ezen verzióját. Az összkerékhajtás és a kikapcsolt menetstabilizátor eredménye, hogy jobban odalépve akár keresztben is ki tudunk jönni egy-egy fordulóból.
Jó hangú, bivalyerős és nem is olyan torkos az új sorhatos
A kissé plasztikus, ám az SUV-k között még talán a közvetlenebbek közé sorolható kormányzás mellett a futóművet mindenképp dicsérnünk kell: a gátlók precízen és relatíve feszesen dolgoznak az autó alatt, de nem ütnek fel és a kellő komfortot is biztosítják, miközben a kanyarban biztosan tartanak. A vezetési élményhez persze hozzájárul az is, hogy a váltó selymessége mellett gyors is, a hathengeres dízel pedig muzsikáját tekintve is hozzáad az emelkedett hangulathoz.
A friss F-Pace tehát sok szempontból nagyon is rendben van, egyedisége pedig ugyancsak mellette szól. Az árcédula vizsgálata persze már fájdalmasabb terep. Igaz, hogy tesztautónk szinte minden elérhető extrával fel volt szerelve, de a 30 millió feletti listaár nem a legbarátságosabb. A 21,5 milliós alapár is nézőpont kérdése: ha a valamivel kisebb konkurensekhez mérjük, akkor bizony sok, míg ha felfelé tekintünk, akkor azt mondhatjuk, hogy reális. Mindenesetre normaszinten nagyjából 25 millióért vihetjük haza a Jaguar friss motoros SUV-ját, ami mellé egy jó adag egyediséget is kapunk, ami sokaknak fontos lehet.
Minden környezetből kiemelkedik, magára vonzza a tekintetet
A gyengébbik, mindössze 165 lóerős 2-literes dízel egyébként jóval olcsóbb, hiszen közel 4,5 millióval kerül kevesebbe ugyanazon a szinten, automata váltóval és összkerékkel. Csak hát a presztízs... A hathengeres dízellel szemben a benzines palettából talán az ugyancsak hathengerest választanánk szívesen, amely 400 lóerejével 1,5 millió forintos feláron kaparintható meg.
Térjünk rá azonban a sokat vitatott konkurensekre: nem vagyunk könnyű helyzetben, de azt gondolom a vásárlói igényektől függően akár az Audi Q5, BMW X3/X4 és Mercedes-Benz GLC/GLC Coupé, illetve ezek nagyobb testvérei, így a Q7, az X5/X6 és a GLE/GLE Coupé is szóba jöhetnek. Míg előbbieknél az erőt alapul véve alig drágább valamivel az F-Pace, addig a menetteljesítményeket szem előtt tartva – így például a gyorsulást – már picit drágább a Jaguar.
Érdemes egy körre elvinni, hiszen megfontolandó vétel a "kategóriában"
Utóbbiaknál nagyjából ugyanez a helyzet egy csúsztatással: ott a teljesítmény adatokat vizsgálva jóval drágábbak a nagyobb ellenlábasok, de gyorsulást vizsgálva már közel azonos árakról beszélhetünk. A szegmensből talán még a Lexus RX-et érdemes kiemelni, mely hasonlóan egyedi tud lenni, mint a Jaguar, bár ezzel együtt benzines hibrid hajtásával és stílusával egyaránt jóval megosztóbb is. Egy biztos: ha valami nagyobb méretben az F-Pace-nél, az már nem egyértelműen előny, a Jaguar nagyobbik SUV-ja pont ideális családi használatra.
Néhány szóban
A Jaguar F-Pace lefed egy kis rést, amit a magától értetődő prémium márkák nem tudnak. Ez pedig a ritkább megjelenéssel együtt jövő egyediség, karöltve a kifinomult eleganciával. Nem mindenben tud felérni a kategória abszolút éllovasaihoz brit tesztalanyunk, így hatékonyságban vagy épp a rendszerek integrációjában csak közel ér hozzájuk. A kategóriaközi F-Pace azonban pont emiatt tud versenyképes lenni: a konkurensekhez képest egyediségével és eleganciájával hódít, miközben más téren is közel áll hozzájuk. Aki hasonló méretű prémium SUV-ban gondolkodik, annak a normaáron 25 millióért mért F-Pace érdekes alternatíva lehet.
Előnyök: Elegáns, prémium formaterv; A külsőre tökéletesen rímelő, kiváló minőségű beltér; Prémium hangulat; Finoman működő kezelőszervek; Jó hangú, csendes, nagyon kulturált motor; Kiváló váltó; Dinamikus viselkedés; Egyediség
Hátrányok: Hátul legfeljebb átlagos lábtér; Középszerű étvágy; A konkurensekben fejlettebb az asszisztensek integrációja