Ahogy a repülőgépeken, úgy az autók esetében is válthatunk jegyet turistaosztályra vagy épp business classra – az utazás természetesen utóbbi esetében pihentetőbb, s kívánatosabb. Esetünkben a magasabb kategória bőrfoteljébe süppedhettünk bele, s noha a Lexus nagy hibrid SUV-ja már nem mai gyerek, még mindig fejet hajtunk képességei és stílusa előtt. Ezúttal a frissített, hatüléses csúcsverziót fogtuk vallatóra, ahol a pilótaülés kivételesen nem elöl csábít.

Ezúttal is minden adott, aminek egy prémium SUV-ban meg kell lennie: a finom puha matériák, a komfort, a széleskörű szolgáltatások és természetesen az elmaradhatatlan erő, amit ezúttal ma már kivételes felépítésűnek mondható motorból nyerhetünk ki. Az RX kényeztet, s teszi ezt úgy, hogy közben az út végére érve a pénztárcát sem terheli túl, az általa nyújtott komfort pedig makulátlannak mondható.

A Lexus stílusa továbbra is egyedi és jól felismerhető

Az RX modellcsalád nemrégiben frissítésen esett át, ez, illetve a pilótaüléses kivitel szolgál tesztünk apropójául. Mi pedig örömmel álltunk a feladat elébe, hiszen a japán prémium szegmens jeles képviselőjét ki ne látná vendégül szívesen. Kedves Olvasóink, kapcsolják be biztonsági öveiket, s hunyják le szemüket… relaxáló utazás következik, Lexus módra.

S hogy mit tartalmaz a gyártó legméretesebb luxus hobbiterepjárója esetében a fiatalítócsomag? A formatervezők kicsit finomítottak a megjelenésen, de a jelenlegi szériához képest a különbséget csak a legszakavatottabb szemek fogják tudni felfedezni: de a látszat hiába csal, bizony újak a fényszórók (elöl-hátul), a ködlámpák, a hűtőrács és a lökhárítók is, az összképet pedig a friss formájú 18 és 20 col közötti keréktárcsák koronázzák meg – esetünkben természetesen a legnagyobb méretű malomkerekek szerepeltek a repertoárban. Mindezeken felül két új szín került a palettára: egy bézs metál és egy zöld gyöngyház, melyekből előbbiben pompázik a hatszemélyes tesztmodell.

A megjelenésre nem lehet panasz, ahogy a LED-es fényekre sem

Ahogy már korábban említettük, ezúttal az 'L' változattal van dolgunk, de oldalról és hátulról is leginkább csak az tűnhet fel, hogy valami más. Ez nem véletlen, hiszen a mérnökök mintegy 11 centivel nyújtották meg az egyébként sem éppen kis termetű, ötajtós alapmodell hátulját, ami ezáltal veszített valamelyest az alapváltozat kissé kupé-jellegű tetővonalából – a hosszabb hátsó túlnyúlás mellett a hátsó szélvédő meredekebben áll, hogy a leghátsó sorban is legyen elég tér a fejeknek.

Az összképen ugyan oldalnézetből látszik a méretkülönbség az alapmodellhez képest, de a harmónia így sem bomlott meg, legfeljebb egy hajszállal kevésbé dinamikus képet fest az RX L, sőt, sokak szerint ez a sziluett még jobban áll a japánok nagy prémium SUV-jának. Halkan megjegyzem, magam is így gondolom, véleményem szerint a megnyújtott verzió elegánsabb, kecsesebb és markánsabb megjelenésű; még jobb tehát az összkép, mint az alapmodell esetében. Ez persze szubjektív, de az mindenképpen jó pont, ha arról kell vitatkozni, hogy az eredeti vagy a megnövelt verzió szebb-e, hiszen ez azt jelenti, hogy az átalakítás jól sikerült. Összességében tiszteletet parancsoló jelenség az úton az RX, az unalmat pedig az aktuális, egyértelműen agresszív formanyelv bevezetésével már jó ideje száműzték a Lexus szobrászmesterei – határozott, feltűnő élek és markáns tagolások teszik egyedivé az öt méter hosszú modellt.

Méretes karosszéria rejt 6 fő számára különleges utazási élményt

Ám a felhasználók, illetve a tulajdonosok szemszögéből a legnagyobb és legfontosabb újítást kétségtelenül a friss multimédiás rendszer jelenti, amely itt és most először támogatja az okostelefon-tükrözést, vagyis az Apple CarPlay és az Android Auto funkciót. Ráadásul az RX az első olyan Lexus modell, amelyben már nem csak a megszokott középkonzoli ‘egérpadszerű’ felületen keresztül, hanem érintőképernyőn keresztül is lehet irányítani az új rendszert, ami nagyban megkönnyíti a tükrözés használhatóságát. Ha már technikai újdonságok, akkor nem mehetünk el szó nélkül a különösen kifinomult kanyarfényt adó, 24 világítóegységet magába foglaló BladeScan bi-LED fényszóró mellet sem, a biztonságot pedig az éjszaka is megnövekedett "látótávolságú" gyalogosfelismerés fokozza. Előbbi esetében a kifinomult állíthatóságot és a precíz megvilágítási képet egy másodpercenként 100-as fordulaton forgó pengével valósították meg a japánok.

Noha szériában egy 8 col képátlójú érintőképernyőt kap az RX, a magasabb felszereltséggel kapható, hosszított verzióhoz már alapból a nagyobb képernyő jár, így az elérhető legmagasabb, Luxury szinten is értelemszerűen az igazán nagy, 12,3 colos kijelző trónol a középkonzol tetején. Mindezeken felül fejlődött a rendszer beszédfelismerő funkciója is. S valóban, piszkosul hiányzott már akár az érintős funkció (úgy, hogy anno a Lexus már régen érintőképernyőt használt, amikor a konkurensek még gombokkal bíbelődtek), akár az okostelefon tükrözés. Ugyanis hiába a méretes, szép felbontású panel, érthetetlen módon a rajta megjelenő elemek a menüpontokban 10 évvel ezelőtti grafikai megoldásokat idéznek. Emellett az 'egeres' kezelés (finoman szólva) sem tökéletes, hiszen a kijelzőn megjelenő virtuális gombokat nehéz megcélozni az erővisszacsatolás dacára is – ezt a macerás használatot küszöböli ki az érintős funkció.

A legfontosabb evolúciót a multimédiás renszer fejlődése jelenti

Ugyanakkor a nagy kijelzőt ügyesen kihasználták a tervezők: egyszerre két, teljesen különböző megjelenítést hívhatunk elő, így például miközben navigálunk, láthatjuk az akkumulátorok töltöttségi szintjét, mialatt a műszercsoporton a fogyasztás bűvölésével foglalhatjuk le magunkat, vagy épp a kissé régies grafikai megjelenést tartalmazó gyári felületet hatásosan maszkolhatjuk el az Android vagy épp az Apple friss megjelenésű menüjével.

Hosszított variáns révén itt sem hiányolhatják a vásárlók a harmadik sorba két különálló ülést, azonban érdekesség, hogy míg alapszinten a középső sor három férőhelyes, addig a magasabb ingyenesen két prémium fotelt kérhetünk a „pad” helyére, méghozzá pilótaülés néven, Luxury szinthez nullforintos opcióként.

Ezúttal a különleges komfortot kínáló második sor került a fókuszba

A pilótaülésekkel a helykínálat így már-már pazarlónak hat, azonban négy fő részére igazán prémium kényelmet kínál az RX, míg a leghátsó sorban a külön klímapanel, hangszórók és légbefúvók ellenére csak kistermetűeknek, gyermekeknek megfelelő a tér. A második sor üléseihez külön pohártartó és egy-egy könyöklő is jár, így a középre kényszerülő utasok járnak talán a legjobban. Persze az összkerékhajtású hibrid hajtáslánc – pontosabban fogalmazva az akkuk – helyigénye a csomagtartóból (szintén) leharap egy keveset, de az alapból 591 literes adat így sem tekinthető kompromisszumnak, különösen, hogy az ülések ledöntésével szükség esetén 1.656 literesre bővíthetjük a puttonyt.

Az utastérben még a prémium modellek között is kimagasló a minőségérzet, ami egy pillanat alatt magával ragad: puha bőrök, puha műanyagok, igényes, szép illesztések, a hab a tortán pedig minden kétséget kizáróan a tekerőkapcsolók méltóságteljes, a megszokottnál súlyosabb, mégis selymes működése. A fa mindenütt jelen van, a kormányon megjelenve már-már múltidéző elemnek hat. Mindehhez kimondottan jó aláfestést kínál a 7.1-es, 15 hangszórós Mark Levinson audiorendszer, amely kiváló színpadképpel és pazar hangzásvilággal rendelkezik, így méltán tarthatjuk az egyik legjobb prémium széria autóhifinek. Ehhez társulnak csúcsra szerelt tesztautónk gondoskodó extrái, így például a klímaberendezéssel összehangolható ülésfűtés és -szellőztetés, amely a külső hőmérsékleti és napsugárzási viszonyok függvényében vezérli az ülések hőmérsékletét.

Odabenn minden a prémium életérzést sugározza

A szolgáltatások terén könnyen a bőség zavarába kerülhetünk, noha a kategóriában mindezek már nem számítanak nagy durranásnak, hiszen a versenytársak is hasonló repertoárral rendelkeznek. Már csupán felsorolni is sok az RX által kínált opciókat, igaz, nincs ez másként a kategória többi képviselőinél sem. Ám jó hír, hogy opciónak nevezni a Lexusnál túlzás is mindet, hiszen az RX 450h L kimondottan bőséges alapfelszereltséggel érkezik. Erre bizonyíték a széria biztonsági csomag, amely tartalmazza a ráfutásgátlót, a táblafelismerőt, a véletlen sávváltásra figyelmeztetőt és az adaptív tempomatot is, amelyet felár ellenében adaptív fényszóró rendszerrel, kormányozni is képes sávtartóval, holttérfigyelővel és hátsó keresztirányú forgalomra figyelmeztető rendszerrel tehetünk teljessé.

Miközben egyes felszereltségek működése és kidolgozottsága nem hagy kívánnivalót maga után, az RX-ben néhol találhatunk elnagyolt részleteket is. A kimondottan széles szélvédőre vetített kijelző (HUD) például egy kihagyott ziccer: a legszükségesebb információkat közli velünk ugyan, ám bővítettebb tartalmat már nem jelenít meg.

Bőr, fa és fém ízléses kombinációjával töltötte meg a japán márka legnagyobb SUV-ját

Technikai fronton az átdolgozott stabilizátorok jelentik a legnagyobb újdonságot, amelyek csökkentik a karosszéria oldaldőlését és precízebbé teszik a modell kormányzását. Mindez valóban érezhető fejlődés az RX esetében, azonban a konkurensekhez képest így is puhább élményt kapunk. A kényelem tehát prioritást élvez, azonban még az erősebb stabilizátorok ellenére is érezhető mértékű az oldaldőlés – az RX bizony elvérzik a kanyarokban a sportosabb ellenfelek mellett, cserébe komfort terén az övé a fór.

Ha már Lexus, csakis hibridhajtásról lehet szó, ugyanis már hosszú évek óta ez a technika határozza meg a japán prémiummárka repertoárját. A Toyota már bő 20 éve, vagyis az első Prius óta töretlenül hisz és bízik a benzin-elektromos megoldásban, az eredmények pedig egyértelműen őket igazolják, még annak ellenére is, hogy voltak olyan modellek, amelyek nem nyerték el maradéktalanul bizalmunkat. Azonban időközben a versenytársak sem pihentek és egyre több prémium, ill. nem prémium márka mutatott be néhány tíz kilométeres elektromos hatótávú konnektoros hibrid, vagy akár teljesen elektromos modellt, amelyek egyebek mellett a zöld rendszám opciójával is csábítanak.

Amerikaias beütésekkel rendelkezik, de az európai ízlésnek is megfelel

A Lexus ezzel szemben kitart a hagyományos elrendezésű, de folyamatosan továbbfejlesztett megoldása mellett, ami mára kimondottan költséghatékonnyá vált a komponensek darabszáma és az ipar innovációja nyomán, miközben azért tudása is folyamatosan fejlődést mutat. Ezt bizonyítja, hogy az RX 450h L motorházában a belsőégésű erőforrás 'személyében' egy a 3,5 literes, V6-os szívó erőforrást tisztelhetünk, amit egy komoly elektromos rendszer támogat. A szép hangú, Atkinson-ciklusú benzinmotor 263 lóerőt szolgáltat, mindemellett pedig 335 Nm nyomaték áll rendelkezésre, miközben a rendszer elektromos részét két, együttesen 235 lóerőnyi villanymotor adja az első és a hátsó tengelynél. A hátsó tengely meghajtását különben kizárólag villanymotorra bízták a japánok, ezáltal egy relatíve egyszerű és a hétköznapokra tökéletesen megfelelő összkerékhajtást létrehozva.

A villanyos szomjat továbbra is egy 2,4 kWh kapacitású nikkel-metál-hibrid akkumulátor szolgálja ki, amelyet, ha éppen teljesen feltöltött állapotban vonunk kérdőre, úgy konstans (alacsony) sebességnél legfeljebb 3-4 kilométeres elektromos hatótávot kapunk. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a megengedett tempóval simán végiggördülhetünk egy-egy hosszabb falun vagy kisebb városon, zéró zaj és kipufogógáz kibocsátása mellett. Az elektromotorok persze generátor üzemmódban képesek visszanyerni a fékezési energiát, miközben a motor is tudja tölteni az akkukat; a rendszer mindezt úgy menedzseli, hogy a lehető leghatékonyabban működjön, és hogy a lehető legtöbbet használhassunk ki az elektromos tartalékokból.

Lassan eljár felette az idő, addig azonban egy kiváló választás a benzines hibrid modell

Az erőforrások közötti összjátékot egy fokozatmentes elven működő e-CVT váltó valósítja meg, vagyis, ha beindul a 3,5 literes szívó V6-os, akkor a gázra taposva váltás nélküli, gyors reakciójú gyorsulást tapasztalunk. Annak ellenére, hogy még kisebb tempónál is beszűrődik az utastérbe a V6-os halk gurgulázása, a CVT váltó működése nem zavaró, ugyanis a szerkezet padlógázos gyorsításnál is folyamatosan változtatja a fordulatszámot. Ennek köszönhetően a hathengeres benzinmotort kifejezetten öröm hallgatni, az egység ugyanis kellemes és magabiztos hangaláfestést biztosít a gyorsulás érzete mellé.

A gyártó szerint 8 szekundum alatt megvan a 0-100-as sprint, ami a valóságban is teljesül, noha a csendes, komfortos utastér jelentősen csillapít a dinamizmus érzetén. Dacára a 2,3 tonnás tömegnek, a 313 lóerős rendszerteljesítmény minden élethelyzetre bőségesen elegendő dinamikát biztosít. Mindemellé vegyes használatban 8-8,5 liter körüli valós fogyasztás társul, ami a rendelkezésre álló képességek szerényebb kiaknázásával tud még kevesebb lenni, hiszen normakörünkön 7,8 literrel is beérte a sok-sok tagot számláló ménes, így az RX450h semmivel sem torkosabb a konkurensek dízelmodelljeinél, miközben azoknál csendesebb, hangja élvezetesebb, nem mellesleg pedig működése tisztább.

Aki méretes hobbiterepjáróban gondolkodik, mindenképpen nézzen rá az RX családra

Aki ennél magasabb szintű dinamikára vágyik, annak nyilvánvalóan az F Sport széria nyújt megoldást, azonban annak egyúttal be is kell érnie a kisebb, ötüléses verzióval, hiszen az F Sport szint nem elérhető az 'L' változat esetében. Tesztalanyunk a 28,95 millió forintos listaáron kínált Luxury kivitel volt, amihez pluszban napfénytető és metálfényezés került bepipálásra összesen 700 ezer Ft értékben. Persze a vételár így meglehetősen magas, ám a normafelszereltségi követelményeknek eleget tevő Executive szint már józanabb, 25,5 milliós árcédulával kecsegtet.

Noha az alapmodell esetében szép számban találunk konkurenseket, a hétüléses, vagyis esetünkben a hatüléses, hosszabb verzió már leszűkíti a kört. Egy hasonlóan felszerelt, 7 ülésesre bővített Audi Q7 például kisebb teljesítményű (286 LE) dízelmotorral is mintegy 5 %-kal kerül többe és a többi német prémiummodell sem olcsóbb a négykarikás típusnál. Alternatíva lehet még a Volvo XC90, amely a 300 lovas, összkerekes B6 hajtással és a 7 üléshez szükséges Inscription vagy R-Desing szinttel, plusz a kellő extrák bepipálásával tesztalanyunkhoz hasonló listaáron hozható el. Ám mindemellett tény, hogy stílusban mind-mind eltérő, de a Lexus esetében a csendes, teljesítményigénykor kellemes orgánumú hibrid hajtáslánc és a jellegzetes prémium stílus kiváltképp csábító.

Néhány szóban

A Lexus RX450h L ezúttal sem okozott csalódást. A frissített modell hozza a kötelezőt és képes olyat mutatni egyedülálló tulajdonságaival, hogy még a hibáit is elnézzük neki. A plusz két üléssel és nagyobb csomagtérrel kecsegtető verzió a V6-os benzines és elektromos hajtás kombinációjával egy igazán kívánatos modell, amely elégedettségre ad okot mind a teljesítmény, mind a fogyasztás terén, gyönyörű motorhangjával pedig nagy piros pontot szerez. A Lexus olyan csomagot kínál tesztalanyunkkal, amely árban abszolút felveszi a versenyt a konkurenciával, ezzel nagyon is ajánlható minősítést szerelve.

Előnyök: Kellemes anyagok; Prémium összeszerelési minőség; Kényelmes utastér; V6-os benzinmotor; Fejlett opciók; Plusz két ülés

Hátrányok: A harmadik sorban szűkösebb helykínálat; A központi rendszer megjelenítése ódivatú

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek