Eddig sem ült tétlenül babérjain, de mára már bátorságot is gyűjtött a Toyota és a Lexus. A formatervezők kezei már nincsenek hátrakötve és a mérnökök is jóval többet kísérletezhetnek. Így hiába nem változott nevében, valójában minden porcikájában megújult a Lexus RX új generációja – de vajon jobb is lett?
Olykor nem árt megállni, és hátranézniA fogyasztói társadalom egyik jelszava, hogy az új mindig jobb. Valahol ez teljesen logikus, hiszen több évnyi tapasztalat, fejlesztések és a technológia fejlődése is az aktuálisabban készített produktum mellett szól. Viszont nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy az autótervezők nem csak a maguk orruk után mennek: meg kell felelniük a kormányzati előírásoknak, a marketingesek és a pénzügyesek szigorú kéréseinek, a fogyasztói igényeknek, és önmagának, a megújulás alapkövetelményének is. Így aztán, ahogy azt már többször megállapítottuk az Autó Pult hasábjain, nem minden változás hoz tényleges fejlődést is egyben. A Lexus RX esetében nem ez a helyzet.
Szinte minden részletében megújult
Ügyes formatervezői fogás a C-oszloponA tervezők a japán prémium márka nagy SUV-jának minden porcikáját átdolgozták. Ehhez pedig hozzátartozik a külső formaterv, amely mellett nem lehet szó nélkül elmenni. A tervezők ugyanis egészen bátran ugrottak előre, és miközben hátsó oldalnézetből elrejtettek valamennyit az elődök hangulatából, valójában szinte mindent átrajzoltak – a szokottnál bátrabb módon. Így kimondottan határozott élek, magasra húzott övvonal és széles vállak sugároznak dinamikát, miközben a C-oszlop különleges formai megoldásával a szükségszerűen nagydarab megjelenés helyett könnyed hangulatú végeredményt kapunk.
Nem mintha az RX kicsi lenne, sőt! Az új generáció hosszban 12 centimétert gyarapodott, amiből 5-öt a tengelytáv növekedése tesz ki. Ezzel pedig méretben a kategória felső harmadába került a Lexus versenyzője, amelyen csak a szegmens két batárja, az Audi Q7 és a Volvo XC90 képes túlnyúlni. Az 1895 mm-es szélesség viszont fajtájának legkisebb adata – mindezt viszont belül nem érezni.
Alaposan megnyúlt, de szélesebb nem lett
Lehetne tágasabb, de így is elegendőElődjéhez képest a belső tér növekedett valamennyit, a végeredmény pedig kellően szellős, és négy felnőtt fejedelmi kényelemben történő szállítására tökéletesen alkalmas – egyedül az anyósülés lábterének bal oldali beszűkülésére lehet panaszt tenni. A különösen finom bőrkárpittal rendelkező ülések hosszú távon is maximális kényelmet nyújtanak, és a hátsó üléspad állíthatósága okán mind a négy helyen személyre szabhatóak.
Az átlagnál kisebb, de mankókerék is vanA hátsó traktus különlegessége, hogy itt az ülések alá kerültek a hibrid hajtás akkumulátorai és részben emiatt is az elöl ülőknél magasabban foglalhatunk helyet – ezzel jobb kilátást és természetesebb üléspozíciót kapva. A hajtáslánc helyigénye a csomagtartóból is leharap egy keveset, de az alapból 539 literes adattal így sem tekinthető kompromisszumosnak, különösen, hogy az ülések ledöntésével szükség esetén 1,6 köbméteresre bővíthetjük.
Jó anyagok, minőségi összeállításban
Kivételesen jól szól a Mark L. rendszerA belső térben elmerülve először a kivételes minőségérzet ragad minket magával: a puha bőrök, a precíz illesztések és a jó anyagok kényelmes hangulatba ringatnak, amelyhez kimondottan jó aláfestést kínál a 7.1-es, 15 hangszórós Mark Levinson audiorendszer kiváló színpadképe és pazar hangzásvilága. Ehhez társulnak csúcsra szerelt tesztautónk gondoskodó extrái, így például a klímaberendezéssel összehangolható ülésfűtés/-szellőztetés, amely a külső hőmérsékleti és napsugárzási viszonyok tekintetében adagolja hátunk és fenekünk hűsítését vagy éppen melengetését.
A luxus hangulathoz hozzátesz a Yamaha zongorakészítő részlegén készülő, lézerrel gravírozott, alumíniummal rétegezett fabetét, és végre a személyre szabhatóság sem szenved csorbát: különböző színű bőrök és fabetétek széles választéka garantálja ízlésünk kiszolgálását, a sportostól az egészen meghitt hangulatig terjedve – erre a bővítésre már nagy szüksége volt a Lexus-nak.
Lehetett volna ilyen is - szerteágazóbbak a személyre szabási lehetőségek
Finom részletek, gazdag felszereltséggelSzolgáltatások terén könnyen a bőség zavarába kerülhetünk – már csupán felsorolni is sok az RX által kínált opciókat, igaz, nincs ez másként a kategória más képviselőinél sem. Opciónak nevezni túlzás is mindet, hiszen az RX 450h kimondottan bőséges alapfelszereltséggel érkezik. Erre bizonyíték a széria biztonsági csomag, amely tartalmazza a ráfutásgátlót, a táblafelismerőt, a véletlen sávváltásra-figyelmeztetőt, és az adaptív tempomatot is, amelyet felár ellenében adaptív fényszóró rendszerrel, kormányozni képes sávtartóval, holttérfigyelővel és hátsó keresztirányú forgalomra figyelmeztető rendszerrel tehetünk teljessé.
Miközben egyes felszereltségek működése és kidolgozottsága nem hagy kívánnivalót maga után, az RX-ben olykor találhatunk elnagyolt részleteket is. A kimondottan széles megjelenítésű szélvédőre vetített kijelző például egy kihagyott ziccer: a legszükségesebb információkat közli velünk, viszont az állandó (és felesleges) iránytű helyett jobb lett volna a navigációs iránymutatás megjelenítése, vagy a hasznosabb figyelmeztetések kijelzése. Emellett a kijelzés bizonyos motorfordulatokon berezonál, ami azért furcsa, mert az RX szigeteltsége egészen jó.
Hatalmas és szép kijelző, idejét múlt grafikával
Nem rossz, de néha nehézkes a kezelésA központi rendszer esete is hasonló: hiába ugyanis a hatalmas, 12,3 colos kijelző, ha a kiváló felbontás dacára idejét múlt grafikával töltik meg. Emellett a hanyattegeres kezelhetőség sem tökéletes: a kisebb méretű gombokat olykor nehéz megcélozni az erővisszacsatolás dacára is. Ugyanakkor legalább a nagy kijelzőt ügyesen kihasználták a tervezők: egyszerre két teljesen különböző megjelenítést hívhatunk elő, így például miközben navigálunk, láthatjuk az akkumulátorok töltöttségi szintjét, miközben a műszercsoporton a fogyasztás bűvölésével foglalhatjuk le magunkat.
A hátsó rendszer kivitelezése méltatlanA kifinomult atmoszféra arcába a hátsó, feláras kijelzők dobják leginkább a kesztyűt: az első ülések háttámlájára szerelt 7 colos egységek felbontása a múlt évezredet idézi. A ránézésre 320x240 pixeles, sápatag megjelenítésű egységeket még a mai kütyükön szocializálódott gyereklélek is megmosolyoghatja, ráadásul intuitív érintések helyett csak gombokkal vezérelhető az egység – ennél sokkal jobb és szélesebb körű használhatóságot jelent két tablet, amelyekkel még kedvezőbben is jövünk ki. Erre nem mentség az utólagos gyári kiegészítő megnevezés: egy prémium gyártó kínálatában 2016-ban nem lehet egy ilyen rendszer – sürgős átdolgozást kérünk.
Az igazi meglepetések a következő oldalon jönnek
A fenti szigorú szavakat azért nem kell túl komolyan venni: egyrészt a hibák egy részét kiküszöbölhetjük az opció elhagyásával, másrészt pedig az új Lexus RX 450h olyan erősségeket rejteget, amelyek könnyen feledtetik velünk a finom beltér bőséges szolgáltatásainak olykor megjelenő apró hiányosságait. Hogy mik ezek? Kérjük, lapozzon, és a következő oldalon kiderül!