Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

 

A Toyota bízott az első Prius sikerében, de ekkor még maga sem gondolta volna, hogy a hibrid ekkora siker lesz, és a világ legnagyobb autógyártójává avatja a japán óriást. Azóta viszont elszállt néhány évtized, a technológia fejlődött, így azt gondolhatjuk, hogy a teljes hibrid hajtáslánc a konnektorról tölthető, zöld rendszámos hibridek fényében elavultnak hat. De ne tegyük!

Megszokott hibrid rendszer, erősebb benzinesselA Lexus hagyományos elrendezésű, de folyamatosan továbbfejlesztett megoldása ugyanis mára kimondottan költséghatékonnyá vált, miközben tudása folyamatosan fejlődik. Ezt bizonyítja, hogy az RX 450h új generációjához a 3,5 literes, V6-os szívómotort, valamint az elektromos rendszert is átdolgozták a tervezők. Utóbbi 14 lóerővel lett erősebb, így immár 263 lóerőt szolgáltat, mellé pedig az eddigi 317 helyett 335 Nm nyomatékot állít hadirendbe, 4800 helyett 4600-nál – vagyis hasonló dinamikához alacsonyabb fordulatszám szükséges. Vagyis csendesebb lett a nagy SUV működése, miközben nagyobb dinamikai tartalék áll rendelkezésre.

Hátul kizárólag elektromotorral hajt

A megszokott alapelvet követi - galériaAz elektromotorok is megújultak: az összesen 235 lóerőnyi teljesítményből a hátsó tengely hajtására (melyet kizárólag villanyosan valósítottak meg a tervezők) 68 lóerő jut. Viszont ez mutatja, hogy továbbra sem vérbeli terepjáró az RX, de erre nem is mutatkozik nagy igény a kategóriában – a biztos tapadáshoz pedig már ez is elegendő. A villanyos szomjat továbbra is egy 2,4 kWh-s nikkel-metál-hibrid akkumulátor szolgálja ki, amelyet ha éppen teljesen feltöltött állapotban vonjuk kérdőre, úgy 4 kilométeres elektromos hatótávot kapunk.

Gombnyomásra fordulatszámmérőt is előhívhatunkA gyakorlatban semmit sem változott a Toyota/Lexus hibridezés mikéntje és lényege: az elektromotorok generátor üzemmódban képesek visszanyerni a fékezési energiát, miközben a motor is tudja tölteni az akkukat. A rendszer pedig ezt úgy menedzseli, hogy a lehető leghatékonyabban működjön és hogy a lehető legtöbbet használhassunk ki az elektromos tartalékokból. Utóbbi lassabb tempónál áll rendelkezésre, és kb. 65 km/h-s sebességig képes önálló működésre – vagyis tudása városban bőven elegendő.

A CVT váltó dacára kellmes hangaláfestést kapunk

Jó reakciók és rángatásmentességAz erőforrások közötti összjátékot pedig egy fokozatmentes elven működő automataváltó valósítja meg, vagyis, ha beindul a 3,5 literes szívó V6, akkor a gázra taposva váltás nélküli, gyors reakciójú gyorsulást tapasztalunk. Annak ellenére, hogy még kisebb tempónál is beszűrődik a V6-os halk gurgulázása az utastérbe (amely magas fordulaton egészen szívmelengetővé válik), a CVT váltó működése nem zavaró, ugyanis az padlógázas gyorsításnál is folyamatosan változtatja a fordulatszámot.

Valószínűleg a hajtás kímélése érdekében 120 km/h-s tempóig nem is történik meg a benzinmotor teljes erejének lehívása. Az állórajtot követően úgy 4000-es fordulatra áll be a rendszer, amelyet autópályás tempóig gyorsulva folyamatosan növel, érezhetően fokozva a dinamikát. Így aztán a gyári adatoknál is jobb, 7,5 másodpercre mért 0-100-as sprint bőven elegendő értékénél is erősebbnek érződik az RX valós használat, pl. előzések közben – lazán letagadhatja a teli tankkal, vezetővel 2,3 tonnás tömegét.

A gyári adatoknál gyorsabb, de igazán 100 felett mutatja ki a foga fehérjét

Jól súlyozott és egészen pontos a kormányzásUtóbbi állítás ráadásul nem csak egyenes vonalú mozgásra vonatkozik: a Lexus nagy SUV-ja ugyanis kimondottan dinamikusan vezethető a kategória határain belül. Ehhez aktívan hozzájárul a precíz, jól súlyozott kormányzás, melyhez úgy hangolták a menetdinamikai rendszereket a japánok, hogy a fizika korlátain belül tempótól függetlenül arra megy az RX, amerre kormányozzuk. A feláras adaptív futómű sport állásában egészen kevés oldaldőléssel gyűjthetünk fokozott magabiztosságot, a hatalmas tömeg ellenére pedig egészen semlegesen képes fordulni a típus. Nem kertelünk: a józan SUV kategória legélvezetesebben vezethető autóját alkották meg a Lexusnál, mindezt irreális méretű abroncsok nélkül. Erre ráadásul még egy lapáttal rátehet az F Sport kivitel még sportosabbra hangolt adaptív csillapítása.

A kissé feszes rugózás és a 20 colosok duója rontja a kényelmetSajnos a tesztelt Luxury kivitelnél áldozatot is kér ez a fajta dinamizmus: az RX 450h feszesebb annál, amelyet a nyugodt hajtáslánc és a luxus hangulat alapján várnánk. Persze ebben a nagy kerékjáratok alatt szinte eltűnő 20 colos kerekek is ludasak, de a nagyobb úthibákon bizony meglepően erősen fel tud ütni a SUV, és a kisebb egyenetlenségek is sokszor beszűrődnek az utastérbe. Mindezért kapunk a másik oldalon, mégis talán jól jött volna egy komfortosabb, lágyabb hangolás, különösen, hogy a sportos ügyfelek valószínűleg úgy is az F Sport kivitelt választják.

Jó egyensúlyban - ha nem is gyors, a kategória egyik legélvezetesebb autója

Fogyasztás terén kimondottan nagy meglepetéssel szolgált az RX 450h, igaz, nem akkorával, mint ahogy azt a teljesen irreális gyári adatok (5,5 l/100 km) ígérték. Normakörünk alapján ugyanis a típus az Autó Pult fennállásának legtakarékosabb nagyméretű, hathengeres SUV-ja lett, méghozzá, nem is kevéssel. A kereken 7 literes normakör a méretek és a 313 lóerős összteljesítmény tekintetében több mint szimpatikus, és a háromliteres dízel német konkurensekre legalább fél litert pirít rá.

A hibrid hajtás sajátosságainak köszönhetően egyébként autópályán fogyaszt legtöbbet a japán: a 8,5 literes adat viszont így is kimondottan szimpatikus, amely a jó légellenállás és az épeszű szélességű (235 mm) kerekek mellett a hosszú áttétel eredménye. 130 km/h-s tempónál mindössze 1700-at forog a V6-os, amely a zajszintre is jótékony hatással van. Olyannyira, hogy szabályos autópálya-tempónál 63 dB-es zajszintet regisztráltunk, ami bizony egyértelműen luxusautós eredmény. Ebben is kitűnik az RX: egyetlen másik SUV se képes ennyire csendes futásra, beleértve a luxuskategóriába kacsintgató Range Rovert vagy Porsche Cayenne-t. Érdekesség, hogy a kivételes zajszigetelés és csendesség hatására a futómű munkája hangosnak hathat – de az önmagában nem zajos, csak éppen kitűnik a szinte némára tompított futás szintjéből.

Áramvonalas - emiatt is keveset fogyaszt, s nem mellesleg a kategória leghalkabb autója

A fogyasztásra visszatérve külön előny, hogy a tempót emelve sem ugrik meg jelentősen az étvágy, amelyet az is bizonyít, hogy az 1000 kilométeres tesztút során 7,7 literes vegyes étvágyat regisztráltunk, és bizony kis odafigyeléssel még a fővárosi közlekedésben is elvoltunk ennyiből.

A Lexus RX tehát takarékosan bánik pénztárcákkal, de még el sem árultuk, hogy mennyire. A hibrid hajtás miatt ugyanis például a fékek jóval kisebb terhelésnek vannak kitéve, így ritkábban kell betétet és tárcsát cserélnünk, valamint a 235-ös abroncsok cseréje is kedvezőbb, mint a mellesleg kevésbé élvezetesen vezethető konkurensek sokszor 275-285 mm-es 20 colos úthengereinek pótlása.

Fényesen csilloghat: ár-érték arányban a kategória élén

Ráadásul árak tekintetében is kimondottan jól áll az RX, különösen, ha hozzávesszük a jó értéktartást is. Tesztautónk 23,4 milliós ára elsőre riasztó lehet, de ne feledjük, hogy ez az abszolút csúcsra szerelt verzió, amelynek megfelelői a német konkurenseknél 30 millió felett indulnak. Csaknem 25%-kal kedvezőbb a németeknélReálisabb a normafelszereltségi szintünkhöz közelebb álló tejben-vajban fürösztő közepes szintet nézni, amellyel 20 millió forint az RX 450h alapára. Emellé ugyanígy felszerelve, háromliteres dízelmotorral nézve az Audi Q7/BMW X5/Mercedes GLE trió 24,5-24,9 milliós áron sorakozik fel – a 25 százalékos különbség pedig felettébb hatalmas, és még jobb alkuval sem orvosolható teljesen. A kedvezőbb konkurensek közül válogatva a Jeep Grand Cherokee hasonló felszereltséggel 21,5 millióért, a Volvo XC90 pedig 21,2 millióért győzköd minket (utóbbi kétliteres, 235 lóerős dízellel). Szerényebb tudással, de jó ár-érték aránnyal küzd még a lassan kifutó Infiniti QX70 (16,7 millió). Ha pedig a konnektoros hibrid konkurenciát nézzük, az olló még nagyobbra nyílik, legyen az Volvo vagy BMW.

A teljes körű felsorolás nem véletlen: mindez azt bizonyítja, hogy a Lexus RX ár-érték arányban kiváló ajánlatot tesz le az asztalra, mindezt úgy, hogy némely tekintetben (vezethetőség, csendesség) kategóriatársai fölé tud emelkedni. Első pillantásra saját magát kívánja megszorongatni a 450h hajtásláncnál két millióval olcsóbb kétliteres benzines turbómotorral, ám a 200t hajtáslánc még a régebbi formájában képviselteti magát, 238 lóerővel és hatos automatával, a látszólag nagy különbséget pedig a hibrid jobb fogyasztásával és használati költségeivel azért alaposan tudjuk majd apasztani.

Néhány szóban

Örömmel üdvözöljük a luxus SUV kategória ár-érték bajnokát! Az új Lexus RX 450h ráadásul teljes méltósággal ülhet fel a képzeletbeli trónra, ugyanis nem csak kedvező költségeivel érdemelte ki a címet, hanem bizonyos tekintetben (vezethetőség, zajszint, fogyasztás) bizony a konkurensei fölé emelkedik. A néhány opció kissé elnagyolt kidolgozása, valamint az átlagosnál kisebb beltér azért megnehezíti a választást, de a fenti pozitívumok a kifinomult hangulattal karöltve ezért bőven kárpótolhatnak.

Előnyök: Minőségi kidolgozás, fejlett felszereltségekkel; Kimondottan alacsony zajszint; Dízeleket megszégyenítő fogyasztás; Élvezetes vezethetőség (jó kormányzás és egyensúly); Jó alapfelszereltség; Kiváló ár-érték arány

Hátrányok: A konkurensek belül valamivel nagyobbak; A gyári adatoktól elmaradó fogyasztás; Feszes futóműhangolás; Némelyik felszereltség kidolgozása elnagyolt

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek