A tavaly debütált Volvo V60-ra könnyű rákívánni, hiszen a svédek középkategóriás puttonyosában minden megvan, amiért a Volvókat kedveljük, a formatervezők pedig olyan ütős dizájnnal koronázták meg a csomagot, aminek nem könnyű ellenállni. Ráadásul az új V60 – elődjével ellentétben – végre nem csak elöl, de hátul is kényezteti utasait, az autó ugyanis kívül-belül nagyot nőtt. Ezúttal a legkívánatosabb verziót, a plug-in hibrid V60 T8 Twin Engine modellt teszteltük.

Elölnézetből a zöld rendszámon kívül semmi nem utal a V60 konnektoros hibridségére – galéria

A Volvo V60 kínálatának krémje, vagyis a zöld rendszám ‘viselésére’ jogosult, konnektorról is tölthető, T8 Twin Engine névre keresztelt hibridvariáns múlt hétfőn érkezett hozzánk és abban a megtiszteltetésben volt részünk, hogy elsőként próbálhattuk ki a sportos R-Design felszereltségű, dögös kék színben pompázó tesztautót, ami annyira belopta magát a szívembe, hogy igencsak fájt visszaadni ma délelőtt.

A közös élményeket fokozta, hogy egy szép mátrai családi hétvégét töltöttünk együtt a V60-nal. „Ha én gazdag lennék…“, bizony befizetnék egy ilyen Volvóra, ám az autó bő 17 millió forintos indulóára sajnos közel sem képez metszetet anyagi lehetőségeinkkel. De akik megtehetik, hogy ilyen árszinten válasszanak maguknak vagy cégüknek négykerekűt, nem tesznek rossz lóra a svédek büszkeségével.

Nincs kívánatosabb és érdekesebb Volvo V60 a T8 Twin Engine változatnál – galéria

Tekintettel arra, hogy az aktuális, második generációs V60-ról már számos alkalommal írtunk, nem kívánom ‘végigzonrogázni’ a szokásos aspektusokat, a T8 Twin Engine modellváltozat ugyanis a hajtásláncot leszámítva gyakorlatilag minden tekintetben megegyezik az eddig bemutatott egyszerűbb változatokkal.

Lapozzanak tehát vissza bátran, ha még többet olvasnának a Volvo V60-ról: a hazai bemutatóról ide, a nemzetközi menetpróbáról ide, a 310 lóerős benzines T6 AWD tesztautóról ide, a 190 lóerős dízel D4 tesztautóról pedig ide kattintva olvashatnak részletesen. És akkor nézzük, hogy miben is más a T8 Twin Engine, mint a többi V60.

Összesen 390 lóerő lakozik itt – 303 benzines lóerő elöl, 87 'villanyos' pedig hátul hajt

Azok számára, akik követik a svédek újdonságait az elmúlt években, a konnektoros hibrid V60 T8 nem fog meglepetéssel szolgálni, lemezei alatt ugyanis a márka eddigi (XC90, S90, V90, XC60) T8 hibridjeiben látott technológia bújik meg.

Csupán annyi a változás, hogy a benzinmotor időközben kicsit gyengébb lett, vélhetően a legújabb károsanyag-kibocsátási normáknak való megfelelést szolgáló benzines részecskeszűrő beépítése révén: a 2-literes, 4-hengeres, egy kompresszorral és egy turbófeltöltővel is lélegeztetett erőforrás a korábbi 320 helyett 303 lóerőt teljesít, de őszintén szólva így is szinte feleslegesen erős. A 400 Nm-es maximális forgatónyomaték nem változott, az erőt pedig az Aisin-féle 8-fokozatú bolygóműves automata továbbítja az első kerekek felé.

A forma csillagos ötös, akárcsak a dögös kék szín és a műszaki tartalom – galéria

A feltöltött benzinmotort egy, a hátsó tengely előtt elhelyezett villanymotor egészíti ki, amely akár 87 lóerőt és 240 Nm-t bocsát a vezető rendelkezésére – ezért hívják hát Twin Engine-nek a hajtást a svédek. Mivel a villanymotor a hátsó kerekeket hajtja, máris adott a benzines-elektromos összkerékhajtás (AWD), a két motor ereje pedig összeadódik, így együttesen akár 390 lóerőt és 640 Nm-t biztosít a rendszer. Mondanunk sem kell, ez rengeteg, amit kiválóan bizonyít például az 5 másodpercen belüli 0-100 km/h-s sprintidő is.

A ‘csomagot’ egy 10,4 kWh kapacitású lítium-ionos akkumulátor teszi teljessé, aminek különlegessége, hogy a legtöbb konnektoros hibriddel ellentétben nem a csomagtér padlója alatt, hanem a kardánalagútban kapott helyet, ezáltal pedig a jól használható csomagtér pontosan akkora maradhatott, mint a többi V60 esetében.

Semmi kompromisszumot nem igényel a T8 Twin Engine hajtáslánc – galéria

Ez alapvetően annyit tesz, hogy a V60 T8 abszolút semmi kompromisszumot nem igényel, hiszen utas- és csomagtere pontosan akkora, mint a többi V60-é. És hogy mire elég a 10,4 kWh-s akku? Városi körülmények között így tavasszal – ami ideális körülményeket jelent az akku számára – a valóságban 40-45 tisztán elektromos kilométer megtételére, ami kimondottan korrektnek számít a műfajban.

A 47-49 km-es gyári adatot nagyon óvatos és okos vezetéssel sem sikerült elérnünk, de a városi ingázások lebonyolításához a 40-45 km is bőven elegendő. A töltés az áramerősség függvényében (6-16 A) 3 és 7 óra között változhat – otthoni körülmények között, mondjuk 10 A esetén kb. öt órát vesz igénybe egy teletöltés – és a nyilvános töltés is lehetséges.

4-6 óra alatt otthonról is feltölthetjük az akkut, ami 40-45 elektromos km-re 'elegendő'

Apropó, van egy jó hírünk a hatótáv kapcsán: a Volvo néhány hete bejelentette, hogy új, nagyobb kapacitású akkut kapnak a T6/T8 Twin Engine hibridmodellek, aminek köszönhetően elektromos hatótávolságuk körülbelül 15 százalékkal nagyobb lesz.

Ez azt jelenti, hogy az új akkuval elérheti, sőt, kicsivel akár meg is haladhatja az 50 km-t a V60 T8 tisztán elektromos városi hatótávolsága. Tudni érdemes, hogy a mostantól rendelt konnektoros hibrid Volvókat a gyártó már az új, nagyobb akkuval szereli, tehát Tekintettel arra, hogy elektromosan 125 (sőt, az autó órája szerint akár 128) km/h-ig lehet közlekedni, országúton vagy autópályán sem jelent gondot a ‘villanyautózás’, ám érdemes lehet inkább a városi közlekedéshez tartogatni a töltést.

A hátsó sorban is tágas és kényelmes a V60 – galéria

Erre van mód: a központi érintőképernyőn ki lehet választani egy olyan opciót, amivel a rendszer a funkció kikapcsolásáig megtartja az aktuális töltöttségi szintet, továbbá olyan opció is akad, hogy a benzinmotor (mondjuk autópályázáskor) töltse az akkut annak érdekében, hogy aztán később – mondjuk a városi forgalomban – elektromosan autózhassunk. Ezeken kívül további öt vezetési mód áll rendelkezésre, amelyek között a középkonzoli üzemmódválasztóval kapcsolgathatunk.

A Pure a leghatékonyabb, a Hybrid a normál állás, a Dynamic a sportos vezetést szolgálja a maximális rendszerteljesítményt rendelkezésre állítva, az AWD pedig állandó összkerékhajtást biztosít – utóbbi kettő esetén a benzinmotor folyamatosan dolgozik, vagyis ilyenkor nincs tisztán elektromos autózás. Az ötödik állás a személyre szabható Individual, számos beállítási opcióval.

Az akkumulátor a kardánalagútban van, így nem vesz el helyet a csomagtérből – galéria

Amint azt már fentebb említettem, a menetteljesítményeket kár is hosszasan ecsetelni, a V60 T8 megy, mint a távirat; minden forgalmi szituációt gyerekjáték vele megoldani, a gyorsulás nagyon jó, az (elektromos) összkerékhajtás pedig közel 130 km/h-s sebességig áll rendelkezésre. Magasabb sebességtartományokban is gyönyörűen húz az autó, a két motor pedig kiválóan összedolgozik, semmi zavaró nincs a rendszer működésében.

Elektromos üzemmódban élvezetes a hangtalan autózás és jó érzés, hogy ilyenkor nem szennyezzük a környezetet. Meglepődve konstatáltam, hogy a V60 elektromosan felküzdötte magát Mátrafüredről egészen a Kékes felső parkolójáig (mégpedig öt személlyel), vagyis még a legfelső, igazán meredek szakaszon sem volt szükség a benzines segítségre. Továbbá remek érzés volt, hogy mivel a hotelben tudtuk tölteni az autót, a Mátrában szinte az egész hétvégén elektromosan autóztunk, kicsit kímélve a környezetet.

Szokásos V60 belső, sportos (R-Design) konfigurációban – galéria

A másik oldalon viszont tudni érdemes, hogy csak akkor van értelme a Twin Engine változatnak, ha egyfelől rendszeresen tudjuk tölteni az autót, másrészt pedig ha kihasználjuk az elektromos hajtást – mondjuk napi szintű városi/elővárosi ingázáshoz –, továbbá a zöld rendszám előnyeit, például a számos városban kiélvezhető ingyenes parkolást.

Hogy miért? Mert üres akkukkal nem tud csodát az autó, ha pedig nem tudjuk napi szinten kiélvezni az elektromos hajtás előnyeit, akkor kár cipelni a rendszer jelentős plusz súlyát, továbbá kifizetni a magas vételárat. Az sem kérdés, hogy azoknak sem való igazán a T8, akik rendszeresen hosszabb távokon autópályáznak, ilyen felhasználási szokások esetén ugyanis továbbra sincs párja a dízelmotornak. Szerencsére a V60-hoz egy 150 és egy 190 lóerős hatékony dízelmotor is rendelkezésre áll ilyen (főként autópályás) felhasználásra.

Nagyon jó hajtáslánc a T8 Twin Engine, de nem mindenkinek ez a legjobb – galéria

Amennyiben mégis autópályára ‘tévedünk’ a Volvo V60 T8 Twin Engine változatával, üres akkuk esetén szabályos autópálya-tempónál 8 liter körüli étvággyal számolhatunk 100 km-enként, aminél bizony már láttunk jobbat, de nem szabad elfelejteni, hogy nem ez a modell saját vadászterülete, hiszen itt gyakorlatilag folyamatosan dolgozik egy bő 300 lóerős benzinmotor, aminek egy nem éppen kicsi, cserébe viszont a hibridrendszer miatt nagyon nehéz, üresen két tonnánál súlyosabb testet kell cipelnie.

Ehhez képest nem is rossz a rendszer hatékonysága, a mindennapi használat szempontjából pedig jó hír, hogy a legtöbb hasonló felépítésű konnektoros hibriddel ellentétben a V60 T8 normális méretű, 60 literes benzintankot kapott, így autópályázáskor sem szükséges túl gyakran tankolni.

Érződik rajta, hogy nehéz (üresen is 2 tonnát nyom), de így is dinamikus – galéria

A jelentős tömeget nem meglepő módon nem képes elrejteni az autó: főként szűk kanyarokban érződik a plusz súly mondjuk a 310 lovas, pusztán benzines V60 T6 AWD kivitelhez képest, ami jóval dinamikusabb volt egy-egy sportosan abszolvált szerpentinezés során.

A futómű viszont a 19 colos kerekek ellenére teljesen elfogadható rugózási komfortot biztosít, persze a kisebb, 18 colos kerékszett józanabb választás. Állítható futóművet a hibridverzióhoz sajnos felár ellenében sem lehet választani (illetve sportfutómű sincs hozzá, de ez nem is hiányzik). A fáradhatatlan fékrendszert a tervezők a nagy tömeghez és a komoly menetteljesítményekhez méretezték, aminek hátránya, hogy az óriási első tárcsák miatt 18 colnál kisebb átmérőjű kerekek nem kerülhetnek az autóra.

Megérdemli a zöld rendszámot – galéria

Az új Volvo V60 T8 Twin Engine összességében rendkívül kívánatos négykerekű lett, ám az autó ára sajnos ínyencválasztássá teszi a modellt: az indulóár 17,3 millió forint, ami azt jelenti, hogy még a 310 lóerős, összkerékhajtású (és szintén automataváltós) benzines T6-nál is drágább 2,1 millióval. Igen ám, de kicsit érdemes számolgatni: tekintettel arra, hogy a hibridre nincs cégautó adó, a T6-hoz képest havi 22 ezer forintot spórolhatunk meg a T8-cal, ami 5 évre nézve már önmagában is több, mint 1,3 millió, ráadásul a T8-hoz például álló helyzeti fűtés is jár, ami a T6-hoz további közel félmillió forintot kóstál.

Ha ezeket összeadjuk, már alig 300 ezer forint marad a különbség, amit pillanatok alatt visszahoz a T8 sokkal alacsonyabb étvágya, az ingyenes parkolás pedig hab a tortán. Különben a T8 alapfelszereltsége igencsak magas, de azért még bőven lehet extrázgatni, amit kiválóan jelez tesztautónk 22 millió forintos listaára.

17,3 millió forinttól indul a V60 T8 Twin Engine változata – nagyon drága, de nagyon jó autó

Megvásárolnák a hibrid Volvo V60-at, de kicsit sokallják a 17,3 milliós indulóárat? Akkor várják meg az azonos elemekből építkező T6 Twin Engine változatot, ami ősszel érkezik az új S60/V60 testvérpárhoz, mégpedig nyilván olcsóbban, mint a T8 – de egyelőre ismeretlen alapáron. Ez esetben a változatlan elektromos rendszerhez, illetve akkuhoz 390 lóerő és 640 Nm helyett 340 lóerő és 590 Nm társul, ami még mindig sokkal több az elégségesnél, így mi mindenképp a T6-ra szavaznánk.

És a konkurensek? Rövidesen lesznek, de egyelőre ‘alszanak’: a Mercedes-Benz C-osztályból és az új 3-as BMW-ből még nem rendelhető a konnektoros hibrid variáns, vagyis a prémium középkategóriában a Volvo V60 T8 Twin Engine egyelőre egyeduralkodó. A helyzeti előny és a szerva tehát a svédeknél van.

Néhány hónap múlva megjelenik a kicsit szerényebb T6 Twin Engine hajtás is, kicsit olcsóbban – galéria

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek