Jó látni, ahogy a Volvo szárnyal, mióta a svédek bemutatták az XC90 második generációját; némi költői túlzással az új XC90 óta az összes modell arannyá változott, gondoljunk csak az S90/V90/V90 CC sorozatra, az XC60-ra, az XC40-re, ami az Év Autója lett, vagy akár aktuális tesztünk főszereplőjére, a V60-ra. Sokan féltették a márkát, amikor ismertté vált, hogy a Volvo teljesen kínai kézbe került, azonban a tőkeerős tulajdonos előtt le a kalappal, hiszen a befektető felismerte, hogy ha a pénzt nem kímélve szabad kezet ad a márka remek tervezőinek, a befektetett idő, energia és tőke megtérül. Így is lett: az új generációs svédeket viszik, mint a cukrot.
Néhányan rendszeresen kritikával illetik a Volvókat az ‘egyenarcúság’ miatt. Tény, hogy nagyon hasonló formai megoldásokat láthatunk az összes aktuális típuson, mindemellett azonban a dizájn kivétel nélkül nagyon ütős, az pedig külön jó hír, hogy a csúcskategóriás típusok technikáját a kisebb szériák is megkapják. A 60-asok például a méretkülönbségeket leszámítva szinte ugyan azt tudják, mint a 90-esek, kis túlzással csak annyi a különbség, hogy minden 90-eshez szériában jár a márka zseniális, követési távolságot tartó tempomattal is kiegészített asszisztens csomagja, miközben a 60-asok arzenálja egy picit szerényebb alapesetben, igaz, felár ellenében mindent megkaphatnak a vásárlók, sőt, az asszisztensek jelenleg itt a legfejlettebbek. A remekül működő autonóm funkciókat (is) hosszasan volt lehetőségünk tesztelni, hiszen bő 1.500 km-t abszolváltunk csodaszép, minden zsírral megkent 310 lóerős, összkerékhajtású V60 T6 AWD tesztautónkkal.
A prémium középkategória legnagyobb és egyben (egyik) legszebb kombija az új Volvo V60
Hogy milyen lett a V60? A külsőről nem igazán tudunk újat mondani, hiszen a Volvo legújabb, jellegzetes formanyelve köszön vissza a modellen, ami így tulajdonképpen egy kicsinyített V90 lett – már csak a padlólemez egyezése okán is. Egyedül az első fényszóró lett valamivel egyedibb, amelynek LED-es nappalai menetfénye (vagy más néven Thor kalapácsa) túlnyúlik némileg a lámpatesten, akárcsak a XC60 esetében – ám nem éri el a hűtőrácsot, ahogyan teszi azt az emelt hasmagasságú testvérnél. Hátul is vannak eltérések a nagyobb kombihoz képest, ugyanis rövidebb felépítése okán a hátsó szélvédő valamivel meredekebb, mint a V90-nél.
Bár nem ingünk a szubjektivitás, szerintünk a formaterv összességében még a szintén igencsak tetszetős V90-énél is jobban sikerült, és bárkit megkérdeztünk, mindenki határozottan úgy gondolta, hogy a kategória, és egyben a piac egyik legszemrevalóbb puttonyos autója a második generációs V60.
Első ízben a benzines csúcsmodell járt nálunk, 310 lóerővel és összkerékhajtással
Az újdonság 4,76 méteres hosszával (+133 mm) és 2,87 méteres tengelytávjával (+96 mm) jóval nagyobb az elődnél, még akkor is, ha 16 mm-rel csökkent a szélesség és 37 mm-rel a magasság. Ezt különösen a hátsó lábtér és a csomagtartó tekintetében lehet tetten érni – mindkét területen a kategória egyik legkisebb tagja volt az előd, ám most megfordul a mérce: az új V60 képében a prémium középkategória leghosszabb és legszélesebb kombiját köszönthetjük. Mindez meglátszik a belső méreteken is: elöl eddig sem volt gond, ám még szélesebb lett a modell, hátul pedig összehasonlíthatatlanul nagyobb a hely: a térdtávolság nagyságrendekkel nagyobb lett, sőt, 20 százalékkal nagyobb, mint az utolsó V70-nél volt.
Négy, akár 1,9 méter magas felnőtt is gond nélkül helyet talál a modellben, és a fejtérrel sem lesz gond, ugyanis a hátsó üléspad egészen mélyen helyezkedik el. Szerencsére ez nem teljesen megy a kényelem rovására, ugyanis az ülőlapok meredeksége megfelelő, így is kellő alátámasztást kínálnak. Az ötödik utasnak már nincs ilyen jó dolga, hiszen a középső hátsó ülés kissé szűk és kemény tömésű, de a konkurensek is határozottan négyszemélyesek, az ötödik hely amolyan ‘plusz egy’.
A formaterv csillagos ötös, a technika pedig a felsőkategóriából érkezett – Volvo V60 T6 AWD (2018) galéria
Említést érdemel a csomagtér is, ami egy kombi esetében abszolút nem elhanyagolható szempont. Az alapból 529 literes tér majd’ 100 literrel nagyobb, mint a kifutó V60 esetében, de átlagosan hét százalékkal nagyobb a német prémium trió versenyzőinél is. A hátsó ülések ledöntésével egyébként 1,36 köbméteres helyet kapunk, ami viszont alatti. Viszont kapunk sok praktikus csomagtérrendezőt, például egy felhajtható elválasztót, valamint bőven tehetünk dolgokat a padló síkja alá is, igaz, a padló alatti űrt tesztautónk esetében a pótkerék foglalta el.
A papíron szereplő 529 liter tisztességes, ám tudni érdemes, hogy ezek nem a ‘régi literek’: privát családi autónk egy 2005-ös, második generációs V70-es Volvo (ami 5 centivel rövidebb és keskenyebb az új V60-nál), melynek papíron csak 485 literes alaphelyzetben a csomagtartója, nem pedig 529, a valóságban azonban jóval tágasabb a régi, persze sokkal kevésbé szemrevaló V70 hátsója. Jó kérdés tehát, hogy miként jött ki az 529 literes érték, ám hozzátenném, hogy nem csak a Volvo, hanem mindenki más ‘füllent’, és a kategóriatársakénál tényleg nagyobb a V60.
A 2-literes, 4-hengeres benzinmotort turbófeltöltő és kompresszor juttatja 310 lóerőhöz
A beltérben is az immár jól ismert formák várják az utasokat: a Volvo jellegzetes, függőleges tájolású multimédiás rendszere – ami ismeri az Android Auto és Apple CarPlay funkciókat is – és az azt közrefogó légbefúvók, a digitális műszerfal, az ismerős kormány és ülések mind-mind a testvérekből érkeztek. A tesztautóban a legszuperebb, millió irányban állítható, ráadásul extra finom bőrrel borított méretes első ülések kaptak helyet, amelyekben a Budapest-Prága távolság is sokkal inkább pihentető, mintsem fárasztó volt.
Márkatársaihoz hasonlóan a V60 is minőségi anyagokból építkezik és otthonos, komfortos körülményeket biztosít az utasok számára. Az anyagminőség egészen jó, mint ahogy a konfigurációs lehetőségek is bőségesek. A V60 minden porcikájából sugárzik tehát a minőség, és ahogy a Volvótól már régóta megszoktuk, szinte nappali hangulata van az enteriőrnek.
Belül sincs új a nap alatt, a minőség és a kényelem viszont első osztályú – galéria
Természetesen az extrák terén is a megszokott felhozatallal számolhatunk, de azért ennyire nem fulladt unalomba a Volvo a fejlesztések során, így számos finomság ünnepelte premierjét a modellben. Ilyen például az alap, és a csúcs Bowers & Wilkins hifit összekötő, időközben a 90-es szériához is elérhetővé vált Harman Kardon hifi. A 14 hangszórós, különálló mélynyomóval rendelkező rendszer 272 ezer forintos árával jóval barátságosabb extra, mint a bő egymilliós, 19 hangszórós csúcshifi, ami tesztautónkban szólaltatott meg gyönyörű dallamokat, de mi biztosan beérnénk a sokkal olcsóbb, de nem sokkal gyengébb hangzású Harman Kardonnal.
Nagyon szépen szól a 'puccos' csúcshifi, de bő 1 millió forint talán kicsit túlzás érte...
Volvóról lévén szó, a biztonság mellett sem mehetünk el szó nélkül; egyetlen kategóriatárs sem kínál annyi aktív és passzív biztonsági tételt, mint a V60. Szériában van automatikus fékezés (minden sebességnél), útelhagyást megakadályozó rendszer, nagytestű állatokat észlelő automatikus fékfunkció, közlekedési táblafelismerés, ütközéselkerülés 60 km/h-ig, kormányzási rásegítés, valamint a Volvónál újdonságként egy frontális ütközést elkerülő rendszer is. Opcionálisan mindezt ‘félvezető’ Pilot Assist rendszerrel (távtartó tempomat plusz sávközépen tartás), emelt fényerejű, adaptív LED-es fényszórókkal, valamint holttérfigyelővel lehet kiegészíteni, továbbá nem csak figyelmeztet a rendszer a hátsó keresztirányú forgalomra, de vész esetén ütközés előtt meg is állítja az autót. A továbbfejlesztett Pilot Assist tényleg ügyesebb, mint például az XC60 esetében: precízebben tartja 139 km/h-ig a sáv közepén az autót és a kanyargós autópályákon olykor egészen éles íveket is bevett.
Gyönyörűek a 19 colos felnik, de az állítható futómű jól jött volna – galéria
A többi új generációs Volvóhoz hasonlóan a motorpaletta kizárólag a Volvo négyhengeres egységeiből áll. T6 AWD tesztautónk motorházteteje alatt – ami a kínálat csúcsmodellje benzines fronton, vagyis a bivalyerős konnektoros hibrideket figyelmen kívül hagyva – a kétliteres turbós-kompresszoros erőforrás kizárólag 8-fokozatú Aisin automataváltóval és összkerékhajtással áll az ügyfelek rendelkezésére, 14,4 millió forintos indulóáron, vagyis azonos felszereltség esetén a 250 lovas, simán ‘csak’ turbós, fronthajtású T5-nél 1,7 millió forinttal drágábban.
A motor 310 lóerőt és 400 Nm-t bocsát a sofőr rendelkezésére, aminek köszönhetően 6 másodperc alatt elérhetjük a 100 km/h-s sebességet. Mondanunk sem kell, ez az erő mindenre elég a hétköznapokban: egy-egy előzést pillanatok alatt tudhatunk le vele, a ‘nyolcas’ automata pedig ügyesen választja ki a megfelelő fokozatot mindehhez. Ráadásul a hangaláfestés is egészen jó négy hengerhez képest a kompresszor jellegzetes sípolásának köszönhetően.
A második sorban sokkal tágasabb lett a V60; csomagtere is nagy, de nem túl nagy...
Kár hosszasan elemezni a teljesítményt: 310 lóerő mindenre elegendő, amit ép ésszel el lehet képzelni, sőt, alapvetően feleslegesen erős a V60, hiszen egy családi kombi esetében mi szükség van 6 másodperces 0-100 km/h-s sprintidő-képességre. Ennek ellenére jó móka az erős benzines, az összkerékhajtás révén pedig nedved útfelületen is kiváló tapadással számolhatunk. Csodák persze nincsenek, a T6 AWD hajtásláncra a töltőállomásokon kissé ráncolhatjuk a homlokunkat. A 9 liter körüli tesztfogyasztásnál ki lehet autózni jobbat is, de a közel 8 literes normakör is jól mutatja, hogy hiába a viszonylag kis motor, a nagy teljesítményhez benzin is kell.
Az erő által nyújtott magabiztosság persze jó dolog, de a V60 esetében mi beérnénk egy gyengébb egységgel is, ami kedvezőbb fogyasztást és így is elegendő erőt biztosítana. A benzinmotorok kedvelőinek rövidesen érkezik a belépő 190 lóerős 2-literes T4 sokkal kedvezőbb áron, dízelfronton pedig a 150 lovas D3 és a 190 lóerős (két turbós) D4 is jó választás – sőt, összkerékhajtás esetén a D3 is két turbós, véleményünk szerint az automataváltós D3 AWD a kínálat egyik legjobb összeállítása.
Az új V60-ba már 10 millió forint alatt be lehet ülni, de a tesztautó 20 milliónál is többe került
A V60 vezethetősége továbbra is kiváló, igazi prémiumautós, a határokat forszírozva azonban az új generáció egyben minden idők legsportosabb Volvója is, amihez a kormányzás és a jól hangolt futómű is asszisztál. Még így is jobban illik hozzá a dinamikus vonulás, mint a határok feszegetése, de utóbbi terén is ügyesen teljesít. Opcionálisan állítható csillapítás is rendelhető az autóhoz, ami a minden földi jóval felszerelt tesztautóból érdekes módon kimaradt, ám ha tehetik, ne hagyják ki a hasznos állítható futóművet, főleg, ha nagy (18 colos, vagy annál is nagyobb) kerekekkel rendelik az autót hiszen a gyönyörű 19 colos felniken az alapfutóműves tesztautó kicsit keményebb volt a kellemesnél.
A BorgWarnertől érkező, immár 5. generációs összkerékhajtás alaphelyzetben elöl hajt és egészen gyorsan képes a teljesítmény legfeljebb felével játékba hozni a hátsó kerekeket is, álló helyzetből pedig mindig összkerékhajtással lendíti ki a karosszériát.
Az egyik legjobb hely a prémium középkategóriában... – galéria
És hogy mennyiért lehet beülni az új V60-ba? A belépőváltozat már 10 millió forint alatt elérhető a listaárak szerint: a kézi váltós, 150 lovas D3 alapfelszereltséggel 9,78 milliót kóstál. A következő, Momentum felszereltségi szint felára közel 900 ezer forint, a tesztelt Inscription (a T6 Momentum szinten indul) további bő egymilliót kóstál, míg a legdrágább a sportos R-Design, további 150 ezer forint ellenében.
A tesztelt Inscription T6 AWD kivitel tehát alapáron is 15,45 millió forinttól indul, ám tesztautónk roskadozott az extráktól, ami több, mint 20 milliós listaárat eredményezett, de öröm az ürömben, hogy a legnagyobb konkurensek, vagyis a német prémiumok még drágábbak hasonló hajtáslánccal és konfigurációval, márpedig semmivel nem jobbak. Nyilván nem a T6 AWD hajtáslánc lesz majd a húzóváltozat; a ‘racionálisabb’ hajtásláncokkal úgy lehet számolni, hogy listaáron 13 millió forint körül egy korrekt V60 összeállítható, ami rengeteg pénz, de az ár reális.
A kategória egyik legkívánatosabb autója lett az új Volvo V60 – galéria
Néhány szóban
A vadonatúj Volvo V60 tulajdonképpen egy kisebb méretű V90, ami a tulajdonságokat illeti, vagyis immár egy kategóriával lejjebb is elérhető a prémium-felső szegmens technológiája. A Volvo ismét kiváló munkát végzett, és egy olyan prémium középkategóriás kombit hozott össze, amely bátran felsorakozhat a konkurensek mellé, első találkozásunk alapján ugyanis semmivel sem rosszabb náluk, sőt, sok tekintetben ügyesebb. Igazi sikervárományos tehát az V60, ráadásul hajtáslánctól függetlenül jó választás. A tesztelt T6 AWD hajtás a kínálat egyik ínyencfalatja a konnektoros hibridek mellett, ám jó kérdés, hogy valóban szükségünk van-e bő 300 lóerőre egy családi kombi esetében – persze szórakoztató a turbós-kompresszoros négyhengeres, de megkérik az árát. Elődjéhez képest a vételár tekintetében is magasabb szintre lépett a V60 és a V90-hez egészen közel áll, viszont mérete elég, így a V60 képében az ár-érték arányban legjobb Volvót tekinthetjük.
Előnyök: Előnyök: Nagyon jól sikerült, stílusos formaterv; Egyedi hangulatú beltér; Példás minőség; Luxus és kényelem; Remekül működő, szériában járó fejlett asszisztens rendszerek; Egyedülálló aktív-passzív biztonság; Hangulatos és bivalyerős T6 AWD hajtáslánc; Egy kategóriával magasabb műszaki színvonal
Hátrányok: Az állítható futómű nélkül kissé kemény futómű az óriási kerekekkel párosítva; Hiába a papíron kedvező értékek, a valóságban nem olyan óriási csomagtér; Drága T6 AWD hajtáslánc; Kicsit lehetne jobb a fogyasztás
