A márkanevek eredetét boncolgató cikksorozatunk második (egyben befejező) részében sem térünk le az előző alkalommal megkezdett útról: az alapítók nevét viselő márkaneveket kihagyjuk, és csak a kisebb-nagyobb érdekességet rejtő megnevezésekkel foglalkozunk. Néha nem is olyan egyszerű a szálak felgöngyölítése, mint azt ábécérendbe szedett listánk mai első szereplője is mutatja.
Lotus
Kicsi, könnyű és nagyon gyors autókat gyárt a Anthony Colin Bruce Chapman által alapított márka
Lótuszvirág? A ’Lot unsold’ (magyarul leginkább ’el nem adott’) kifejezés rövidített alakja? Esetleg egy gyümölcs, vagy éppen egy fürdőszobai felszerelés? Ha valaha tudta is valaki a márkanév valódi eredetét, az megtartotta magának az információt. Bár némely sejtés esélyesebbnek tűnik egyik-másik elméletnél, biztosat nem tudunk.
Mazda
A Toyo Kogyo nevű cég alapítója Jujro Matsuda volt, de a konkrét elnevezés Ahura Mazdára, az óperzsa fény istenére (vagyis a zoroasztriai vallás legfőbb szentségére) utal. Ennél többet is tudunk az idén 100 éves Mazdáról, az egyedi utakon járó japán gyártóról születésnapja alkalmából emlékeztünk meg. Addig is irigykedjünk picit a német anyanyelvűekre, akik szinte ugyanúgy ejtik a cégalapító és az autógyár nevét.
Mercedes-Benz
Sokak számára AZ Autót jelenti a Mercedes-Benz
Bevalljuk, ezúttal is van egy kis jóindulat a listás szereplésben. Sokan tudják, hogy Emil Jellinek lányát hívták Mercedesnek. Az agilis Daimler-kereskedő sikeres versenyző is volt, számos sikert aratott Mercedesnek hívott Daimlerével. Így mintegy marketingfogásként az anyacég (a Daimler) néhány autóját gyárilag Mercedesnek keresztelte el. A Daimler és a Benz cégek 1926-os egyesülése utáni típusokat pedig már egységesen Mercedes(-Benz)ként anyakönyvezték. A sors némi keserű iróniát csempészett a történetbe: a névadó hölgy ugyanis nem igazán lelkesedett az automobilokért, ráadásul sajnálatosan fiatalon, 39 éves korában el is hunyt.
MINI
Napjaink Minijei is fürgék, bár sokszor nem is olyan aprók
A MINI nevében az a csavar, hogy nincsen csavar. Következetesen nagybetűvel írják a márkanevet, de valójában a klasszikus Minire utal, ami egy közmondásosan piciny autó. A BMW tulajdonában lévő márka 2000 óta íródó újkori történetében minden modell MINI néven fut. A paletta felfelé bővítésével így már egészen nagy (és erős) autókra is MINI-jelvény kerül.
Mitsubishi
Keresi a helyét a Renault-Nissan-Mitsubishi trió gyémántos tagja. Reméljük, megtalálja
A Mitsubishit még 1870-ben alapították, és ekkor még szó sem volt autógyártásról. Az eredetileg hajózási társaságként induló cég logója három gyémántot formáz – akár ez is lehet a név fordítása. A japánul alapszinten tudók (például egykori judósok) most felkaphatják a fejüket, de máris pontosítunk. Igaz, hogy a hármas szám előnyben részesített olvasata a ’szan’, de a kunjomi olvasatban mi(ccu)-nak ejtik.
Nissan
A kisautós alapra épített crossoverek egyik első hírnöke volt az idén 10 éves Nissan Juke
Többek között Datsunokat gyárott a valaha Nihon Sangyo néven ismert vállalat. A tőzsdén kezdték el Nissanként emlegetni a céget, és egy idő után ez lett a társaság, illetve az általa gyártott autók hivatalos neve is. Szóval nem érdemes Nis (szan) nevű urat/hölgyet keresni a márka történelmében.
Ram
Európából nézve felesleges óriások a RAM-ok. A márka sorsa ettől még érdekesen alakult
Természetesen semmi köze egymáshoz a Daft Punk zenei formáció Random Access Memories albumának és az autógyártónak. Bár végeredményben mindkettő RAM, beszéljünk a számunkra relevánsabb ágról. A Ram Trucks 2010 óta létező márka. Az általuk használt márkajelzést eredetileg a Dodge számára tervezte egy Avard T. Fairbanks nevű szobrász. Bár a Dodge-okon már korábban is megjelent a kosfej, hivatalos logóvá csak 1993-ban minősítették. A Fiat-Chrysler egyesülés után kellett új márkajelet keresniük, hiszen a szimbólum a Dodge-ról leváló és az FCA-hoz kerülő Ram birtokában maradt. És hogy miért Ram? A Kos a férfiasság ősi szimbóluma. A Dodge pickupokat akkor kezdték RAM-oknak nevezni, amikor a kosfej az autók orrára került.
Range Rover
Fontos leszögezni, hogy a Range Rover eleddig nem vált külön márkává. Eredetileg a Rover által gyártott második terepjárót nevezték el Range Rovernek – az első ugye a Land Rover volt. Jelenleg a Land Rover használja egyes modelljeire a Range Rover elnevezést, mindezt a JLR konszern (Jaguar Land Rover) részeként, hiszen 1978-tól levált a terepjárós részleg az anyavállalatról, a Roverről. Teljesen könnyen követhető, világos történet. Ahogyan Safranek mondaná minderre a Macskafogóban: mint az közismert…
Saab
Valaha repülős hangulatú autókat gyártott, de a végleges eltűnés réme fenyegeti a Saabot
Svéd cég autóipari leányvállalata. Talán elárulhatjuk, lesz még hasonló felállás a listánkon. A Svenska Aeroplan AB (ahol az AB olyan, mint németben az AG, az angolban az Ltd., vagyis magyarul a kft.) rövidítésével Saab néven létrehozott autóipari leányvállalat a svédek azonos nevű repülőgépes, illetve űrrepülős cégének gyermeke – volt. A Saab csoport ugyan továbbra is létezik, de az autóipari vállalatot már felszámolták.
Seat
A Seatnál is volt egy hullámvölgy, de úgy tűnik, ennyi megingás belefért a VW konszern részeként
Napjainkban a Seat a Volkswagen csoport egyik (nem is rosszul teljesítő) márkája. Néhány évtizede más volt a helyzet. Gyakorlatilag Fiatokat gyártottak a spanyolok, a spanyolországi ipari fellendülés egyik alapjául szolgált az autós cég. Az elnevezés rímel az egykori anyacég névadási logikájára: a Sociedad Española de Automóviles de Turismo nagyjából annyit tesz: Spanyol Túraautó Gyár.
smart
Elektromos modellek jelenthetik a smart jövőjét
Kicsi, de mégis biztonságos – és még használható is. Biztosan ezért ’smart’ az autó neve, ugye? Nein – mondanánk, ha németül akarnánk válaszolni. A Swatch óragyártó éveken keresztül kereste tettestársát, mire végül kikötöttek a Daimler-Benz oldalán. Egy kifejezetten apró, mégis meglepően biztonságos kisautó kifejlesztése volt a cél. Az órások kezéből ugyan gyorsan kikerült az irányítás (átvette azt a patinás autógyár), de az autó neve máig őrzi a svájciak emlékét. A Swatch Mercedes Art ugyanis a helyes megfejtés a smart kifejezésre. Ellentétben a MINI-vel, ahol mozaikszónak tűnik a márkanév (és mégsem az) , a csupa kisbetűs smart valójában egy rövidítést rejt.
SsangYong
Bár már indai kezekben van, a SsangYong eredendően dél-koreai márka. Több más néven is működött a cég, mire a ’80-as években a SsangYong Business Group megszerezte a tulajdonjogot. Azt kérdezik, mit jelent maga a név? Ezúttal egyértelmű a helyzet: a koreai kultúra mélyén gyökerező mitológiai alakra utalva ’dupla sárkány’ nevű autóba ülünk, amikor egy SsangYongban foglalunk helyet. Ne féljünk, nem fog tüzet okádni...
Subaru
A Földtől 443 fényévre található a Messier 45 (vagy M45) nyílt halmaz. Ha annyit mondunk, Plejádok, talán már többen tudják, hová lyukadunk ki. A Subaru a Fiastyúk csillagkép japán elnevezése, és a Fuji Heavy Industries-hez csatlakozó társaságokra utal. A Fuji az 50-es években döntött úgy, hogy autógyártással bővíti tevékenységi körét. Azóta is hagyományos értékekhez tartják magukat a japánok, bár Európában veszítettek egykori jelentőségükből.
Tesla
Nagyot lendített az elektromos autózáson a Tesla. Vajon mi lesz a következő dobásuk?
Persze, persze; nem Nikola Tesla alapította a céget, hanem Elon Musk nevéhez fűződik a villanyautós kalandozás. De ha még élne, akár személyesen Tesla nevéhez is fűződhetnének a Teslák. A szerb származású Nikola Tesla ugyanis több szempontból úttörő feltaláló volt, aki végül az Egyesült Államokban bontakoztatta ki az elektromosságtannal kapcsolatos tehetségét.
Toyota
Szintén határeset a világ (egyik) legnagyobb autógyártójának neve. Sakichi Toyoda alapította a vállalatot, így a Toyota szó már egy átirat. Az első időszakban Toyodának hívott autók azért lettek végül Toyoták, mert egyszerűbb volt leírni a t-betűs szót – és mert kiejtve szebben csengett a csupa zöngétlen mássalhangzóból álló márkanév.
TVR
Nem való mindenkinek, már csak a vételára miatt sem. A TVR ettől még kívánatos autókat gyárt
Igazából a TVR is az alapítója nevét használja, csak kicsit úgymond elszlengesítve. Trevor Wilkinson először Trevcar Motors néven alapított céget, majd az ötletet tovább gondolva tovább egyszerűsítette az elnevezést. Néhány elhagyott karakter és egy beragadt CAPS billentyű után érkezett el a TVR névhez, aminek említése néhány évvel később vallásos áhítatot váltott ki az autórajongókból. A legújabb kísérletüket Griffith-nek hívják, szériagyártásba kerüléséért csak drukkolni tudunk.
Vauxhall
Fawkes de Breauté egy 13. században élt katona volt. Londoni otthonát előbb Fawkes Hall, majd Foxhall néven emlegették. Innen már csak egy lépés volt a Vauxhall szóalak használata, ami napjainkban egy dél-londoni kerület neve. Leginkább innen kaphatta nevét az 1857-ben, tengerészmérnöki vállalatként induló cég, ami 1903-ban kezdett autókat gyártani, 1925-ben vette meg a GM, de napjainkban már francia fennhatóság alá esik, hiszen 2017-ben a PSA konszerné lett – az Opellel együtt, hiszen a Vauxhall kínálata 1980 óta (némi egyszerűsítéssel) a rüsselsheimi márka átcímkézett autóiból állt.
Volkswagen
A Bogárral kezdődött minden, sok évtizede kult státuszban van
Az eredeti Bogár kapta meg először a Volkswagen nevet, amikor a németek széles népréteg számára kívánták elérhetővé tenni az autózást. A népautó kifejezést aztán a második világháború után, a brit mérnök Ivan Hirst kezdeményezésére kezdték el újfent használni. Ugyancsak Hirst volt az, aki az egyszerű gyárból egy hatalmas autóipari komplexumot szervezett. A VW tehát nem az alapító, hanem a célcsoport nevét viseli. Mókás lenne eljátszani a gondolattal, milyen jellegű autókat gyártana a labdarúgókat célzó képzeletbeli 'Footballplayerscar' vagy éppen az 'Oilsheikhsvehicle' márka.
Volvo
Svéd letisztultság egy önállóan is majd' 100 éves márkától: még az XC90-ről sem az agresszivitás jut először eszünkbe
Gyűjteményünk utolsó tagja Svédországból származik. A neves csapágygyártó vállalat, az SKF is fantáziát látott az autógyártásban. A jármű névválasztásához az Audinál már bevált latin módszert vették elő: a 'volvore' egy latin kifejezés, gördülést, illetve forgást jelent. Egy csapágy pont a gördülésre teszi képessé a mechanikus alkatrészeket, így a Volvo név az alapító vállalatbirodalom fő tevékenységére utal. A Volvo nevet 1911-ben jegyeztették be, először különleges golyóscsapágyakra használták, de 1927-ben már sorozatgyártott autókat neveztek Volvónak. (Ezzel párhuzamosan a csapágyak megnevezése ismét egységesen SKF lett.)
Ezzel a történet végére értünk, reményeink szerint mindenki talált újdonságot a listában.