A kilencvenes évek végén nyitott videotékák sorsára jut a Giorgio platform. Nagyon úgy tűnik, hogy nem állja ki az idő próbáját a Giulia és a Stelvio alapját adó padlólemez – legalábbis a szülői házban, vagyis az Alfa Romeónál. Pedig látszólag mindent megtett az Alfa, tudása legjavát sűrítette az építőkészletbe, aminek meg is volt a látszata. A szakújságírók annak rendje és módja szerint körül is rajongták a modelleket, bár a vevők mintha nem akarták volna meghallani a dicshimnuszokat – a gyáriak erősebb darabszámokkal kalkuláltak.
Egyértelműen nem a (technikai értelemben) rosszul sikerült konstrukció miatt állítják kényszerpályára Giorgiót. A hatalmas ráfordítással kifejlesztett architektúra szinte mindent tud, amit egy belsőégésű motorokkal szerelt autó kívánhat. A probléma éppen itt kezdődik: annyira kompromisszummentes megoldást szültek a mérnökök, hogy a végeredmény meglehetősen drágán előállítható lett.
Így – a Fiat-Chrysler eredeti terveiben szereplő 15 modell helyett – csupán a két Alfa, illetve a Maserati Grecale, a Jeep Grand Cherokee / Grand Cherokee L, valamint a Grand Wagoneer használja. Ez a változás enyhén szólva nem segíti a költségek szétporlasztását. Ja és még egy apróság: a villamosítás terén nem várt kihívásokkal szembesülhetett az Alfa. Szerintük az STLA Large sokkal alkalmasabb az elektromos komponensek befogadására. Ez azért érdekes, mert a Grecale SUV-ből (ami ugye Giorgio platformon fut) tisztán elektromos verzió érkezésére is számíthatunk.
A modellek nem feltétlenül, de a padlólemez biztosan leköszön
Az elmúlt években tisztán kirajzolódott, hogy az elektromos hajtás cseppet sem mellékes, a tessék-lássék szint nem elégíti ki az igényeket. Ezért indítottunk videotékás hasonlattal: úgy késett el az Alfa a benzines, illetve gázolajos motorokra optimalizált platformmal, mint a kereskedelmi televíziók indulásakor nyíló tékák tulajdonosai, akik szintén nem láttak a jövőbe. (Vagy csak nem vették észre a jeleket.)
Ami a filmkölcsönzők világában a DVD megjelenése volt, az lehet az autóipari elektrifikáció. Az Alfa Romeo is a Stellantis új, STLA (Large) padlólemezére vált a Giulia és a Stelvio jelenlegi nemzedékének kifutásával – ez pedig már vígan kiszolgálja az EV-igényeket is. A Stellantis egyébként a 14 márka számára összesen 4, elektromos hajtásokhoz passzoló padlólemez használatát tervezi: az akár 800 km-es hatótávolságú STLA Large mellett Small, Medium és Frame utótagú változatokkal fednék le a teljes palettát.
Talán egy kombi Giulia elfért volna a kínálatban. Bár annak nem állna ilyen jól a lezárt pálya
A folyamatos fejlődés és az ennek köszönhetően állandóan változó viszonyok miatt persze az STLA évtizedeken át ívelő karrierje sem borítékolható. Gondoljunk csak a DVD-kölcsönzőkké átalakított videotékákká: a VHS népszerűségvesztése után általában a fizikai adathordozók is visszaszorultak, vagyis a ’nagy forradalom’ végül csupán egyetlen lépcsőfok volt a technológia égig vezető grádicsán.
Végül, ami az Alfa háza tájáról érkező hírek megalapozottságát illeti: személyesen Jean-Philippe Imparato, a cég vezérigazgatója nyilatkozott a Forbes magazinnak, így a legmagasabb szintről származnak az információk. Az interjúban mellesleg szó esett az új Tonale SUV-ről is. Csúszik a Jeep Compass testvérének bemutatása, mégpedig a konnektoros hajtáslánc gyengeségei miatt. Ezt a döntést valahol mi is megértjük.
Az új Alfa-vezér azt is megerősítette, hogy az összes jövőbeli modelljükbe kerül villanymotor. További részletek említése nélkül elhangzott az is, hogy Lengyelországban is készülhet egy új típus. Spekulációk szerint egy kisebb crossoverről lehet szó, amit a híres Brenner-hágóról neveznek el, vagyis olaszosan Brenneróként emlegetnek.