Úgy látszik a nyár első napja (legalábbis a klasszikus, havi bontás szerint) több gyártó számára is szimpatikus időpontnak tűnt újdonságának leleplezéséhez. A Lexus a nemrég teljesen megújult NX mellett a másik legfontosabb modelljének új generációját leplezte le: a vadonatúj RX minden szempontból megújult, és olyan újdonságokat is hozott, amelyekkel eddig még soha nem találkozhattunk a Lexus palettáján.
Mielőtt még rátérnénk a nagy meglepetésre, nézzük mit hoztak össze a tervezők: az újdonság első ránézésre is felismerhetően RX maradt – például az oldalsó ablakokat és a hátsó szélvédőt összekötő fekete betét, valamint a dinamikus tetőív is jellegzetesen idézi a korábbi generációt –, ugyanakkor jó néhány friss elem is került az autóra. Összességében az NX és az RZ által megkezdett – illetve már az UX által beharangozott – új formanyelvet követi az RX, néhány újdonsággal megspékelve.
Hátra az új formanyelvnek megfelelő fényív került - galéria
Az autó orra harapósabb lett az elődnél, mégis letisztultabb hatást kelt. Ami meglepő lehet, az a jellegzetes, orsó formájú hűtőrács burkolt felső része, aminek hatására első ránézésre kissé elveszik az orsó forma – ez ugyanakkor pont azért van, mert az egész autóra szerették volna ezt kiterjeszteni, összemosva a hűtőrács felső részét a motorháztetővel. Hátul a legújabb trendeknek megfelelő, teljes szélességben végighúzódó fényív és az új Lexusoknál az embléma helyét átvevő felirat jelentik a legnagyobb újdonságot.
Érdekesség, hogy teljesen új platformról van szó, a 4890 mm-es hosszúság mégis változatlan maradt – miközben a tengelytávolság 6 centivel, 2,85 méterre nőtt. Az 1710 milliméteres magasság 1 centivel alacsonyabb az elődnél, az 1920 milliméteres szélesség pedig 2,5 centivel szélesebb. A nagyobb tengelytávnak köszönhetően az utastér is tágasabb lett, és bár a csomagtérről pontos adatot nem osztottak meg, azt is tágasnak ígérik: 3 centivel alacsonyabbra kell emelnünk a cuccokat az alacsonyabb küszöbnek köszönhetően, és 5 centivel mélyebb a rakodótér.
Hatalmas képernyő, modern funkciók, kivá minőség - galéria
Az utastérbe bepillantva szintén az NX és az RZ megoldásai köszönnek vissza, beleértve a pilótára koncentráló Tazuna vezetőteret, ami minden lehetséges módon igyekszik megkönnyíteni a dolgunkat, illetve segíteni abban, hogy az útra koncentrálhassunk. Ennek keretében a legfontosabb funkciók fizikai kezelőszerveket kaptak, a kormányon lévő érintőgombok funkciója pedig megjelenik a head-up kijelzőn, ha rátesszük az ujjunkat, hogy ne kelljen lepillantanunk.
Az új, hatalmas multimédiás rendszer vezeték nélküli frissítéseket, magyarul is tudó hangvezérlést, felhőalapú navigációt és számtalan csatlakoztatott szolgáltatást vonultat fel, melyek segítségével okostelefonunkon keresztül irányíthatjuk az autót – és persze az Apple CarPlay és az Android Auto sem maradt el. Természetesen az anyagminőség is sokat ígér, a hangulatvilágítás sem maradt el, és a Lexus legmodernebb vezetéstámogató és biztonsági rendszereinek sora is szerepel az új RX-ben – ráadásul a nagyrészük alapáron.
Így egy kicsit hangulatosabb - galéria
Az új generációs RX azonban hajtásláncok terén hozza a legnagyobb megújulást, ugyanis amellett, hogy az NX után a nagyobb testvérben is megjelent a 450h+ jelű, konnektoros hibrid hajtáslánc, a Lexus történetében először a japánok egy turbómotort építettek öntöltő hibrid rendszerükbe, ezzel létrehozva az RX 500h modellt, amely a paletta csúcsát képviseli – ezek mellett egy gyengébb öntöltő hibrid és egy sima turbós benzines lesz elérhető.
Haladjunk sorban: a leggyengébb kivitel a 350h jelű öntöltő hibrid, amely a 2,5 literes, négyhengeres szívómotor és elektromotor párosból 245 lóerőt szuszakol ki, így elérve a 8 másodperces 0-100-as sprintet. A következő lépcsőfokot a sima 350-es jelenti, amelyben az új, 2,4 literes, négyhengeres turbómotor 279 lóerőt és 430 Nm-es csúcsnyomatékot biztosít, ezzel 7,1 másodperces 0-100-as időt szavatolva.
Szemből harapósabb lett - galéria
A következő szintet a 450h+ jelű konnektoros hibrid jelenti, amely a 2,5 literes szívómotor és elektromotor párosából 306 lóerőt produkál, ezzel 7 másodperces 0-100-as sprintet biztosítva. A 18,1 kWh-s akku papíron 65 kilométeres tisztán elektromos hatótávot enged. A kínálat tetején pedig ott csücsül a Lexus történetének első turbós hibridje: az 500h a 2,4 literes turbóst kombinálja egy 109 lovas elektromotorral, ami a hátsó tengelyt hajtja. Az összteljesítmény 371 lóerő, a 0-100-as sprint pedig körülbelül 6 másodperc.
Az erőátvitelről három különböző egység gondoskodik, hiszen míg a 350h és a 450h+ a szokásos fokozatmentes váltót kapta, addig a 350-es egy nyolcfokozatú, az 500h pedig egy hatfokozatú automatát kapott – utóbbi is új élményt jelent majd egy Lexus hibridben. Minden RX így vagy úgy, de összkerékhajtású – a 350 esetében klasszikus összkerékhajtásról beszélhetünk, míg a hibrideknél az elektromotor biztosítja mind a négy kerék hajtását. Ami a fogyasztást illeti, a konnektoros hibrid 1,1-1,2 l/100 km adata nyilván nem egészen reális, ellenben a 350h 6,4-6,7, a 350 8,8 és az 500h 8,2-8,5 literes értéke még valós is lehet – persze józan használat mellett.
Vannak látványosabb árnyalatok is - galéria
A normál kivitelek mellett természetesen az F SPORT verzió sem marad el, amely a képeken kék színben látható – a sportosabb részletek mellett az első kerékjárati ívek mögötti kis embléma árulkodik erről. A hosszított L kivitelről azonban egyelőre nem esett szó. A piaci bevezetés még idén megtörténik, de nem lepődnénk meg, ha hazánkba csak jövőre érkeznének majd meg az első példányok.