Alig több mint egy éve mutatta be az LF-Z koncepciót a Lexus, amely nem titkoltan a márka jövendőbeli első dedikáltan elektromos modelljének előfutára volt. A sorozatgyártású verzióra pedig olyannyira nem kellett sokáig várni, hogy mindössze egy év elteltével meg is érkezett, és számos újdonsággal kívánja lenyűgözni a Lexus rajongóit, a finom megoldásoktól a modern technológián át egészen a kimagasló megbízhatóságig.
Ami a külcsínt illeti, sok újdonsággal már nem szolgál az RZ, hiszen az egyébként igen sokat eláruló LF-Z tanulmány óta már több fotót is megosztottak velünk a gyáriak. Érdemes azonban megemlíteni a márka jellegzetes, orsó formájú hűtőrácsának újraértelmezését, amely az elektromos hajtáslánc jóval alacsonyabb hűtési igénye miatt ezúttal a karosszéria részeként jelenik meg, felárért pedig az első gépháztetőt is feketévé varázsoló kéttónusú fényezéssel lehet még inkább kiemelni ezt a részletet – ilyenkor a lámpák alatti fekete elemek helyett maga a hűtőmaszk lesz fekete. Az alapforma egyébként dinamikus, amolyan terepkupés összhatást nyújt, és az új megoldások ellenére azért egyértelműen visszaköszönnek a jellegzetes Lexus stílusjegyek.
A kéttónusú fényezés az egész autóra kiterjeszti az "orsóformát" - galéria
Az RZ 450e egyébként ugyanarra az e-TNGA platformra épül, mint a Toyota bZ4X, de a Lexus mérnökei azért alapos munkát végeztek, így nem érheti az a vád az újdonságot, hogy csak egy felpumpált Toyota lenne. A 2850 mm-es tengelytáv ugyan megegyezik, de 4805 mm-es hosszával az RZ több mint 10 centivel nyúlik túl a Toyotán, miközben 1635 mm-es magasságával 1,5 centivel alacsonyabb, 1895 mm-es szélességével pedig 3,5 centivel szélesebb annál – szó sincs tehát arról, hogy a Lexusnál a dolgok könnyebbik felét fogták volna meg.
Az utastérben ismét a Tazuna koncepcióról beszélnek a gyáriak, ám még tovább tökéletesítve: a hatalmas érintőképernyő adott, ahogyan az azon futó modern, magyar nyelvű hangvezérlést, online szolgáltatásokat és vezeték nélküli frissítéseket is felvonultató multimédiás rendszer is. Ráadásul a Lexusnál nem feledkeztek meg a fizikai kapcsolókról sem, és kifejezetten odafigyeltek arra, hogy minden a lehető legjobb helyre kerüljön a rendszerben, fontosságtól és a használat gyakoriságától függően. Az anyagok minősége természetesen kiemelkedő, és olyan látványos elemek fokozzák a hangulatot, mint az ajtóbetétek projektorszerű megvilágítása.
Mutatós lett az RZ 450e - galéria
Az azért nem meglepetés, hogy a Toyota bZ4X-hez hasonlóan az RZ 450e is megkapta a steer-by-wire, azaz mechanikus összeköttetés nélküli kormányművet, amelyhez később az európai piacon is megrendelhető lesz a felső karima nélküli, úgynevezett yoke kormánykerék. Ez utóbbi mindössze 300 fokot fordul kopttól koppig, tehát nincs szükség átfogásra a használatához. Ehhez persze változó áttételezésű kormányzás is társul, amit az autó intelligens számítógépe vezérel majd – kíváncsian várjuk, hogy mennyire lesz zavaró, vagy éppen intuitív a használata.
A helykínálat természetesen királyi, köszönhetően a dedikáltan elektromos platformnak, a tágasság érzését pedig gombnyomásra elhomályosodó hatalmas panorámatetővel lehet növelni. Az utastér komfortját emellett a szintén újdonságnak számító hősugárzós fűtés növelhet, amely olyan érzést kelt az első utasok esetében, mintha egy finom, puha takaróba lennének bugyolálva.
A yoke kormány elsőre furcsa lehet - galéria
Természetesen a Lexus összes vezetéstámogató és biztonsági rendszerét megkapta az újdonság, beleértve a holttérfigyelővel együtt dolgozó elektromos ajtózárakat is, amely nem enged nyitni, ha hátulról érkező autót vagy kerékpárost érzékel. A proaktív vezetéstámogató rendszer a yoke kormány mellett lehet fontos, ugyanis az első kamera segítségével képes felmérni a kanyar szögét, és a kormányzást ahhoz igazítja. Félig önvezető rendszer is van, és az ütközést megelőző rendszer is szinte mindenre fel van készülve, legyen szó gyalogosokról, biciklisekről vagy autósokról.
A lemezek alatt a Lexus modern DIRECT4 összkerékhajtási rendszere bújik meg, amely a kompakt csomagba zárt e-Axle elektromotorokból áll össze – mindkét tengelyen van egy-egy ilyen egység, és míg az első 204, a hátsó 109 lóerőt teljesít. Az összteljesítmény így 313 lóerő, a csúcsnyomaték pedig 435 Nm. A Lexus célja nem az volt, hogy széttépje az aszfaltot az RZ, de az 5,6 másodperces 0-100-as sprint így is bőven elegendő lehet, noha a 160 km/h-ban maximált végsebességnek valószínűleg sokan nem örülnek majd.
Normál volánnal így mutat az utastér - galéria
A DIRECT4 rendszer kapcsán azt ígérik a japánok, hogy minden eddiginél gyorsabban reagál majd a változó körülményekre, így mindig biztosítva a kellő tapadást. Az energiaellátásról egy 71,4 kWh-s akkumulátor gondoskodik, amely 400 kilométer feletti hatótávot ígér, köszönhetően a 18 kWh/100 km alatti várható fogyasztásnak – ezek az adatok egyelőre még homologizációra várnak.
Akárcsak a Toyota esetében, a Lexus is azt ígéri, hogy 10 év múlva is legalább 90 százalékos kapacitással üzemel majd az akkumulátor, és a fejlett hőkezelésnek köszönhetően jóval kisebb kilengéseket tapasztalhatunk majd a valós hatótávban, mint az ellenlábasok esetén – csodára azért nem számítunk, de valószínűleg nem véletlenül várt mostanáig a Toyota és a Lexus elektromos autóik bemutatójával.
Az előző fotón kopár lehet az ajtóbetét, de menet közben ilyen látványos fényt kap - galéria
Az árakról egyelőre még nincs információ, de tekintettel arra, hogy a Toyota bZ4X jól felszerelve bőven 20 millió felett van, szerintünk nagyjából 25 millió körül indulhat majd az RZ – ez azonban egyelőre csak egy tipp. Arról szintén nem árultak még el semmit a japánok, hogy később esetleg gyengébb/erősebb vagy éppen kisebb/nagyobb akkuval felszerelt változatok is érkeznek-e.