Egyáltalán nem véletlen, hogy filozófiájának megújítását a kompakt SUV modelljével indította a Lexus. Az NX egy különösen népszerű kategória egészen sikeres képviselője, így aktív szerepet játszik a japán prémium márka térhódításában. Az új generáció pedig egészen komolyat lépett előre, még ha ez a külső formák alapján nem is egyértelmű. A teljes mértékben új autó ugyanis azt helyezi középpontba, akiről egyre többen megfeledkeznek: a felhasználót. Erről már hazai pályán, a volán mögött is meggyőződhettünk.
Négy év alatt húsz típusát frissíti fel vagy cseréli le a Lexus. Átlagosan minden tizedik hétre jut egy premier, vagyis a márka minden tekintetben padlóig nyomja a gázpedált. Szerencsére a hazai képviselet is lépést tart a tempóval, így az eddigi három (Buda, Szeged és Debrecen) mellett már az idén Pesten (a Váci út végén) és Monoron is vehetünk Lexust, amit aztán Halászteleken és Kaposváron is szakszerűen szervizeltethetünk. A portfólióban a Dunántúl kissé alulreprezentált ugyan, de egyértelműen látszik a márka nem elhamarkodott, magabiztos térnyerése.
Folyamatosan terjeszkedik a márka - nem véletlenül
Hogy mire számíthatunk a következő időszakban, azt leginkább az NX generációváltása szemlélteti. Az új, TNGA-K platformra épülő modell egyrészt új formanyelvet használ, másrészt új belső kialakítást is kapott – vagyis teljes megújulásról beszélhetünk, 95 százalékban új alkatrészekkel és a márka történelmének első konnektoros hibrid hajtásláncával.
Új beltér, új kezelési elvvel - galéria
Teljesen újragondolták az alapoktól áttervezett autó belsejét, és minőségi anyagokból igyekeztek modern hangulatú utasteret építeni. Szerencsére nem vált egyeduralkodóvá a tablet, az ülésfűtés kivételével minden fontosabb funkció dedikált gombot vagy kapcsolót kapott. A letisztultság jegyében a belső kilincset azért eltakarították, bár a nyomógombos megoldás biztonsági funkcióval is bír: a rendszer a holttérfigyelővel együttműködve kerékpár vagy más jármű észlelésekor megakadályozza az óvatlan ajtónyitást. Üzemzavar vagy előre megfontolt szándékú veszélyeztetés esetén a kilincs ellentétes irányú, teljes kihúzásával felülbírálható a döntés. Egyébként pedig egészen jól működik az alapverzió kivételével alapáras elektromos ajtónyitó - késlekedés nincs, a használat pedig kellően intuitív.
Kívül-belül elektromos jelt ad csak a kilincs - galéria
Digitális, héthüvelykes műszercsoport és 9,8 vagy 14-es méretű középső érintőképernyő kerülhet az autóba, utóbbin a Lexus Interface néven ismert új rendszer fut, a korábbinál 3,6-szor nagyobb számítási teljesítménnyel. Amit hiába cseréltek frissre, a megjelenített grafika már most, a megjelenéskor is kissé múltidézőnek hat. A megoldást lehet tisztelni, szeretni, vagy éppen megmosolyogni, a lényeg, hogy a vezeték nélkül is működő telefontükrözés miatt a látvány igazából másodlagos - utóbbinál pedig az 50 százalékkal gyorsabb vezeték nélküli telefontöltés is jó pont. Ugyanakkor tudását és sebességét tekintve is rendben van a rendszer. Érdekesség, hogy szinte unikumként magyarul is adhatunk neki beszédvezérlési parancsokat, ami persze, mint funkció, továbbra is az érdekesség szintjén marad, hiszen sokkal egyszerűbb az adott funkciót gyorsan kikeresni a logikus felépítésű menüben vagy az adott gombhoz nyúlni.
Jócskán meghízott, okosabb és gyorsabb is lett a központi kijelző
Ez utóbbit pedig nem győzzük éltetni: miközben digitális tekintetben egyértelműen előrelépett az autó, minden lényeges funkcióhoz tartozik tisztességes nyomógomb. Ahol pedig elkerülhetetlen volt a kapacitív felületek használata (például a kormánykeréken), ott az adott gombra téve az ujjunkat a rendszer előre megsúgja nekünk, hogy milyen funkciót használunk a megnyomásával. Ez pedig azt jelenti, hogy nem kell levennünk a tekintetünket az útról (vagy legalábbis a műszercsoportról), ebből pedig a vezető közvetlen közelébe került, odanézés nélküli is működtethető üzemmódválasztó is kiveszi a részét. Az új NX belsője tényleg olyan, mintha emberek tervezték volna emberek számára, azt szem előtt tartva, hogy miképpen boldogulhat egyszerűen a felhasználó. Végre felgyorsult az elektromos csomagtérnyitás/zárás is, amely az eddigieknél nagyobb, alaphelyzetben 500 literes teret kínál. Belül is bőven elegendő a helykínálat négy fő számára, de panorámatetővel már beszűkül a fejér, ami így legfeljebb 1,9 méteres magasságig elegendő.
Az üléspozíció kényelmes, a fejtér még panorámatetővel is elég 1,9 méterig hátul
Biztonság tekintetében is naprakész lesz az autó. A Lexus Safety System+ 3.0 többek között intelligens vezérlésű távfényt, táblafelismerőt, fejlesztett ütközés-elkerülőt, illetve a kanyar ívét is számításba vevő távolságtartós sebességszabályozót tartalmaz. A megnövelt és lábtér mellett előrelépést jelentenek a kényelmesebbé varázsolt, immár alapáron fűthető ülések is. A modell most először kaphat panoráma üvegtetőt és digitális visszapillantót.
A motorizáltság a piac függvényében alakul. Egyes országokban (tőlünk keletebbre) egy 2,5 literes négyhengeres benzines jelenti az alapot. Az NX 250-es változat 206 lóerős és 249 Nm nyomatékú, összkerékhajtással, illetve nyolcsebességes automata váltóval rendelkezik. Szintén négyhengeres és szintén nem nekünk szól a 2,4 literes turbós erőforrás. Az NX 350 a 279 lóerő mellé 430 Nm-t is ad, amivel már egészen dinamikus mutatványokra képes az autó. Na és persze ott van még a hibrid vonal is, ami már hazánkban is releváns.
Jó 15 százalékkal erősebb a hibrid - galéria
A 350h jelzés a 2,5 literes motort kombinálja a hátsó tengelyre ható villanymotorral. 242 lóerős rendszerteljesítményével 20 százalékkal erősebb a kifutó modellnél, így nem meglepő módon érezhetően gyorsabb, ráadásul még takarékosabb is lett. Alapáron elsőkerék-, felárért összkerékhajtással elérhető, amelynél plusz egy hátsó elektromotor hajtja a hátsó tengelyt. A jelek szerint ez bizony nagyobb teljesítményt hoz játékba, ugyanis míg az elsőkerékhajtású NX 350 0-100-as sprintje 8,7 másodperc, addig az összkerekes verzió ennél egy szekundummal gyorsabb.
El is vittük egy próbakörre az újdonságot, amelyben az első pozitív meglepetést a kormányzás adta. Úgy tűnik, nem csak a marketingesek találták ki, hogy a fejlesztés során versenypilóta is látta az autót: a volán tényleg jól súlyozott és egészen ügyesen kommunikál. Ettől persze nem lesz versenyautó az NX, de mivel éppen a kormányon át érintkezünk a legtöbbet az autóval, így itt a legfontosabb a jó tapasztalás. Ez pedig megvan, a kategóriatársakhoz viszonyítva élmény terelgetni az autót, amihez a rövid próbakör alapján egészen jónak tűnő futómű is hozzátesz.
Elektromos tekintetben érezhetően erősebb és a kormányzás is sokat javult
De nem csak a kormányzás javult: a hajtáslánc is erőteljesebb. Érezhetően jobban odapakolnak az elektromotorok, vagyis sokkal erőteljesebben tud csendben, nyomatékból megindulni az autó, mielőtt megkapjuk a hibrid hajtásra jellemző, fokozatmentes váltóhoz hasonlítható hangoskodást. Persze ez is a háttérben marad, de azért ezen lehet jobban fojtani - nem véletlen, hogy a Lexus ES a kínálat drágább modellje. Éppen a vele született tapasztalataink alapján vetíthetjük előre, hogy nem lesz gond a hatékonysággal sem - amiben a következő lépcső is segíthet.
Minden kéznél van és ráadásul könnyedén állítható
Ugyanis nem a 350h a kínálat egyetlen benzin-elektromos hajtáslánca. 450h+ jelzéssel lítium-ion akkumulátoros konnektoros hibrid is szerepel a kínálatban. Bő 60 km elektromos hatótávot kínál a RAV4-ből származó, minimálisan módosított erőforrás. 306 lóerős eredő teljesítményével nem is gyenge az összkerékhajtású hajtáslánc. Apró érdekesség, hogy valójában itt szerényebb a 2,5 literes benzines teljesítménye: 192 helyett 185 lóerőt, ám 221 helyett 227 Nm nyomatékot kapunk. Teljesen lemerült akkumulátora 4,5 óra alatt tölthető fel a 3,3 kW-os töltővel, az opcionális 6,6 kW-os egységgel már csupán két és fél órás a művelet. Állandó összkerékhajtás és a használati szokásokat megtanuló (az ismert útvonalakat hatékonyabban megtenni képes) Predictive Efficient Drive rendszer is jár a plug-in verzióhoz.
A konnektoros hibrid is rendelhető már
Alacsonyabb tömegközéppontot és – a lézeres hegesztési eljárásnak is köszönhetően – még merevebb karosszériát eredményezett az új platform. Meg kell említeni azt a mintegy 90 kg-ot is, amennyivel az NX könnyebbé vált. A külsőről beszéljenek a képek, külön csak az új, meredekebb hűtőrácsra, illetve az összekötött hátsó lámpákra hívnánk fel a figyelmüket.
Visszatér az F Sport csomag, amely aktív futóművel, átdolgozott hűtőráccsal, sportosabbra szabott lökhárítókkal és 20 hüvelykes, fényes fekete keréktárcsákkal képviseli a sportos irányt. A beltéri különbségek listáján kétszínű sportülések, perforált NuLuxe kárpitozás, alumínium pedálok és természetesen sportkormány szerepel.
A kezelési koncepció és az összeszerelési minőség is meggyőző
Az autóipar sem éppen a legkönnyebben boldogul az aktuális nehézségekkel és ez igaz az NX-re is: nem tudnak annyit gyártani, amennyi kellene. Éppen ezért nem árt sietni a megrendeléssel, ha még épeszű időpontban szeretnénk megkapni az autót - talán ennek is köszönhető, hogy a tervezettnél lassabban érkezett meg a modell hozzánk. Mindenesetre már tesztautó is van, így részletes, mérésekkel alátámasztott teszttel sem maradunk adósak, időközben viszont jól jelzi a trendeket, hogy a 15 milliós beszállóár 8 hónap alatt 10 százalékkal emelkedett. Most 16,5 millióért ülhetünk be a modellbe, ami még mindig jó vétel.
Ez már akkor is jó ár lenne egy 242 lóerős hibrid kompakt SUV modellért, ha túl szerény lenne az alapfelszereltség, de nem ez a helyzet: egészen átfogó biztonsági csomagot, esőérzékelőt, hő- és hangszigetelt üvegeket, 18 colos kerekeket, LED-es fényszórókat, automatikusan sötétedő és elektromosan behajtható külső tükröket, tolatókamerát, 9,8 colos kijelzőt és 10 hangszórós hifit is kapunk ennyiért. Persze csábító innen a feljebb lépés azért. Ülésfűtésért, kulcs nélküli rendszerért és elektromos csomagtérnyitásért 610 ezret kell otthagynunk, de akár 26,2 millióig is nyújtózhatunk, igaz, ehhez már az F Sport csomagot is be kell rendelünk.
A jól kidolgozott opciók árát azért itt is meg kell fizetni
Ugyanakkor viszont a konnektoros hibrid is beszáll a játékba: a RAV4 esetében a túlzó felár sokakat elrettenthetett még a zöld rendszám nyújtotta kedvezményeket és a kedvezőbb üzemeltetés lehetőségét beleszámítva is, azonban most némileg változott a kép. Itt kedvező beszálló ugyan nincs, de közepesen gazdag felszereltséggel 24,45 milliós árról beszélünk, ami 4,1 milliós felárat jelent. Nem kevés, de minden modell esetében van céges kedvezmény, ami például a beszálló árat 16,5-ről 14,8-ra mérsékeli, a konnektoros hibrid felárát pedig 3,7 millió környékére csökkenti. Ebből 4 év alatt már visszajön majdnem egymillió a cégautóadó révén, amihez egy kis ingyenes parkolást és átírásmentességet hozzátéve kijön, hogy ennek közel a fele megspórolható, plusz, ha eleget töltögetünk otthon, pláne napelemről, még üzemeltetésben is lefűrészelhetjük a fennmaradó százezreket. A végén még nagyobb érték is maradhat a kezünkben, vagyis nem feltétlenül rossz vétel ez, főleg, hogy a plusz lóerők 6,3 másodpercre csökkenthetik a 0-100-as sprintet. Vannak persze kompromisszumok, de ezekről majd tesztben beszámolunk.
Az új NX már rendelhető, az első példányok pedig várhatóan még az idén befutnak.