A Toyota hosszú évek óta az autóipar élvonalában – sőt, tulajdonképpen az első helyen – van, ami az eladásokat illeti, de volt egy időszak, amikor kissé úgy tűnt, hogy belealudtak ebbe a vezető pozícióba. Azóta azonban új lendületet kaptak, amit elsőként talán a C-HR-rel bizonyítottak, de azóta már a Corolla és a RAV4 új generációival is megmutatták, hogy többé nem szeretnék, ha bárki is unalmasnak tartaná őket. Ha pedig valamivel, akkor a vadonatúj Yaris-szal végképp biztosítanak minket arról, hogy komolyan gondolják mindezt. Az új kisautó már előrendelhető nálunk, a hazai premier mellé pedig mutatjuk az árakat.
A Yaris a kisautó piac egyik legnépszerűbb választása: az elmúlt közel 20 éves pályafutása és eddigi három generációjának mindegyike sikeres volt, amit mi sem mutat jobban, mint az Európában eddig elkelt több mint négymillió példány – ebből ráadásul több mint 500 ezer hibrid volt, ami csak a harmadik generációval vált elérhetővé. Hazánkban pedig még erősebb lett a Toyota pozíciója: a japán márka a piacon jóformán egyedüliként tudott bővülni a vírusos időszak alatt is, köszönhetően az erős termékkínálatnak és a hozzájuk társuló végre helyenként igazán erős ajánlatoknak. Ebben fontos szerepe volt a kifutó Yarisnak, amely egyenesen a kategória élére katapultálta a márkát az eladások tekintetében. Az alapjaitól megújult negyedik Yaris generáció pedig még tovább szeretné ívelni ezeket a sikereket, erre pedig már első ránézésre is meglesz minden lehetősége.
Az újdonság alapját a Yaris új generációjával együtt bemutatkozó TNGA GA-B platform adja majd, ami japánok kisebb méretű autóit szolgálja majd ki, és minden szempontból többet nyújt, mint a korábbi megoldások, legyen szó biztonságról, dinamikáról vagy éppen komfortról. Az újdonság egyébként elődjénél 5 mm-re rövidebb lett (3940 mm), miközben tengelytávja és szélessége 50 millimétert nyúlt (2560 és 1745 mm), a magasságából pedig 4 centit faragtak le a mérnökök (1470 mm).
Az autó megjelenése minden eddiginél vagányabb és marconább: fel lehet fedezni néhány közös pontot a Corollával, de a Yaris megkapta a saját, egyedi stílusát, amit az egyszerű, de morcosra húzott – természetesen akár teljesen LED-es – fényszórók, a méretes hűtőrács, a kerekded profil, a szélesen domborító kerékjárati ívek és a különleges, fekete betéttel összekötött hátsó fényszórók adnak. A kéttónusú fényezés és a méretes keréktárcsák már csak a habot jelentik a tortán, de szerintünk egy visszafogottabb konfigurációban is igazán jól mutat majd az új Yaris.
Kerekded, mégis jó kiállású - a tengelytáv sokat nőtt
Az utastér már jobban felidézi a Corollát – és az összes többi új generációs Toyotát – a középkonzol tetején található, táblagépszerű multimédiás kijelzővel. A beltérben kiváló minőségű anyagokkal találkozhatunk: az ajtópanel innovatív módon filcborítást kapott, a műszerfalpanel pedig (a Yaris történetében először) puha tapintású, még barátságosabbá téve a környezetet. Az újdonság egy méretes head-up kijelzőt is kapott, ami ráadásul nem üveglapra, hanem a szélvédőre vetít. A multimédiás rendszer képes lesz már kezelni az Andorid Auto és Apple CarPlay szoftvereket is, de lesz vezeték nélküli mobiltöltő, fűthető kormánykerék és hangulatvilágítás is.
A helykínálat a fokozott tengelytávnak és szélességnek köszönhetően teljesen rendben van a kategória keretein belül, a csökkenő magasság pedig a fejtér tekintetében sem jelent gondot, ugyanis a vezetőülés 6 centivel mélyebben helyezkedik majd el. Mindezek hatására természetesen a tömegközéppont is lejjebb került, illetve a súlyeloszlás is jobb lett. Ez mérsékli az oldaldőlési hajlamot, javítja a fékstabilitást és csökkenti a féktávolságot is. A karosszéria jobb torziós szilárdsága dinamikussá és stabillá teszi az autó vezetését. Az új első MacPherson rugóstagok és a csatolt hosszlengőkaros hátsó felfüggesztés kialakításánál az oldaldőlés mérséklése és a komfort növelése volt a cél, és ezt szolgálja a merevebb karosszéria is.
Jó minőség és modern megoldások - galéria
Természetesen a hajtásláncok is kiemelt szerepet kapnak az újdonság esetében, hiszen a Toyota nagyon büszke arra, hogy hibrid modelljeit nagy arányban választják a vásárlók – nem csoda hát, hogy az 1,5 literes motorral együtt dolgozó hibrid rendszert is felfrissítették a gyáriak. A 15 százalékkal megnövelt rendszerteljesítmény közvetlenebb gázreakciókat eredményez majd a jövő ősszel érkező új Yaris esetében, miközben az üzemanyag-fogyasztás több mint 20 százalékkal csökken a gyáriak szerint.
A modell belépőjét viszont az egyliteres, háromhengeres motor jelenti, ami egyébként az Aygóban egészen jót domborított. Ahogy ott, úgy itt is 72 lóerővel és 93 Nm nyomatékkal gazdálkodhatunk, belépő szinten pedig 4,8 milliót kell ott hagynunk érte. Ezért viszont már kapunk 7 colos érintőképernyőt telefontükrözéssel, klímát, színes műszercsoport-kijelzőt, távolságtartó tempomatot (!), LED-es hátsó lámpákat, állítható magasságú vezetőülést, sávelhagyásra figyelmeztető rendszert, ráfutásgátlót, táblafelismerőt - egyszóval nem fapados kiadásról van szó, hanem jól használható verzióról, amelynek a felszereltsége a hibrid hajtáslánccal még bővebb. Hozzátennénk: a piacon ebben a kategóriában senki sem ad ilyen gazdag asszisztens-arzenált szériában. Azért szerintünk így is vétek lenne kihagyni 150 ezer plusz forintért a Comfort szintet, ami kettő helyett négy hangszórót, bőrkormányt, tolatókamerát, ködfényszórót, erőérzékelőt, piperetükröt, pótkereket és többrétegű szélvédőt is ad.
Kékben is jól mutat, de csak egy év múlva jön - galéria
Felfelé további lehetőségeket is tartogat a motorpaletta, igaz, immár minden variáció háromhengeres. Az 1,5 literes, 125 lóerős benzines felára 290 ezer forint, ami már önmagában elgondolkodtató, pláne, hogy a jelentős plusz teljesítményhez öt- helyett hatfokozatú kézi váltó társul. A 116 lóerős hibrid ugyanolyan felszereltséggel innen még 1,2 millió forint távolságra van, de ne feledjük, hogy ebben már az automata váltó is benne van, ráadásul teljes értékű sávtartó, könyöktámasz és automata klímaberendezés is jár pluszban a modellhez. Egyébként a szóló benzines is rendelhető fokozatmentes automatával: a CVT felára csupán 350 ezer forint és jár hozzá a sávtartó rendszer.
Felfelé még számos lehetőségünk van menni, de a csúcsra szerelt típusok alapára sem feltétlenül száll az egekbe: 6,3 és 6,65, valamint hibridként 7,5 millió forintról beszélünk, amihez még 185 ezer forintért metálfényezést rendelhetünk, de egyben 200 ezer forint kedvezményt is kínál a Toyota.
Az új Yaris már rendelhető, de egyelőre a jelenlegi generáció is elérhető és Yaris Classic néven kínál kedvezőbb alternatívát kisautózásra. Hogy mennyire és meddig? A hibrid verziók még a nyáron, a benzinesek pedig az őszig lesznek elérhetők, de ha értékeljük a kiterjedtebb asszisztenseket és a jó felszereltséget, már akkor érdemes elgondolkodni inkább az új generáción. Hogy mennyire, azt majd tesztünkben kifejtjük, de erre még várni kell, ugyanis az első tesztautók (a kereskedésekhez is) csak szeptemberben futnak be, ugyanakkor a hétvégi Toyota Roadshow keretében már számos helyen meg is lehet tapogatni az autót.