A Volkswagen Transporter előkelő helyen szerepel a megszakítás nélkül legtovább gyártott autók listáján, és ami a kisbusz kategóriát illeti, aligha van nála nagyobb múltú, nemzetközi jelentőségű szereplő. A szinte saját brandként is megélő Transporter körül azonban nagyot fordult a világ. Az évtizedeken keresztül egyeduralkodó belsőégésű motoros technológia erősen sodródik… nos, a kihalás talán erős kifejezésnek tűnik, de egyre közelebbinek tűnik a szakadék.

A VW is teljes gőzzel fordult az elektromos átállás felé. A nagy villamosítási lázban előfordulhat, hogy a hosszú évek alatt felépített Golf típusnév – mintegy járulékos veszteségként – középtávon eltűnik. Az elektromos Volkswagenek rendre ID név alatt futnak, az elsőként bemutatott ID.3 pedig éppen a kompakt kategóriába érkezett. Bár a klasszikus Golfnál egy fél szinttel magasabb építésű, a benzinesek háttérbe szorulásával nem lesz értelme Golfot gyártani. Sokak szerint a nyolcas széria jelenti a kategóriateremtő típus utolsó generációját.

Szinte aprónak tűnik a T7 (jelen esetben a Multivan változat), és tényleg alacsonyabb az elődjénél

De vissza a személyszállító részlegre. A Transporter elektromos verziójára is van már elképzelése a konszernnek, hiszen már évek óta beszélnek az ID.Buzz mikrobuszról. A hátsókerekes platform és a forma is tiszteleg a Type 2 első két generációi előtt, a név azonban itt is eltűnhet. A T7-essel kapcsolatos legfrissebb fejlemények alapján nem esély van arra, hogy a wolfsburgi vezetőség átgondolja a névválasztást.

A Transporter legújabb, T7-es kiadása a széles körben használt MQP padlólemezre vált. Az építőkészlet képes befogadni a konnektoros hibrid hajtást, vagyis az úgymond fényűző változatokba bekerülhet a nálunk zöld rendszámmal együtt járó, részben akkumulátoros technológia. A hírek szerint nem kell elbúcsúzni a jól bevált T6-tól sem, áruszállítóként tovább él a 2015 óra gyártott verzió.

A csökkenő magasságot a szélesebb építés kompenzálja

A T7 külseje egyébként nem hoz radikális változásokat. Bár a karosszéria szélesebb és alacsonyabb lesz a T6-osnál és a szélvédőt is előrébb húzzák (így az A-oszlop elé is kerül egy ablakdarabka), a legtöbben bizonyára rögtön felismerik majd benne a Transportert. A modern részletek mellett a LED-es lámpák alatt a karosszéria színére fényezett hűtőrács az utolsó léghűtéses kiadást idézi.

Az utastérben is komoly változások történtek. Huszonöt százalékkal könnyebbé varázsolták a székeket. Hét ülésnél már a menettulajdonságok szempontjából is van jelentősége a tömegcsökkentésnek, álló helyzetben pedig a könnyebb csúsztathatóságnak és az egyszerűbb kiszerelhetőségnek lehet örülni.

Tágas és modern: ezt kell tudnia a 2020-as évek kisbuszának

A középső sor üléseit hátra lehet fordítani, a hátsó sor pedig ezúttal különálló székekből áll a korábban ideszerelt egybepad helyett. A legpraktikusabb kiegészítő a mindenhova tologatható, állítható magasságú asztal, ami mellesleg az eredeti helyén maga a középkonzol.

Az elektromos fék és az elektromos vezérlésű előválasztókar miatt teljesen sík padlót kapunk a két első ülés között, emiatt kifejezetten egyszerűen lehet közlekedni az első és a középső sor között. Belül is. Bárhol is horgonyozzunk le, mindenhol élvezhető a kiegészítő fűtés melege, az opciós panorámatető által biztosított fényár, vagy éppen a 14-hangszórós, 640 wattos Harman Kardon rendszer hangja.

Továbbra is jól variálható a beltér

Benzinmotorból elérhető az 1,5 literes TSI vagy a 204 lóerőre beállított kétliteres négyhengeres, és jövő év elején csatlakozik hozzájuk a 150 lovas dízel is. A Multivan mérföldkövet jelentő hibrid változatának hivatalos neve eHybrid. Az 1,4 litereses benzines 150 lóerejét egy 116 lovas villanymotor támogatja, a rendszerteljesítmény 220 lóerő. A hagyományos motorokhoz kapcsolt hétsebességes DSG helyett a hibrid egy hatfokozatú duplakuplungos váltót kap.

A T6-ból létezett egy nem túl acélos (130 kilométer hatótávú, 0-ról 100-ra 17,4 másodperc alatt gyorsuló) elektromos változat, a T7 kínálatában viszont a konnektoros hibrid jelenti majd a legkomolyabban villamosított verziót. Minden bizonnyal a készülőben lévő ID.Buzz miatt.