Jó ideje a levegőben volt már, hogy a Toyota még egy nagyot durrant, hogy a japánok ismét megmutatják a világnak, miért ők a legnagyobbak: a GR Corolla egy olyan világban jön el közénk, amikor nem is létezhetne ilyen koncepció. 304 lóerős, kézi váltós, összkerekes sportkompakttal ünnepelhetjük az autózást.

Sok-sok találgatás és pletyka, izgalmas várakozás előzte meg a Toyota új sportmodelljének premierjét. És itt meg kell állnunk egy szóra. Emlékezzünk, hogy néhány éve a Toyotára sajnálkozva tekintettünk egyre mélyülő szürkesége, a végletekig unalmassá csépelt modellek kapcsán, ezúttal legalább olyan lelkesen kell dicsérnem a gyártó pálfordulását. Bár tény, hogy a jelenlegi csodához szükséges volt az elmúlt időszak szürkesége.

A három kipufogó szokatlan látványt kelt, de az összkép mindenképp impresszív

Veszett sok munka van abban, hogy a Toyota birodalma mára mennyire egységes lett, tele hibrid hajtásláncokkal. Ahogy más márkáknál a szívómotort, úgy a Toyotánál a nem hibrid verziókat kell nagyítóval keresni, dízeleknek pedig nyoma sincs. Hogy miért fontos mindez? Egyszerűen azért, mert tömören szólva a hibridek alapozták meg a japán márka számára a sportmodellek élesítéséhez szükséges feltételeket.

A valóban takarékos öntöltő hibridek, a ténylegesen szinergiát alkotó és hatékony benzin-elektromos Toyota technika térnyerésének köszönheti azt a kis teret a márka, amit igazán élménydús modellekkel tölthetett meg. Ezért pedig el kell ismernünk azt a temérdek munkát, ami a hibrid palettában rejlik és a bátorságot, hogy ezt a kis ürességet nem hagyták parlagon a japánok.

Nem lett sokkal izgalmasabb a beltér, de igazodik a sportos légkörhöz

A legszürkébb márkából talán korunk legbátrabb konszernjévé emelkedett a Toyota. Gondoljunk csak bele, hogy a fojtott turbómotorok, konnektoros hibridek, eltompított sportkompaktok érájában előáll valaki egy Yaris GRMN-nel, aztán a GR Yaris-féle élménybombával, meg persze hátsókerekes élményautóként megidézhető a GT86 és ott a még tökösebb, hamarosan élesedő GR 86, no meg a négyhengeres és hathengeres motorral is kapható ikon, a Supra.

Ezúttal pedig a Corolla T Sport nyomdokába méltó módon lép a GR Corolla, amely az egyik legkeményebb sportkompaktként kavarja fel az autózás világának állóvizét. A 2023-as modellévű, roppant izgalmas újdonság itt van, és első körben Japán, majd az USA kap majd belőle, noha közben várjuk, hogy az öreg kontinensre is eljusson a már most, előre is unikumnak tekinthető sportmodell. Bár tudjuk, hogy szép számmal vannak hasonló teljesítményű, összkerekes, automata váltós modellek a prémium szektorban, a Toyota némileg radikálisabb hozzáállással és felhasználásra alkotta meg a típust.

Az összkerékhajtás teszi igazán potenssé és élvezetessé

A GR elnevezésből és a korábbi pletykákból is sejthető volt, hogy az ötajtós kompakt a GR Yaris technikáját örökli meg, amit persze önmagukhoz híven átdolgoztak, továbbfejlesztettek a japánok. A motorháztető alá ennek megfelelően a G16E-GTS kódnevet viselő, 1,6 literes, háromhengeres turbómotor került, ám a Yarishoz képest erősebb verzióban. A turbós erőforrás ezúttal az új kipufogórendszer révén 6500-as főtengelyfordulatnál 304 lóerőt présel ki magából, nyomatékból pedig 3000 és 5500 között 370 Nm áll rendelkezésre.

Hatfokozatú, fordulatszámszinkronra képes (ez lényegében az automata gázfröccsöt jelenti) kézi váltó továbbítja a nyomatékot a gyártó GR-Four összkerékhajtási rendszeréhez, ami személyre szabható módon, 60-40, 50-50, és 30-70 arányban képes elosztani azt az első-hátsó tengelyek között. A Toyota egyelőre nem közölt semmilyen gyorsulási adatot, ennek ellenére 6 másodpercen belüli sprintre számíthatunk, a végsebességet pedig vélhetően elektronika korlátozza 230-nál, ahogy a kisebb modellben is.

3 henger és 304 lóerő

Az újdonság tömege egyébként mindössze 85,7 kilóval több, mint egy mezei Corolla esetében.

A Toyota munkájának alaposságát jelzi, hogy a GR Corollát a GA-C moduláris platform átalakított, pontosabban megerősített változatára építették. Számos helyen alkalmaztak plusz hegesztési pontokat és a szükséges, kritikus helyeken megerősítették az alapot. A tömegcsökkenésben fontos szerepet játszik az alumínium motorháztető és az ugyancsak alu ajtópanelek.

Képen az alapváltozat, a Circuit Edition kapja a nagyobb légterelő idomokat

A sarkokban légterelő elemek segítik az optimális levegőáramlást, miközben az autó alja a légellenállás csökkentése miatt le lett burkolva. A futómű elöl MacPherson, hátul kettős keresztlengőkaros, azaz kifejezetten igényes szerkezetet kapott a sportmodell, ráadásul a hangolás is méltó: pályahasználatra alkalmas rugók és lengéscsillapítók szerepelnek a repertoárban. Mi több, a radikális Corolla 18 colos, 15 küllős felnikre húzott Michelin Pilot Sport 4 abroncsokon gördül, amelyeknek mérete 235/40R18 - univerzális sporthasználatra ez az egyik legjobb gumi, a 4S vagy a Cup abroncs pedig majd a Circuit Edition névre hallgató változatra kerülhet fel szériában. Elöl 356 mm, hátul 297 mm átmérőjű hűtött tárcsákra harapnak rá az elöl négy-, hátul kétdugattyús sport nyergek.

Odabenn csúcsmodellhez méltó felszereltség köszön vissza. A 12,3 hüvelyk képátlójú óracsoportot kapunk, amin a kiválasztott vezetői üzemmód mellett a turbónyomás vagy épp az aktuális váltófokozat száma is megjeleníthető. A rövidített váltókart a Toyota szakemberei a legideálisabbra alakították, hogy ott legyen, ahol vezető kezének a legtermészetesebb.

Kíváncsian várjuk a kompromisszummentes GR Corolla hazai érkezését

Az infotainment rendszert egy 8 colos képernyő képviseli. Az utastérben a színkombinációk a külső rímelnek, és természetesen a sportosabb hangulatot idézik. Nem hiányzik a szintetikus bőr kárpit, a navigáció vagy a nyolchangszórós hifi sem. Opcionálisan ülés- és kormányfűtés, JBL hangrendszer és vezetékmentes okostelefon töltés is elérhető.

Aki tovább fokozná az élvezeteket, annak a még radikálisabb Circuit Edition jelent gyógyírt: kovácsolt karbon tető, még több légzőnyílás, GR logós piros féknyergek, még szignifikánsabb légterelők, valamint elöl-hátul Torsen diffi is szerepel a repertoárban. Utóbbi elem egyébként az bázis GR modellhez is elérhető az opcionális Performance csomag választásával.

Szinte hihetetlen, hogy a mai szigorú szabályozások mellet a GR Corolla megszülethetett

Az ötajtós, kompromisszummentesnek titulálható modellt a GR gyárban szerelik majd össze a japán Motomachi gyárban, a Toyota dedikált GR termelő egységében. Noha a gyár maga nem új, az eszközök a legmodernebb technológiát képviselik és olyan legendás autóknak adtak már életet, mint a Lexus LFA. Az árat illetően még egyelőre nem ismertek az adatok, ám hamarosan vélhetően az összegekről is lehullt a lepel.