Tizenöt sosem látott autó az elmúlt 15 évből: ez lehetne a nemrég megjelent Porsche Unseen című könyv alcíme. Állítólag ez csak az első adag, további, eddig nem látott tanulmányok ismertetése várható. A frissen felfedett prototípusokból szemeltünk ki három érdekes képviselőt. Minimalista forgatókönyvtől a teherautón át villanyos modellig terjed a paletta.

904 Living Legend – két henger lett, maradhat?

Könnyű és hatékony - lehetett volna

A Porsche éveken keresztül őrizte sötét titkát. Az ultrakönnyű 904 Living Legend tanulmányautó még 2013-ban készült el. Bár a Porsche készítette az autót, alapjait tekintve valójában egy Volkswagenről van szó. Kettő darab hengerrel.

Szerencsére nem akármilyen VW volt a kiinduló alap: az XL1 (a végül 250 darabos szériában legyártott autó) ultrakönnyű vázszerkezete tetszett meg a porschés mérnököknek. Az ötletek papírra vetésekor döbbentek rá, hogy akár egy 904 névre érdemes járművet is ki lehet hozni a karbonszálas konstrukcióból.

Nem került gyártásba a Ducati V2-esével ellátott Porsche

Az alapelv nem volt összeegyeztethető a hathengeres boxerekkel, de még a négyhengeres kialakítás is túlzásnak tűnt. Így került képbe a Ducati-eredetű V2-es. Ezerkétszáz köbcenti, nagyjából 200 lóerő 12 ezres fordulaton – nem is hangzik rosszul.

A Volkswagen XL Sport például 5,7 másodperces 0-100-at és 270 km/h-s végsebességet tudott. A kis Porsche még a tesónál is könnyebbre, 890 kg-osra sikerült. Végül nem került gyártásba, és mi ezt a tényt csak sajnálni tudjuk. De talán nem is ez a legviccesebb Porsche a közelmúltból...

Vision Renndienst – a VW I.D. Buzz-nál is szélsőségesebb haszonjármű

A sofőr középre ülhet, körülötte négy utas foglalhat helyet

Terveztek ők kisáruszállítót is, amolyan porschés módon. A Vision Renndienst tanulmány akár egy űrsikló rokonának is elmenne. Az áramvonalas felületű karosszéria, a szokatlanul tagolt üvegfelületek és a látszó karbon láttán sejthető, hogy ebben a formában ebből a koncepcióból sem lesz szériaérett példány.

Az inspirációt a képeken is látható Volkswagen kisbusz jelentette. A Vision Renndienst elektromos hajtást kaphatna, ezért állítólag öt fő részére is tágas belsővel rendelkezik – gyári képeket sajnos nem tettek közzé a modell utasteréről. Amúgy nem új a kihívás a Porsche számára: ne feledjük, hogy az első Opel Zafira koncepcióját is ők alkották meg.

Vision Turismo – miből lesz a Taycan?

A Taycanhoz vezető egyik lépcsőfok volt a 960 Turismo

2020-ban már az utakat rója az elektromos Porsche, vagyis a Taycan. De 2015-ben még csak a Mission E koncepciónál tartottak a németek. Ráadásul a Taycanig egy másik tanulmányautón keresztül vezetett az út. Egészen 2010-ig kell visszamennünk a 918 Spyder koncepcióig. A Porsche Vision Turismo gyakorlatilag a hiperautó elejét és a Panamera hátulját gyúrta egybe.

Akkoriban hosszasan gondolkodtak a következő négyüléses sportautó ideális elrendezésén. A középmotoros mód mellett természetesen felmerült a farmotoros kialakítás is. Mára már tudjuk, hogy végül az elektromos hajtás lett a befutó.