Hosszas várakozás és ízelítőhadjárat után a Porsche végre lerántotta a leplet történelmének első teljesen elektromos autójáról. „Egy új kor kezdete,” mondta Oliver Blume, a Porsche AG vezetője, mi pedig egyetértünk vele. A Taycan nem csak a zuffenhauseni márkánál jelent nagy váltást, de szó szerint az elektromos autózásban is. Ő ugyanis az első villanyautó, amiben sebességváltó is található.
Tipikus Porsche. Ennyivel talán össze is foglalhatjuk a Taycan formatervét, amely a kezdeti prototípusok főbb jellemvonásait is megőrizte. Személyében egy izmos kiállású négyajtós kupét köszönthetünk, amelynek rekorder 0,22-es légellenállási tényezője jelentősen fokozza a hatékonyságát. A dinamikus formaterv persze megszedi a maga áldozatát: elöl 81, hátul 366 literes csomagtartót találunk, ami kissé kompromisszumos megoldás, mint ahogy az is, hogy a hátul ülők megfelelő elhelyezése érdekében a lábak speciális mélyedést kapnak, amely az akkucsomagba nyújtózva segíti az ideális üléspozíció felvételét.
Elképesztően áramvonalas: a légellenállási együtthatója csupán 0,22
Ez persze csak kis kompromisszum, cserébe viszont négyen élvezhetik a Porsche egyik leggyorsabb és kétségtelenül leginnovatívabb modelljét. Márpedig élvezet lesz itt bőven, amit nem csak a potens elektromos hajtás, de a fejlett belső tér is elősegít, amely anélkül mutat fel (opcionálisan) öt kijelzőt, hogy digitális visszapillantó tükrökről beszélnénk. A központi 10,9 colos egység mellett van egy gyönyörű, különálló digitális műszercsoport is, de felárért az utas is megkapja a saját panel mögé bújtatott érintőképernyőjét, sőt, a márkára jellemző módon emelkedő műszerpulton is találunk egy haptikus visszajelzésű padot, ami a bevitelt könnyíti meg.
A beltér éke az árnyokoló nélküli, hajlított, tükröződésmentes digitális műszercsoport
A belső tér személyre szabási lehetőségei is bőségesek: a klasszikus luxustól a fenntartható hipermodern megoldásig mindent kérhetünk, így bőr, fa és alumínium, de teljesen bőrmentes belső és újrahasznosított anyagok is kérhetők.
Újrahasznosított anyagok és hátul főleg sportautós helykínálat
A forgalmazás kezdetén a Taycan két csúcsverziója lesz elérhető, ami kis csavarként Turbo és Turbo S névre hallgat. A közös nevező az összkerékhajtás, amelyet egy első és egy különösen hatékony hátsó elektromotor old meg. A Porsche a bevett 400 helyett 800 V-os architektúrát alkalmazott, amely gyorsabb töltést és tartósabb csúcsteljesítményt tesz lehetővé. De mennyit is?
A Turbo 680 lóerő, a Turbo S pedig rajtautomatikával és overboost funkcióval megspékelve 761 lóerős teljesítményt tesz lehetővé, ami 3,2 és 2,8 másodperces 0-100-ra elég. Érdekesség, hogy a plusz 81 lóerőt a Turbo S egyszerre csak 2,5 másodpercig képes fenntartani, utána egy kis szusszanásra van szüksége 680 lóerővel, majd újra az erősebb (175 helyett 195 kW-os) első motor révén beletol. A WLTP szabványa szerint előbbi 450, utóbbi pedig 412 kilométert tesz meg egy feltöltéssel. A nyomatékadatok még elképesztőbbek: 850 és 1050 (!) Nm-ről beszélünk, amelyek már álló helyzetből elérhetők. Nem csoda, hogy a 0-200 is megvan 10,6 illetve 9,8 másodperc alatt.
761 lóerő és 1050 Nm a Turbo S esetén - a Porsche egyik legerősebb autójával van dolgunk
Mindkét modell a típushoz elérhető nagyobb akkut kapja, amelynek teljes kapacitása 93,4 kWh. Otthoni konnektorról megfelelő kiépítés esetén ezt 11 kW-tal tölthetjük, de ha megfelelő gyorstöltőt találunk (amiből itthon egyelőre csak egy található), akár 270 kW-tal is megpúpozható a csomag. Ez esetben 5-ről 80 százalékra csupán 22,5 perc alatt feltankolható a Taycan – 100 kilométernyi hatótáv felvétele csupán öt percbe telik.
Ha találunk Ionity töltőt (nálunk az M1-en Bábolnánál van csak egyelőre), akkor 22,5 másodperc alatt 80 százalékra pumpálhatjuk az üres akkukat
A Taycan-t viszont nem csak ez teszi különlegessé. Hanem a Porsche által fejlesztett kétsebességes automata váltó, amely lehetővé teszi, hogy nagyobb tempónál is hatékonyabb maradjon a villanyautó, mint bármelyik másik társa. Emellett a hosszabb felső áttétel nagyobb végsebességet is lehetővé tesz (260 km/h). A váltás általában 85 km/h-nál történik, méghozzá pont olyan gyorsan, mint a Porsche duplakuplungos automatáinál. A takarékosságot egyébként a konkurenseknél jobb rekuperáció is fokozza: akár 265 kW-tal is visszatölthet a rendszer, vagyis a gyártó elmondása szerint a hétköznapi esetek 90 százalékában generátorból fékez, a tárcsákhoz hozzá sem nyúl. Éppen ezért a betétek számított élettartama elérheti a 800.000 kilométert is, de a biztonság kedvéért a Porsche hatévenkénti cserét ajánl.
Nem lenne Porsche egy Porsche a méltó vezethetőség nélkül. A Taycan esetében ezt háromkamrás adaptív légrugózás, elektromechanikus dőlésstabilizálás, egyedi nyomatékelosztás (önzáró differenciálmű funkció) és akár négykerék-kormányzás is szavatolhatja, amelyet egy központi egység (4D Chassis Control keresztnévvel) foglal össze. Kell is a közös munka, ugyanis a Taycan nem éppen pehelysúlyú: a 2295 kilogrammos tömeg fényében elképesztő, hogy milyen jó menetteljesítményekkel rendelkezik.
55 millió alatt egyelőre nincs Taycan - de lesz
A Taycan Turbo és a Taycan Turbo S már rendelhető, a németországi alapárak alapján a jelenlegi euróval számolva 53,5 és 63,5 millió forintos alapárral számolhatunk, amelyet számos opciós tétellel fokozhatunk. Később lefelé bővül a paletta: lesz gyengébb, kisebb akkus, sőt, csak hátsókerékhajtású kivitel is.

