Az elmúlt hónapokban egyre inkább jellemzővé vált, hogy a Toyota Prius az amerikai filmekben a tulajdonsokkal való heccelődés eszközévé vált. Jeff Dunham után ugyanis a világon mindenki viccet szeretne csinálni a Muscle Car éra kisugárzásának tökéletes ellenpólusát képviselő hibridekből, azonban az olaszországi Nardo aszfaltcsíkjain jelenleg egy olyan autót tesztelnek a Porsche mérnökei, ami örökre letöri a szkeptikusok kaján vigyorát.
Hibrid, de nem brahiból - galériaA 918-as ugyanis már a fejlesztés korai szakaszában is több a meddő marketingszöveget alátámasztani szándékozó koncepciónál, hiszen talán elsőként a történelemben személyében egy olyan szuperautót üdvözölhetünk, ami korunk hibrid csúcstechnikáját a vezetési élmény, valamint a sebesség és kezelhetőség javítására kívánja felhasználni. Felejtsék el a dízelmotorok ellen tehetetlen elektromos autókat, a majd’ 3 tonnás Fisker Karmát, és minden egyebet, ami külsőségeivel a naiv vásárlók megtévesztését szolgálta, mert a 918 olyan alapossággal készül, hogy 2013 szeptemberében jó eséllyel a valaha létezett legjobb sportautóért gyilkolják majd egymást a 220 millió forintos vételár negyedét előlegként lobogtató ügyfelek.
Ez még csak egy 'Dummy', de a műszaki háttér már létezik
Hiányosság nem marad észrevétlenAz összeg mögött persze valós teljesítmény rejtőzik, hiszen egyedül a vezérlés fejlesztése 9 hónapos munkát igényelt, s az alaposságról tanúskodnak az olyan részletek is, hogy például az optimálisabb súlyelosztás érdekében az utasoldali ülés szerény 20 mm-rel a vezetőoldali fotel síkjától előrébb kapott helyet. Ennél persze bizonyára hasznosabb volna, ha a sztereotípiák szerint „kissé molett” tulajdonosok fogyókúrára adnák a fejüket, vagy a hétvégi csomagok helyett egyedül egy hitelkártyát vinnének magukkal, így a pepecselést hagyjuk is másra, de azért vessünk egy pillantást a lemezek alá!
A Carrera GT jelenthet nekiA recept nem is lehetne teljes egy igazi pörgős V8-as nélkül, ami ez esteben is a hátsó abroncsok sorsát keseríti meg. A 4,6 literes erőforrást ráadásul a háromszoros bajnok RS Spyder szíve ihlette, ami a versenyautóban ’csak’ 503 lóerős teljesítménnyel szolgál, de a 918 esetében a tervezők szabadjára engedték a ménest, hogy 570 erőtől duzzadó paripa nyeríthessen fel. Ez már önmagában elegendő lenne arra, hogy a földi halandó a mennyekben érezhesse magát, s akkor még a két elektromotort szóhoz sem engedtük jutni. Szélsőséges körülmények között persze hallani sem fogunk felőlük, mivel a benzinmotor optimális hőháztartása végett rövidre szabott kipufogók olyan hangerővel üvöltenek, mintha egy veterán Ferrari megafonon keresztül tartana példabeszédet a nyers erő diadaláról, de azért a vinnyogásnak is szerepe lesz a gyorsításban.
A párhuzamos hibrid hajtáslánc egyik kis részeleme a benzinmotor és a hétfokozatú váltó között kapott helyet, hogy 90 kW (120 LE) teljesítménnyel nyújtson segítő kezet, míg egy 80 kW-os (107 LE) villanyos erőforrás az első tengely kerekeit hajtja. Utóbbi már önmagában elegendő arra, hogy a 918-as a hétköznapok forgatagában mozoghasson, s 26 km erejéig ekkor tisztán elektromos üzemben is közlekedhetünk.
Az első hibrid, ami igazi fegyverré avanzsált
Némi fejszámolás után gyorsan kiderül, hogy az újdonság a V8-as nélkül is erősebb, mint egy 1974-ben debütált 911 Turbo, de a 770 tagú ménesnél is többet ígér a bődületes 750 Nm-es (overboosttal 950 Nm) nyomaték. A kilencezres fordulaton kiteljesedő orgia közepette így kevesebb mint 3 másodpercen belül gyorsulhatunk Porsche 918 Spyder - galériaálló helyzetből 100 km/órás sebességre, de a kétszázhoz sem kell több 9 szekundumnál, hogy kívánságra meg se álljunk a 323 km/órás végsebességig.
A környezettudatosságnak pedig ezúttal van szépsége is, hiszen 144 km/óráig anélkül elsuhanhatunk, hogy a benzintartályba csak egy kicsit is kortyolna az autó. Mindezt pedig a 6,8 kWh-ás akkumulátorok teszik lehetővé, amik szabványos hálózatról 6, míg gyorstöltő segítségével 2 órán belül tölthetők fel, de a mérnökök már dolgoznak egy olyan megoldáson, amivel 20 perc után is teljes fegyverzetben indulhatnánk útnak.
'A Porsche mindenben egy kicsit gyorsabb' - vallják a mérnökök a töltés kapcsán is
A 918-as persze anyagelvűségében sem ismer kompromisszumokat, s karbonszálas utascellájának felépítése sokat köszönhet a felmenő Carrera GT-nek is, az 1682 kg-os tömeg pedig a mindig súlyos telepek ismeretében tanúskodik a törekvések sikerességéről. Sajnos a tesztelés jelenlegi fázisában még csak a képességek 50 százaléka kiaknázható, hiszen a teljesítmény 400 lóerőben, míg a fordulatszám 6000 1/percben korlátozott, s senki sem hajthat gyorsabban 130-nál a tesztautóval, de ahogy eddig felgyorsulunk, az bizony sokat elárul a végleges modell tartalékairól.
Egyelőre nem gyors, ellenben brutálisan gyorsul
Alig 25 centiméterre ülünk a talajtól, amikor a négykerékhajtás minden ismert előnyét kiaknázó 918-as nekilódul. Már tisztán elektromos „E-Power” módban is az ülésbe süppeszt a nyomaték, s az élmény csak fokozódik az optimális hatékonyságra törekvő „Hybrid” funkció aktiválásával. Az persze kétségtelen, hogy az adrenalin termelésre a vezérlés „Sport Hybrid” arca a legalkalmasabb, amikor is a jövőben V8-as motorban rejlő minden potenciál kiaknázásra kerülhet.
2013 szeptemberétől már teljes pompájában rója az utakat
A szélsőségekben való próbatételre persze még várni kell, de a létező 3 darab Porsche 918-ast már naphosszat nyúzzák a konstruktőrök, s a modell kulcsait legkésőbb 2013 szeptember 18-ával az első tulajdonosok is megkaparinthatják. Ettől fogva pedig vége lesz minden, a hibrideket övező előítéletnek, a 918-as ugyanis úgy hasznosítja a 21. század úttörő vívmányait, hogy azok már a benzinvérűekben sem kelthetnek csalódást.