Egy klasszikus kategória stabil képviselője a Ford Mondeo – egy év múlva mégis csupán múlt időben emlegethetjük. Az Egyesült Államokban Fusion néven futó középkategóriás gyártása már tavaly leállt, és ez a sors vár az európai testvérére is: a szalagokról 2022. márciusában gördül le az utolsó darab.
A Valenciában gyártott típus sírját az egyre népszerűbbé váló crossoverek és SUV-k ásták meg, de a típus mérsékelt gondozása sem tett jót a gyártó részéről (a forgalmazás kezdete sokáig csúszott, az erőteljes ráncfelvarrás is elmaradt). Az 1993-as bemutató óta eladott 5 millió példány nem fejezi ki azt a visszaesést, amit a szegmens elszenvedett: az utóbbi 20 évben mintegy ötödére esett vissza a Passat és riválisainak összesített darabszáma.
Az utcakép része volt, a búcsú után lassan kikopik a köztudatból
A krízist egyébként a kategória királya is megérzi: a Volkswagen sem gyárt lépcsőshátú változatot a modell következő generációjából. (A VW konszernnél a Škoda Superb jelenti majd az egyetlen opciót a szedánra vágyók egyre kisebb tömegének.)
A méretosztályban így a cseh, továbbá a két PSA/Stellantis által delegált indulón kívül (a flottás ügyfelekre sok szempontból fittyet hányó Peugetot 508-ra, illetve a magát egykönnyen nem megadó Opel Insigniára gondolunk) már csak a prémium gyártók kínálatában marad európai gyártású lépcsőshátú.
Se a kombi, se a szedán nem kell már a vásárlóknak
Európával szemben Kínában továbbra is jelentős igény mutatkozik a ’háromdobozos’ kialakításra, így a Távol-Keleten továbbra is elérhető marad a Ford Mondeo – a helyi modell éppen tavaly újult meg, belsejébe például egy egészen impozáns méretű, 12,8 colos képernyőt kapott.
Egyébként még nem kell bezárni a kék oválosok spanyol gyáregységét. Bár a Mondeo hamarosan kifut, egy másik, valaha szebb napokat látott kategória képviselői még a programban maradnak: a Galaxy/S-Max páros köszöni szépen, de még nem akar visszavonulót fújni.
Hiába a kínál a Mondeo sok helyet és autószerűbb vezethetőséget, SUV-ra vágyik a többség
Valenciának ráadásul további fontos feladatai lesznek: nagyban készülnek a 2,5 literes Duratec hibrid 2022-ben induló szériagyártására, továbbá előkészítési fázisban jár az akkumulátor-szerelde építése, aminek nyilván fontos szerepe van a Ford vállalásában: az európai személyautók piacán kizárólag elektromos modellekkel lesznek jelen 2030-ra.