Míg a Volkswagen éppen most szüntette meg a négyajtós Passat gyártását, kizárólag a kombit megőrizve ezzel a kínálatban, a Mercedes-Benz az előttünk álló évtizedben éppen fordított utat kíván bejárni: 2030-ra az összes kombi modell eltűnik majd a kínálatukból, beleértve a sportos Shooting Brake variánsokat is.
Ez némileg ellene megy más márkák stratégiájával, hiszen a BMW például most először dob piacra kombi M3-ast, de a normál Touring kivitelek is fontos szerepet töltenek be a kínálatban, nem is beszélve az Audiról, aki az RS6-ot például csak és kizárólag Avantként kínálja. Ott van például a Porsche is, amely a Taycanból nem csak normál, hanem crossoveres puttonyost is kínál.
A CLA Shooting Brake köszön majd le először
A Mercedesnél a hírek szerint mégis úgy döntöttek, hogy a kombik halálra vannak ítélve, így C-osztályból és a CLA-ból a jelenlegi változatok leköszönésével, míg az E-osztályból a hamarosan érkező, vadonatúj generáció kifutásával tűnik majd el a T-modell, illetve a Shooting Brake kivitel. A folyamat tehát csak 3 év múlva kezdődik a CLA kifutásával, és nagyjából 2030-ra fejeződik be, amikor a nagy valószínűséggel utolsó, belső égésű erőforrásokkal is szerelt E-osztály ideje is lejár.
Ez azonban még sok idő, így amellett, hogy a csillagosok meggondolhatják magukat, az is megeshet, hogy felgyorsítják a dolgokat, és mondjuk a C-osztályból még csak most bemutatott All-Terrain „telekjáró” kiviteleket már korábban megszünteti a gyártó – vagy esetleg már a modellfrissítéskor búcsúztatja a kombikat. Mindemellett természetesen azt ígérik a németek, hogy kínálnak majd különböző alternatívákat a vásárlók számára.
Az E-osztály még megél egy generációt kombiként
Az elektromos autózás terén egyébként az EQS és az EQE képében két igen impozáns versenyzővel mutatta meg, hogy komolyan gondolják a teljes átállást, ennek érdekében pedig készek a klasszikus formákat is beáldozni, és áttérni a villanyos hajtás által diktált, vagy mondhatnánk úgy is, hogy megengedett megoldásokra. Amellett, hogy az aerodinamika fontosságának felértékelődésével sok szempontból meg van kötve a tervezők keze, mégis azt mondhatjuk, hogy egyben nagyobb szabadságot is engednek az elektromos hajtásláncok.
Az EQS már jelzi, a csillagosok formai szempontból is a jövőbe lépnek
Egyrészről tehát igen szomorú a kombik – és a klasszikus szedánok – elvesztése, de közben mégis be kell látnunk, hogy ha már így alakult, teret kell engednünk a megújulásnak, és nem feltétlenül kell ragaszkodnunk a belső égésű hajtásláncok által diktált, és így jól megszokott formákhoz. Kíváncsian várjuk, hogy melyik gyártó hogyan reagál majd erre a helyzetre, de az biztos, hogy a Mercedesnél ezen a téren is szeretnének élen járni.