Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Elzász mesés erdőségeiben, 6 Peugeot gyár közelében fogtuk próbára a márka kis crossoverét. A 208-alapokon nyugvó 2008-as generációk között húzódó szakadékot hidal át, de tágas belső terével akár családi kedvenc is lehet.

A világ minden szegletét bejárja - galéria400 ember és 400 millió euró – ennyit fektetett be a Peugeot legújabb újdonságának elkészítésébe és egy lehetséges világsikerbe. A 2008 ugyanis nem szerényebb célból fogant: a világ legnépszerűbb crossovere kíván lenni. Ehhez 2015-re 200.000 darab értékesítését tervezik a franciák, amelyhez jelentősen hozzájárul majd a típus Kínában és Latin-Amerikában történő forgalmazása. A Magyarországra érkező kivitelek a franciaországi Mulhouse-ban készülnek, mi pedig nem olyan messze a gyártól már próbára is tehettük az újdonságot.

Nagyobb lábakon - kistestvérénél jóval hosszabb és magasabb a 2008

A 208-cal kétharmad részben azonos alkatrészekből álló 2008-at külsőre meglepően sok részlet különbözteti meg kisebb és olcsóbb rokonától. A 25 mm-rel megnövelt hasmagasság az aktuális trendeket követi, míg a hozzá képest 200 mm-rel nagyobb hosszúság és a 96 mm-rel feljebb húzódó plafon a családi felhasználásnak kedvez. Teszi ezt meglehetősen jól, ugyanis annak ellenére, hogy a 2008 kompakt külső méretekkel rendelkezik, belül meglehetősen tágas.

Kisautó? Itt nem - galériaMiközben négy 190 centiméternél is magasabb felnőtt csak a válltér viszonylagos szűkösségén veszhet össze, csomagjaik szinte biztosan beférnek a már alapból is 360 literes csomagtartóba. Ha viszont lebillentik az enyhén meredek, viszonylag rövid ülőlappal rendelkező hátsó padot, az így kapott közel sík felületre akár 1,2 köbméternyi cókmókot halmozhatnak. Ráadásul a csomagtartó fedele kellemesen magasra nyílik, a nehezebb csomagokat pedig mindössze 60 cm magasra kell emelni – onnan a peremmentes felületre már elég rácsúsztatni.

Tetszetős, jól összeállított beltér - galériaAnnak ellenére, hogy a terepjárás férfias sport, a Peugeot újdonsága is feminin, lágy vonalakkal hangol erre. A magas felépítésből eredő dobozformát ügyesen oldják a szépen megformált, elöl LED-es nappali menetfénnyel rendelkező világítótestek, a több helyen bevetett króm és a lemezek ügyes hajlítása pedig további látványosságról gondoskodik. Miközben a megjelenés szubjektív témakör, a belül alkalmazott finomságokat valószínűleg mindenki értékeli majd. A burkolatokat és kárpitokat gondos kezek válogatták, így már a szerényebb felszereltségű modellekben is kellemes hangulat fogad, a műszercsoporton és a tetőkárpiton feltűnő LED-es fénycsíkok pedig tovább fokozzák ezt. A jól felszerelt példányokban még a műszerfal egyes részein is találhatunk műbőr borítást, az utasteret pedig némi felár ellenében hatalmas panoráma üvegtetőn keresztül is eláraszthatjuk napfénnyel.

Könnyen van - galériaA külső adottságok terén nincs tehát szégyellnivalója a típusnak, de a műszaki tartalom is ígér finomságokat. A 208-cal megkezdett súlycsökkentési filozófiát a közös platformból eredően itt is folytatták a mérnökök, így a 2008 üres tömege alapmotorral mindössze 1.045 kg-ra adódik. Ez pedig verziótól függően átlagosan 150 kilogrammal könnyebb terhet jelent, mint az ímmel-ámmal elődmodellnek tekinthető 207 SW esetében. Ez pedig jót tesz az autó összes jellemzőjének.

Így például a motoroknak, amelyek gyorsabban, hatékonyabban vihetik a karosszériát. Az alig egytonnás tömeg lehetővé teszi, hogy már az 1,2 literes, háromhengeres szívó benzines alapmotorral is használható alternatívát adjon a minden verzióban elsőkerékhajtású modell. Nagy csodára már a gyári 13,5 szekundumos 0-100-as sprint okán sem szabad számítani, viszont az alul kissé remegős, de fajtájához mérten meglepően nyomatékos szívómotor jó partner lehet a hétköznapokban. Bár csak ötfokzatú váltó jár hozzá, hangja még nagyobb tempónál is viszonylag visszafogott marad, miközben könnyed, dinamikus autózásra is vállalkozhatunk vele.

 

Kanyarban sem problémázikA menetpróba alkalmával ebben nekünk bőven volt részünk kanyarokkal tűzdelt hegyi szerpentinben, ahol a magas felépítés és az egyszerűbb, csatolt lengőkaros futómű ellenére is jól teljesített a 2008. Bár emiatt hangolása feszesebb a 208 simogatóan puha futóművénél, az úthibákat még éppen kellemesen vasalja a típus. Felütésre és elugrálásra viszont a kanyarodás közben érkező útegyenetlenségeken a koncepcióból eredendően hajlamos a modell. Ám ez a tendencia a hétköznapi használatban sosem válik zavaróvá, ha pedig forszírozzuk a sietést, a kis átmérőjű, közvetlen, de egyúttal érzékelten kormánnyal viszonylag semleges viselkedés mellett terelgethetjük a 2008-at.

Bár száguldozva 8 liter fölé is emelkedhet az erőforrás étvágya, a 208 tesztje óta tudjuk, hogy a gyárilag kissé rózsás 4,9 l/km-es fogyasztási adat helyett a még szimpatikusnak mondható 6 literrel számolhatunk. A motor rendelhető ötfokozatú robotizált váltóval, hagyományos start-stop rendszerrel is, amely további hat decit csíp le az átlagból, viszont cserébe az idejétmúlt váltó rángatásával kell megbarátkoznunk.

Az 1.6 HDi a legjobb választás, de a legdrágább isA 2008 dízeles kínálatát az 1.4 HDi 68 lóerős kivitele nyitja, majd a sort a nála csendesebbnek, kulturáltabbnak bizonyult 1.6 Hdi 92 és 115 lóerős verziója folytatja. A legizmosabb verzióhoz már hatfokozatú váltó is jár, s a 20 km/h-tól motorleállításra képes start-stop funkció szavatolja, hogy fogyasztása a többi változat hasonlóan 4 l/100 km-es fogyasztási adatához minél közelebb maradjon. Már korábbi tesztjeinkben is ígéretesen teljesítő hajtáslánc hegyes-völgyes menetben nálunk 4,6 litert fogyasztott, miközben egyenletesen ébredő erővel, visszafogottan, de vehemensen vitte tesztautónkat. A precízen megvezetett, jól kapcsolható hatfokozatú váltója is sokkal jobb a többi variáns ötgangos egységénél – persze ezért a kínálat legdrágább tagjaként majd busásan meg kell fizetni.

A csúcsmotornál nagyon kellene a hatodikA BMW-vel közösen fejlesztett szívó benzines adja a sorozat csúcsmotorját. A 120 lóerős „egyhatos” a maga 9,5 másodperces 0-100-as sprintjével szépen mozgatja a karosszériát, ráadásul a háromhengeres erőforrásnál finomabb működésre képes. Nagyobb fordulaton viszont megjön a hangja, amelyet hosszú távon zavarónak találunk. Már pedig autópályán mindig kísérni fog minket a motor monoton búgása, ugyanis a hozzá kapcsolt kissé lötyögős ötfokozatú váltó nem teszi lehetővé a hosszú felső áttételt. 100 km/h-s tempónál már 2800-nál jár a fordulatszám, 3000 felett viszont már tolakodóvá válik az erőforrás hangja. Szerencsére a fogyasztás ilyenkor sem ugrik meg jelentősen (a 5,9 l/km-es gyári adatot vegyes felhasználásban sikerült megközelítenünk), viszont ez a viselkedés a kínálat leghangosabb tagjává teszi az 1.6-os 2008-at.

A kínálat hamarosan gyarapodik majd az 1,2 literes háromhengeres turbós verzióival. A 110 és kibővített start-stop rendszerrel 130 lóerős kivitelek a búcsúzó 1.6 VTI-nél 15-20 %-kal szerényebb fogyasztást ígérnek, amelyért mindössze az alacsony fordulaton jelentkező enyhe rezonanciával kell megbarátkoznunk. Egyébként a nyomatékos, turbós erőforrás remek választásnak ígérkezik.

Mindenes abroncs és záró ESPEmelt hasmagasság, de nincs összkerékhajtás? A Peugeot-nak az intenzív bevetésekre is van válasza és valljuk be: hazánkban közlekedve meglehetősen kevés olyan akadállyal hoz össze minket a sors, amelyhez szükség lenne a négykerékhajtás nyújtotta előnyökre. Az 1,6 literes motorokhoz szériában járó Grip Control névre hallgató csomag négyévszakos abroncsokat és igénybevétel szerint hangolható menetstabilizálót tartalmaz. Utóbbi havas, terepes és homokra való programokkal rendelkezik, az Peugeot által összeállított meglehetősen sáros tesztpályán pedig megtapasztalhattuk a fékezéssel imitált differenciálzár funkció működését. Ha néhol lendület is kellett, az alábbi videó tanulsága szerint is gond nélkül abszolváltuk az akadályokat, amelyekkel egyébként valószínűleg egyik crossover tulajdonos sem szembesíti autóját.

Némi felárért további színt vihetünk beleA modernebb extrák – például az önparkoló rendszer vagy az érintőképernyős navigáció – mellett a 2008-at hangulatfokozó betétekkel is feldobhatjuk. A gyártó zöld, narancssárga, fekete és rózsaszín matricáival, valamint a hozzájuk illő szőnyegbetétekkel a személyre szabás lehetőségének is eleget tesz a gyártó.

Jó benyomások és modernizálódó motorpaletta ide vagy oda, a 2008-nak biztosan nem lesz könnyű dolga. A kis crossoverek kategóriája ugyanis a semmiből hirtelen erős burjánzásnak eredt, így a típus forgalmazásának júniusi megkezdésekor már az Opel Mokka mellett a Chevrolet Trax és a Renault Captur (menetpróba hamarosan) is csatába indul. A küzdelem kimenetelét pedig jelentősen befolyásolhatják majd a típusok árai – a 2008 esetében ennek ismeretére még várni kell egy hónapot.

Peugeot 2008
1.2 VTi
1.6 VTi 1.4 HDi
1.6 e-HDI
Lökettérfogat (cm3) 1199 1598 1398 1560
Csúcsteljesítmény (le) 82/ 5750 120 / 6000 68/ 4000 92 - 115/ 4000
Csúcsnyomaték (Nm) 118 / 2750 160 / 4250 160 / 1750 230 - 285 / 1750
Gyorsulás (0-100 km/h - zárójelben az aut.)
13,5 mp 9,5 (11,2) mp 14,9 mp 11,5 (13,3) - 10,4 mp
Végsebesség (km/h) 169 196 (189)
159 181 (180) - 188
Váltófokozatok/típus 5, man 5, man / 4, aut
5, man 5, man / 6, rob / 6, man
Átl.fogy. (l/100 km) 4,9 (B) 5,9 (6,5) (B) 4,0 (D) 4,0 (3,8) (D)
CO2-kibocsátás (g/km) 114 135 (150)
104 103 (98) - 105
Hosszúság (mm) 4159 4159 4159 4159
Szélesség (mm) 1739 1739 1739 1739
Magasság (mm) 1556 1556 1556 1556
Tengelytáv (mm) 2538 2538 2538 2538
Üres tömeg (kg) 1045 1080 (1140)
1090 1160 (1170) - 1180
Csomagtartó térf. (l) 360 - 1194 360 - 1194 360 - 1194 360 - 1194
Alapár (e. forint) n.a n.a. n.a. n.a.